Lastig pakket en druk leven als volwassene.+ weinig vrije tijd.

Status
Not open for further replies.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik sta op een moment om waarschijnlijk mijn scooter vlot / brommer te gaan aanpasen om te verkopen.


Heb momenteel de volgende scooters / brommer staan:

Oudste is de peugeot vivacity sportline 2006 die ik al sinds 2012 al in gebruik heb,
Ding is super oud en moet best veel geld erin steken om hem weer goed te krijgen. (onderdelen worden schaarser en nieuw word erg lastig anno 2022)

Moeten nieuwe banden op, een nieuwe voorvork (ding is echt op en rijd er al sinds 2012 ermee rond) (wil hem wel verkopen voor de onderdelen)
Voorband is een brede winterband die eraf moet en vervormt is.
Achterband is een type zeer matig chinees bandje dat ze tijd gehad heeft. Schokdemper achter is ook niet meer wat het geweest is)

Er moet een andere benzine tank op want de meter werkt niet goed en waarschijnlijk lijkt die brandstof te lekken)


Heb daarna een piaggio new fly 4t 2valve 2017 staan.. Moet nog een zwaar onderhoud/ opknap beurt krijgen. (zie maar eens de tijd voor te vinden.

Heb een rijdende peugeot kisbee 4takt die wel rijd.

Heb een peugeot speedfight 3 2takt in aanbouw. (probleem is momenteel de tijd die ik er voor heb om het ding op te bouwen (erg weinig)
(99% aan onderdelen heb ik wel liggen)

Heb nog een tomos quadro 25km staan van 2015 .. Omgebouwd naar brom (maar moet nog werkend gemaakt worden en dan gekeurd worden als bromfiets)

Heb ook nog een frame staan voor een andere peugeot kisbee 4takt (als nood geval)


Ten eerste wil ik even zeggen waarom ik zoveel hebt staan.

De markt voor scooters in limburg is erg krap en er valt eigenlijk bijna niks te vinden.. Heb verder ook geen vervoer om verder te zoeken.
Als ik wel een auto of vervoer had, dan had ik waarschijnlijk niet meer zoveel scooters / brommer staan.



Wil ten eerste mijn tomos weg doen. Hij staat alleen maar buiten in de regen.. En verder komt er niks van.
Aangezien tomos onderdelen nieuw ook niet meer goedkoop zijn en schaarser worden.. Misschien beter om er mee te stoppen.

Daarnaast hekel aan het zadel, systeem met accu, moeilijk aan te sleutelen wegens overkill aan kabelboom voor je neus en het irritant olie slangetje waar je dan het carterkapje niet geheel kan afnemen.. Echt een heleboel irritatie punten. Heb er verder best wel aardig wat geld in onderdelen in zitten.

Maargoed heb er geen tijd meer voor (druk met leven als 40er) en weinig tijd om thuis iets te doen. En als ik tijd heb zijn de dagen ook maar heel kort)


Nou twijfel ik om de vivacity weg te doen.. Waarom die twijfel? Ik heb naast mijn peugeot kisbee een andere rijdend scooter nodig, die ik niet eerst als bouwpakket (en hoop tijd met dingen uit te zoeken) in elkaar moet gaan zetten. (vind dat in elkaar zetten geen probleem.. Maar op dit moment kom ik er niet echt eraan toe.


Ben aan het twijfel om ergens in de buurt voor een peugeot new vivacity 2takt te gaan kijken.. Verwacht niet dat die nieuw is. Maar verwacht wel dat die het doet.

Het aanbod is karig, dus heb ook erg weinig keuze.(laat staan als ik er al 1 vind). En kan ook niet met iets afwijzen (tenzij het echt niet iets is wat ik zoek)


Vraag me af waar ik me goed aan doe..

Geld in de oude viva steken.. (weg gegooid geld zal het in beiden gevallen zijn) (new vivacity zal ook wel aardig goed gebruikt zijn en het een en ander zal vervangen moeten worden.

Voordeel met de oude vivacity is dat me vrouw niet kan klagen omdat ik hem toch al in bezit heb.. Nadeel is wel weer dat grote extra onderhoud. (voorvork zal eruit moeten dit keer) (wetende dat het grapje waarschijnlijk tegen de 400 euro gaat kosten)


Of voor ongeveer 500 euro voor een gebruikte new vivacity kijken niet wetende wat er mee mis kan zijn.. Van buiten is veel te zien, van binnen helaas niet.
 
