melf #50
Well-Known Member
Hierbij keer ik weer terug met het Tomos wegrace project!
In een nieuw topic omdat de andere erg oud zijn en bovendien niet meer helemaal up to date!
Even in het kort :
Het project is ooit begonnen met een Tomos At50 bromfiets , ik zou eigenlijk gebruik maken van de originele wielen , voorvork etc. maar heb toen toch maar besloten om een Derbi GPR voorvork en NS1 velgen te gaan gebruiken! Het project bestaal al langer , maar is helaas aan de kant geschoven , maar nu weer tevoorschijn gehaald!
Een goede vriend van mij wil graag ook eens met een brommer op het circuit rijden , hij was erg enthousiast en vroeg me wat ik met het Tomos project ging doen , toen heb ik gezegd dat als hij daar graag op wou rijden dat we dan samen het ding gingen klaarmaken , zo gezegd zo gedaan! alleen wou ik niet met het roterende blok verder eerst , hij heeft dus een compleet AT50 blok op de kop getikt hier in de buurt , kosten : 60 euro
Het blok word een luchtgekoeld blok , dit om 2 redenen , om het relatief goedkoop te houden (geen radiateur , waterpomp etc. nodig) en om het simpel te houden.
kort samen gevat met commentaar en foto's :
Dit is het frame , het balhoofd is verwijderd en een nieuwe voor gedraaid , waarin nu een kegellager en gewoon lager zitten ipv de std kogelringen.
Ook zie je hier de verlaagde GPR voorvork en de RS50 achtervork met Honda NS1 velgen , de achterschokbreker op de foto is een Forza gas voor Piaggio , maar deze komt er niet in , er komt 1 in van een RS50 en deze zal rechter op komen te staan vanwege de werking , dit is te steil!
balhoofdlager onder :
Hier op de foto is het frame verder nog onaangepast , echter is het frame zo aangepast dat er eigengemaakte schetsplaten en voetrusten op passen. Tevens is de achterkant aangepast voor een Honda RS125 zitje en de voorkant ook voor RS125 kuipen.
Het kuipwerk , ik heb 2 complete boven en onderkuipen (met en zonder airboxaansluiting) en 1 extra onderkuip , en 1 zitje.
De voetsteunen en pedalen , geheel zelf gemaakt , eerste foto zijn de pedalen uitgetekend op een plaatje alu en met de hand uit gefreesd , daaronder de ruwe pedalen en schetsplaten , daaronder volledig bewerkt.
Om de schetsplaten passend te laten maken op het frame moest ik 2 dingen doen , 1 is het frame aanpassen ,ik heb er een strip op gelast zodat het fram vlak was , en zo kan de adapterplaat die hieronder te zien is erop worden geschroefd. De adapterplaat is nodig om de schetsplaten recht te zetten in het verlengde van het frame. Door er een schuine kant aan te frezen zit dit nu recht.
De kuipsteun , even makkelijk gedaan en 1 gemaakt die in de balhoofdmoer zit , los erin met een borgmoer eronder zodat het stuur vrij kan draaien terwijl de steun blijft staan!
Voorwiel as , deze heb ik destijds op het werk gemaakt :
Het blok...
Het blok word het standaard AT50 blok , met kleine aanpassingen. Zo worden de spoelpoorten op maar gemaakt op de cilinder , de trekspie van de versnellingsbak aangepast omdat de std spie's door midden breken en het koppelingshuis word aangepast en een wijziging aan de koppelingsplaten, verder geheel standaard.
De setup :
De krukas is een nieuwe Biturbo/Top racing krukas , standaard is deze voorzien van een stalen bigend lager ,welke uit elkaar spatteren bij hogere toerentallen. Het lager is vervangen door een Ina zilverlegering lagertje , welke wat langer heel blijft (ga ik vanuit ) Hiervoor moest natuurlijk de krukas uit elkaar , wat vrij makkelijk ging , het richten van de krukas was wat minder maar is perfect gelukt! De standaard krukas had ook gekund , echter zijn deze erg zacht en verdraaien/buigen als er teveel vermogen op komt!
De cilinder en kop zijn van Athena ,het is een 50cc Supertherm cilinder voor Zundapp , deze zijn relatief makkelijk pas te maken op een AT50 blok. Om de cilinder goed te laten passen moest ik iets van het hemd af draaien , nu moet ik nog de onderkant van de cilinder af draaien en daarna de bovenkant ,en dan uiteraard de poorten nog aanpassen.
De zuiger die bij de Athena kit komt kun je vrijwel direct weg smijten , deze lopen al stuk wanneer je de cilinder maar iets aanpast en meer toeren gaat draaien, er knapt gewoon een stuk uit de zuiger , al vaker meegemaakt met Athena en Parmakit cilinders!! Er zit dus nu een Racing zuigertje in van Barikit , meteen ook een nauwere speling! Met dank aan EMOT voor de zuiger en het bigendlagertje!
De cilinderkop moet ik nog bekijken , het is best een mooi kopje standaard maar zal eerst even goed gezet moeten worden, dus squish meten , uitliteren (kopinhoud meten) , dus misschien wat af en uit draaien , en er komt nog een o-ring groef in voor de afdichting.
De ontsteking worden een PVL of HPI voor Puch maxi , maar dat komt later.
De uitlaat word een eigenbouw met eigen berekening , en ik maak nog een 50cc pijpje dat al bewezen is op het circuit.
De carburatie is nog niet duidelijk , omdat we er geen wedstrijden mee rijden zou er een 20mm op kunnen.
de fotos , krukas , cilinder , kop , cilinder op het blok , krukas uit elkaar.
In een nieuw topic omdat de andere erg oud zijn en bovendien niet meer helemaal up to date!
Even in het kort :
Het project is ooit begonnen met een Tomos At50 bromfiets , ik zou eigenlijk gebruik maken van de originele wielen , voorvork etc. maar heb toen toch maar besloten om een Derbi GPR voorvork en NS1 velgen te gaan gebruiken! Het project bestaal al langer , maar is helaas aan de kant geschoven , maar nu weer tevoorschijn gehaald!
Een goede vriend van mij wil graag ook eens met een brommer op het circuit rijden , hij was erg enthousiast en vroeg me wat ik met het Tomos project ging doen , toen heb ik gezegd dat als hij daar graag op wou rijden dat we dan samen het ding gingen klaarmaken , zo gezegd zo gedaan! alleen wou ik niet met het roterende blok verder eerst , hij heeft dus een compleet AT50 blok op de kop getikt hier in de buurt , kosten : 60 euro
Het blok word een luchtgekoeld blok , dit om 2 redenen , om het relatief goedkoop te houden (geen radiateur , waterpomp etc. nodig) en om het simpel te houden.
kort samen gevat met commentaar en foto's :
Dit is het frame , het balhoofd is verwijderd en een nieuwe voor gedraaid , waarin nu een kegellager en gewoon lager zitten ipv de std kogelringen.
Ook zie je hier de verlaagde GPR voorvork en de RS50 achtervork met Honda NS1 velgen , de achterschokbreker op de foto is een Forza gas voor Piaggio , maar deze komt er niet in , er komt 1 in van een RS50 en deze zal rechter op komen te staan vanwege de werking , dit is te steil!
balhoofdlager onder :
Hier op de foto is het frame verder nog onaangepast , echter is het frame zo aangepast dat er eigengemaakte schetsplaten en voetrusten op passen. Tevens is de achterkant aangepast voor een Honda RS125 zitje en de voorkant ook voor RS125 kuipen.
Het kuipwerk , ik heb 2 complete boven en onderkuipen (met en zonder airboxaansluiting) en 1 extra onderkuip , en 1 zitje.
De voetsteunen en pedalen , geheel zelf gemaakt , eerste foto zijn de pedalen uitgetekend op een plaatje alu en met de hand uit gefreesd , daaronder de ruwe pedalen en schetsplaten , daaronder volledig bewerkt.
Om de schetsplaten passend te laten maken op het frame moest ik 2 dingen doen , 1 is het frame aanpassen ,ik heb er een strip op gelast zodat het fram vlak was , en zo kan de adapterplaat die hieronder te zien is erop worden geschroefd. De adapterplaat is nodig om de schetsplaten recht te zetten in het verlengde van het frame. Door er een schuine kant aan te frezen zit dit nu recht.
De kuipsteun , even makkelijk gedaan en 1 gemaakt die in de balhoofdmoer zit , los erin met een borgmoer eronder zodat het stuur vrij kan draaien terwijl de steun blijft staan!
Voorwiel as , deze heb ik destijds op het werk gemaakt :
Het blok...
Het blok word het standaard AT50 blok , met kleine aanpassingen. Zo worden de spoelpoorten op maar gemaakt op de cilinder , de trekspie van de versnellingsbak aangepast omdat de std spie's door midden breken en het koppelingshuis word aangepast en een wijziging aan de koppelingsplaten, verder geheel standaard.
De setup :
De krukas is een nieuwe Biturbo/Top racing krukas , standaard is deze voorzien van een stalen bigend lager ,welke uit elkaar spatteren bij hogere toerentallen. Het lager is vervangen door een Ina zilverlegering lagertje , welke wat langer heel blijft (ga ik vanuit ) Hiervoor moest natuurlijk de krukas uit elkaar , wat vrij makkelijk ging , het richten van de krukas was wat minder maar is perfect gelukt! De standaard krukas had ook gekund , echter zijn deze erg zacht en verdraaien/buigen als er teveel vermogen op komt!
De cilinder en kop zijn van Athena ,het is een 50cc Supertherm cilinder voor Zundapp , deze zijn relatief makkelijk pas te maken op een AT50 blok. Om de cilinder goed te laten passen moest ik iets van het hemd af draaien , nu moet ik nog de onderkant van de cilinder af draaien en daarna de bovenkant ,en dan uiteraard de poorten nog aanpassen.
De zuiger die bij de Athena kit komt kun je vrijwel direct weg smijten , deze lopen al stuk wanneer je de cilinder maar iets aanpast en meer toeren gaat draaien, er knapt gewoon een stuk uit de zuiger , al vaker meegemaakt met Athena en Parmakit cilinders!! Er zit dus nu een Racing zuigertje in van Barikit , meteen ook een nauwere speling! Met dank aan EMOT voor de zuiger en het bigendlagertje!
De cilinderkop moet ik nog bekijken , het is best een mooi kopje standaard maar zal eerst even goed gezet moeten worden, dus squish meten , uitliteren (kopinhoud meten) , dus misschien wat af en uit draaien , en er komt nog een o-ring groef in voor de afdichting.
De ontsteking worden een PVL of HPI voor Puch maxi , maar dat komt later.
De uitlaat word een eigenbouw met eigen berekening , en ik maak nog een 50cc pijpje dat al bewezen is op het circuit.
De carburatie is nog niet duidelijk , omdat we er geen wedstrijden mee rijden zou er een 20mm op kunnen.
de fotos , krukas , cilinder , kop , cilinder op het blok , krukas uit elkaar.
Last edited: