Bougie zwart, wat kan het zijn?

Tonyyy

KymTon
Hoi ik ben bezig met een nieuwe Kymco agility (bj 2011) en heb enkele kwaaltjes... 1 ervan is dat er ploffen uit de uitlaat komen en dat hij enorm onregelmatig stationair loopt. Ik heb de bougie er even uitgedraaid en die zag er zo uit (heeft ongeveer 100km erin gezeten). Is dit een slechte vonk? Of veelste rijk?

Km stand is 9300km (gekocht op ~9100km) en er zit al een niet originele cilinder op (wel in orde, alles voorzien van nieuwe pakkingen)

Zit een keihin carb op (origineel) met sproeier 80
 

Attachments

  • IMG_8016.jpeg
    IMG_8016.jpeg
    90.8 KB · Views: 29
  • IMG_8018.jpeg
    IMG_8018.jpeg
    93.7 KB · Views: 29
  • IMG_8017.jpeg
    IMG_8017.jpeg
    87.1 KB · Views: 28
  • IMG_8019.jpeg
    IMG_8019.jpeg
    106.9 KB · Views: 28
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb hem gekocht, daarna uit elkaar getrokken om de pakkingen te vernieuwen en de cilinder zag er nieuw uit en is ook niet origineel. Uiteindelijk wel de zuigerveren weer in een mercedes ster geplaatst en de cilinder er terug op. Ik zal eens even in de gaten houden of die olie verstookt want hij stinkt ook wel vreselijk ;-) (sls is aangesloten)
 
Het beeld vd aanslag op de bougie duidt op te rijk mengsel of iig onvolledige verbranding. Het is niet olie want dat ziet er ook zwart uit maar is veel gladder en glimmend.
Je geeft aan dat je last hebt bij stationaire dus zou ik het die hoek zoeken. Het eerst wat ik zou nakijken is of de choke niet open blijft. Zoniet dan de mengselschroef of luchtschroef helemaal indraaien (wel tellen hoeveel slagen dat is, dan weet je iig waar hij stond) en dan op de basis zetten. Dat is helemaal in en 3 slagen (3x 180 graden) uit. Dan met warme motor beetje bij beetje draaien aan de schroef en luisteren wanneer de motor het mooiste loopt (en hoogste toerental heeft). Elke keer na draaien even de motor laten stabiliseren en om de zoveel tijd even toerental 10 seconden verhogen. Ik zou eerst rechtsom draaien tot de motor het moeilijk krijgt en dan vandaar uit naar links draaien.
In eerst instantie dus niet aan de hoofdsproeier zitten want dat is vollast en op een 80 zou hij goed moeten lopen met dit weer.

Ik weet niet wat je allemaal hebt gedaan dus kan hier weinig verder aan toevoegen. Heb je aan de gasklep gedraaid? Beter niet (teveel) ivm de progressie poortjes.
Post automatically merged:

Toch nog wat toe te voegen, als het een olieprobleem zou zijn dan zou er ook blauw-witte rook uit de uitlaat komen en dan ook niet alleen bij stationaire
 
Last edited:
Ik heb nog getest op valse lucht (remreiniger spuiten in en rondom de carb, spruitstuk) en geen reactie, dus ik neem aan dat er nergens valse lucht wordt aangezogen.
Ik heb niet aan de gasklep gezeten, de carb is wel in de ultrasoon geweest (zie https://scooterforum.net/threads/carburateur-ultrasoon-gereinigd.227548/).
Mengselschroef staat momenteel op 2,5 ik kan daar nog wel eens mee rommelen maar dat heeft (verbeter mij als ik het niet juist heb) geen effect op volgas, toch? Alleen stationair?
Komt geen rook uit de uitlaat en zojuist nog even het olieniveau gecontroleerd en aan geroken. Niveau is goed, olie is nieuw erin gegaan op ~9100km (na aankoop) en geen benzine geur of heel dun.
Klepspeling is beide op 0.10.
Kleppen lekken niet (met remreiniger in de kop en een compressor gespoten in beide gaten en geen belletjes)
Compressie kan ik helaas niet meten de set is kapot :(
 

Attachments

  • IMG_8029.jpg
    IMG_8029.jpg
    108.5 KB · Views: 26
Mengselschroef of luchtschroef heeft het meest invloed op stationaire en tot ongeveer 1/8-1/4 gas. Wel iets op vollast maar niet veel.

