Melf's Tomos wegrace project.

Toch mooi zo af en toe weer een projectje te bekijken/volgen van een 'oude rot in 't vak'. :#

Niet als echt kritiek, maar is 't misschien een idee je teamkleuren in metallic te spuiten?
Staat volgens mij net ff wat chiquer.
 
dan zijn het niet meer de team kleuren ;)

maar ik ben ook niet zo'n mettalic fan eigenlijk.

hoe het exact zal worden ga ik me ook later druk over maken, eerst maar eens met de veerophanging bezig :p

en eens een bokje zien te scoren , dan kan ik m ook normaal wegzetten :p
 
moet juist niet te dik worden ;)

update in de beginpost onderaan...

verder nog even bezig geweest met mijn andere "bromfiets" , kon wel even een "beurtje" gebruiken :p


en als ie klaar is gaat ie weg..

Suzuki RM250 , '93 ...

hier het frame zoals ie was :

frame3.jpg

rm5.jpg


frame gespoten en deels weer opgebouwd :

frame8.jpg


en hier bijna klaar , moeten alleen nog nieuwe koppelingsveren in en nieuwe radiateurkappen en nummerschild voorop.

rm2500.jpg
 
melf!

crosser heb je zeer netjes opgeknapt, zo hoort t ;)

verder wel leuk dat er weer wat progression in je project zit, ooit komt t goed :D

zitten je voetsteunen/rem/schakelset nou vast met 2 inmbusjes M6?? is dat niet beetje gevaarlijk?

gr Corné
 
is m8..

heb inmiddels even op zolder rondgekeken , kwam ik nog een aantal spullen tegen , aangezien ik een luchtgekoeld blok klaar wil hebben om het rijwielgedeelte mee te testen ga ik een blok klaarmaken met wat simpel spul , zo zal het een standaard blok worden met enkele kleine wijziginen op gebied van betrouwbaarheid , zo zal er wel een alu koppelingshuis in komen , koppeling aanpassen ,en een andere drijfstang in de standaard krukas (top racing drijfstang)

cilinder word een originele Tomos 50cc motorfietscilinder , deze is een stukje anders dan de std 45km cilinder , veel meer mee te doen , wel zuigergestuurd maar daar kun je wel heel wat mee doen (zoals sommigen wel zullen weten) , lastige is dat de boring 38mm is en daarom is er moeilijk aan goeie zuigers te komen. 1 cilinder maak ik iig 40mm.
ik heb er immers 2 van , beide hadden nog nooit gedraait en lagen bij een bromfietsboer , die ze wel graag kwijt wou..

ik heb 1 cilinder iig getest op mijn at50 , en dat liep wel stukken beter dan de std cilinder.

verder komt er een HPI op en een grotere carburateur , 19 of 20mm

uitlaatje nog even maken..

hier even een groepsfoto :p

beetje smerig maar dat kan wel schoon ;)

links de 2 motorfiets cilinders , rechts 1 std cilinder , duidelijk verschil te zien.

cil1-1.jpg

cil2-1.jpg

cil3.jpg
 
Duidelijk verschil in uitlaatpoort ja maar wat is die inlaat lang zeg :S
Misschien weghalen en een membraanhuis opmaken ? Er is ook wel ruimte voor wat extra spoelpoorten boven de inlaat zo te zien ;)
Ben benieuwd wat het eindresultaat gaat worden .
 
dat heeft geen nut , dan heb je nog half membraan half zuigergestuurd.

de inlaat is niet perse erg lang , maar dat geeft ook verder niks , dat gaat wel goed.

beter is dan een membraan op het carter , maar zoals ik al zei kan een zuigergestuurde motor zeer goed lopen. ik heb hier een ander brommertje staan die zo'n 16.000 tpm draait met een zuigergestuurde cilinder , evens gietijzer met een 20mm en zelfs een std onsteking met contactpunten.


als ik een filmpje kan maken kan ik je wel laten zien/horen hoe dat klinkt..

membraan is niet nodig , omdat ik toch dit blok ga gebruiken voor het testen , meer niet maar je zult er nog wel achter komen dat dit toch wel behoorlijk gaat lopen , en dan heb ik het over een racer en niet een straatblokje ;) teminste als je dit topic zal blijven volgen.

voor het echte werk komt het roterende blok er gewoon in.
 
Ik ging er vanuit dat je dan ook een andere zuiger zou gebruiken met enkel veertje en aanpast op de membraaninlaat :) omdat je het zelf al had over de lastige boring .
Maar als het alleen is om te testen en je uiteindelijk toch je roterende gaat gebruiken is het inderdaad niet de moeite waard. En dat zuigergestuurd ook goed kan lopen weet ik want ik heb zelf veel met 50cc kreidlercilinders gewerkt deze draaide ook gemakkelijk 14k+ toeren met de nodige pks.
Ik vind het interessant wat je allemaal maakt dus ik blijf het zeker volgen ;)

dat heeft geen nut , dan heb je nog half membraan half zuigergestuurd.

de inlaat is niet perse erg lang , maar dat geeft ook verder niks , dat gaat wel goed.

beter is dan een membraan op het carter , maar zoals ik al zei kan een zuigergestuurde motor zeer goed lopen. ik heb hier een ander brommertje staan die zo'n 16.000 tpm draait met een zuigergestuurde cilinder , evens gietijzer met een 20mm en zelfs een std onsteking met contactpunten.


als ik een filmpje kan maken kan ik je wel laten zien/horen hoe dat klinkt..

membraan is niet nodig , omdat ik toch dit blok ga gebruiken voor het testen , meer niet maar je zult er nog wel achter komen dat dit toch wel behoorlijk gaat lopen , en dan heb ik het over een racer en niet een straatblokje ;) teminste als je dit topic zal blijven volgen.

voor het echte werk komt het roterende blok er gewoon in.
 
er komt wel een andere zuiger in , in beide , de moeilijkheid bij 38mm is om een goeie zuigers te krijgen om de kwaliteit, originele Elko puch zuigers met 1 veer zijn tegenwoordig denk ik niet zo makkelijk aan te komen, bij de 40 mm boring zit je met de achterkant van de zuiger , zodra er een inham in zit oid heb je er niks meer aan.

maar Barikit heeft hier wel zuigers voor die ik kan gebruiken , die zit ook in mijn andere tomos blok.

verder zou een membraancilinder ook geen probleem zijn , van puch passen alle cilinders er in principe zo op , alleen had ik deze cilinders liggen en ik weet wat ik daaar mee kan , en de spoelpoorten hoef ik dan ook niks aan te doen.

deze "brommer" heb ik ook nog , hier zit nog weer een ander cilindertje op , met de inlaat opzij maar verder de zelfde opbouw , dit loopt dus tegen de 16.000 tpm aan alleen moet eigenlijk de cilinder opnieuw worden gehoond maar dan kom ik boven de 40mm.

tomos1.jpg

tomos2.jpg
 
Last edited:
ff filmpje erbij , voor de eerste keer dat ik filmpje gebruik via de telefoon ,valt me niet tegen btw :)

is alleen jammer dat ik niet wat verder kon rijden , rijdt nogal wat politie hier , mischien andere keer even wat langer door , dan kan de brommer zich ook wat meer uitleven :p



zo zal dus ook het luchtgekoelde blok gaan lopen voor het project..
 
Leuk "brommertje" hoor zal wel erg hard gaan onder zon simpel tomos frame ;)
Ben wel benieuwd hoe dat roterende blokje gaat worden ziet er veelbelovend uit ben je hier al verder mee ?
Ik heb zelf ook wel zulke projecten gemaakt maar dan met puch frames als je het leuk vind kan ik je wel wat fotos/videos mailen hiervan ....
 
Back
Top