glij bus of naald lager?

Funk_dm

::SA MEMBER::
korte vraag.
wat zou beter draaien, een naald lager of een messing lagerbus.

de voordelen die ik kan bedenken voor de bus zijn.
draait niet stuk.
goedkoop.
perfecte passing.

ik wil graag jullie mening horen.
 
Advertisement - register to remove this

Een naaldlager zorgt ervoor dat de zuiger speling heeft om een stukje links en rechts te kunnen draaien in de cilinder. Een glijbus heeft dit niet.
 
als ik een glij lager wil maken zou dat van grafiet brons of keramische materialen gemaakt moeten worden.
bij beperkt gesmeerde lagers, dus het lager waar wij het over hebben, word brons als eerste genoemt als lager. ook zou ik een poreus lager metaal kunnen gebruiken, deze lopen bijna nooit droog na het impregneren van een vloeibaar smeermiddel.

dus de wrijving is dan minimaal, en dus ook de slijtage.
 
Ja lastig uit te leggen. 8P

Neem eens een naaldlager in je handen. Je merkt dat de lagerbusjes een stukje uit kunnen steken. Als je nou de pistonpen door de lager stopt kan je deze een heel klein stukje kantelen. De lagerbusjes zitten namelijk niet helemaal vast in de kooi.
 
Dit wordt veel toegepast bij oudere motorblokken, zoals een Puch Maxi blok

Je moet wel een gat door het oog van je drijfstang en door de bus boren voor smering.
 
ja dat had ik ook al bedacht :)
anders zou het lager snel draai lopen.
maar zou dit in mijn voordeel werken ten opzichte van een naaldlager?
 
in princiepe dus genoeg redenen voor mij om het te gaan proberen.
heb het materiaal en de middelen om het te maken.

mijn dank is groot voor de mensen die met mij mee denken :)


ps: ik laat hem nog even open voor de mensen die nog iets willen toevoegen.
 
een glij lager wordt ook bijna altijd toegepast bij auto's maar deze hebben olie druk in het carter voor de smering.

ik denk dat bij een 2t en bij hoge toerentallen de bus snel wegslijt, en zich mischien wel 'vast last' doordat hij vreten gaat.

en als ik mij niet vergis heeft de kreidler brommer een bus @ small end en die slijten erg snel als je de brommer iets sneller liet lopen.

ik zou het niet doen, maar kijk maar wat je er mee doet...!

Grtz.. paul
 
ik denk niet dat je vermogen omhoog gaat aangezien hij geen rondjes draait maar hele kleine slagen.
naaldlager gaat tog goed !!!!gewoon naaldlager nemen
 
Je hebt ook cita asjes waar op dit is toegepast.
Merkte dat de pistonpen aanzienlijk harder sleet.
Tenminste... als ik goed begrijp wat je bedoel. :)
Je bedoeld toch net zoiets als je vertanding nu zit zeg maar?
 
mjah is het proberen waard vermogen winst krijg ik niet, maar dat naald lagers knappen hoor je steeds vaker.

en als men niets probeert komt men nooit iets verder.
 
Back
Top