Bougie zwart, wat kan het zijn?

Tonyyy

KymTon
Hoi ik ben bezig met een nieuwe Kymco agility (bj 2011) en heb enkele kwaaltjes... 1 ervan is dat er ploffen uit de uitlaat komen en dat hij enorm onregelmatig stationair loopt. Ik heb de bougie er even uitgedraaid en die zag er zo uit (heeft ongeveer 100km erin gezeten). Is dit een slechte vonk? Of veelste rijk?

Km stand is 9300km (gekocht op ~9100km) en er zit al een niet originele cilinder op (wel in orde, alles voorzien van nieuwe pakkingen)

Zit een keihin carb op (origineel) met sproeier 80
 

Attachments

  • IMG_8016.jpeg
    IMG_8016.jpeg
    90.8 KB · Views: 29
  • IMG_8018.jpeg
    IMG_8018.jpeg
    93.7 KB · Views: 29
  • IMG_8017.jpeg
    IMG_8017.jpeg
    87.1 KB · Views: 28
  • IMG_8019.jpeg
    IMG_8019.jpeg
    106.9 KB · Views: 28
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Oh dan heb ik daar overheen gelezen. Ik had het in mijn achterhoofd en had nog gezocht. Excuses, maar heb vandaag te horen gekregen dat ik zware longontsteking heb dus niet op zijn helderst.

Kan ook valse lucht trekken bij o-ring van elek. choke en gasklep as mocht je dat over het hoofd hebben gezien.
 
Ik heb ooit een kymco super 8 gehad en die lijkt motortechnisch veel op jou scooter. Ik kan me herinneren dat deze motoren voor de emissie secundaire lucht gebruiken met een membraan en een secundaire luchtfilter/klep dat vacuüm bediend wordt.
Als daar iets mis mee is kan dat het ploffen in de uitlaat veroorzaken en als er iets mis is met de vacuüm bediening kan dat het onregelmatig stationaire veroorzaken. De filter/klep zit ver vd carburateur vandaan. Rechts voor bij de bougiedop en dan wat dieper naar beneden. Daar zou je misschien even naar moeten kijken (en ook de membraan) en ook naar de vacuümslang die er naar toe gaat.

Het ziet er zo uit:s-l1600.jpg
 
Bedankt, ik ga het SLS pompje (zo noem ik hem altijd) ook nog even vervangen met een exemplaar waarvan ik 100% weet dat die goed is.

Ik heb vandaag de choke even op de beun manier getest (gedemonteerd en scooter aangezet) maar deze lijkt niet te werken.

Volgend weekend heb ik de tijd om alle punten eens na te lopen en alles uitgebreid te testen.
 
Net de scooter even gestart en zo'n 3,5 minuten stationair laten draaien. Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat de choke open blijft staan. Oordeel zelf:
Ook wat je hoort (de eerste paar seconden) als die net aan gaat blijft mij een raadsel waarom die dat geluid heeft
je bedoelt die metalen klik als hij aanslaat? zo ja, dat is de bendix die terugschiet/wordt teruggeslingerd door je starterkrans die dan harder gaat draaien. je zòu deze eens kunnen nakijken/schoonmaken/smeren of anders vervangen, kijken of het dan beter wordt, maar volgens mij kan het weinig kwaad nog.
 
Ik heb vandaag de choke even op de beun manier getest (gedemonteerd en scooter aangezet) maar deze lijkt niet te werken.
Die werkt dan ook niet , werkt alleen als de motor draait , je moet de choke testen op de accu met de draden , maakt niet uit welke je voor de plus of min gebruikt
Post automatically merged:

Ook kan je even testen of er spanning staat op de choke aansluiting , als de motor loopt
 
Ik heb vandaag de choke even op de beun manier getest (gedemonteerd en scooter aangezet) maar deze lijkt niet te werken.
@C-Row zo dus , als hij schrijft , choke uit de carb gehaald , en scooter op contact , lees ik hieruit . Zonder choke in de carb , zal de scooter ook niet lopen
Dan doet de choke dus helemaal niets . volgens jou wel ?
Post automatically merged:

Sorry aan allebei , had het filmpje nog niet gezien , heeft hem dus getest met lopende motor . De choke is dus sowieso niet goed
Post automatically merged:

Zal in het vervolg het geluid erbij aan zetten (hoofd luidspeaker) , maar mijn vrouw zat Big brother te kijken , wat mij geen bal interesseert.
 
Last edited:
Inderdaad choke zat gewoon aangesloten en het choke kanaal even dichtgetaped (lekker beun). Dit weekend ga ik hem uit elkaar halen op de goede manier en test ik zaken met multimeter etc. Wordt vervolgd
 
hoe had je 'm gestart? ook zonder choke met dat tape erop?
Yes. Choke losgeschroefd van de carb, gat gedicht met tape en dan gewoon de scooter starten zoals op het filmpje. Daarin deed de choke niks. Ga vanavond nog even kijken of ik de choke direct aan de accu kan hangen of met de multimeter even kijken of er wel stroom heenloopt om een en ander alvast uit te sluiten
 
Nou choke even getest en de choke zelf lijkt nog goed te zijn. Weerstand varieert tussen de 5 en 10 ohms.

Choke direct aangesloten op de accu:
choke voor en na.png

Choke nadat stroom is ontkoppelt:
choke terugloop zonder stroom.png

Echter als ik dan de aansluiting van de choke meet van de scooter krijg ik 1 volt/watt(?).
Aansluiting (nog helemaal keurig):
Choke aansluiting kabelboom.jpeg

Alleen als de scooter loopt weinig stroom:


Hoe zou dat komen? Volgens de 'wiring scheme' loopt het groene draad naar de weerstand (wat eerder is geöpperd en ik zaterdag ga controleren) en het gele draad naar de spanningsregelaar. Welke van de 2 zou het (meest logisch) kunnen zijn?
 
Je hebt de multimeter op dc. Probeer het eens op ac
Post automatically merged:

Maar wel met een ander multimeter want deze heeft niet het juiste bereik voor deze wisselspanning zo te zien
 
loopt het groene draad naar de weerstand (wat eerder is geöpperd en ik zaterdag ga controleren) en het gele draad naar de spanningsregelaar. Welke van de 2 zou het (meest logisch) kunnen zijn?
Als je met de juiste meter gemeten hebt , en het is nog niet in orde , kan het beide kanten zijn , groen is via weerstand , de massa , gele komt van de stator . Gaat je licht alleen maar aan als de scooter loopt ? En zo ja , heb je wel goed licht? zo ja zou ik als eerste de massa kant verdenken .
Weerstand of aansluitingen daarvan , of het massa punt . Gele draad kun je ook meten t.o.v massa 12v wisselspanning
 
Licht gaat aan als de scooter loopt ja. Enorm goed licht.

Ik heb de gehele scooter uit elkaar moeten trekken om de weerstand te vervangen en helaas is mijn multimeter stuk dus heb niks kunnen meten. Wel de weerstand vervangen maar de choke werkt alsnog halfjes, het duurt gewoon echt enorm lang (en dan bedoel ik 20 min) wil de choke eenmaal uitzetten als die stroom krijgt van de scooter(en dan blijft het ook onregelmatig stationair lopen). Even geen idee wat ik daar nu nog aan kan doen, moet eerst een goede multimeter hebben en de waardes weten en hoe te meten (ik heb bijvoorbeeld ook geen idee hoe ik mijn weerstand kan meten van de 'weerstand').

Verder heb ik een goed werkende SLS pomp erop gezet en plofjes uit uitlaat zijn weg. Snaar komt ook hoger in de vario na het vervangen van elk onderdeel stuk voor stuk. Bleek uiteindelijk de starterkrans te zijn, die had echt een andere baan dan in een andere agility en komt nu hoger in de vario dus dat lijkt ook opgelost.
 
Last edited:
Die twintig minuten is inderdaad veel te lang , zou 2 a 3 min moeten zijn , dan zou je hem in toeren moeten horen wegvallen naar stationair .
Die weerstand kun je meten met een multimeter op ohm stand . Als je de weerstand vervangen hebt , voor de orginele , zou dat goed moeten zijn , en zal dat ook niet de oorzaak zijn . Heb je de choke ook al eens rechtstreeks op de plus en min van je accu aan gesloten ?
Maakt niet uit welke draad op de plus of min komt . Zet hij dan wel binnen 2 min uit ? zo niet , denk ik dat de choke stuk is .
 
Back
Top