Lastig pakket en druk leven als volwassene.+ weinig vrije tijd.

Status
Not open for further replies.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik sta op een moment om waarschijnlijk mijn scooter vlot / brommer te gaan aanpasen om te verkopen.


Heb momenteel de volgende scooters / brommer staan:

Oudste is de peugeot vivacity sportline 2006 die ik al sinds 2012 al in gebruik heb,
Ding is super oud en moet best veel geld erin steken om hem weer goed te krijgen. (onderdelen worden schaarser en nieuw word erg lastig anno 2022)

Moeten nieuwe banden op, een nieuwe voorvork (ding is echt op en rijd er al sinds 2012 ermee rond) (wil hem wel verkopen voor de onderdelen)
Voorband is een brede winterband die eraf moet en vervormt is.
Achterband is een type zeer matig chinees bandje dat ze tijd gehad heeft. Schokdemper achter is ook niet meer wat het geweest is)

Er moet een andere benzine tank op want de meter werkt niet goed en waarschijnlijk lijkt die brandstof te lekken)


Heb daarna een piaggio new fly 4t 2valve 2017 staan.. Moet nog een zwaar onderhoud/ opknap beurt krijgen. (zie maar eens de tijd voor te vinden.

Heb een rijdende peugeot kisbee 4takt die wel rijd.

Heb een peugeot speedfight 3 2takt in aanbouw. (probleem is momenteel de tijd die ik er voor heb om het ding op te bouwen (erg weinig)
(99% aan onderdelen heb ik wel liggen)

Heb nog een tomos quadro 25km staan van 2015 .. Omgebouwd naar brom (maar moet nog werkend gemaakt worden en dan gekeurd worden als bromfiets)

Heb ook nog een frame staan voor een andere peugeot kisbee 4takt (als nood geval)


Ten eerste wil ik even zeggen waarom ik zoveel hebt staan.

De markt voor scooters in limburg is erg krap en er valt eigenlijk bijna niks te vinden.. Heb verder ook geen vervoer om verder te zoeken.
Als ik wel een auto of vervoer had, dan had ik waarschijnlijk niet meer zoveel scooters / brommer staan.



Wil ten eerste mijn tomos weg doen. Hij staat alleen maar buiten in de regen.. En verder komt er niks van.
Aangezien tomos onderdelen nieuw ook niet meer goedkoop zijn en schaarser worden.. Misschien beter om er mee te stoppen.

Daarnaast hekel aan het zadel, systeem met accu, moeilijk aan te sleutelen wegens overkill aan kabelboom voor je neus en het irritant olie slangetje waar je dan het carterkapje niet geheel kan afnemen.. Echt een heleboel irritatie punten. Heb er verder best wel aardig wat geld in onderdelen in zitten.

Maargoed heb er geen tijd meer voor (druk met leven als 40er) en weinig tijd om thuis iets te doen. En als ik tijd heb zijn de dagen ook maar heel kort)


Nou twijfel ik om de vivacity weg te doen.. Waarom die twijfel? Ik heb naast mijn peugeot kisbee een andere rijdend scooter nodig, die ik niet eerst als bouwpakket (en hoop tijd met dingen uit te zoeken) in elkaar moet gaan zetten. (vind dat in elkaar zetten geen probleem.. Maar op dit moment kom ik er niet echt eraan toe.


Ben aan het twijfel om ergens in de buurt voor een peugeot new vivacity 2takt te gaan kijken.. Verwacht niet dat die nieuw is. Maar verwacht wel dat die het doet.

Het aanbod is karig, dus heb ook erg weinig keuze.(laat staan als ik er al 1 vind). En kan ook niet met iets afwijzen (tenzij het echt niet iets is wat ik zoek)


Vraag me af waar ik me goed aan doe..

Geld in de oude viva steken.. (weg gegooid geld zal het in beiden gevallen zijn) (new vivacity zal ook wel aardig goed gebruikt zijn en het een en ander zal vervangen moeten worden.

Voordeel met de oude vivacity is dat me vrouw niet kan klagen omdat ik hem toch al in bezit heb.. Nadeel is wel weer dat grote extra onderhoud. (voorvork zal eruit moeten dit keer) (wetende dat het grapje waarschijnlijk tegen de 400 euro gaat kosten)


Of voor ongeveer 500 euro voor een gebruikte new vivacity kijken niet wetende wat er mee mis kan zijn.. Van buiten is veel te zien, van binnen helaas niet.
 
Advertisement - register to remove this

Kisbee 4takt rijd geheel.

De oude viva rijd ook.. Maar zoals ik al zei heeft het ding zoveel onderhoud nodig wil je er wat zuiniger (brandstof) en veiliger erop kunnen rijden)
(wil ik er langer erop door rijden zal ik het denk toch echt moeten fixen.. Alleen ben ik wel 400 a 500 euro verder.
En me gedachte zegt dat ik voor dat geld of minder geld beter voor iets anders kan kijken (vertikaal blok is ook wel zwaar verouderd)


Lijstje voor de vivacity:

- Nieuwe voorvork (of iets die beter is dan me oude} (plus minus 160 euro
- Nieuwe banden (voorkant is een winter band en vervorm tot gevaarlijk punt, en achter een china band) (40 euro per band) goedkoper is vaker slechte weg gedrag.
- Accu is dood (elek startmotor weet ik dat die met nieuwe accu wel doet, momenteel alleen kickstart mogelijk (20 euro ongeveer)
- Benzine tank moet voor een betere vervangen worden (sensor doet nogal vaag) (20 euro ongeveer)
- Voorkap moet een andere op (rammelt momenteel wat omdat de onderste pootjes al een tijd weg zijn) (lastig te krijgen)
- Ben de linker reflector kwijt (gat is volgens mij uitgelopen, waardoor die los kwam) (ouderdom) (kost geen drol)
- Beide remmen (ja ze zijn bij die van mij allebei remschijf) moet de vloeistof vervangen worden, zit al 100 jaar erin (of voor christus)
opzicht remmen ze nog redelijk, alleen hendel gaat dieper) (zal de dealer moeten doen en dan ook wel 150 euro rekening)
- Andere stuur kap. (een van de oogjes was dol en deze was provisorisch gefixed met een zelf gemaakt schroefje die bleef zitten. 20 euro misschien)
Maar bij loshalen denk ik dat het als nog los breek en de fix klaar is..
-Moet ook nog een ander achterspartbord op, de gene van mij zijn de haakjes van gebroken zodat het spartbord niet gaat flapperen. (20 a 30 euro 2ehands)
Heb er wel wat lijm tussen gedaan maar dit is natuurlijk geen langer termijn oplossing.


en dan het blok.

Zuipt momenteel als een gek (waarschijnlijk ook te danken aan de sito plus uitlaat)(andere uitlaat misschien ook 100 euro)

Moet zoiezo een nieuwe achterwiel lager in. (12 euro ofzo)

Krukas origineel maken (aangezien het blok daar het beste mee loopt. (2ehandjes kost ook al 50 euro)

Andere cilinder eronder. (ongeveer 70 a 80 euro)

Twijfel ook nog aan me mechachische oliepomp of dat die wel goed werkt.. Vaak last van veel walm en ben ook niet zo kapot van als die te arm op smering loopt en cilinder na xxxx km er mee erop houd.


Er zit hier zoveel tijd en geld in dat het waarschijnlijk de moeite niet meer waard is.








De Piaggio Fly is drama vanuit de winkel. Worden je allerlei dingen voor gehouden. Heeft wel gereden..(een hele tijd dat wel)
(koop ook geen nieuwe scooter meer, vind het te duur en niet meer de moeite waard voor een brandstof model.)
En wil niet eindigen zoals het met de fly ook ging. I.p.v ze goed met je scooter omgaan het ding bij maken feitelijk slopen en niks vergoeden. Dealers zijn daarnaast voor de onderhoud niet meer te betalen, uurloon is gigantisch.

Maar frame heeft serieuze aanpak nodig, anders is die over enkele jaar nog slechter eraan toe.
Die verf vanuit de vietnam fabriek is niet zo best. Maar dat is met elke china bagger wat uit die omgeving vandaan komt.
Toen ook nog een probleem gehad met een 2de dealer die het niet zo nauw nam om me uitlaat normaal terug te plaatsen.
Die zaten helemaal vast gevreten in de ophanging.. Als ik dit eerder wist dat piaggio daar zo gevoellig voor was, had ik eerder de uitlaat los liggen.
Maar in de garantie periode doe je dat natuurlijk niet.

