Tomos AT50 50cc circuitracer part 3

melf #50

Well-Known Member
Hierbij keer ik weer terug met het Tomos wegrace project!

In een nieuw topic omdat de andere erg oud zijn en bovendien niet meer helemaal up to date!

Even in het kort :

Het project is ooit begonnen met een Tomos At50 bromfiets , ik zou eigenlijk gebruik maken van de originele wielen , voorvork etc. maar heb toen toch maar besloten om een Derbi GPR voorvork en NS1 velgen te gaan gebruiken! Het project bestaal al langer , maar is helaas aan de kant geschoven , maar nu weer tevoorschijn gehaald!

Een goede vriend van mij wil graag ook eens met een brommer op het circuit rijden , hij was erg enthousiast en vroeg me wat ik met het Tomos project ging doen , toen heb ik gezegd dat als hij daar graag op wou rijden dat we dan samen het ding gingen klaarmaken , zo gezegd zo gedaan! alleen wou ik niet met het roterende blok verder eerst , hij heeft dus een compleet AT50 blok op de kop getikt hier in de buurt , kosten : 60 euro :)

Het blok word een luchtgekoeld blok , dit om 2 redenen , om het relatief goedkoop te houden (geen radiateur , waterpomp etc. nodig) en om het simpel te houden.

kort samen gevat met commentaar en foto's :

Dit is het frame , het balhoofd is verwijderd en een nieuwe voor gedraaid , waarin nu een kegellager en gewoon lager zitten ipv de std kogelringen.

Ook zie je hier de verlaagde GPR voorvork en de RS50 achtervork met Honda NS1 velgen , de achterschokbreker op de foto is een Forza gas voor Piaggio , maar deze komt er niet in , er komt 1 in van een RS50 en deze zal rechter op komen te staan vanwege de werking , dit is te steil!

frameopwielen.jpg


balhoofdlager onder :

kegellager.jpg



Hier op de foto is het frame verder nog onaangepast , echter is het frame zo aangepast dat er eigengemaakte schetsplaten en voetrusten op passen. Tevens is de achterkant aangepast voor een Honda RS125 zitje en de voorkant ook voor RS125 kuipen.

kuipsteun2-1.jpg

kuipsteun-1.jpg



Het kuipwerk , ik heb 2 complete boven en onderkuipen (met en zonder airboxaansluiting) en 1 extra onderkuip , en 1 zitje.

kuipen1.jpg

onderkuipen.jpg


De voetsteunen en pedalen , geheel zelf gemaakt , eerste foto zijn de pedalen uitgetekend op een plaatje alu en met de hand uit gefreesd , daaronder de ruwe pedalen en schetsplaten , daaronder volledig bewerkt.

plaatschakelpedaal.jpg

setjesteune.jpg

stejesteune1.jpg


Om de schetsplaten passend te laten maken op het frame moest ik 2 dingen doen , 1 is het frame aanpassen ,ik heb er een strip op gelast zodat het fram vlak was , en zo kan de adapterplaat die hieronder te zien is erop worden geschroefd. De adapterplaat is nodig om de schetsplaten recht te zetten in het verlengde van het frame. Door er een schuine kant aan te frezen zit dit nu recht.

adapter.jpg

adapter1.jpg


De kuipsteun , even makkelijk gedaan en 1 gemaakt die in de balhoofdmoer zit , los erin met een borgmoer eronder zodat het stuur vrij kan draaien terwijl de steun blijft staan!

at506.jpg

at508.jpg


Voorwiel as , deze heb ik destijds op het werk gemaakt :

at5011.jpg

at5017.jpg




Het blok...

Het blok word het standaard AT50 blok , met kleine aanpassingen. Zo worden de spoelpoorten op maar gemaakt op de cilinder , de trekspie van de versnellingsbak aangepast omdat de std spie's door midden breken en het koppelingshuis word aangepast en een wijziging aan de koppelingsplaten, verder geheel standaard.

De setup :

De krukas is een nieuwe Biturbo/Top racing krukas , standaard is deze voorzien van een stalen bigend lager ,welke uit elkaar spatteren bij hogere toerentallen. Het lager is vervangen door een Ina zilverlegering lagertje , welke wat langer heel blijft (ga ik vanuit :p) Hiervoor moest natuurlijk de krukas uit elkaar , wat vrij makkelijk ging , het richten van de krukas was wat minder maar is perfect gelukt! De standaard krukas had ook gekund , echter zijn deze erg zacht en verdraaien/buigen als er teveel vermogen op komt!

