HD tv's/technologie

Btw dit nog ff van een andere website geplukt erg handig denks



Je staat dus in een winkel of surft bij een webshop langs en vergelijkt schermen. Met de resoluties heb je rekening gehouden, het aantal ingangen is ook prima in orde. Wat is dan voor gamers nog meer van belang? Allereerst is dat het contrast ratio. Een contrast ratio betekent hoeveel stappen er voor die TV mogelijk zijn tussen wit en zwart. Als we kijken naar de nieuwe Samsung HDTV’s (32/37 inch, R71/R72 modellen) is dat 5000:1. Dit betekent dat er vijfduizend stappen zijn tussen wit en zwart en dat de kleurweergave dus zeer goed is. Het plasmascherm van Hitachi dat wij op de redactie hebben staan, heeft een contrast ratio van 4000:1, nog steeds goed maar wel iets minder dan de eerder genoemde Samsung's. De modellen die Microsoft in demopods gebruikt zijn 3000:1 (26 inch, met dank aan 'blobnl'). We hebben op de redactie ook een Sharp LCD staan, maar die heeft slechts een contrast ratio van 800:1 en dat verschil merk je echt wel. Vooral de reactiesnelheid van het scherm tijdens games is afhankelijk van dit ratio. Kijk er dus goed naar.

Ook heel belangrijk voor gaming is de helderheid van een scherm. De contrast ratio zorgt hier al een beetje voor, maar ook de candela-waarde moet je even bekijken. Bij onze Hitachi is dat 1400 cd/m2. Als je een gloeilamp van 100 watt zou pakken, zou deze ongeveer 100 cd/m2 hebben. Dus hoe hoger deze waarde is, hoe helderder het scherm.

Overigens vergelijken we nu LCD’s met Plasma’s. Waar moet je zelf nou eigenlijk voor gaan? Dat is best wel een moeilijke vraag want het verschil is voor de meeste mensen niet echt duidelijk. Wij houden om het makkelijk te maken altijd de vuistregel aan: “alles van 42 inch of hoger moet plasma zijn, alles daaronder LCD.”
 
@ wanksta

wel een beetje gelul zeg.
1300:1 is het hooste contrast met LCD wat ik ben tegengekomen.
Alles hierboven is dynamisch contrast opgegeven duur fabriekanten. Dikke korrel zout erbij nemen dus.

Het verschill tussen LCD en plasma is persoonlijk, maar een plasma scherm wat mooier zwart weergeeft, en mooier beeld geeft als LCD is vaak 2x zo duur. Dan heb ik persoonlijk liever een minder LCD scherm voor de helft van de prijs.

// Deze week mijn pa's nieuwe sony eens uittesten op 1080p
hopelijk de kan ik over een maandje een 42" tatung eronder zetten om eens te kijken of je het verschil van 800 euro nou goed ziet, en of het 800 euro waard is :)
 
@ wanksta

wel een beetje gelul zeg.
1300:1 is het hooste contrast met LCD wat ik ben tegengekomen.
Alles hierboven is dynamisch contrast opgegeven duur fabriekanten. Dikke korrel zout erbij nemen dus.

Het verschill tussen LCD en plasma is persoonlijk, maar een plasma scherm wat mooier zwart weergeeft, en mooier beeld geeft als LCD is vaak 2x zo duur. Dan heb ik persoonlijk liever een minder LCD scherm voor de helft van de prijs.


Dan heb je dat niet goed gezien. Mijn tv is 3000:1 en dit is wel een leuke tv maar er zijn betere en duurdere (meestal ook groter). Ik heb ook niet gezocht naar een tv met een diameter van 2 meter ofzo :p. Vind in niet nodig en te duur. Wat ik wel heb gezien is hoe groter de tv hoe minder contrast je hebt.
 
Lezen knul.. Dat is dynamisch contrast :)

Edit:
"Er zijn twee soorten contrast ratio's, statisch en dynamisch. Samsung maakt gebruik van dynamisch contrast wat er voor zorgt dat het toestel het contrast automatisch aanpast aan het weergeven beeld. 5000:1 dynamisch contrast staat ongeveer gelijk aan 1000:1 statisch contrast."
 
Btw dit nog ff van een andere website geplukt erg handig denks



Je staat dus in een winkel of surft bij een webshop langs en vergelijkt schermen. Met de resoluties heb je rekening gehouden, het aantal ingangen is ook prima in orde. Wat is dan voor gamers nog meer van belang? Allereerst is dat het contrast ratio. Een contrast ratio betekent hoeveel stappen er voor die TV mogelijk zijn tussen wit en zwart. Als we kijken naar de nieuwe Samsung HDTV’s (32/37 inch, R71/R72 modellen) is dat 5000:1. Dit betekent dat er vijfduizend stappen zijn tussen wit en zwart en dat de kleurweergave dus zeer goed is. Het plasmascherm van Hitachi dat wij op de redactie hebben staan, heeft een contrast ratio van 4000:1, nog steeds goed maar wel iets minder dan de eerder genoemde Samsung's. De modellen die Microsoft in demopods gebruikt zijn 3000:1 (26 inch, met dank aan 'blobnl'). We hebben op de redactie ook een Sharp LCD staan, maar die heeft slechts een contrast ratio van 800:1 en dat verschil merk je echt wel. Vooral de reactiesnelheid van het scherm tijdens games is afhankelijk van dit ratio. Kijk er dus goed naar.

Ook heel belangrijk voor gaming is de helderheid van een scherm. De contrast ratio zorgt hier al een beetje voor, maar ook de candela-waarde moet je even bekijken. Bij onze Hitachi is dat 1400 cd/m2. Als je een gloeilamp van 100 watt zou pakken, zou deze ongeveer 100 cd/m2 hebben. Dus hoe hoger deze waarde is, hoe helderder het scherm.

Overigens vergelijken we nu LCD’s met Plasma’s. Waar moet je zelf nou eigenlijk voor gaan? Dat is best wel een moeilijke vraag want het verschil is voor de meeste mensen niet echt duidelijk. Wij houden om het makkelijk te maken altijd de vuistregel aan: “alles van 42 inch of hoger moet plasma zijn, alles daaronder LCD.”

Eerlijk gezegd heb ik geen eens zin om hier op in te gaan. De persoon die dit stukje heeft geschreven heeft zijn bronnen echt totaal niet goed. Zoals in een van voorgaande posts al beschreven, verschil statisch en dynamisch contrast. Russische websites vermelden statische contrast van Samsung, dat vaak rond de 800:1 ligt.

Anyway, ik toen ik dat stukje las net moest ik gelijk aan Power Unlimited denken. Klopt het dat je het van hun site af hebt gehaald? :D

Ow jah, met betrekking tot het plasma/lcd verhaal, wie serieus op zoek is en tussen deze 2 een afweging wil maken:

Plasma is tegenwoordig enkel van 37" en groter. Wanneer je iets in deze maat zoekt (LCD's zijn ook gewoon in grotere maten te krijgen, tot ong. 46"), maak dan de afweging op basis van het gebruik.

Wanneer je veel films kijkt, zou ik persoonlijk voor een plasma gaan, veel levendigere kleuren. Wanneer je enkel tv kijkt, zou ik lcd nemen, puur vanwege de logo's die altijd in beeld zijn.
 
Het verschil tussen plasma en lcd (welke mooier is of niet) is ook erg persoonlijk :) je hebt wel gelijk imo. Ik vind plasma ook mooier, maar pas bij de duurdere modelen. Dan heb ik liever een goedkope full hd lcd, dan een 4 tot 5x zo dure pioneer plasma :p
 
Babelfish is je vriend:

Контрастность = contrast
Динам. контраст = dynamisch contrast

idd 1000:1 dus. Maarja dat weten we ondertussen wel met Samsung ;)
Hoe heet ook alweer dat Chineze merk wat ook een Full HD tv brengt voor iets minder €€€ dan de bovenstaande Samsung?
 
Ik zat / zit te wachten op die tatung. Maar als de samsung febr. beter leverbaar is word dat mijn nieuwe tv denk ik :) of de sony 40W2000 moet dan ook behoorlijk zijn afgeprijst.
 
Ik krijg mijn pc niet aan de praat op de sony 40w2000 :(

Hij geeft maximaal 720p weer via de vga, via de hdmi ingang krijg ik geen beeld :(

iemand een idee?
 
Heeft iemand ook problemen met het geluid bij sommige Duitse zenders ? Op onze "normale" tv is er wel gewoon geluid, maar op onze nieuwe LCD tv niet. Iemand suggesties ?
 
ik kijk nooit duitse zenders eigenlijk :p

vanmiddag de knoop doorgehakt en deze tv besteld

1588.jpg

http://www.dollarshop.nl/shopDetail.php?contentid=642&catId=82&categoryid=82

De reviews, en ervaring op Got waren niet slecht, inclusief de korel zout.
alleen die speaker even dumpen

Toch maar niet de 42" full hd genomen :( scheelt wel weer 600 euro, en 42" full hd in mijn kamer leek me bij nader inzien een beetje overdreven, daar kwam ik achter nadat m'n pa een 40" sony heeft aangeschaft....
 
Back
Top