Advertisement - register to remove this

Een vork voor een Vivacity 400 euro?! Die zijn niet van goud gemaakt toch?
Voorvork peugeot vivacity sixties
€ 80,00

Peugeot viva city vivacity zwart velgen met nieuw banden
€ 50,00
https://link.marktplaats.nl/m191684...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons setje velgen met vers rubber

VOor 50 euro vind je wel een nieuwe achterveer.

Zit je op 180 en kun je je oude spul nog verkopen. Is je blok verder nog in orde?

Je weet tenslotte met een andere scooter ook niet wat je weer in huis haalt he ;)
 
Bart ik bedoeld 400 euro voor ongeveer alles te vervangen.. (heb hier nou ook over het oude model vivacity) niet het new vivacity waar ik voor wil gaan kijken.


Heb daarnaast voor de oude vivacity

Ook nog een stuurkap nodig (deze is provisorisch vast gezet) en is maar eenmalig los te maken)
En nog een betere 2ehandse benzine tank (en nieuwe is niet meer aan te komen en erg duur.

Die voorvork die je aangaf is voor het nieuwe type. (en ben ook niet zo happig op gebruikte vorken ( 9 van de 10 is gewoon versleten of zwaar gebruikt)

Maar bij de goedkoopste ongeveer 150 a 160 euro voor.

Weet alleen niet of het al die moeite in sleuteltijd het wel waard is. En voor voorvork ben je ook wel even 3 a 4 uurtje mee bezig (met afbouwen en opbouwen erbij)
 
Last edited:
Voordeel met de oude vivacity is dat me vrouw niet kan klagen omdat ik hem toch al in bezit heb..
Niet slecht bedoelt maar als ik zoveel scooters had rondstaan zou mijn vrouw ook klagen.

Vroeger bewaarde ik ook alles van elektro/elektronica in de hoop dat de onderdeeltjes ooit te pas zou komen en als het zover was, kocht ik het toch nieuw omdat ik het dan toch handiger vond of de bewaarde spulletjes dan toch niet helemaal vertrouwde.
Ik heb op een gegeven moment schoonschip gemaakt en alles weggedaan en mijzelf voorgenomen alleen nog maar zaken te repareren van mezelf.
Vooral dat laatste was wel erg moeilijk omdat ik iedereen toch wou helpen maar het is me toch uiteindelijk gelukt. ;)

Tijd om eens schoonschip te maken niet alleen in je berging of garage maar het brengt ook een bepaalde rust met zich mee, voor jezelf en je familie.
Persoonlijk zou ik toch door de zure appel bijten en alles verkopen ook al steekt er veel geld en moeite in deze "slapende projecten" en vind je het jammer om ze weg te doen.

Van de opbrengst maak je, je Kisbee 100% in orde of je verkoopt deze en bouw je, je Speedfight af, of je verkoopt de hele santekraam en koop een nieuwe scooter.
Als je één goeie brommer hebt, waar je op kunt vertrouwen, waarom nog ander brommers/frames bewaren voor het geval dat?
 
Ik lees je posts op dit forum en op STN al een tijdje mee en ik ben altijd verbaasd over je aanpak. Waarom heb je zoveel projecten die zo moeizaam zijn? Het is niet nodig om een 'nieuwe' Speedfight te bouwen uit onderdelen die je van internet haalt. En het is ook niet nodig om het frame van je Kisbee te stralen. M.i. haal je je vooral zelf een hoop op de hals. Koop 1 goede scooter, rij erop en doe er verder alleen het nodige aan.

Ik heb al jaren 1 scooter die het gewoon doet. Er moet weleens wat aan gebeuren, maar nooit grote zaken zoals in jouw topics voorbij komen.
 
Ik sta op een moment om waarschijnlijk mijn scooter vlot / brommer te gaan aanpasen om te verkopen.


Heb momenteel de volgende scooters / brommer staan:

Oudste is de peugeot vivacity sportline 2006 die ik al sinds 2012 al in gebruik heb,
Ding is super oud en moet best veel geld erin steken om hem weer goed te krijgen. (onderdelen worden schaarser en nieuw word erg lastig anno 2022)

Moeten nieuwe banden op, een nieuwe voorvork (ding is echt op en rijd er al sinds 2012 ermee rond) (wil hem wel verkopen voor de onderdelen)
Voorband is een brede winterband die eraf moet en vervormt is.
Achterband is een type zeer matig chinees bandje dat ze tijd gehad heeft. Schokdemper achter is ook niet meer wat het geweest is)

Er moet een andere benzine tank op want de meter werkt niet goed en waarschijnlijk lijkt die brandstof te lekken)


Heb daarna een piaggio new fly 4t 2valve 2017 staan.. Moet nog een zwaar onderhoud/ opknap beurt krijgen. (zie maar eens de tijd voor te vinden.

Heb een rijdende peugeot kisbee 4takt die wel rijd.

Heb een peugeot speedfight 3 2takt in aanbouw. (probleem is momenteel de tijd die ik er voor heb om het ding op te bouwen (erg weinig)
(99% aan onderdelen heb ik wel liggen)

Heb nog een tomos quadro 25km staan van 2015 .. Omgebouwd naar brom (maar moet nog werkend gemaakt worden en dan gekeurd worden als bromfiets)

Heb ook nog een frame staan voor een andere peugeot kisbee 4takt (als nood geval)


Ten eerste wil ik even zeggen waarom ik zoveel hebt staan.

De markt voor scooters in limburg is erg krap en er valt eigenlijk bijna niks te vinden.. Heb verder ook geen vervoer om verder te zoeken.
Als ik wel een auto of vervoer had, dan had ik waarschijnlijk niet meer zoveel scooters / brommer staan.



Wil ten eerste mijn tomos weg doen. Hij staat alleen maar buiten in de regen.. En verder komt er niks van.
Aangezien tomos onderdelen nieuw ook niet meer goedkoop zijn en schaarser worden.. Misschien beter om er mee te stoppen.

Daarnaast hekel aan het zadel, systeem met accu, moeilijk aan te sleutelen wegens overkill aan kabelboom voor je neus en het irritant olie slangetje waar je dan het carterkapje niet geheel kan afnemen.. Echt een heleboel irritatie punten. Heb er verder best wel aardig wat geld in onderdelen in zitten.

Maargoed heb er geen tijd meer voor (druk met leven als 40er) en weinig tijd om thuis iets te doen. En als ik tijd heb zijn de dagen ook maar heel kort)


Nou twijfel ik om de vivacity weg te doen.. Waarom die twijfel? Ik heb naast mijn peugeot kisbee een andere rijdend scooter nodig, die ik niet eerst als bouwpakket (en hoop tijd met dingen uit te zoeken) in elkaar moet gaan zetten. (vind dat in elkaar zetten geen probleem.. Maar op dit moment kom ik er niet echt eraan toe.


Ben aan het twijfel om ergens in de buurt voor een peugeot new vivacity 2takt te gaan kijken.. Verwacht niet dat die nieuw is. Maar verwacht wel dat die het doet.

Het aanbod is karig, dus heb ook erg weinig keuze.(laat staan als ik er al 1 vind). En kan ook niet met iets afwijzen (tenzij het echt niet iets is wat ik zoek)


Vraag me af waar ik me goed aan doe..

Geld in de oude viva steken.. (weg gegooid geld zal het in beiden gevallen zijn) (new vivacity zal ook wel aardig goed gebruikt zijn en het een en ander zal vervangen moeten worden.

Voordeel met de oude vivacity is dat me vrouw niet kan klagen omdat ik hem toch al in bezit heb.. Nadeel is wel weer dat grote extra onderhoud. (voorvork zal eruit moeten dit keer) (wetende dat het grapje waarschijnlijk tegen de 400 euro gaat kosten)


Of voor ongeveer 500 euro voor een gebruikte new vivacity kijken niet wetende wat er mee mis kan zijn.. Van buiten is veel te zien, van binnen helaas niet.
Goed werk, lekker de bezem er doorheen!
Je gaat je lichter voelen, vrijer.
Ik zou de Fly aanhouden. Daar kun je oud mee worden. Maar goed, dat is een mening
 
Niet slecht bedoelt maar als ik zoveel scooters had rondstaan zou mijn vrouw ook klagen.

Vroeger bewaarde ik ook alles van elektro/elektronica in de hoop dat de onderdeeltjes ooit te pas zou komen en als het zover was, kocht ik het toch nieuw omdat ik het dan toch handiger vond of de bewaarde spulletjes dan toch niet helemaal vertrouwde.
Ik heb op een gegeven moment schoonschip gemaakt en alles weggedaan en mijzelf voorgenomen alleen nog maar zaken te repareren van mezelf.
Vooral dat laatste was wel erg moeilijk omdat ik iedereen toch wou helpen maar het is me toch uiteindelijk gelukt. ;)

Tijd om eens schoonschip te maken niet alleen in je berging of garage maar het brengt ook een bepaalde rust met zich mee, voor jezelf en je familie.
Persoonlijk zou ik toch door de zure appel bijten en alles verkopen ook al steekt er veel geld en moeite in deze "slapende projecten" en vind je het jammer om ze weg te doen.

Van de opbrengst maak je, je Kisbee 100% in orde of je verkoopt deze en bouw je, je Speedfight af, of je verkoopt de hele santekraam en koop een nieuwe scooter.
Als je één goeie brommer hebt, waar je op kunt vertrouwen, waarom nog ander brommers/frames bewaren voor het geval dat?

Heb die scooters niet voor de lol staan.(het zijn geen projectjes om om er even in de tussen tijd erop te crossen voor de hobby). En de vergelijking met elektro / elektronica is wel een hele andere..

Heb jij dan al die elektro nodig om naar je werk te kunnen dan? Misschien snap je de achterliggende gedachte niet.

2ehands valt hier amper iets te vinden.. Dan ga je niet naar een 2ehandse scooter zoeken op het moment als je het echt nodig hebt..
Dan ben je te laat en zal je niks vinden omdat de markt te schaars in.. En daarnaast zijn er genoeg in de jeugd die met een scooter beginnen vanwege de lagere kosten.. En die zullen de markt schaarste alleen maar schaarser maken.
Post automatically merged:

Ik lees je posts op dit forum en op STN al een tijdje mee en ik ben altijd verbaasd over je aanpak. Waarom heb je zoveel projecten die zo moeizaam zijn? Het is niet nodig om een 'nieuwe' Speedfight te bouwen uit onderdelen die je van internet haalt. En het is ook niet nodig om het frame van je Kisbee te stralen. M.i. haal je je vooral zelf een hoop op de hals. Koop 1 goede scooter, rij erop en doe er verder alleen het nodige aan.

Ik heb al jaren 1 scooter die het gewoon doet. Er moet weleens wat aan gebeuren, maar nooit grote zaken zoals in jouw topics voorbij komen.


Ik zie het niet als projecten.. Althans de new fly is voor mij niet echt een project.
Goed werk, lekker de bezem er doorheen!
Je gaat je lichter voelen, vrijer.
Ik zou de Fly aanhouden. Daar kun je oud mee worden. Maar goed, dat is een mening

Met de fly kan je niet eens in de winter mee rijden, dan schuif je gewoon voor de lol met de voorkant onderuit..

Probeer een serieuze vraag te stellen, en krijg het idee dat de helft van de tekst maar gelezen word..

Heb ook niet gezegd dat de peugeot kisbee kapot is.. Duidelijk aangegeven in de eerst post dat die rijd.

Maar je weet nooit met scooters hoe lang iets blijft rijden.. En daarnaast heeft de scooter ook onderhoud nodig na een bepaalde tijd.. En dan zou ik genomen misschien 4 dagen even niet meer erop kunnen rijden.. En dan wil je toch wel iets anders hebben..


De oude vivacity rijd wel, maar op dit moment wel best gevaarlijk om erop te rijden..


Wil eigenlijk wel de tomos weg gaan doen.. Vind dat het ding momenteel teveel moeite kost om het ding goed te krijgen
+ aan zo`n luxe model sleutelen is geen pretje. Kleine benzine tank, en een zadel die weinig comfort heeft.
Lastig om een ketting slot mee te nemen. (had hem eerder onder me zadel, maar dan beschadigd je de lak ermee van de bagage drager.) Heb er wel originele tassen voor gekocht om naar het slot in te doen.. Maar denk dat die tassen erg diefstal gevoellig zijn.
 
Last edited:
Het enige waarvoor ik een tomos zou kiezen is om door het bos te crossen. Ze zijn zeer oncomfortabel en hebben veel onderhoud nodig. En 45kmph tussen de auto's op zo'n ding zou ik liever niet doen.

De rijdende kisbee, heeft die veel onderhoud nodig? Als het gaat om een reserve hoeft het allemaal natuurlijk niet perrfect te zijn.
Een 4 taktje is sowieso wel handig aangezien over (waarschijnlijk) een paar jaar 2 taktjes landelijk verbannen worden van de steden.
 
Last edited:
Heb die scooters niet voor de lol staan..
Ik proef uit je reactie dat je, je persoonlijk aangevallen voelt, nogmaals dit is niet mijn bedoeling.

Je zegt zelf, je hebt geen tijd meer om te sleutelen en dat je voor je werk een brommer nodig hebt waar je op kunt vertrouwen, toch?
Waarom dan al dat spul bewaren die je alleen maar belasten door ze in orde te maken en te houden, je 99% van de tijd deze brommers niet gebruikt, lastig aan onderdelen te komen is, ze ook niet 100% in orde zijn en als je ze wilt gaan gebruiken wellicht ook onbetrouwbaar zijn omdat ze al een tijd staan en bovendien niet in de beste toestand verkeren want dat schrijf je zelf.
Toch wil je er nog New Viva erbij kopen voor een bedrag waarvan je kunt vermoeden dat hier ook nog wel wat werk aan te verrichten is.

Misschien snap je de achterliggende gedachte niet.
Ik snap de achterliggende gedachte maar al te goed.
Post automatically merged:

Het enige waarvoor ik een tomos zou kiezen is om door het bos te crossen. Ze zijn zeer oncomfortabel en hebben veel onderhoud nodig.
Toch wordt er nog een godsvermogen voor deze brommertjes gevraagd.
Netjes oppoetsen en aan zo'n nostalgische oude zak, zoals ik, verkopen.
 
Last edited:
Het enige waarvoor ik een tomos zou kiezen is om door het bos te crossen. Ze zijn zeer oncomfortabel en hebben veel onderhoud nodig. En 45kmph tussen de auto's op zo'n ding zou ik liever niet doen.

De rijdende kisbee, heeft die veel onderhoud nodig? Als het gaat om een reserve hoeft het allemaal natuurlijk niet perrfect te zijn.
Een 4 taktje is sowieso wel handig aangezien over (waarschijnlijk) een paar jaar 2 taktjes landelijk verbannen worden van de openbare weg.


Ik rijd hier veel fietspad.. Dus dat zou met een tomos niet zo`n probleem moeten zijn..
Zou hem dan ook 60km/u laten lopen zodat je toch redelijk goed mee kan komen.

Verder wel mee eens dat ze oncomfortabel zijn en veel onderhoud nodig hebben.. Dat is ook de reden dat ik de tomos ook weg wil doen.

Daarnaast zijn de nadelen dat aan een luxe model moeilijker aan te sleutelen is dan een standaard model.

1. Nieuwe modellen hebben een oliepompje.. En die zit vast aan het linker carter. Als je dat carter eraf wilt halen gaat het bij een standaard model erg makkelijk en deze kan je ook van de brommer weg nemen.. Bij de luxe zit die nog vast aan de olie slangen.. Dus weg nemen is niet mogelijk.
Enige optie is vast zetten met een tyrap en zo uit de weg houden.

2. Luxe kabelboom is ook erg dik en overbemeten. En precies onder zo`n dunne zij scherm doen is behoorlijk irritant.

3. Daarnaast staat hij ook buiten, en daar word hij ook niet mooier op..

Om verhaaltje wat kort te houden, de tomos gaat gewoon weg.


Rijdende kisbee veel onderhoud nodig?

Nou zolang hij rijd valt het wel goed mee,.. Stil stand is wel funnest voor een china scooter.

Onderhoud is meer de olies vervangen, riem vervangen, delen schoon maken. Luchtfilter top houden nieuwe bouge om de tijd.
Kmteller mee nemer smeren en eens nieuwe banden eronder.

Maar waarom andere scooters erbij?? Nou omdat als er een motorisch probleem optreed, je dit niet even in 1 dag gemaakt hebt.
Dit is ook afhankelijk van de spullen die ik dan momenteel hier heb, en welke ik moet bestellen..

En het opbouwen van een blok ben je ook wel 1 dag zoet mee.. En dan blijft er weinig tijd over om hem weer onder de scooter te bouwen.

Andere scooters is ook zodat ik ondanks ik problemen / pech heb de mogelijkheid om alsnog naar me werk te kunnen.

Ik wilde mijn new fly zoiezo verlopig niet weg doen.. Maar weet ook dat er in de winter er niet mee te rijden is.. Dan is het een glij ijzer.
Daarnaast is de new fly ook de zuinigste scooter die ik heb staan.


Een 4 taktje is sowieso wel handig aangezien over (waarschijnlijk) een paar jaar 2 taktjes landelijk verbannen worden van de openbare weg.

Ik wil niet alles 4takt hebben omdat eraan sleutelen best wel even wat tijd in beslag neemt.. Terwijl een 2takt in een redelijke korte tijdsbestek snel te repareren KAN zijn..

Overigens denk ik niet dat 2takjes landelijk verbannen zullen worden van de openbare weg..

Omdat er zoiezo geen nieuwe meer worden verkocht.. En die gene die moment te vinden zijn toch al sinds kleiner worden.
Post automatically merged:

Ik wil er verder nog even eraan plakken dat de tomos weg gaat.


Maar het topic was meer geopend wat te doen..


De oude vivacity opknappen.
Of toch maar iets anders voor in de plaats kopen.. (in het geval dat in iets anders erbij koop gaat de oude vivacity en de tomos zoiezo eruit.

Het word dan wel een 2takt die rijd.. Aangezien de oude vivacity ook een 2takt was..

Kan wel op de oude vivacity rijden.. Maar voor langere tijd nog gebruiken is hij eigenlijk gevaarlijk om op te rijden.

Wat prioriteit heeft om te vervangen:

- Voorvork
- Nieuwe banden (geen 2ehandse zooi, of weer een setje velgen kopen met banden waar ik straks bij verkoop niet meer er van af kom)
- Beide schijf remmen moeten opnieuw vloeistof erin gedaan worden.
- Andere stuurkap (oude eenmalig los en niet meer te gebruiken)

- Kwa blok verbruikt hij momenteel gigatisch veel benzine.
- Blok loopt wel, maar heeft soms wat moeite goed te kopen
- En dan zou ik het blok geheel origineel maken. dus ook originele krukas erin.

Maar met ze alle denk ik dat zoveel arbeid en geld erin steken de moeite niet waard is.
 
Last edited:
Ik denk dat je er het beste aan doet je Speedfight af te maken en die dan te gebruiken. Meeste spullen heb je al zoals je zelf zegt. Denk dat je hier ook de meeste tijd al in hebt gestoken. Dus verkoop al die andere "troep" bouw 1 goede betrouwbare scooter en dan ben je een heel eind.

En ik snap wel het idee van als je ergens aan begint dat je het meteen helemaal goed en naar je zin wil maken en vooral "perfect" zodat je het maar 1x hoeft te doen. Doe ik zelf namelijk ook maar voor je dagelijks vervoer is dat een lastige opgave. Ik kan het weten met 1 project in de woonkamer en 2 in de schuur en dan nog mn daily zipje die betrouwbaar moet zijn omdat ook ik ff geen auto heb. En anders zoek je een fiets bij het station en bijt je ff door de zure appel heen en ga je tot je speedfight klaar is ff op de fiets naar je werk.


Ja ook ik heb dat het afgelopen half jaar gedaan en na 2x in de regen moet jij eens kijken hoe snel je die speedfight klaar hebt
 
Vind ik ook , ik heb 2 x Speedfight 3 . 1 x 2-takt , en 1 x 4 takt ... zijn zeer fijne Scooters .
Voor de Goede orde :
Wij zijn niet echt "vrienden " en wou mij niet inmengen in dit Topic , mijn mening is : Maak de Speedfight af , daar heb je al zoveel tijd en geld ingestoken , als die klaar is , en je deze houd , zal je er geen spijt van krijgen .
 
Ik denk dat je er het beste aan doet je Speedfight af te maken en die dan te gebruiken. Meeste spullen heb je al zoals je zelf zegt. Denk dat je hier ook de meeste tijd al in hebt gestoken. Dus verkoop al die andere "troep" bouw 1 goede betrouwbare scooter en dan ben je een heel eind.

En ik snap wel het idee van als je ergens aan begint dat je het meteen helemaal goed en naar je zin wil maken en vooral "perfect" zodat je het maar 1x hoeft te doen. Doe ik zelf namelijk ook maar voor je dagelijks vervoer is dat een lastige opgave. Ik kan het weten met 1 project in de woonkamer en 2 in de schuur en dan nog mn daily zipje die betrouwbaar moet zijn omdat ook ik ff geen auto heb. En anders zoek je een fiets bij het station en bijt je ff door de zure appel heen en ga je tot je speedfight klaar is ff op de fiets naar je werk.


Ja ook ik heb dat het afgelopen half jaar gedaan en na 2x in de regen moet jij eens kijken hoe snel je die speedfight klaar hebt


Probleem is dat ik veel moet werken.. En vrije dagen word het aankomende jaar ook nog maar afwachten.
Daarnaast heb ik ook nog twee kinderen en dan is er geen tijd voor scooter sleutelen.
Als ik dan al 1 dag heb mag ik in me handen klappen.
Overigens gaat de speedfight 3 2takt niet weg.. Alleen het zal helaas op een ander moment moeten gebeuren.
En als iets niet in elkaar zit kan je er ook niet op rijden.
Fietsen is geen optie.. Dat is ook de reden waarom ik toen voor de tomos ben gegaan.. Als een soort van alternatief.
Fiets bij het station is overigens stelen.. Wat ik niet ga doen.
Post automatically merged:

Vind ik ook , ik heb 2 x Speedfight 3 . 1 x 2-takt , en 1 x 4 takt ... zijn zeer fijne Scooters .
Voor de Goede orde :
Wij zijn niet echt "vrienden " en wou mij niet inmengen in dit Topic , mijn mening is : Maak de Speedfight af , daar heb je al zoveel tijd en geld ingestoken , als die klaar is , en je deze houd , zal je er geen spijt van krijgen .
Ga hem ook niet weg doen.. 2taks zijn al schaars genoeg.

