F1 vs champ car

@ TS:

1. Waarom is Monza dan zo'n gevaarlijke baan? het is een hogesnelheidscircuit, meer niet.

2. Champcars rijden zeker niet 2 keer zo hard! hoe hard gaat zo'n ding dan wel niet? harder dan 600km/u, dacht het ff niet.

3. sponsorloos?? ik zie toch wel heel zeker sponsors staan, weliswaar minder en minder groot dan in de F1, maar ze zijn er wel. hoe willen de teams anders auto's bouwen. zonder sponsorgeld, geen competatief team.

4. ongelimiteerd?? hier mogen ook helemaal niet zoveel doen, daarom is het veld ook zo competatief. ze mogen weinig aan afstelling en vleugels doen.

5. ooit een hele F1 wedstrijd gekeken?? ik zie daar ook camera views, van bovenop de auto, vanaf de voorvleugel, sidepods en de achterkant van de auto.

6. De ferrari staat niet, die rijdt. namelijk door de langzaamste bocht van de F1 kalender in Monaco.

Greetz
 
franky said:
k had ook maar neergetikt wat me neef gister zei:p

geen onderzoek gedaan dus
maar ik blijf ze uber vet vinden

f1 is niet meer leuk door die 'ene in de rode wage'


maar sponsering betreft

bijv die winnaar

rijd in een wagen met mcdonalds logo's

dat zijn ook de enige logos en dat team is dus ook van mcdonalds

die auto zijn allemaal gewoon kaal vergeleken bij f1

vergeet niet wat voor budget McDonalds er tegen aan gooit.
En kaal is die mcdonalds auto echt niet hoor. Hij is notabene helemaal in de mcdonalds kleuren gespoten.
 
Last edited:
SpeedNRG said:
@ TS:


5. ooit een hele F1 wedstrijd gekeken?? ik zie daar ook camera views, van bovenop de auto, vanaf de voorvleugel, sidepods en de achterkant van de auto.

Greetz
Het klopt wat de TS zegt met dat champ cars wedstrijden heel stoer zijn. Daar liggen de verschillen nog niet zo extreem ver uit elkaar zoals het met de F1 de afgelopen jaren is gebeurd.
En in Amerika moet je als televisiemaker nou eenmaal met spectaculaire beelden komen dus daar kan de f1 idd nog wel wat aantal dingen van leren.
 
Ossje said:
F1 is zoveel beter dan de Champ Car series. Ik heb de wedstrijd ook gezien. Was op Eurosport, tis wel aardig om te zien. Maar ik zapte weer lekker verder op een gegeven moment. Die race op tv was 1 van de weinige op een normaal circuit. De rest van het jaar rijden zo op ovals. Niks aan dus....

Bij de F1 komt zoveel bij kijken qua techniek en organisatie. Bij de Champ Car is dat nog niet eens de helft van wat er allemaal bij de F1 gebeurd. De monteurs van de Champ Cars mogen van mij ook wel een cursus "hoe maak ik een snelle pitstop" nemen, wat een trage zooi zeg.

Verstappen aaste idd op een stoeltje in die serie, maar dat is allemaal niet door gegaan. Hij kan misschien over 2 races nog ergens gaan zitten, zo niet.....dan kan ie beter met pensioen gaan.

Vind die ovals wel wat hebben eigenlijk. Knap staaltje van techniek en kunde moet je daar laten zien. Alleen duren ze idd wel aardig lang.... :rolleyes:
Daar win je niet zo maar door overal en langs iedereen te knallen. Moet je nog best een strategie voor hebben.
En ik vind die pitstops wel grappig juist. Gewoon heel simpel en ouderwets.

Maar beide kampioenschappen hebben hun charmes.
 
Dat die nieuwe regels voor een spannend seizoen zorgen vind ik allemaal bs. Ferrari kon er gewoon niet goed genoeg op inspelen, zodat 'de anderen' nu de betere auto's hebben. Ikzelf vind sommige van die nieuwe regels juist ongelofelijk dom. Bandjes wisselen verboden? Twee kwalificaties, waarbij een gemiddelde wordt genomen? Noem je dat racen? En dat allemaal in het kader van de kostenbesparing. FIA, wat denk je dat het kost om steeds die auto's te moeten veranderen aan die nieuwe regels :rolleyes: :L

Wat ik zou willen zien is een autosportklasse waarin de technologie vrij is, maar dat alle teams een vooraf bepaald budget aan hun auto mogen uitgeven. EN dat de auto's ook getest worden met botsproeven, anders krijg je Lotus-taferelen (auto's zo licht mogelijk bouwen totdat ze nét niet uit elkaar vallen).

Misschien lastig te realiseren, maar dit lijkt mij beter dan 't politieke geouwehoer en de regeltjesbrij waar de sport alleen een beroerd imago van krijgt.

Toch blijf ik F1 zien als de koning van de autosport. Ook al worden de sportieve prestaties nu overstemd door dat politieke gewauwel van die teambazen + de FIA. Champcars is voor mij gelijk aan bijv. de F2, daar rijdt ook iedereen met gelijke chassis, en mogen ze alleen wat met vleugeltjes spelen. Dat noem ik geen autosport, autosport is technologie en kunde van coureurs, niet één van beide..
 
Volty said:
Toch blijf ik F1 zien als de koning van de autosport. Ook al worden de sportieve prestaties nu overstemd door dat politieke gewauwel van die teambazen + de FIA. Champcars is voor mij gelijk aan bijv. de F2, daar rijdt ook iedereen met gelijke chassis, en mogen ze alleen wat met vleugeltjes spelen. Dat noem ik geen autosport, autosport is technologie en kunde van coureurs, niet één van beide..

Dat ben ik dus helemaal met je eens. maar het is F3 wat je bedoelt, of de nieuwe klasse die dit jaar voor het eerst begint: de GP2 :rolleyes:
 
s1abc said:
Het klopt wat de TS zegt met dat champ cars wedstrijden heel stoer zijn. Daar liggen de verschillen nog niet zo extreem ver uit elkaar zoals het met de F1 de afgelopen jaren is gebeurd.
En in Amerika moet je als televisiemaker nou eenmaal met spectaculaire beelden komen dus daar kan de f1 idd nog wel wat aantal dingen van leren.

wat heeft dit met mijn post te maken?
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat in de F1 de beelden net zo spectaculair zijn. er zijn ook op de F1 bolide meer dan genoeg camera's geplaatst. op de voorvleugel, achterkant, sidepods, bovenop. dus daar zit weinig verschil in.

En je hoort mij niet zeggen dat Champcar niet stoer is, maar dat ik F1 gewoon leuker vind. ik vind juist de F1 zo interessant omdat het een gevecht is tussen Motorleveranciers die op een circuit het gevecht aan gaan. Met de straatauto's kunnen ze niet vechten om wie de beste is. ik vind het gewoon prachtig dat automerken als: BMW, Mercedes, Ferrari, Renault, Toyota en Honda knokken om wie de beste is:)
 
Formule 1 wordt idd minder leuk... Die pitstops voor benzine zijn geen ruk aan, allemaal ventjes die kijken maar geen gesleep en gegooi met banden meer... Vond ik altijd wel leuk.
De FIA blijft maar dingen verzinnen om de snelheid omlaag te krijgen, en wat blijkt: Een motor die langer mee moet gaan of banden die langer mee moeten gaan bereiken helemaal niet wat de FIA verwacht en voorlopig halen ze voor mij alleen het plezier van het kijken naar een GP naar beneden. Als er kleinere motoren komen zal je merken dat het wel ineens invloed heeft, maar dat gedoe met langer doen met onderdelen heeft weinig invloed, dus waarom zou je het doen? Het verpest het alleen voor de kijkers. Ze hebben nu gelukkig wel wat meer cameraviews en al die visuele dingetjes met G-krachten, snelheid, toeren etc... Maar van mij mogen ze banden en motoren wisselen tot ze erbij neervallen :)
 
Volty said:
O, ik dacht dat de F3000 nu F2 heet? mja boeiend, je snapt wat ik bedoel ;)

nee is veranderd in GP2;) maar ik snap wel wat je bedoelt ja. lijkt me ook een redelijke leuke klasse trouwens. denk dat we uit de GP2 nog wel wat talentjes over een paar jaar naar de F1 zien verhuizen.
 
Mechanic said:
Formule 1 wordt idd minder leuk... Die pitstops voor benzine zijn geen ruk aan, allemaal ventjes die kijken maar geen gesleep en gegooi met banden meer... Vond ik altijd wel leuk.
De FIA blijft maar dingen verzinnen om de snelheid omlaag te krijgen, en wat blijkt: Een motor die langer mee moet gaan of banden die langer mee moeten gaan bereiken helemaal niet wat de FIA verwacht en voorlopig halen ze voor mij alleen het plezier van het kijken naar een GP naar beneden. Als er kleinere motoren komen zal je merken dat het wel ineens invloed heeft, maar dat gedoe met langer doen met onderdelen heeft weinig invloed, dus waarom zou je het doen? Het verpest het alleen voor de kijkers. Ze hebben nu gelukkig wel wat meer cameraviews en al die visuele dingetjes met G-krachten, snelheid, toeren etc... Maar van mij mogen ze banden en motoren wisselen tot ze erbij neervallen :)

wat mij betreft gebruiken ze 20 sets banden per weekend en 4 motors per coureur, ik vond het allemaal prachtig. maar ja, hier is niet veel aan te doen voor ons als kijkers. de hoge heren van de FIA bepalen het jammer genoeg.
we zien wel hoe het gaat lopen met die regels allemaal, kan je wel over gissen, hoe het over een paar jaar gaat lopen, maar ze blijven toch maar aan het veranderen dus beter wachten we het gewoon allemaal af.
maar we zien tot nu toe wel een stuk fellere strijd in het kampioenschap. en we zien eens andere teams naar voren komen, en dat is goed voor de sport.
 
Back
Top