De cilinder en kop zijn van Athena ,het is een 50cc Supertherm cilinder voor Zundapp , deze zijn relatief makkelijk pas te maken op een AT50 blok. Om de cilinder goed te laten passen moest ik iets van het hemd af draaien , nu moet ik nog de onderkant van de cilinder af draaien en daarna de bovenkant ,en dan uiteraard de poorten nog aanpassen.
De zuiger die bij de Athena kit komt kun je vrijwel direct weg smijten , deze lopen al stuk wanneer je de cilinder maar iets aanpast en meer toeren gaat draaien, er knapt gewoon een stuk uit de zuiger , al vaker meegemaakt met Athena en Parmakit cilinders!! Er zit dus nu een Racing zuigertje in van Barikit , meteen ook een nauwere speling! Met dank aan EMOT voor de zuiger en het bigendlagertje!

De cilinderkop moet ik nog bekijken , het is best een mooi kopje standaard maar zal eerst even goed gezet moeten worden, dus squish meten , uitliteren (kopinhoud meten) , dus misschien wat af en uit draaien , en er komt nog een o-ring groef in voor de afdichting.

De ontsteking worden een PVL of HPI voor Puch maxi , maar dat komt later.

De uitlaat word een eigenbouw met eigen berekening , en ik maak nog een 50cc pijpje dat al bewezen is op het circuit.

De carburatie is nog niet duidelijk , omdat we er geen wedstrijden mee rijden zou er een 20mm op kunnen.

de fotos , krukas , cilinder , kop , cilinder op het blok , krukas uit elkaar.


tomosbiturboas.jpg

1.jpg

DSC_0002-9.jpg

DSC_0004-6.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

eigenlijk meer proberen , toen ik deze dingen maakte wist ik nog weinig van verspaning en dit heb ik gedaan met een vrij simpele draai/freescombinatie! Ik heb deze nog steeds , omdat ik hiermee kan frezen en kotteren , en heb een nieuwe bank gekocht om serieuzer te kunnen draaien. Op mijn huidige werk heb ik wat meer geleerd over verspaning en contructies e.d. , veel geleerd daar!

achteraf gezien vind ik het zelf nog niet zo mooi en vrij omslachtig zoals ik het toen heb gedaan , zoals de schetsplaten , maar was wel goed om de bank te leren gebruiken en materialen en mogelijkheden mee te testen :)
 
Heel gaaf, weet aardig wat van brommers maar Tomos AT50 kende ik eerlijk gezegd niet, heb even op Wikipedia moeten kijken :D
 
echt mooi om te zien hoe serieus je het aanpakt en de tijd neemt om het uitgebreid uit te leggen !! :W
 
@ Arne , ze zijn zelfs nog te oud voor mij ,iig ver voor mijn brommertijd :p Het geval is dat ik toen ik 16 was stage moest lopen , ik kwam toen bij een bedrijf terecht die ook Tomos verkochten , het zelfde bedrijf overigens die mij ook de race ziekte hebben gegeven!

De zoon had zelf zo'n brommer gehad , en ook mee geraced in de toenmalige expi klasse (begin jaren 90) , zodoende ken ik ze , toen een keer zelf zo'n complete brommer gekocht en even mee gereden. een paar jaar geleden heb ik bij dezelfde mensen ook meegeholpen een 50cc roterende classic racer op te bouwen , ook een AT50 frame met AT50 blok , roterend etc. , mooi machientje en snel!

de AT50 was best modern voor zijn tijd , Marzocchi verstelbare schokbrekers en voorvork , schijfrem , "sterwielen" , 5 bak , de meest brommers hadden nog standaard vering , trommelrem voor , 4 bak etc. Ze waren alleen niet snel , er waren wel kitjes verkrijgbaar voor deze brommer , een 50cc motorfietscilinder met spruitstuk en 18mm Bing , volgens mij ook nog een andere uitlaatbocht! Met dit kitje liep het zo'n 80 km/h. Dit setje zit standaard op een BT50 , dit is exact een AT50 alleen dan dus sneller en motorfiets , ik heb nog 2 van deze cilinders.


en nu ben ik dus bezig met dit project!

we hebben overigens laatst nog 2 frame's gekregen ,1 van een AT5 en 1 van een ATX (mt achtetig ding maar met hetzelfde frame)