FLy kan ik zoals ik al zei niet in de winter gebruiken anders ga je op je bek
.. (en dan kost het me kappenset wat ik er niet erop ga wagen)
Alleen leuk om van de lente tot de herfst mee te rijden.. En daarna gedaan.


Ben wel aan het denken om eventueel als er iets intressants voorbij komt (en dat is niet veel of gewoon niks)

Misschien voor een peugeot ludix trend of elegance te gaan. Ik weet dat het ding 5,8 liter benzine heeft.
Maar dat is nog altijd meer dan de tomos. En een scooter blok vind ik in gebruik toch wat makkelijker dan een tomos blok. (al lijkt de tomos simpeler) Ik weet ook dat hier weinig berg ruimte is (maar kan een scooter koffer overwegen)
Vind de ludix wel een fijne en simpele scooter. Gewoon vrij small en bijna brommer achtig.. En er zit een horizontaal blok onder waar ik makkelijk onderdelen voor heb.

Daarnaast eventueel een piaggio new vivacity 2takt.. (voor de 4takt hoef ik het niet te doen) zit gewoon teveel onderhoud aan zo`n blok)

Had in de buurt wel een new vivacity snor gevonden 4takt met slechte krukas lagers.. (vrij goedkoop voor 250 euro)
Maar dat zag ik ook niet zitten.. (ook hier geld dat een 4takt kwa onderhoud veel tijd van je vraagt)
Dus die heb ik laten schieten + omkeuren van snor naar brom (word een prijzig verhaaltje.
Komt dat door de banden??(het rood gearceerde)
 
Nee er zitten michelin citygrips op..

Heeft te maken dat de scooter vrij zwaar is aan de voorzijde. (niet zo zwaar als een vrachtwagen)

Maar wel zwaarder dan een gemiddelde scooter.. Dus voorkant wilt bij glad snel uitbreken..
 
Nee er zitten michelin citygrips op..

Heeft te maken dat de scooter vrij zwaar is aan de voorzijde. (niet zo zwaar als een vrachtwagen)

Maar wel zwaarder dan een gemiddelde scooter.. Dus voorkant wilt bij glad snel uitbreken..
Een Kymco GD en ND komen meer op vrachtwagen niveau haha.

Krijg een beetje t gevoel dat je alles even teveel is. Ik zou gewoon focussen op 1 en de rest de rest laten tot je wel meer tijd hebt.
Overhaast iets weg doen kan je spijt opleveren(spreek meermaals uit ervaring... iets met een ezel en steen welke t nog niet snapt haha).
Weg doen kan je altijd nog. Heb zelf een dochter van 7 en zelf ook meerdere scooters. De lingben moet ook nog van alles aan gebeuren alsook de Kymco. Ze rijden beide wel hoor. Niu word niet veel gebruikt. Kymco loopt dus ik laat t ff zo. Ben ook veel aan t werk en thuis met men dochter spelen en vaak even met de Niu naar de winkel en soms de Kymco. Lekker doen waar je zin in hebt dat is belangrijker.
Ik snap heel goed dat t vermoeiend zijn kan als je er meer hebt staan en er teweinig tijd en zin in hebt.
 
Weet zeker dat de tomos eruit gaat..

Heb er geen stalling voor en staat buiten niets te doen.. Is gewoon zonder.. (scooter kan tegen regen, tomos niet zo)

Voor de rest wat ik ook al aan gehaald hebt.. Nieuwe onderdelen zijn redelijk schaars en prijzig omdat ze niet meer nieuw worden gemaakt.

Ik weet nog van de vorige tomos hoe die er bij stond... Eerst geheel nieuw en toen vrijwel aan het aftakelen.

Accu onder het zadel werkt gewoon niet. Moet je op zo`n onconfortable zadel gaan zetten.
Oliepomp systeem is gewoon kut. Omdat deze door je carterkapje gaat, lastig in de weg met sleutelen.


Je zou bijna denken van sloop al die luxe eraf en ga dan er mee rijden..

Die tandwielen en ketting slijten ook als de mallen, vooral als de speling groter word, word dat probleem nog erger.

Altijd gezeik met de rem en gaskabels.

En dan waar laat ik me slot.. Nieuwe tomos tassen gekocht. (zullen ook wel diefstal gevoellig zijn)

En bij een ketting slot hangt het gewicht naar 1 kant. Altijd gezeik met olie mixen..

En ook nog gezeik met de eerste koppeling. En vast gerotte stalen cilinders.


Had hem gekocht omdat ik daarvoor een redelijke goede ervaring met tomos had. Maar ben er wel een beetje klaar mee.
 
Nee er zitten michelin citygrips op..

Heeft te maken dat de scooter vrij zwaar is aan de voorzijde. (niet zo zwaar als een vrachtwagen)

Maar wel zwaarder dan een gemiddelde scooter.. Dus voorkant wilt bij glad snel uitbreken..
In principe heb je juist meer grip op je voorwiel als een tweewieler zwaarder is in de neus. Mijn motorfiets weegt 250 kg en die schuift echt niet weg over het voorwiel. Mijn Agility daarentegen heeft amper gewicht op het voorwiel. Toen er als voorband nog een Deestone op lag, gleed het voorwiel weg als je enigszins wilde remmen op nat wegdek.

Maar volgens mij vind je die Fly sowieso geen fijne scooter, ik heb je er nog nooit iets positiefs over horen zeggen.
 
@Rabobank1957 ,

beter even via een persoonlijk bericht communiceren, vooral als het gaat om persoonlijke data zoals adres, woonplaats, telefoonnummers, E-mail adressen etc.....

Klik op het envelopje boven aan de pagina en daarna op "start a new conversation".
 
Hoeveel wilt u hebben voor de tomos? En waar zit u ongeveer in Limburg? Ik zit in de omstreken van Heerlen.

Mvg

Moet er nog even na kijken, want hij loopt momenteel niet. Maar is wel omgebouwd naar brom..
Moet alleen nog naar brom gekeurd worden.
Post automatically merged:

In principe heb je juist meer grip op je voorwiel als een tweewieler zwaarder is in de neus. Mijn motorfiets weegt 250 kg en die schuift echt niet weg over het voorwiel. Mijn Agility daarentegen heeft amper gewicht op het voorwiel. Toen er als voorband nog een Deestone op lag, gleed het voorwiel weg als je enigszins wilde remmen op nat wegdek.

Maar volgens mij vind je die Fly sowieso geen fijne scooter, ik heb je er nog nooit iets positiefs over horen zeggen.

Ook lekker bedankt met stront gooien..

Voor de zomer is het een prima scooter. Alleen je moet er geen problemen mee hebben onderweg.. Anders word het lopen met een zwaar blok beton aan je benen.

Als die loopt kan die wel best zuinig zijn.. 220km wel eens gezien op een tank.. Dat doen de meeste scooters die ik gehad heb niet na.
 
Sorry hoor, dat moet ik even kwijt en dat notabene al op de eerste dag van het nieuwe jaar!!!

Ook lekker bedankt met stront gooien..
Dit is niet met stront gooien dat is een feit!

Dus je zit hier te zeiken hoe zwaar en druk je leven wel niet is.
Je hebt voor jezelf al besloten, zoals jezelf zegt, dat "monster" van een Tomos te verkopen.
Nu komt DE oplossing die ook nog eens bij je om de hoek woont.
Deze meneer heeft alles meegelezen en is ondanks je negatieve commentaren over deze brommer eventueel bereid de brommer over te nemen.
In plaats van je probleem op te lossen houd je de bal op afstand.

Het lijkt me beter dit draadje te sluiten en een psycholoog te bezoeken.
 
Post automatically merged:



Ook lekker bedankt met stront gooien..

Voor de zomer is het een prima scooter. Alleen je moet er geen problemen mee hebben onderweg.. Anders word het lopen met een zwaar blok beton aan je benen.
Je gooit zelf met stront, notabene in dezelfde post!

Je zit muurvast in je eigen gedachtenspinsels, want anders was het natuurlijk geen vraag of je honderden euro's moet investeren in een versleten Vivacity. Want iedereen snapt dat dat geen slim plan is.

Je hebt het er in ieder geval wel zwaar mee, en ik vraag me af wat je omgeving nu zegt over je scooterhobby. Want het komt op jouw manier niet echt over als een leuke hobby.

Sterkte ermee in het nieuwe jaar!
 
Laten we het nieuwe jaar positief houden en het topic even sluiten. Het is een lastig probleem eurokit, de wil om je een helpende hand te bieden is er, maar we kunnen niet alles oplossen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top