Goeie bromscooter voor 2 personen

JoeStone

New Member
Hallo, ik ben op zoek naar een bromscooter voor 2 personen met veel trekkracht. Ik ben nog redelijk nieuw in de scooter wereld. Ik zat zelf te denken aan een piaggio new liberty, maar ik zag geen optie om een achterklapdrager of rugsteun voor een medepassagier te installeren, en ik vroeg me ook af of deze wel genoeg trekkracht heeft om een beetje met het verkeer mee te komen? Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Er staat me iets voor de geest.
Een scooter. Bekend merk (wat ik hier niet mag noemen)
Zogenaamd voor 2 personen.
Binnen afzienbare tijd zaten de scheuren in het carter.
Ik heb er ooit zelfs een zaak voor aangespannen bij de reclamecodecommissie.
En die heb ik gewonnen.

Een zeker merk mag geen scooters meer afbeelden met 2 achterveren, als er in het echt maar 1 onder zit.
Want dat is namelijk het geval bij veel scooters.
Door deze manier van construeren ontstaan er frictie in het gedeelte waar de rubberbussen zitten (bij het subframe).
Dit lijdt op zijn beurt tot wringen van de cartertunnel, met scheuren in het aluminium tot gevolg.
Er is, Godzijdank, niets gebeurd met de bewuste scooter waar ik het nu over heb, maar ik wil niet weten wat er had kunnen gebeuren.

In Italië staat bij veel scooterverhuurbedrijven een bordje: 1 persoon 50CC, 2 Personen 125CC.
Want een 125CC heeft namelijk wel 2 achterveren, die het gewicht egaal verdelen.

Lang verhaal kort.
Koop een schakelbrommer, of koop een scooter met 2 achterveren.
En lees eens heel goed hoe groot het maximaal toegestane gewicht is van de meeste scooters (voertuig inclusief bestuurder en passagiers).
Deze cijfers kun je opvragen bij de importeur.

Dan kom je tot de slotsom dat je met 2 personen van een gemiddeld Nederlands postuur en dito gewicht al OVER de limiet gaat.
Je garantie vervalt dus ook.
Vraag maar na bij de bestuurder van de bewuste scooter van bovenstaand verhaal....

Maak er de komende tijd maar eens een gewoonte van om achter scooters te gaan rijden die met 2 personen rijden, en let er dan maar eens op hoe ongezond scheef het achterwiel er onder staat.
Je wilt niet weten hoe een zwabbers de constructie maakt als je met 2 personen erop over een verkeersdrempel of door een kuil gaat.
Gewoon eng. Je snapt niet dat het heel kan blijven.
En dat doet het ten lange leste ook niet.

Bezint eer gij begint.
Een gewaarschuwd Mensch telt voor 2....
Lulverhaal.
Je kraamt echt onzin uit.
Als een achterwiel scheef staat is er wel iets mee aan de hand dan een enkele schokbreker.
 
haha, daar staat me ook wel wat van bij. :)
maar aan de andere kant: bij motoren (en sommige schakelbrommers) zie je in geval van één schokbreker, dat deze op een centrale plaats tussen frame en achterbrug in lijn met het achterwiel gemonteerd zit.
voor zover ik weet is alleen bij scooters die ene veerpoot links van de constructie geplaatst...
en negen van de tien keer i.c.m. een tweepersoons zadel en voetsteuntjes voor de passagier...
snap eerlijk gezegd ook niet wat de logica erachter is, als dit simpelweg te zwak is voor al dat gewicht.

bij de 2t tomosjes kon je het ook wel duidelijk zien (met name in de bochten) maar dat was meer vanwege het iele achterbrugje.
Een bromscooter is per definitie een compromis. Het moet goedkoop en licht blijven. En over het algemeen voldoet de constructie met die ene achterveer wel. Maar als slijtage gaat optreden (slijtage op rubbers en schokbreker) krijg je speling. I.c.m. met overbelasting kan de boel dan weleens stuk gaan. Bij regulier gebruik en goed onderhoud kan het echter lang goed gaan.
 
