malaguti firefox f15

Status
Not open for further replies.

rsd-eastside

Well-Known Member
ik ben bijna 16 dus kan ik scooter gaan rijden
maar nou zat ik te denken om een (2dehands) malagutti firefox te kopen

ik wee dat er een minarelli horizontaal in zit dus das al een pluspuntje, heeft iemand nog meer ervaring met deze scooter?
en is er eventueel ruimte onder de buddy voor speakertjes in te bouwen?

alvast bedankt:#
 
Advertisement - register to remove this

ruimte zat.

minpunten:

voorkap ophanging, die ophangpunten breken heel snel als je valt (niet vallen dus)
stuurkap zit niet 100% inmekaar, resoneert aardig helemaal als je die ruitje er ook bij hebt
je raakt met de uitlaat snel de grond als je er met 2 personen op zit.

verder heerlijke scooters, en 1 van me favo's. heb er 3 gehad, en ga binnenkort weer 1 halen.
 
oh ok bedankt

jah dat van die uitlaat vind ik wel wat minder:(

is dat ook nog steeds als je een andere uitlaat erop doet byv: yasuni R ofzo

en dat van die stuurkap is dat op telossen door een sportstuur erop te doen dus geen kappen enzo
en is dat mooi/ zit dat lekker
 
Met de uitlaat kom je echt niet aan de grond hoor? Heb twee keer een firefox gehad en op genoeg gereden, alleen als je met twee man de stoep op wil rijden ja dan kan het zijn dat je uitlaat een klap krijgt. Gewoon je band opgepompt houden en netjes met je scooter omgaan ;)

In elk geval is mijn ervaring dat de vering bij een firefox ALTIJD lek is, heb bij best veel gekeken (tweedehands, die ik dus wou kopen dan) en bij 9/10 was de achtervering op. Voor veering viel wel mee. Maar ja een gasveertje kost 50 euro dus dat is de wereld niet.

Verdere dingen om op te letten is dat de achterkap niet gescheurd is, het moet 1 geheel zijn nl (exclusief de spoiler). Kijk ook of de twee doorzichtige voorkappen erbij of erop zitten (hoort wel, hoeft niet, maar najah als je ze erbij krijgt is leuk )

En of de buddy en contactsleutel op elkaar passen (dat je niet een contactsleutel krijgt die niet in de buddy wil das vrij lastig ;))

Sportstuur los je het mee op ja, maar je kan ook wat rubber om die cockpit heen doen dan hoor je niks van dat getril (het gaat om de cockpit, die zit los tussen de bovenste en onderste stuurkap en daar trilt die dan tussen, bij een bepaald (laag) toerental alleen hoor.. als je hem een beetje hoger stationair afsteld heb je er al geen last meer van).

De vrouwtjes vonden altijd dat het zadel lekker zat dat verhoginkje waar zij op moesten zitten, alleen je MOET je wel aan de bestuurder vasthouden er zijn geen handvaten ofzo (en de spoiler kan veel hebben maar niet alles ;))

Ohja en of het dashboard/cockpit wel werkt, temp meter snelheids meter enz
 
ok daar zal ik op letten maar wat is precies het verschil tussen een gewone vering en een gas vering?
en en gewone vering kan niet op neem ik aan?
en kan je een gasvering niet bijvullen ofzo
en hoe weet je dat ie leeg is merk je dan dat hij helemaal in geveerd staat zegmaar?
dus net als een vering maar waar dan die vering vanaf is, eigenlijk gewoon 2 buisjes die losjes over mekaar heen schuiven


zo nu wel weer even genoeg vragen voor di berichtje:p
 
Gewone schokdemper's zijn geveerd met olie, en een gas schokdemper met gas. Gas schokdempers's veren veel fijner dan olie veren.

En het nadeel van olie demping is dat als ie lek is dat het een lekkere olieboel wordt =D
En met een gasdemping niet+ralf+

IDD gasdemping heb ik liever dan oliedemping​
 
Neuh, die olie merk je niks van. Het enige is dat de schokdemper erg slap word, en niet meer goed terug veert. Hij dempt ook niet meer, hij gaat dan een beetje hobbelen.
 
Op je veer zelf komt dan wel olie te zitten hoor, als die echt lek is. En dan na een weekje ofzo is het net of je elke dag midden in het bos rijdt ipv op geasfalteerde wegen ;)

Ik zei overigens niets over gasvering fijner is dan op olie, ook al vindt ik dat wel, dat was niet mijn punt. Mijn punt was dat vering van firefox naar mijn beetje ervaring snel kapot is, en ik gaf daarbij dan gelijk de prijs van een nieuwe veer. Aangezien je toch nieuw koopt zou ik dan idd gas halen ;) Kan je vaak zelf ook afstellen (heel hard of heel zacht, ligt eraan wat je lekker vindt en waar je rijdt etc). Dat kan met olie dus ook niet

Hoe merk je dat die leeg is? Najah als je het niet merkt boeit het ook niet, maar als die echt lek en op is dan voel je wel dat het enorm schokt met name als je iemand achterop neemt.

Kijk ook goed naar het profiel van de banden (en of die niet lek zijn, jaja ;)) want gladde banden rijden kut op zon ding in de bochten
 
maar als je gas vering dus op is of lekt etc
dan moet je een nieuwe kopen? of kan je hem dan gwn bijvullen,

iemand misschien ook nog tips voor het kopen van een 2dehands scooter waar ik dan op moet letten?
 
ohja en om nog even teruug te komen op die ophangpuntjes die snel afbreken als je valt, wat als ik nou val en die dinge breken af.
is daar iets aan te doen? kan je dan als je een beetje handig bent zelf niewe puntjess eraan lassen?
 
Aan plastic valt niet veel te lassen maar je kan ze met speciale lijm (meer kit eigenlijk) er wel weer aanzetten als je ze erbij krijgt. Maar als jij er nu al vanuit gaat dat je gaat vallen tjah.... 8P

En over die vering: is een dicht systeem, zodra die lek is issie kapot, en valt er dus niets meer aan te vullen. Een gasveer kan je "oppompen" en "leeg laten lopen", daar is het een gasveer voor. Door er meer lucht in te pompen veert je scooter minder dus je voelt de weg beter, maar door er juist iets lucht uit te laten veert je scooter wat meer mee, wat voor gebruik in de stad wel prettig is ;)

Bij een olieveer kan je dit NIET afstellen, die is zo hard of zacht als die is.
 
oh ok jah ik snap het wel jah, gas veer is gewoon lekkerder en kan je afstellen naar je eigen gevoel,

bedankt voor iedereens hulp, ik denk dat dit topic wel gesloten kan worde
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top