Home entertainment pc's

Even dit topic kicken :)

Mijn vader wil nu ook zo'n home entertainment set met Windows MediaCenter. Zelf heb ik er geen verstand, dus vraag het maar ff hier. Is het ook mogelijk om gewoon zo'n complete set te kopen? Wij zijn hier allemaal niet technisch genoeg om zoiets zelf inelkaar te zetten :)
 
Kant en klaar is in alle vormen zo'n beetje mogelijk. Je kunt uitgaan van een normale pc, een micro pc of zo'n soort dvd speler (breed en plat). Let wel goed op de componenten die erin zitten, niet dat je achteraf dingen mist.

Beste blijft voor media center denk ik nog steeds een samengestelde configuratie van componenten. Dan kun je op dingen letten als moederbord (VIA chipset + mce = een drama) en TV kaart (aansluitingen en compatabiliteit).

Indien je een kant en klaar pc koopt in ieder geval opletten op de gebruikte componenten, bij voorkeur Intel moederbord en Hauppauge TV tuner. Is gewoon een betrouwbare combinatie voor media center.

Bedenk ook hoeveel tv tuners erin moeten, mocht je namelijk willen kunnen kijken via MCE en tegelijkertijd opnemen op een ander kanaal heb je er 2 nodig.

Laatst een MCE pc voor m'n ouders gebouwd, wellicht leuke setup als richtlijn:

- Intel Quad Core Q6600
- Asus P5K moederbord
- Kingston HyperX 2gb (dual channel, kit of 2)
- Asus EN8500GT (spelen geen games)
- Hauppauge PVR-150 (mce kit)
- Windows Vista Home Premium
- Microsoft MCE remote keyboard
- Philips MCE remote set (afstandsbediening)
 
Last edited:
Denk dat dat t zelfde prob gaat worden als met die ATI kaarten, met 'hd' acceleratie. Dat werkt dus voor Bluray en HD-DVD, maar NIET voor je gedownloade films in hd. de ATI kaarten ondersteunen H.264, en alle gedownloade films (bijv: The.Kingdom.2007.1080p.HDDVD.x264-hV) zijn in X264. De codec is in principe hetzeflde, maar de kaart help mooi niet :x

En een quadcore voor een media center vind ik ook vrij overdreven ja, mijn AMD64 3000+ speelt ook nog soepel 720p af. Voor 1080p hang ik m'n E6600 wel aan m'n tv.
 
Met wat trucjes schijnt het in Powerdvd 7 werkend te krijgen te zijn, maar mij is dat nog niet gelukt :X Opzich wel gaar, want nu m'n media center geen 1080p afspelen...
 
Een richtlijn met een quadcore cpu erin?

Zo bijzonder is een Quadcore allang niet meer. Het was een prima optie, de e6600 ging er net uit toen en de q6600 daalde in prijs.

Het is net wat je wilt natuurlijk. Maar vooral de chipset en tv tuner kaart moet bij het maken van een keuze goed op gelet worden.
 
Denk dat dat t zelfde prob gaat worden als met die ATI kaarten, met 'hd' acceleratie. Dat werkt dus voor Bluray en HD-DVD, maar NIET voor je gedownloade films in hd. de ATI kaarten ondersteunen H.264, en alle gedownloade films (bijv: The.Kingdom.2007.1080p.HDDVD.x264-hV) zijn in X264. De codec is in principe hetzeflde, maar de kaart help mooi niet :x

En een quadcore voor een media center vind ik ook vrij overdreven ja, mijn AMD64 3000+ speelt ook nog soepel 720p af. Voor 1080p hang ik m'n E6600 wel aan m'n tv.

Die 1080P films draaien op single core cpu's niet echt lekker, maar op een beetje vlotte dualcore (mijn ondertussen bijna bejaarde AMD 4200x2 @ 2,42ghz) draait die 1080P's probleemloos.
Echte volledige HD DVD/Blurays (van 20-40Gb) draaien alleen niet echt lekker (ooit 1x voor de grap gedownload :p). Al blijkt het software pakket waarmee je het afspeel ook van invloed @ die volledige HD-DVD/Bluray's.

Als ik een MCE zou samenstellen zou ik een energie zuinige CPU nemen zoals een AMD Athlon X2 BE-2300, of de iets snellere versie daarvan. Die moeten probleemloos instaat zijn HD af te spelen. Leuke videokaart erbij met HDMI uitgang (zijn al wel wat moederbordjes die dit onboard hebben!). 2gb ram erin, 500gb hddtje en gaan met de banaan.

Grote nadeel van die quadcores is dat ze aardig wat energie verbruiken, wat ook gekoeld moet worden. Echt super stil zul je die dingen niet zo 123 krijgen.....

Met wat trucjes schijnt het in Powerdvd 7 werkend te krijgen te zijn, maar mij is dat nog niet gelukt :X Opzich wel gaar, want nu m'n media center geen 1080p afspelen...


Ik gebruik voor het normale afspeelwerk altijd BS player, die alles files probleemloos pakt. Er zijn overigens zat versies van powerdvd 7 die gewoon te kraken zijn.....
 
Last edited:
Die 1080P films draaien op single core cpu's niet echt lekker, maar op een beetje vlotte dualcore (mijn ondertussen bijna bejaarde AMD 4200x2 @ 2,42ghz) draait die 1080P's probleemloos.
Echte volledige HD DVD/Blurays (van 20-40Gb) draaien alleen niet echt lekker (ooit 1x voor de grap gedownload :p). Al blijkt het software pakket waarmee je het afspeel ook van invloed @ die volledige HD-DVD/Bluray's.

Maar de X264 vast niet, mijn Core2Duo E6600 @ 3Ghz zit bij een X264 1080p film rond de 50%, met CoreAVC, waarvan iedereen zegt dat het de beste en lichtste encoder is.
Een VC1(WMV) 1080p stream zit op daarop ook maar rond de 25%. En als TS kon m'n Sempron 2800+ dat nog bijna soepel :p

Als ik een MCE zou samenstellen zou ik een energie zuinige CPU nemen zoals een AMD Athlon X2 BE-2300, of de iets snellere versie daarvan. Die moeten probleemloos instaat zijn HD af te spelen. Leuke videokaart erbij met HDMI uitgang (zijn al wel wat moederbordjes die dit onboard hebben!). 2gb ram erin, 500gb hddtje en gaan met de banaan.

Grote nadeel van die quadcores is dat ze aardig wat energie verbruiken, wat ook gekoeld moet worden. Echt super stil zul je die dingen niet zo 123 krijgen.....

Ik gebruik voor het normale afspeelwerk altijd BS player, die alles files probleemloos pakt. Er zijn overigens zat versies van powerdvd 7 die gewoon te kraken zijn.....

Dat cracken is het probleem ook niet, maar meer dat de ATI Avivo software de X264 als een andere codec ziet, en daardoor dus niet meehelpt met encoden, waardoor mijn MCE (AMD 64 3000+) die 1080p dus niet soepel kan afspelen.
 
Ik kan alle 1080p's probleemloos draaien, al vergen sommige wel aardig wat cpu gebruik (70-80%). Maargoed mijn 4200x2 gaan al een heel eind richting de 3 jaar en was daarmee de godfather of alle dualcores ;). Feit is gewoon dat het snel zat is om zo goed als alles af te spelen. Ik zou momenteel ook iets snellers kopen, alleen is een dikke quadcore gewoon meer dan overdreven als MCE.

Om echte HD-DVD/Blurays af te spelen zou je best wel eens wat snellers nodig kunnen hebben. Maar niemand heeft momenteel een brander, en 20-40gb downloaden voor een niet waarneembare extra qualiteit is gewoon hdd vervuiling.
 
Back
Top