cilinder tuning.

Status
Not open for further replies.

DarkSaiyan

EVO pk's
hoi,

ik vroeg me af of er een soort how to is van cilinders tunen.
ik wil leren zelf me cilinder te tunen.

ik had iemand gesproken die zei dat je allerlei ''berekeningen'' moest maken. weet iemand watvoor '' berekeningen '' dit zijn ?
als iemand weet waar ik een how to kan vinden of iets waar ik het een beetje kan begrijpen ?

als er een tuner onder ons zit wil die dan een beetje uitleg geven ?:)

thanks !

btw koopmanstuning.nl heb ik al gekeken staat niet zoveel info in ;)
 
Advertisement - register to remove this

er is nergens een kant en klare howto of wat dan ook te vinden..

het beste begin is boeken lezen etc
 
Nou er is misschien geen kant en klare how to, maar er zijn wel een aantal regels.

1 mm je uitlaatpoort omhoog frezen is ongeveer 1000 toeren erbij
Opzijn frezen van je uitlaatpoort is meer koppel.

Je uitlaatpoort nooit groter maken dan 70% van je boring. Dit is al erg extreem.
 
Originally posted by Big B NRG

1 mm je uitlaatpoort omhoog frezen is ongeveer 1000 toeren erbij
Opzijn frezen van je uitlaatpoort is meer koppel.
Je uitlaatpoort nooit groter maken dan 70% van je boring. Dit is al erg extreem.

wat bedoel je met omhoog/opzij frezen, en met 70% van de boring.. wat bedoel je hier precies mee ?

zou je aub een tekening maken met wat je bedoelt ? ik zou je heel erg dankbaar zijn ! dank u :)
 
Je uitlaatpoort breeder maken, dat leverd koppel op. Je uitlaatpoort "hoger" maken dat leverd toeren op. Het is de kunst om van die 2 een combinatie te vinden.

70% van je boring bedoel ik dat als je een boring hebt van een 70cc cilinder (47,6) dat een uitlaatpoort niet groter mag zijn dan: 33,32 mm (0,7*47,6), zonder een stukje wand ertussen (het spijltje).

Dit is voor de het draagvlak van de zuigerveer, anders gaat deze happen en bestaat de kans dat hij vast loopt.

Maar 33,32 mm is volgens mij nog niet voor gekomen bij een getunede cilinder.
 
Originally posted by DarkSaiyan
het gaat over een 50 cc stnd :) denk 40 mm

dus wat doe je dan 0,7X40 geeft 28mm is dus je max breedte van je uitlaat poort.
Je kan ong max op 19mm(bij sommige nog meer maar dat is erg extreem) van je deck gaan zitten(bovenkant cil) dus nu weet je al wat meer, dus denk goed na en wees zorgvuldig......
 
Vergeet niet dat het niet 70% van de boring op de poortmap is.

Het gaat om de lengte die de poort in de bolling inneemt
 
Juist, een standaard cilinder zit namelijk al verder dan 28mm...

Op een 70cc kun je geloof ik wel tot 37mm gaan, ik ben de formule kwijt... Derek ? :p
 
Last edited:
Ik snap dat de wereld van tuning een groot zwart gat is voor je, heb het zelf ook gehad (nogsteeds eigenlijk een beetje). Maar ik kan je zeggen, lees dit topic ff :

http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?s=&threadid=17010&highlight=vijlen

En zoek in de search onder :

Cilinder tunen
Cilinder tuning

Daar zal je een hele hoop van leren.


Tip, koop het boek van Graham bell bij bol.com of bij koopmans tuning voor ongeveer 30 euro.

Dan kan dit topic dicht, want daar zijn er al een hele hoop van geweest, en hierdoor wordt de search alleen maar onoverzichtelijk :)

Als je nog vragen hebt...Pm.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top