Lengte inlaattraject

Ontopic:
Heeft er al iemand het verschil getest tussen zo een 'alu plaatje met MB spruitstuk ' en een hebo spruitstuk(zoals je carbu stnd zit) naar opzij? Want zo een hebo spruitstuk is ook relatief kort.

denk dat zo'n schuin spruitje niet beter gaat presteren, omdat je gassen dan schuin komen aanzetten, en zoals iedereen met een beetje verstand kan beredeneren zijn de gassen het snelst in je membraam aan de onderkant(linksvoor van het membraam), aan de bovenkant moeten ze een langere weg afleggen(rechtsachter), hierdoor krijg je geen goede symetrische vulling,

verder denk ik dat door het 90 graden omkeren van het mengsel je scooter niet beter zal gaan lopen aangezien de massatraagheid van je mengsel dan ook 90 graden gedraaid wordt;)

aangenomen dat je het op een mina blok wilt zetten
 
De lucht die door de inlaat stroomt is onderhevig aan pulseringen. De lengte beïnvloed de tijd die een puls erover doet om bij het membraan te komen. Zelfde principe als 4-takt uiteraard waarbij de klep als laatste barrière gezien wordt. Bij een hoger toerental is een kortere lengte gunstiger vanwege deze puls. Een juist getunde inlaatlengte zal de vullingsgraad van het carter verbeteren.

Hoeveel m/sec ga jij dan van uit? Als je de snelheid niet weet, kun je ook niet zeggen dat het traject bij hoge toeren zo kort mogelijk moet zijn.


Offtopic

Niet alleen voor minder kracht onderin, bij mij gaf die meer vermogen in het middengebied met een verzwaringsplaat.
Extra massatraagheid kan natuurlijk nooit meer vermogen opleveren. het zorgt enkel voor een langzamere vermogensopbouw. Het koppel blijft bij elk willekeurig toerental gelijk.
 
Ik heb weleens getest met langere inlaten @ 2 takt (dus niet een centimeter langer maar veel meer). Hierdoor stort het topvermogen in elkaar en onderin wordt het ook niet beter. Maak je de inlaat korter dan wordt het vermogen overal beter. Kijk ook maar eens naar de moderne 2t GP fieten. Die hebben allemaal een ultra korte carb die bijna in het membraan / de roterende schijf zit.

Ga er dus maar van uit dat een 2 takt altijd gebaat is bij een zo kort mogelijke inlaat. Met andere woorden: pulsering in de inlaat is niet wenselijk.

Viertakt is een heel ander verhaal (heb ik voor mijn werk nog veel meer mee getest). Dat kan bij een specifiek toerental zomaar 30% in koppel schelen, dus positief OF negatief. Mengsel moet je dan ook sterk aanpassen; bijvoorbeeld 10 cm langere inlaat kan zomaar 10% in sproeiermaten schelen.
 
Extra massatraagheid kan natuurlijk nooit meer vermogen opleveren. het zorgt enkel voor een langzamere vermogensopbouw. Het koppel blijft bij elk willekeurig toerental gelijk.

Wat je nu zegt klopt niet. Het kan wel degelijk meer vermogen opleveren. Maar dit heb jij nooit getest, dit heb jij gewoon ergens gelezen in een boek of gegoogled en post het nu hier.
 
Het is maar net hoe je het zegt. Het kan geen vermogen genereren. Wel vermogen opleveren. b.v. een betere vermogenslijn (niet zozeer meer topvermogen). m.a.w. meer oppervlakte onder de lijn.


Dit is trouwens niet het onderwerp van het topic :+
 
Wat je nu zegt klopt niet. Het kan wel degelijk meer vermogen opleveren. Maar dit heb jij nooit getest, dit heb jij gewoon ergens gelezen in een boek of gegoogled en post het nu hier.

Beetje offtopic:

Misschien pakt het op rollen soms wel wat beter uit, maar ik doelde op vermogen aan de krukas. En dat maakt natuurlijk niks uit, maar dat weet je zelf ook wel :)
 
Wat een discussies allemaal zeg. Ik kan iig uit ervaring vertellen dat je het inlaattraject tussen carb. en membraan op een 2 takt wel TE kort kunt maken.
Dit getest op een vermogensbank, geblokkeerd inclusief mengselmeter.
Heel simpel gezegd hebben we het spruitstuk steeds korter gemaakt, dit resulteerde in het begin in een kleine vermogenstoename en zelfs een iets bredere powerband. Uiteraard ga je telkens korter om de grens op te zoeken. Bij een te kort inlaattraject werd bij ons de powerband beduidend smaller en zakte het topvermogen met een paar 10e pk.
 