Maar ik begreep uit jouw berichten dat je juist bij stationaire problemen had of heb ik dat mis?
Ik kaart het nog maar eens aan want veel mensen halen het door de war. Als jij zegt schroef staat op 2.5, is dat 2.5 x 360 graden (2.5 keer helemaal rond dus) of 2.5 x 180 graden? Als basis moet hij staan op 3 x 180

Ik ben er maar van uitgegaan dat je de juiste warmtegraad bougie hebt. Rijdt je veel korte stukjes? Ik zie nl witte vlekken op de foto, dat kan licht inval zijn maar eventueel ook sludge door condenswater in de olie en dat zou betekenen dat de motor niet warm genoeg wordt (korte ritjes).

Heb je naar de choke werking gekeken?
 
@symmie Ik heb meerdere problemen en wellicht zou ik anders eens een topic per probleem moeten starten met bovenin de post van de gehele setup en hoe en wat. Hieronder even de problemen opgesomd:
- De uitlaat schiet lucht/laat ploffen (meestal als ik na een stuk volgas heb gereden en hem laat uitrollen)
- Gasheropname na een stukje volgas is belabberd, duurt 1-2 seconden voordat er pas iets gebeurd (moet de drukveer nog eens keer nakijken maar in gedachte was deze goed)
- Stationair loopt de scooter heel onregelmatig (ik zal kijken of ik daar vanavond anders eens een filmpje van kan maken)
- V-snaar komt niet helemaal bovenin de vario (zie foto, vario was glad voordat ik hem ingebruik nam en de snaar is Kymco 23100-KEB7-9000 BANDO. Rollen 6,5 gr met ongrensde cdi)

Ik heb de mengselschroef met 2,5 op 2x 360 graden en 1x 180 graden staan. 2x een heel rondje 1x een halve.
Bougie is een NGK CR7HSA (is volgens mij de juiste). Ik rijd niet veel korte stukjes, die witte vlekken is de weerspiegeling toen ik de foto nam.

Choke werking nog niet nagekeken, ik zet hem op mijn lijst om te doen.
 

Attachments

  • IMG_7975.jpg
    IMG_7975.jpg
    148.8 KB · Views: 22
  • IMG_7976.jpg
    IMG_7976.jpg
    184.6 KB · Views: 20
@C-Row Ja dat denken heel veel.

Laat ik het zo uitleggen. Een 4 takt motor noemen ze ook een 4 slag motor. Dit omdat de motor 4 slagen nodig heeft voor 1 arbeid cyclus.
De krukas draait 2 keer rond voor de 4 slagen dus 720 graden voor 4 slagen. 1 slag is dus 720/4=180 graden krukasverdraaiing.

Het komt er ingewikkelder uit dan de bedoeling was maar denk dat je het wel begrijpt.
Post automatically merged:

Ik moet nu naar de dokter dus lees het straks even aandachtiger door.

Je schroef staat echt te ver uitgeschroefd. zet hem op 3x180 en kijk wat hij doet.

Denk idd verstandig is om niet overal tegelijk aan te trekken en de problemen 1 voor 1 te bekijken. Er zullen vast dingen zijn die elkaar weer beinvloeden
 
Last edited:
heb je de vario al eens uit elkaar gehad? als de rollen vlakjes hebben en je driehoekjes ingesleten (of de banen waar die op horen te schuiven)
Zitten gloed nieuwe rollen in (6,5 gram), vario helemaal schoongemaakt en de driehoekjes zijn nieuw. Ik ga misschien morgen het zooitje even open trekken en maak dan van alles even foto's.
 
Zitten gloed nieuwe rollen in (6,5 gram), vario helemaal schoongemaakt en de driehoekjes zijn nieuw. Ik ga misschien morgen het zooitje even open trekken en maak dan van alles even foto's.
dan denk ìk dat je terugdrukveer te sterk is of je snaar te lang, maar ik weet niet welke wielmaat en dus carterlengte je hebt om daar een oordeel over te vellen. (jouw snaar is voor een lang carter, dus volgens mij voor 12 inch wielen)
in de Engelse handleiding die ik hier heb hoort de mengselschroef overigens 2 + of - 1/2 turns (omwentelingen) te staan. oftewel 720 graden, plus of min 180. en dan mag je zelf kiezen of je het een slag of een omwenteling noemt.
 
Last edited:
Betreft een Kymco agility 50 12 inch, dus dan zal de drukveer te sterk zijn, lijkt me sterk want uit mijn hoofd was het een originele. Dat zal ik gaan controleren ook.