@ Tommy , bedankt! :) Ik probeer het serieus te doen :p

Ik heb eens eerder een blok klaargemaakt met een Zundapp cilinder , deze liep dus ook stuk , ook de krukassen heb ik veel ervaring mee dus ik wist meteen al dat je de zuiger en de krukas beter kunt vervangen! en omdat ik veel mensen spreek en een paar ken die zelf racen met een luchtkoeler met 50cc weet ik een beetje waar ik rekening mee moet houden :)

alleen de cilinder afdraaien is wat lastig , ik heb er geen doorn voor en het is een vrij grote en zware cilinder , die moet me niet uit de bank klappen ofzo :*

en ik vind zelf als je iets doet probeer het dan meteen goed te doen , iig zoveel als je weet en kunt!
 
nou , het is zo dat het ene project bij mij is , en de andere bij die vriend van mij , hij heeft een best grote schuur en kon langdurig een goeie hefbrug lenen , en heeft een gedeelte ingedeeld als werkplaatsje waar we ook een beetje spul samen kunnen klaarmaken :)

en vergeet niet dat ik ook nog altijd met onze beide racescooters bezig ben en met onze aerox voor op straat , EN ik he nog een NRG en Area op zolder liggen :p

maar die beide gaan weg , Area maak ik nog wel verder af!
 
het is maar net wat voor machines je hebt , ik kan via het werk makkelijk dingen laten lasersnijden en CNC bewerken , maar zelf doen is eigenlijk leuker!

maar het speelt ook dat ik er zelf een hekel aan heb om dingen te moeten uit besteden , daarom koop ik liever zelf gereedschap en ga er mee aan de gang , soms gaat dat makkelijk , soms wat moeilijker , maar als je eenmaal iets kunt is dat wel mooi meegenomen en kun je het eventueel ook voor anderen doen , ik investeer liever in gereedschap , terwijl de rest allemaal naar de kroeg gingen e.d...

neem bijv. kotteren van een blok , ik moest mijn Mina blok kotteren , dit kost 50 a 60 euro zo'n beetje bij de meesten , ik heb gewoon een nieuw kotterkopje gekocht voor zo'n 100 euro , en op/via het werk een mal gemaakt waar een Minarelli blok in past , een stel gehaktballen is meestal wel genoeg :p Nu kan ik dus tig blokken kotteren , terwijl als ik 2 keer moet LATEN kotteren was ik hetzelfde geld ook kwijt geweest :p

nu doe ik wel steeds meer machinaal , eerder deed ik vrij veel met de zaag en een vijl , maar als je eenmaal anders gewend bent wil je vaak niet terug ;)
 
Lees je projecten altijd met plezier. Ook ontzettend mooi om te zien hoe je alles aanpakt, ga zo door :W
 
nou , omdat ik dit project op zolder had liggen en er even niks mee deed vroeg een vriend mij of ik ermee verder wilde ,en dat kan nu bij hem thuis worden opgebouwd , en ondanks dat het veel werk nog is is het wel te doen , en er is geen haast bij , maar voordeel is wel dat als ik het daar doe dat ik het zo kan laten staan , dit zou bij mij niet kunnen omdat ik mijn hefbrug vrij moet houden. En zo leert hij ook nog wat , dus kan ie steeds meer zelf doen! Dan kan jij er dus op rijden!

De Aprilia ligt op het moment uit elkaar , het zou zo gemonteerd kunnen worden maar grote modificatie's hoeven er niet te gebeuren , teminste niet aan het frame , dus die laat ik nog even uit elkaar. Het blok moet nog wel klaar worden gemaakt ,en daar zit nog wel wat werk in + dat ik daar niet veel ruimte voor nodig ben thuis. Wel moet nog de achtervork worden gecoat en de wielen gespoten of of gecoat , dan heb ik de grootste dingen gehad.

dus opzich is het wel te doen , mijn Neo's heb ik nu net weer uit elkaar gehad en alles nagekeken en vervangen en ga ik nu klaarmaken om mee te banken , o.a. even wat tailpijpbusjes en wat flenzen maken en we kunnen testen.

en het weer word ook steeds beter , dan heb ik ook meteen meer zin :p

oh ja , Bedankt voor de mooie reacties :)
 
kleine update!

Ik ben met het frame bezig geweest , beetje slijpen , balhoofd met Tig goed vast lassen e.d.

Ik ben nu alleen ziek ,nogal zwak en moe dus nu even uitrusten! zodra het beter gaat kan ik eens verder met het blok :)

De Zundapp cilinder is inmiddels ook afgedraait en zoals duidelijk te zien is er nog veel te doen :p

DSC_0003-3.jpg

DSC_0004-7.jpg
 
Back
Top