Tom lievense
www.T-engines.nl
Hallo,
Zoals de meeste mensen wel weten zijn er hier al tig discussie geweest over het inlaattraject.
Een aantal:
http://forum.scooterforum.net/forum/f37/carburateur-naar-voren-naar-achteren-146378/
http://forum.scooterforum.net/forum/f37/carburator-shizzle-133158/
http://forum.scooterforum.net/forum/f37/carter-tuning-2-a-132159/
Het valt mij op dat als het gaat over het traject van het membraan naar de carburateur, er altijd zonder enige onderbouwing er van uit word gegaan dat een langer inlaattraject slechter is. Natuurlijk heeft het zeker invloed. Maar of dit ook effect op het topvermogen heeft betwijfel ik. Bij een kort traject zal de gasreactie beter zijn. Maar is dit een voordeel? In de sprint is er in mijn ogen totaal geen gebrek aan. Minder weerstand heeft een kort traject ook niet. Omdat dit eigelijk enkel door de doorlaat (en eventueele restricties) bepaald word. Wel is er bij een lang traject meer volume aanwezig, wat bij het openen en sluiten van de kleppen mogelijk effect zou kunnen hebben. Een langere weg betekent ook een betere menging van het mengsel wat mogelijk ook weer positief kan zijn.
Ik ben zomaar eens benieuwd naar de visie van andere mensen over dit onderwerp....
Zoals de meeste mensen wel weten zijn er hier al tig discussie geweest over het inlaattraject.
Een aantal:
http://forum.scooterforum.net/forum/f37/carburateur-naar-voren-naar-achteren-146378/
http://forum.scooterforum.net/forum/f37/carburator-shizzle-133158/
http://forum.scooterforum.net/forum/f37/carter-tuning-2-a-132159/
Het valt mij op dat als het gaat over het traject van het membraan naar de carburateur, er altijd zonder enige onderbouwing er van uit word gegaan dat een langer inlaattraject slechter is. Natuurlijk heeft het zeker invloed. Maar of dit ook effect op het topvermogen heeft betwijfel ik. Bij een kort traject zal de gasreactie beter zijn. Maar is dit een voordeel? In de sprint is er in mijn ogen totaal geen gebrek aan. Minder weerstand heeft een kort traject ook niet. Omdat dit eigelijk enkel door de doorlaat (en eventueele restricties) bepaald word. Wel is er bij een lang traject meer volume aanwezig, wat bij het openen en sluiten van de kleppen mogelijk effect zou kunnen hebben. Een langere weg betekent ook een betere menging van het mengsel wat mogelijk ook weer positief kan zijn.
Ik ben zomaar eens benieuwd naar de visie van andere mensen over dit onderwerp....
Last edited: