Krukas+Lagers = Diepvries?

Status
Not open for further replies.

#AthenA#

MHR MH RX Beuner
Hey

Ik had een tip gekregen dat ik mijn krukas in de diepvries kon leggen voordat ik deze kon monteren.

Maar nu hoor ik van mijn broertje dat je ook de lagers het beste eerst om de krukas kunt doen en daarna alles in zijn geheel in het carter??

wat is het beste? Beide of alleen de krukas/lagers? En is er ook een max. tijd dat ik het in de diepvries kan laten liggen? of kan het gewoon b.w.v. 3 jaar in de diepvries liggen?

MVG
Chris
 
Advertisement - register to remove this

ik zou niets in de diepvries doen, dit kan alleen maar schade aanrichten, omdat de koude delen "schrikken "van de verhitte delen


dus gewoon

-carter verwarmen ong 10 minuten met gasbrander
-lagers erin tikken ( tegen de buitenste ring!!!)
- weer carters verwarmen met lagers erin
- en krukas erin tikken

should do the trick


Btw, met de search kan je hier ook GENOEG over vinden:)
 
Idd. Deze manier doet een maat van me ook altijd en is tot nu toe nog altijd goed gegaan.

Krukas in de diepvries en carters verwarmen en lagers gewoon kamer temp. Zo word dat hier altijd gedaan. En ik denk dat jasper dat ook met mijn blokje gaat doen.

het enigste waarvan hij straks schrikt is als ik het gas opentrek 8P.
 
ik doe altijd mijn krukas in de vriezer. lagers leg ik op de hete verwarming. warme lagers om de koude krukas heen duwen (tikken op binnenste ring) daarna krukas met lagers in de vriezer. blok verwarmen 6 minuten met achte of middelmatige vlam uit gasbrander. krukas met lagers vallen soepel in je blok, kleine blokhelft 6 min verwarmen en die op de krukas klikken en dan de bouten kruislings aandraaien.
 
voor jullie gelijk zo gaan lopen reageren bedoel ik de lagers op de krukas tikken (staat er ook duidelijk lijkt mij maargoed). Die tik je met een bus die je op de binnenste ring zet op de goede plek. soms willen ze niet altijd zo goed erop dus is een klein beetje tikken nodig. Als je ze gelijk in het blok zet dan is het natuurlijk de buitenste ring.
 
Je hebt geen diepvries nodig om een krukas te monteren, iedereen heeft toch zijn eigen manier er zijn al zoveel discussies over geweest. In de search vind je er 10tallen topics over. Je moet toch je eigen manier vinden, want iedereen doet het anders.
 
Ieder heeft zijn eigen manier om het te doen, Ik doe altijd krukas in vriezer en lagers 3 min op de houtkachel en dan er omheen schuifen. Daarna carters verwarmen en krukas er in leggen. alles ZONDER hamer omdat dat gewoon slecht is voor lagers.
 
ik zou niets in de diepvries doen, dit kan alleen maar schade aanrichten, omdat de koude delen "schrikken "van de verhitte delen


dus gewoon

-carter verwarmen ong 10 minuten met gasbrander
-lagers erin tikken ( tegen de buitenste ring!!!)
- weer carters verwarmen met lagers erin
- en krukas erin tikken

should do the trick


Btw, met de search kan je hier ook GENOEG over vinden:)


Krukas intikken is zoiezo fout aangezien je daar de lagers mee kan vernielen.

Hoe ik het doe:

Lagers om de krukas doen met een garage pers.
Blok deel 1 verwarmen en erin doen. Iets aflaten koelen zodat de as er recht erin blijft zitten. Pakking op de iets kauwer deel doen.
Blok deel 2 verhitten en erop drukken.
Bouten erin en krukaslinks aandraaien (trekt het blok vanzelf dicht)
Dan beide kanten paar klopjes zodat de as soepel draad.
Aflaten koelen.
Weer paar losse klopjes.
Keeringen erin.

Dus er word bijna niet geslagen.

Je moet ook nooit de lagers eerst in het blok doen omdat de krukas dan eens om het lager blijft zitten omdat de warmte van het lager heel snel over vloeit naar de krukas. En dan moet je als nog slaan en dat werkt niet vind ik.
 
Last edited:
dus je mag in jou ogen dus je krukas ook niet centreren? of wil je dit ook met je handen doen?


Edit: en ik bedoel echt neit dat je gaat zitten hameren, maar gewoon dat die gewoon goed in de lagers komt te zitten. dus het kan evt ook met een blokje hout of iets dergelijks.:)

imo als je gewoon DE TIJD NEEMT, is dit echt niet zo moelijk als de meeste mensen denken.:)
 
dus je mag in jou ogen dus je krukas ook niet centreren? of wil je dit ook met je handen doen?


Edit: en ik bedoel echt neit dat je gaat zitten hameren, maar gewoon dat die gewoon goed in de lagers komt te zitten. dus het kan evt ook met een blokje hout of iets dergelijks.:)

imo als je gewoon DE TIJD NEEMT, is dit echt niet zo moelijk als de meeste mensen denken.:)


Jonge lees eens even goed.Er staat er word bijna niet geslagen. Dus je moet de krukas nog wel eerst spannings vrij zetten.
 
hey,

nu weet ik dit maar heb ik nog een ander probleem namelijk:

Ik heb alle 6 de schroeven uit mijn kleine carterhelft. Ik heb de 2 borgpennen van mijn blokophanging gehaald (die wat bij die lange staaf zitten) en ik heb zelfs één van de borgclipjes van mn krukas gehaald, waarna ik de oliestop er ook vanaf heb gehaald... Maar nog steeds willen de twee carterhelften niet van elkaar.

Wat doe ik verkeerd / sla ik over? Of moet ik gewoon een paar keer op mn carterhelft slaan?. Tis laat. kga slapen morgen weer een nieuwe dag met frisse ideeën.

Lators
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top