4takt rijd opzich ook wel prima.. Kost gewoon veel tijd motorisch onderhoud.
Post automatically merged:

De vraag was meer in de richting:

Of de oude vivacity opknappen (kan er wel op rijden, maar ding is wel gevaarlijk om erop te rijden)
En voor een langere tijd zo door blijven rijden zie ik niet zitten.

Of deze toch weg doen en een andere zoeken (voor niet te veel geld ) onder de 600 euro)
 
Last edited:
als jij kinderen hebt (miste ik nog in je "drukte-betoog" maar als ze jong zijn ben je daar zéker druk mee) wat doe je dan op een zoals je zelf zegt "gevaarlijke" scooter?!
 
Probleem is dat ik veel moet werken.. En vrije dagen word het aankomende jaar ook nog maar afwachten.
Daarnaast heb ik ook nog twee kinderen en dan is er geen tijd voor scooter sleutelen.
Als ik dan al 1 dag heb mag ik in me handen klappen.
Overigens gaat de speedfight 3 2takt niet weg.. Alleen het zal helaas op een ander moment moeten gebeuren.
En als iets niet in elkaar zit kan je er ook niet op rijden.
Fietsen is geen optie.. Dat is ook de reden waarom ik toen voor de tomos ben gegaan.. Als een soort van alternatief.
Fiets bij het station is overigens stelen.. Wat ik niet ga doen.
Post automatically merged:
Het is pas stelen als je hem niet terug zet

Weet niet hoever je bent met je speedfight maar in een dag kun je veel doen natuurlijk. Las ergens iets van je frame stralen, maar is dat in deze situatie nu prioriteit of voldoet een simpel spuitbusje voor nu ook? Dan spuit je je frame in elk geval in tegen het verder roesten voor nu. Tijdens drogen kun je een blok opbouwen als dat nodig is bijvoorbeeld. Tussendoor nog laklaagje over je frame en dan zou je toch al een eind kunnen komen in een ochtend om maar wat te noemen.

Misschien makkelijk lullen voor iemand zoals ik die je prive situatie natuurlijk niet kent verder. En als fietsen niet gaat vanwege de gezondheid oid snap ik dat ook wel. En anders ff de knop omzetten en ff doortrappen heb ik tenminste gedaan en moet iedere ochtend 20km met mn dikke pens met enige tegenzin op de Gazelle stappen tenzij je 100km verderop werkt, maar dat doe je ook niet met de scooter gok ik.

Maar nogmaals de speedfight lijkt me nog altijd je beste optie gezien de hoeveelheid onderdelen die je hebt en wat je er mee wil doen. En anders weet ik ook niet zo snel hoe je met 4 onbetrouwbare scooters/hoopjes onderdelen je op je werk wil komen.
Dat lijkt me prioriteit, want als je zou worden ontslagen door vaker te laat komen door pech onderweg ofwat dan heb je wel tijd om alles af te bouwen maar dan is het financieel weer een lastigere situatie volgens mij.

En ff voor de duidelijjheid ik val je niet aan ofzo he maar gewoon ff mijn boerenverstand wat nu spreekt/typt
 
als jij kinderen hebt (miste ik nog in je "drukte-betoog" maar als ze jong zijn ben je daar zéker druk mee) wat doe je dan op een zoals je zelf zegt "gevaarlijke" scooter?!

Misschien omdat ik geen helicopter hebt staan.. Moet toch naar me werk kunnen.. Is dat lastig te begrijpen? Heb het nou al meerder maals gezegd.
 
Kisbee 4takt rijd geheel.

De oude viva rijd ook.. Maar zoals ik al zei heeft het ding zoveel onderhoud nodig wil je er wat zuiniger (brandstof) en veiliger erop kunnen rijden)
(wil ik er langer erop door rijden zal ik het denk toch echt moeten fixen.. Alleen ben ik wel 400 a 500 euro verder.
En me gedachte zegt dat ik voor dat geld of minder geld beter voor iets anders kan kijken (vertikaal blok is ook wel zwaar verouderd)


Lijstje voor de vivacity:

- Nieuwe voorvork (of iets die beter is dan me oude} (plus minus 160 euro
- Nieuwe banden (voorkant is een winter band en vervorm tot gevaarlijk punt, en achter een china band) (40 euro per band) goedkoper is vaker slechte weg gedrag.
- Accu is dood (elek startmotor weet ik dat die met nieuwe accu wel doet, momenteel alleen kickstart mogelijk (20 euro ongeveer)
- Benzine tank moet voor een betere vervangen worden (sensor doet nogal vaag) (20 euro ongeveer)
- Voorkap moet een andere op (rammelt momenteel wat omdat de onderste pootjes al een tijd weg zijn) (lastig te krijgen)
- Ben de linker reflector kwijt (gat is volgens mij uitgelopen, waardoor die los kwam) (ouderdom) (kost geen drol)
- Beide remmen (ja ze zijn bij die van mij allebei remschijf) moet de vloeistof vervangen worden, zit al 100 jaar erin (of voor christus)
opzicht remmen ze nog redelijk, alleen hendel gaat dieper) (zal de dealer moeten doen en dan ook wel 150 euro rekening)
- Andere stuur kap. (een van de oogjes was dol en deze was provisorisch gefixed met een zelf gemaakt schroefje die bleef zitten. 20 euro misschien)
Maar bij loshalen denk ik dat het als nog los breek en de fix klaar is..
-Moet ook nog een ander achterspartbord op, de gene van mij zijn de haakjes van gebroken zodat het spartbord niet gaat flapperen. (20 a 30 euro 2ehands)
Heb er wel wat lijm tussen gedaan maar dit is natuurlijk geen langer termijn oplossing.


en dan het blok.

Zuipt momenteel als een gek (waarschijnlijk ook te danken aan de sito plus uitlaat)(andere uitlaat misschien ook 100 euro)

Moet zoiezo een nieuwe achterwiel lager in. (12 euro ofzo)

Krukas origineel maken (aangezien het blok daar het beste mee loopt. (2ehandjes kost ook al 50 euro)

Andere cilinder eronder. (ongeveer 70 a 80 euro)

Twijfel ook nog aan me mechachische oliepomp of dat die wel goed werkt.. Vaak last van veel walm en ben ook niet zo kapot van als die te arm op smering loopt en cilinder na xxxx km er mee erop houd.


Er zit hier zoveel tijd en geld in dat het waarschijnlijk de moeite niet meer waard is.








De Piaggio Fly is drama vanuit de winkel. Worden je allerlei dingen voor gehouden. Heeft wel gereden..(een hele tijd dat wel)
(koop ook geen nieuwe scooter meer, vind het te duur en niet meer de moeite waard voor een brandstof model.)
En wil niet eindigen zoals het met de fly ook ging. I.p.v ze goed met je scooter omgaan het ding bij maken feitelijk slopen en niks vergoeden. Dealers zijn daarnaast voor de onderhoud niet meer te betalen, uurloon is gigantisch.

Maar frame heeft serieuze aanpak nodig, anders is die over enkele jaar nog slechter eraan toe.
Die verf vanuit de vietnam fabriek is niet zo best. Maar dat is met elke china bagger wat uit die omgeving vandaan komt.
Toen ook nog een probleem gehad met een 2de dealer die het niet zo nauw nam om me uitlaat normaal terug te plaatsen.
Die zaten helemaal vast gevreten in de ophanging.. Als ik dit eerder wist dat piaggio daar zo gevoellig voor was, had ik eerder de uitlaat los liggen.
Maar in de garantie periode doe je dat natuurlijk niet.

FLy kan ik zoals ik al zei niet in de winter gebruiken anders ga je op je bek.. (en dan kost het me kappenset wat ik er niet erop ga wagen)
Alleen leuk om van de lente tot de herfst mee te rijden.. En daarna gedaan.


Ben wel aan het denken om eventueel als er iets intressants voorbij komt (en dat is niet veel of gewoon niks)

Misschien voor een peugeot ludix trend of elegance te gaan. Ik weet dat het ding 5,8 liter benzine heeft.
Maar dat is nog altijd meer dan de tomos. En een scooter blok vind ik in gebruik toch wat makkelijker dan een tomos blok. (al lijkt de tomos simpeler) Ik weet ook dat hier weinig berg ruimte is (maar kan een scooter koffer overwegen)
Vind de ludix wel een fijne en simpele scooter. Gewoon vrij small en bijna brommer achtig.. En er zit een horizontaal blok onder waar ik makkelijk onderdelen voor heb.

Daarnaast eventueel een piaggio new vivacity 2takt.. (voor de 4takt hoef ik het niet te doen) zit gewoon teveel onderhoud aan zo`n blok)

Had in de buurt wel een new vivacity snor gevonden 4takt met slechte krukas lagers.. (vrij goedkoop voor 250 euro)
Maar dat zag ik ook niet zitten.. (ook hier geld dat een 4takt kwa onderhoud veel tijd van je vraagt)
Dus die heb ik laten schieten + omkeuren van snor naar brom (word een prijzig verhaaltje.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top