Hulp bij keuze van scooter..

Donesley

Well-Known Member
beste leden van scooterforum!
Binnenkort wordt ik 16 en ik geloof wel dat ik hem in 1x haal... (hoop)
Nou ik mag van me pa een scooter uitzoeken die onder de 2000-2100 euro ligt.. :W

Opvoeren word 'm niet, althans niet veel denk ik, dus dat speelt geen rol in keuze. Doel van de scooter moet toch zijn lekker rijden.

Nou vallen mijn ogen op een Malaguti Phantom F12R A/C
Heeft iemand ervaring hiermee?
Ik denk dat het de malaguti word maar ik begin te twijfelen omdat ik 'm toch vrij weinig op de weg zie (regio rotterdam) heeft dit een reden, of wat? Graag een mening dus ;)

Verder natuurlijk of jullie zelf met een suggestie komen.

Alvast bedankt!
Donesley
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb zelf ook een malaguti phantom F12 AC, alleen niet de R uitvoering.
Volgens mij heeft de R alleen maar voordelen, naar mijn weten gewoon ook een mina hor blok, maar dit keer de DD (dual disc) uitvoering, dus dat is wel fijn.

Ik snap zelf ook niet waarom je phantoms niet zo veel ziet.

Van de R versie snap ik het wel, deze is gewoon een stuk duurder dan de phantom en dat is dus vooral vanwege de looks. Maarja, als jij toch mag uitkiezen is die R wel een mooie keus, die DD uitvoering is gewoon mooi meegenomen.

Zelf vind ik mn phantom echt super fijn rijden in ieder geval.
En als je er toch niet al te veel aan gaat opvoeren is AC ook wel handig, dat sleutelt gewoon wat makkelijker mocht er iets stuk gaan.
 
@ Smonjirez

DualDisk uitvoering is alleen bij de LC uitvoering.
En omdat je zelf al aangeeft dat ik beter AC kan nemen, worden het geen dubbel D's

Opvoeren weet ik nog niet, misschien wanneer ik 'm heb dat ik wel zeg ik ga wat dingen veranderen... Maar dat zien we nog wel! :p

Klopt het btw dat wanneer je alleen je vario eruit gooit, dat wanneer die rond de 60 loopt, je precies onder de boetes blijft?

Owja nog iets,
Je zegt dat je de R versie minder ziet omdat deze duurder is..
Nou val ik je niet aan ofzo, maar als je bvb een speedfight 2 neem.
kost ongeveer even veel, hoor ik van die kant meer klachten dan + punten. swingarm begeeft het snel, buddy kan je openmaken met vriend z'n sleutel. enz..

dan snap ik mensen niet, begrijp je?

----------

Piaggio Zip word het niet denk ik, hij mag er wel wat feller uitzien..
En dat van opvoeren, weet ik nog niet, misschien wel.
 
De Phantom is gewoon een goeie scooter,de scooter zie je niet veel rijden denk ik omdat het toch ook al een oudermodel is,niet echt vernieuwend met wat je nu rond ziet rijden,ik vind hem personlijk ook mooi! en rijd gewoon erg goed alleen als je lang bent zit hij vrij krap je zit snel met je knieen tegen het kap werk,maar zeker geen verkeerde keuze een betrouwbaar blok en een zeer degelijke scooter dus.
 
In iedergeval bedankt iedereen die tot zover geantwoord heeft.

Het word een phantom, das 1.
Of het een AC of een LC word weet ik nog niet..

Om nog even een laatste vraag erin te gooien.
Wat is nou een echt + punt van LC ?
Want het lijkt mij onnodig om in NL, LC te nemen expt dat je DualDisk hebt.
 
Afgezien van de twindisc boeit het als straat-scooter gebruiker niets of je AC of LC neemt.

In de praktijk is het uit mijn hoofd wel zo dat sommige AC blokken kortere vertanding hebben dan de LC versies bijv, maar dat moet je even hier navragen of, hoe erg, en bij welke blokken dit het geval is. Bovendien heb je daar volgens mij alleen "last" van als je er goeie 70cc's onder wil gooien

AC is gewoon altijd gekoeld, LC alleen als je rijd (hoewel je natuurlijk wel een goeie tijd stil kan staan of kan file rijden hoor, die koelvloeistof heeft wel ff nodig om op een dusdanige temperatuur te komen dat je blok het niet meer leuk vind en dan nog heb je er vaak een meter voor op je dashbord)

Bij AC heb je geen "gedoe" met koelvloeistof, aanhalings tekens omdat dit een gesloten systeem is wat je 1x goed maakt en dan niet echt meer naar om hoeft te kijken. Bij het vervangen van een cilinder is het wel iritant met name als je meerdere gaat proberen ;)
 
Afgezien van de twindisc boeit het als straat-scooter gebruiker niets of je AC of LC neemt.