Mengselschroef op 2,5 is dus niet zo heel gek. Ik zou hem ook op 2 kunnen zetten (iets minder rijk)
 
Betreft een Kymco agility 50 12 inch, dus dan zal de drukveer te sterk zijn, lijkt me sterk want uit mijn hoofd was het een originele. Dat zal ik gaan controleren ook.

Mengselschroef op 2,5 is dus niet zo heel gek. Ik zou hem ook op 2 kunnen zetten (iets minder rijk)
ja, kan je doen, maar zou niet zomaar eraan draaien, maar vooral goed luisteren/ruiken hoe je motor erop reageert als hij warm is.
is je stationair bij koude start beduidend hoger (alsof je gas geeft) en zakt dat na 1 à 2 minuten wel? (ter indicatie of je "choke"(eigenlijk startverrijking, ook weer compleet mengsel) wel werkt en dus ook uitschakelt.)
Post automatically merged:

ruimte.png

heeft je snaar hier nou ruimte? of lijkt dat maar zo?
zo ja, heb je nog overtollige shims ergens zitten of is je bus te lang (die ziet er ook niet fris uit, schuift je vario daar wel lekker op of blijft die hangen?)
 
Last edited:
dan denk ìk dat je terugdrukveer te sterk is of je snaar te lang, maar ik weet niet welke wielmaat en dus carterlengte je hebt om daar een oordeel over te vellen. (jouw snaar is voor een lang carter, dus volgens mij voor 12 inch wielen)
in de Engelse handleiding die ik hier heb hoort de mengselschroef overigens 2 + of - 1/2 turns (omwentelingen) te staan. oftewel 720 graden, plus of min 180. en dan mag je zelf kiezen of je het een slag of een omwenteling noemt.
Als er staat "turn" dan is het idd 360 graden. De handboeken die ik heb gezien stond er dan 1.5 turns. Maar goed als het daar staat en het is voor de betreffende scooter en carburateur dan is het zo.

Fijn dat je initiële reactie hebt aangepast
 
View attachment 74935

heeft je snaar hier nou ruimte? of lijkt dat maar zo?
zo ja, heb je nog overtollige shims ergens zitten of is je bus te lang (die ziet er ook niet fris uit, schuift je vario daar wel lekker op of blijft die hangen?)
Dat lijkt maar zo. Had toevallig nog paar foto's, 1 met flits en 1 vanaf de bovenkant en 1 hoe diep die in de koppeling zit.
 

Attachments

  • IMG_7979.jpg
    IMG_7979.jpg
    216.4 KB · Views: 18
  • IMG_7978.jpg
    IMG_7978.jpg
    162.5 KB · Views: 16
  • IMG_7977.jpg
    IMG_7977.jpg
    176.5 KB · Views: 21
Net de scooter even gestart en zo'n 3,5 minuten stationair laten draaien. Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat de choke open blijft staan. Oordeel zelf:
Ook wat je hoort (de eerste paar seconden) als die net aan gaat blijft mij een raadsel waarom die dat geluid heeft
 
Dat halen of onregelmatig lopen waar je het over had en dat je laat horen op de video duidt eigenlijk meer op valse lucht. Dus daar zou ik ook even op testen.

Valse lucht geeft weer meestal een te arm mengsel en dat veroorzaakt weer dat de toeren niet mooi en snel terugkomen op stationaire na gas geven maar in dit geval verwacht ik dat weer niet ivm de zwarte bougie.

De weerstandswaarde voor de elektrische choke is max 10 ohm dus dat zou je kunnen meten en je zou de weerstand kunnen doormeten die achter de voorkap zit. Deze is in serie geschakeld met de elektrische choke. Als de weerstand kapot is zal de elek choke geen stroom krijgen en dus niet uitschakelen.

Uit werkplaatshandboek:

RESISTOR INSPECTION
Remove the front covers. (Ö2-2)
Measure the resistance between the resistor
lead and engine ground.
Resistances: 5W12Ω: 11~13Ω
30W7.5Ω: 6~8Ω
 
Valse lucht is op getest ("Ik heb nog getest op valse lucht (remreiniger spuiten in en rondom de carb, spruitstuk) en geen reactie, dus ik neem aan dat er nergens valse lucht wordt aangezogen.")

Ik zal de weerstanden ook meten
 
Back
Top