Bij een te kort inlaattraject werd bij ons de powerband beduidend smaller en zakte het topvermogen met een paar 10e pk.

Zal best zo zijn, komt waarschijnlijk door het relatief kleine membraan van een scooter; bij een wegracer is dat in verhouding veel groter, en daarbij werkt een zo kort mogelijk inlaattraject wel degelijk.
 
Jammer dat er tegenwoordig geen valstroom carburateurs worden gemaakt. Een kortere inlaat valt niet te creëren, zo zit je zonder hoeken, en moet je je alleen druk maken om de overgang van de ronde uitlaat van de carburateur naar het viekante membraan. Eigenlijk is de liggende cilinderstand van een scooterblok op dit gebied weer nadelig, maar er is ook weer geen ruimte voor een staande cilinder met de carburateur, dit zou eigenlijk ideaal zijn. Zie kartmotoren/gp fietsen.
 
Mja, weet niet. nooit getest. Jij wel dan?

Met een statische meting kun je dit niet eens mee nemen in de meting. En met een zware rol kun je dat ook wel vergeten..
(Geblokeerd uiteraard.)


Jammer dat er tegenwoordig geen valstroom carburateurs worden gemaakt. Een kortere inlaat valt niet te creëren, zo zit je zonder hoeken, en moet je je alleen druk maken om de overgang van de ronde uitlaat van de carburateur naar het viekante membraan. Eigenlijk is de liggende cilinderstand van een scooterblok op dit gebied weer nadelig, maar er is ook weer geen ruimte voor een staande cilinder met de carburateur, dit zou eigenlijk ideaal zijn. Zie kartmotoren/gp fietsen.

Mee eens. Maar het traject kan met een gewone PWK (model) wel een stuk korter, dan met een Piaggio kort spruitstuk. Bij mij is het nog ruim 10mm korter.

Gr,
Tom
 
Dan vraag ik mij af of dit ook theoretisch te onderbouwen valt... We hebben momenteel gehad (en vul mij aan!):

- Pulsering
- Diameter
- Membraan diameter
- Valstroom
- enz.

Iedereen heeft het maar over testen. Ik heb liever eerst een onderbouwing op papier. Wie heeft iets concreets?
 
Het grote probleem van de wondere wereld van de 2takt is dat je het nog zo mooi op papier kan zetten. In de praktijk blijkt het dan toch net ff anders uit te pakken.
En aangezien de prestaties van een 2takt blok van zoveel factoren afhangt kun je niet duidelijk zeggen hoe en wat. De standaard richtlijnen kun je aanhouden, maar daarna zul je imo alleen maar verder komen door praktijk tests.
 
Het grote probleem van de wondere wereld van de 2takt is dat je het nog zo mooi op papier kan zetten. In de praktijk blijkt het dan toch net ff anders uit te pakken.
En aangezien de prestaties van een 2takt blok van zoveel factoren afhangt kun je niet duidelijk zeggen hoe en wat. De standaard richtlijnen kun je aanhouden, maar daarna zul je imo alleen maar verder komen door praktijk tests.

Idd.
Ik denk dat de oorzaak ligt in het feit dat er bij een 2-takt een carter tussen de carb en cilinder zit. Een carter met zijn eigen drukvariaties waardoor het simpele pulslengte verhaal bij de 4-takters niet meer op gaat.
 
dat + het feit dat er 2 keer in per omwenteling aan het membraan word gezogen, 1 keer sterk, en 1 keer wat minder. Dan is een effectieve pulsering in je inlaat krijgen ook al flink lastiger (lees onmogelijk???)
 
dat + het feit dat er 2 keer in per omwenteling aan het membraan word gezogen, 1 keer sterk, en 1 keer wat minder. Dan is een effectieve pulsering in je inlaat krijgen ook al flink lastiger (lees onmogelijk???)

Doel je hier een beetje op het zweven van de membraankleppen?
Want je uitleg doet me hier door de een of andere reden aan denken :).

Mvg

ciao
 
ik denk eerder dat hij bedoeld, dat als de zuiger richting bdp gaat het carter volzuigt(sterk) en later wanneer de zuiger richting odp gaat bij het openen van de spoelers er een zwak zuigmoment is.
 
Back
Top