In de praktijk is het uit mijn hoofd wel zo dat sommige AC blokken kortere vertanding hebben dan de LC versies bijv, maar dat moet je even hier navragen of, hoe erg, en bij welke blokken dit het geval is. Bovendien heb je daar volgens mij alleen "last" van als je er goeie 70cc's onder wil gooien

AC is gewoon altijd gekoeld, LC alleen als je rijd (hoewel je natuurlijk wel een goeie tijd stil kan staan of kan file rijden hoor, die koelvloeistof heeft wel ff nodig om op een dusdanige temperatuur te komen dat je blok het niet meer leuk vind en dan nog heb je er vaak een meter voor op je dashbord)

Bij AC heb je geen "gedoe" met koelvloeistof, aanhalings tekens omdat dit een gesloten systeem is wat je 1x goed maakt en dan niet echt meer naar om hoeft te kijken. Bij het vervangen van een cilinder is het wel iritant met name als je meerdere gaat proberen ;)

Lees jij 't verhaal nog is door, zie een hoop dingen die nergens op slaan.
 
Afgezien van de twindisc boeit het als straat-scooter gebruiker niets of je AC of LC neemt.

In de praktijk is het uit mijn hoofd wel zo dat sommige AC blokken kortere vertanding hebben dan de LC versies bijv, maar dat moet je even hier navragen of, hoe erg, en bij welke blokken dit het geval is. Bovendien heb je daar volgens mij alleen "last" van als je er goeie 70cc's onder wil gooien

AC is gewoon altijd gekoeld, LC alleen als je rijd (hoewel je natuurlijk wel een goeie tijd stil kan staan of kan file rijden hoor, die koelvloeistof heeft wel ff nodig om op een dusdanige temperatuur te komen dat je blok het niet meer leuk vind en dan nog heb je er vaak een meter voor op je dashbord)

Bij AC heb je geen "gedoe" met koelvloeistof, aanhalings tekens omdat dit een gesloten systeem is wat je 1x goed maakt en dan niet echt meer naar om hoeft te kijken. Bij het vervangen van een cilinder is het wel iritant met name als je meerdere gaat proberen ;)

LC is gewoon altijd gekoeld, AC alleen als je rijd.

AC irritant met cilinders? Juist niet. En hoe bedoel je een gesloten systeem wat je goed maakt en niet meer naar om hoeft te kijken? Het koelkapje ofzo?
 
Oke even verduidelijking van mijn kant: met AC bedoelde ik geforceerde luchtkoeling, aangezien ik bij een scooter nog nooit een "gewone" luchtgekoelde cilinder heb gezien (zoals bij bijv een vespa ciao of puch maxi het geval is). Vandaar dat ik zeg dat die altijd gekoeld is, omdat als je scooter loopt de "waaier/fan" die op je vliegwiel gemonteerd zit draait en zo verse buitenlucht door je koelkappen naar je cil geblazen wordt.

LC is niet gekoeld als je stilstaat, omdat de radiator dan geen rijwind heeft en de koelvloeistof dus langzaam warmer zal worden (met name in de zomer dus), maar ik zei er dus al bij dat je wel een flinke tijd stil moet staan of moet filerijden voordat dat een probleem wordt.

Met de laatste alinea bedoelde ik dat je bij AC geen gedoe met koelvloeistof hebt, wat bij LC (uiteraard) wel zo is, maar LC is een gesloten systeem dus {blablabla} en bij _LC_ is het iritant ivm koelvloeistof die eruit moet enz. Had die zin gewoon even wat te snel getypt;)

Zo, weer een ruzie de wereld uit geholpen :p?

Edit: Op een LC passen trouwens ook vrijwel AC uitlaten, maar op een AC passen niet alle LC uitlaten omdat die soms een kortere bocht hebben.. bij een LC blok gaan ze dan mooi om dat ding waar je slangen van de radiateur op zitten .. dat kapje op je ontsteking.. kan ff niet op de naam komen.. heen. Maar een AC heeft daar een dikke waaier met koelkap zitten waardoor de LC uitlaat er soms niet langs past (ervaring mina horz).. maargoed voor AC zijn ook genoeg uitlaten te koop ;)
 
Last edited:
Ik heb er ook 1 gehad,, dat ging heel goed.. totdat elke keer de carb verstopt zat.. toen telkens luchtfilter, daarna 2 vastlopers gehad, toen de tandjes waar de vario op de krukas zit kapot,, toen heb ik m ingeruilt voor een aerox, Wel bijbetaald natuurlijk. Een watergekoelde, ik vind het fijner,. met die lucht gekoelde had ik ( in de winter ) als ik een stuk met iemand achterop reed, 9 van de 10 keer wel een warm loper.. de aerox heeft Nog nooit iets gehad, alleen een keer nieuw bougietje.. Die heb ik nu al een half jaar ofzo.. en die malaguti heb k 2 maanden gehad.. ik moet zeggem, hij stuurde veel lekkerder dan m'n aerox..

Persoonlijk zou ik voor vloeistof koeling kiezen, als het in de zomer 30 graden is, is die lucht die die aanzuigt en naar je cilinder blaast dat ook denk ik.. maar goed dat ik voor vloeistof koeling kies komt vast omdat ik er geen goede ervaring mee heb8P
 
Dan moet je dat ding leren afstellen, je benzine tank schoonhouden, en een degelijk luchtfilter erop zetten................
en die tandjes van je krukas gaan alleen kapot als jij er geneukte onderdelen opzet of ze op een beun manier bevestigd ;) (of de vorige eigenaar dat al gedaan heeft)
 
Back
Top