Bout bij uitlaat draaid steeds door

Aavex

New Member
Hoi,

Ik heb een Piaggio 2 takt en de bout bij mijn uitlaat trilde steeds los. dus heb ik er heel veel ringetjes bij gedaan en nu draait de bout steeds door waardoor die niet vast kan. heeft iemand hier een oplossing voor?
 
Advertisement - register to remove this

Gaar draad vermoedelijk, 577 vult op en "lijmt", is middelmatig vast en dus nog wel los te halen. Kartelring zal bij willen losdraaien de boel dol maken en dan kan het niet meer los. Maar TS geeft al aan dat het doordraait en uitboren, bus, tappen en etc is dan veel werk en duur.


243 is middel vast
270 sterk vast
290 indringend achteraf, dus om de kraag heen (als je het al niet meer goed los kunt draaien).

Snel en goedkoop is teflontape en kan redelijk veel temperatuur hebben, meestal is een laagje of 4 tot 5 genoeg en dan niet doordraaien. Niet vast is vast, maar het zit er in en genoeg is het dan.
 
Last edited:
helicoil/vcoil erin draaien, heb je in toekomst ook plezier van. dit is vele malen sterker dan getapt draad als je het goed doet. en zolang je recht kan boren en weet hoe een tap werkt kan je dit makkelijk zelf doen op een zaterag ochtend bij wijze van spreken
 
Volledig mee eens, maar niet voor de basis hoboïst en in verhouding duur om maar eenmalig te doen.
 
voor 18 euro heb je een complete set m6 met stuk of 10 coils, en wie heeft er nu niet nog een paar doorgedraaide bouten van de kleppendeksel
 
Dat is alleen M6, 577 is universeel in dit geval en kost ongeveer 35 euro. Wel een stuk duurder, maar zeer breed inzetbaar. Dit is natuurlijk ook geen purisme of iets, maar simpelweg vast maken. Ik zou nooit voor een scooter boutje een setje kopen met de pleuris werk (zie de kromme boren al voor mij die mensen gebruiken).

Voor TS zou Teflontape het meest goedkope en simpele zijn, desnoods een tube seconde lijm van de "Action" erbij.
 
Ik zie hier veel prutsoplossingen.
De beste oplossing is een draadapter.
Dat is een verloop van M8 naar M6.
Teflontape, Loc-tite en seconden lijm op een plek die loeiheet wordt blijft nooit zitten.
40108.webp


 
wie heeft er nu niet nog een paar doorgedraaide bouten van de kleppendeksel
ehh, ikke. (gewoon niet vastdraaien met het moment van "een kwart nadat ie afbreekt")
wel heb ik afgelopen vrijdag een m5 gat opgeboord en opgetapt naar M6 voor een 51 cc oldskool Jonsered trimmer/bosmaaier. uitlaatje ook opboren, nou testen hoe dat houdt..
 
bij de Agility van mn zoon .... alweer... was ook 1 draadbout losgelopen...
daardoor was t gat 6,8mm en er bleef dus niks inzitten... m8 draad getapt....
het vervelende met in een kop boren is dat je er de verkeerde tapset voor hebt.
door t puntje kom je niet diep genoeg in de kop waardoor die bout weer losloopt binnen de kortste keren.

om alle ergernis te voorkomen .... een nieuwe bestellen.
kost paar centen maar de ergernis van keer op keer kloten is veel duurder en t materiaal word er zeker niet beter van!

mede ook omdat alles ZO ENORM heet word heeft t bijna geen zin om met diverse oplossingen te komen.00365C67-99FB-4C6E-9FA0-15A254BB8293.jpeg
T zit vast…maar dat was t ook…
 
Last edited:
Er bestaan tappen waarbij de spaanders naar buiten komen.
Ik heb bij veel tappen de punt eraf geslepen, heb je net een paar mm meer diepte.
En ik gebruik machinetappen en zo nodig snijolie bij het boren en tappen is taal.
 
ik ben in die cilinder van die maaier begonnen met een machinetap, die met halve draad begint, maar heb 'm helemaal dóór getapt met een gewone bout m6 waar ik met een 1 mm slijpschijf op m'n haakse slijper 2 snijgroeven in heb gemaakt. dat werkt niet in staal, maar in alu wel.
hierbij snij ik bij wijze van spreken 1 gang per keer, bout er weer uit, spanen eraf vegen, olie erop, weer helemaal erin draaien en 1 gang verder.. etc.
als je hebt leren tappen met de dreiging "een gebroken tap kost je gebak voor de hele werkplaats" lukt dat ;)
Post automatically merged:

ik ben bij uitlaten ook fan van tapeinden/draadeinden met moeren: dan blijft die schroefdraad in de kop/cilinder bij een tweetakt gewoon zitten, maar draai je dáár een moer op en weer af.
 
ik ben in die cilinder van die maaier begonnen met een machinetap, die met halve draad begint, maar heb 'm helemaal dóór getapt met een gewone bout m6 waar ik met een 1 mm slijpschijf op m'n haakse slijper 2 snijgroeven in heb gemaakt. dat werkt niet in staal, maar in alu wel.
hierbij snij ik bij wijze van spreken 1 gang per keer, bout er weer uit, spanen eraf vegen, olie erop, weer helemaal erin draaien en 1 gang verder.. etc.
als je hebt leren tappen met de dreiging "een gebroken tap kost je gebak voor de hele werkplaats" lukt dat ;)
Post automatically merged:

ik ben bij uitlaten ook fan van tapeinden/draadeinden met moeren: dan blijft die schroefdraad in de kop/cilinder bij een tweetakt gewoon zitten, maar draai je dáár een moer op en weer af.
Bij de Hornbach hebben ze koperen moeren M6 maar daar heb ik geen passende dop-pijp- steeksleutel voor.
Dat is geen 10 mm.
Mijn idee was dat je die makkelijker los kan krijgen.
 
Over welk boutje heeft TS het? Ik ging uit van een boutje aan de achterkant, daarom is tappen niet logisch in mijn gedachte. En aangezien de temperatuur op een beugeltje niet tot in het absurde oploopt…

Is het op het blokje zelf, dan is het Idd een totaal ander verhaal. Maar dat haalde ik er niet uit omdat TS het over lostrillen van de uitlaat heeft. Ik mag aannemen dat dit niet bij het blokje zelf is, gezien deze niet met slechts 1 boutje vast zit en dan beide bouten er uit trillen.
 
Back
Top