malaguti firefox f15 trekt slecht op temperatuur

cilinderkiller

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Ben nieuw hier,maar zeker niet nieuw in de scooterwereld:)

Al hebben we dan allemaal wel eens een probleem waar we op stuiten,die niet zelf gevonden worden.

Dus ik vraag het hier maar even. De titel geeft het al aan.

Ik heb een malaguti firefox f15 uit 1998 met ruim 28xxx op de teller.

Al ik de scooter net start en gewoon rustig warm rij dan trekt de scooter goed op en laat zijn toeren vrij.

Maar als ik eenmaal een minuut of 10 rij en de scooter warm is,lijkt het net alsof ik word tegengehouden als ik optrek.

Dit merk ik vooral al ik ergens omhoog moet,maar ook als ik optrek bij het stoplicht.

Nu denk ik misschien dat me sproeier niet helemaal goed is(zwarte bougie).

Maar kunnen er nog meer oorzaken zijn? Me scooter start altijd goed, dus ik twijfel over me cilinder en zuiger. Rolletjes waren nog goed. V-snaar zag er wel dun uit. Af en toe ligt er olie in me filter.

Het rare is dat de scooter spontaan weer goed optrekt en dan opeens weer heel langzaam. ook behaal ik dan niet mijn snelheid van 75kmpu.

Kent iemand dit of nog tips? Bedankt alvast.
 
Advertisement - register to remove this

Kijk toch maar eerst even je cilinder en zuiger na.. Bij 28.000km mag je toch wel veronderstellen (als er nooit iets aan gedaan is) dat waarschijnlijk compressie verlies een oorzaak kan zijn..

Kijk dat je scooter in het begin goed start heeft te maken dat de cilinder en zuiger set nog koud zijn, speling tussen beide is minimaal.. Bij warmte word dit probleem juist erger..

Vooral omdat je zegt dat je merkt dat je scooter word tegen gehouden, maar denk dat je meer bedoeld dat de km-teller dan iets gaat terug lopen, en dat je kracht mist om een goede heuvel op te komen... Op dat moment heb je juist de volledige compressie van het blok nodig..

Haal je cilinder eraf en kijk het na.. Zit er zwartigheid onder de zuigerveren van je zuiger dan heb je een compressie lek probleem.. Bij goede zuigerveren zal er nooit zwartigheid aan de onderkant van de zuiger terecht komen..

En waarschijnlijk ook eens je benzine afstelling goed na zien, lijkt mij dat hij nou iets te rijk staat.
 
Bedankt voor de reactie!

Ik de scooter met 24xxx km gekocht,dus is zeker mogelijk dat de cilinder of zuiger aan vervanging toe is.

Nou heb ik gister de sproeier veranderd,de maat die erin zat is voor mij onbekend omdat de cijfers beschadigd waren,maar ik heb em vergeleken met een 74 die ik had liggen en kwam aardig in de buurt.(nieuwe iets kleiner) en de scooter trekt al wel beter op, eenmaal op temperatuur.

Ik haal 1 van deze dagen toch wel even mijn cilinder eraf en de boel bekijken. Bedankt en wellicht tot de volgende x.
 
Back
Top