Lulverhaal.
Je kraamt echt onzin uit.
Als een achterwiel scheef staat is er wel iets mee aan de hand dan een enkele schokbreker.
Houen zo. Doe maar lekker eigenwijs.
En lees eens goed wat er staat.
2 personen van gemiddeld 80 kilo is 160 kg. Kleding, helm, slot, benzine etc.
Komt er nog 15kg bij.
gewicht van de scooter is gemiddeld 110 kg.
samen maakt dat 285 kg.
Het toegestane gewicht samen is bij de meeste scooters 255 kg.
m.a.w. de meeste scooters worden met 2 personen erop overbelast.
Post automatically merged:

Een bromscooter is per definitie een compromis. Het moet goedkoop en licht blijven. En over het algemeen voldoet de constructie met die ene achterveer wel. Maar als slijtage gaat optreden (slijtage op rubbers en schokbreker) krijg je speling. I.c.m. met overbelasting kan de boel dan weleens stuk gaan. Bij regulier gebruik en goed onderhoud kan het echter lang goed gaan.
Ik ben (was) 110 kg.
Met alles erop erbij en eraan kwam ik al aan de grens van de belasting van mijn ND.
Het achterwiel stond er bij mij (net als bij 85% van de Dink-rijders) scheef onder, met bandenslijtage aan de linkerkant van het loopvlak tot gevolg.
De rechter rubberbus werd ook heel erg belast.
Ik heb nog op het punt gestaan om die te vervangen door eentje van sinterbrons, maar dat bleek later geen optie .
De constructie van de ND heeft mij doen besluiten om hem weg te doen.
Mijn ST heeft een veel degelijker constructie, waar ik wel vertrouwen in heb.
@Broos mag van mij eigenwijs zijn.
Ik adviseer hem/haar echter om eens te letten op de achterbanden van scooters in zijn omgeving.
Dan zal hij/zij zien dat er veel banden niet in het midden, maar aan de linkerzijde van het loopvlak zijn afgesleten.
En dat komt niet omdat scooters alleen maar linksaf kunnen....
Post automatically merged:

Een I-Get trekt prima op, ook voldoende als je duo rijdt. Het oude 2V blok is standaard inderdaad erg traag.

Maar 50cc blijft altijd behelpen als je met z'n tweeën rijdt.
Post automatically merged:


Haha, doel je op die oude discussie op STN over die Kymco New Dink? Ja, geen wonder dat het stuk gaat als twee mensen van 100+ kg op zo'n arm scootertje gaan rijden. Daar is het gewoon niet op berekend en daar kan Kymco niks aan doen.

Dat bedoel ik inderdaad.

Maar daar zijn geen 2 personen van 100kg stuk voor nodig.
Als je, net als ik een beetje corpulent bent dan staat het achterwiel al scheef.
De constructie van de ND is overduidelijk uit nood ontstaan en uitgedacht door iemand die iets teveel rijstwijn had genuttigd in het weekend.
Het is een Agility-blok met een houtje-touwtje houdertje waar de achterveer veel te schuin in staat.
Er ontstaat een enorm hefboom effect. Ik heb dat destijds laten uitzoeken door een werktuigbouwkundig ingenieur van de TH Enschede.
De verhoudingen zijn zoek.
 
Last edited:
Een bromscooter is m.i. ook geen vervoersmiddel om structureel met twee (dikke) personen op te rijden. Als je dat wel doet kan het misgaan. De casus van die ND bewijst dat. Scheefstaande wielen zie je inderdaad wel vaker bij Kymco's die al wat kilometers achter de rug hebben. Hoe erg dat is mag ieder voor zich bepalen.
 
reed vandaag achter een donkergrijze primavera, en kon zien hoe de achterkant er aan toe was.
niet alleen was het achterbandje door zn betere dagen heen: bij elke hobbel en kuil ging het spulletje niet alleen op en neer, maar ook heen en weer...
Een bromscooter is per definitie een compromis. Het moet goedkoop en licht blijven.
helaas, een vaststaand feit.
Maar als slijtage gaat optreden (slijtage op rubbers en schokbreker) krijg je speling.
dat heb je bij zowat elk apparaat op de weg.
maar extra vervelend is dat als die slijtage komt door inferieure materialen (of slechte lassers/monteurs) bij de productie...
vooral de vele chinese scooters hebben dergelijke compromissen achter t plaatwerk verstopt zitten...
 
reed vandaag achter een donkergrijze primavera, en kon zien hoe de achterkant er aan toe was.
niet alleen was het achterbandje door zn betere dagen heen: bij elke hobbel en kuil ging het spulletje niet alleen op en neer, maar ook heen en weer...
Er zijn ook lieden die een in de basis goede scooter tot op het bot afraggen en verder niet onderhouden.
 
Moraal van het verhaal.....

je voelt je prettiger op een Peugeot ! ;)
Vespa !
Post automatically merged:

Er zijn ook lieden die een in de basis goede scooter tot op het bot afraggen en verder niet onderhouden.
Wat dat betreft heb ik er hier (thuis) al genoeg voorbij zien komen.
Altijd buiten gestaan , veel schade, onder de bagger, alles vast gerot.
Geen onderhoud, olie controle etc.
 
Back
Top