Afstellen Honda MB

Status
Not open for further replies.

Metal

Pr0ud Hardr0ck Member
Hallo allemaal, Ik heb sinds een week een MB50, maar aangezien ik 50 km/h toch echt te langzaam vond heb ik gisterochtend een Homoet uitlaat gehaald.. (Gruwelijk geluid). Nu wil ik even wat vragen mbt de afstellling. Met de shoke open met warme motor lijkt hij te verzuipen,
met shoke dicht gebeurd het volgende:
tot de 6 a 6.5 duizend trekt hij heel langzaam.
Dan bij de 6.5 gaat hij sputteren,
daarna vanaf zo'n 7 a 8 duizend toeren trekt hij als een gek.
De brommerboer die ik even snel om consult heb gevraagd zei dat dat sputteren kwam door een iets te grote sproeier (met shoke open op warme motor sputtert ie erger, en loopt niet stationair), hij adviseerde mij om het of zo te laten, of om een iets kleinere sproeier te nemen. Nu vind de ik echter de kleur van m'n bougie niet echt duiden op een te grote sproeier, dus wat vinden jullie?? Ik heb hier een foto van m'n bougie..

Bougie is wel net nieuw, (heb gelijk met de uitlaat de bougie vervangen, en dit was na de eerste testrit, hij is nu al iets donkerder gekeurd...
99.jpg


Alvast bedankt...
 
Advertisement - register to remove this

tja , daar kun je niks van zeggen , wat voor onderdelen zitten eraan?


sproeier is gewoon een kwestie van testen, bougie kun je niks van zien nu iig.

je moet eerst zorgen dat de brommer goed loopt , dan pas kun je de bougie aflezen...

verder is de choke voor het starten , niet om mee te rijden ,met choke rijden geeft een heel ander effect en heb je dus ook niks aan.
 
Er zit nu een Homoet uitlaat onder, op een imi 50 (heb ik mij laten vertellen..) verder is alles standaard.
 
Net een even een groot stuk gereden, op zich reed hij wel goed. Maar na een stuk volgas te hebben gereden (75 km/h bij zo'n 11.500 RPM) wilde ik even wat langzamer. Toen ik 60 reed viel hij opeens uit, en zodra ik de koppeling inkneep en remde, sloeg de toerenteller naar 0. Ik schrok me kapot en dacht gelijk aan een vastloper. Na de moed te hebben verzameld geprobeerd te kickstarten en wonder boven wonder liep hij gelijk.. Toen dacht ik dus aan een warmloper, aangezien ik geen bougiesleutel bij me had kon ik daar niet naar kijken. Ik heb toen 10 minuutjes gewacht om alles een beetje af te laten koelen en toen ik thuis kwam haalde ik de bougie eruit. Echter zag deze er in mijn ogen goe duit, zeker niet als een bougie van een te arm afgestelde motor.... Ik heb weer een foto van de bougie gemaakt, kunnen jullie mij helpen. Ik was heel bang iets verziekt te hebben, maar ik snap het nu niet meer...

90.jpg

91.jpg
 
Eigenlijk wel grappig, ben bij twee dealers geweest, beiden de bougie laten zien, beide zeggen ze dat het goed is zo. Als ik ze dan vertel dat ie opeens uitviel, zeggen ze allebij dat ik 1 maatje grotere sproeier moet nemen.. Nou klintk dus als een plan en ga ik zeker ook doen, maar toen ik vroeg waarom hij eerst goed was, en 2 minuten later te klein konden ze beide geen antwoord geven.. Blijf het toch een raar verhaal vinden.. Maargoed van het weekend even de carb eronderuit en kijken welke sproeier er inzit, en een maatje groter halen.. Iemand een tip hoe je makkelijk een sproeier verwisseld bij een MB?
 
mja , als je niet snapt wat je doet , breng m dan gewoon naar een dealer ;)

een dealer kan je door de bougie te bekijken niet zeggen wat er met jouw brommer is hoor...
 
melf #50 said:
mja , als je niet snapt wat je doet , breng m dan gewoon naar een dealer ;)

een dealer kan je door de bougie te bekijken niet zeggen wat er met jouw brommer is hoor...

nee maar het schijnt dat je aan de kleur van de bougie kunt zien of het mengsel in orde is.

Het is toch niet zo gek of wel... Aan de kleur van de bougie kun je zien of je sproeier goed is. Omdat ik de kleur zelf niet zo heel erg koffie met melk bruin vond, vroeg ik de mening van de dealer. Ik ga binnekort wel even naar de sproeier kijken en een maatje groter erin stoppen.

Feit was dat het stotteren op mij overkwam als zijnde verzuipen en dan heeft een grotere sproeier weinig zin, vandaar dat ik het hier vroeg...

(BTW nieuwe bougie zit er al in, heb er voor de zekerheid gelijk een 8 in gegooid ipv een 7)

Verder heeft het niet zo veel met snappen te maken als wel met leveringsproblemen, ik wilde gewoon een zooitje sproeiers gaan halen en proberen, echter heeft geen een dealer hier sproeiers voor een MB op voorraad, vandaar dat ik advies in wilde winnen, helemaal als ik sproeiers moet gana bestellen op internet ofzo, duurt allemaal weer langer etc..
 
de kleur van de bougie kun je pas op af gaan wanneer de bromfiets goed loopt , wanneer hij nog stotterd bijv. kun je niet veel van de kleur aan..

het is dus gewoon een kwestie van proberen , zorg er wel voor dat alle sproeiers in de carburateur goed schoon zijn , dus doorblazen met lucht , zet de luchtstelschroef op 1,5 en de gasnaald op de middelste stand.

let wel op dat er behalve de hoofdsproeier er ook nog een stationairsproeier in zit , die is voor het oppakken onderin. die zijn ook in groter en kleiner te krijgen.

wat voor carburateur zit erop? std keihin?
 
melf #50 said:
de kleur van de bougie kun je pas op af gaan wanneer de bromfiets goed loopt , wanneer hij nog stotterd bijv. kun je niet veel van de kleur aan..

het is dus gewoon een kwestie van proberen , zorg er wel voor dat alle sproeiers in de carburateur goed schoon zijn , dus doorblazen met lucht , zet de luchtstelschroef op 1,5 en de gasnaald op de middelste stand.

let wel op dat er behalve de hoofdsproeier er ook nog een stationairsproeier in zit , die is voor het oppakken onderin. die zijn ook in groter en kleiner te krijgen.

wat voor carburateur zit erop? std keihin?

Thnx, hier kan ik wel wat mee. Volgens mij is het nog de standaard Carb (heb het ding tweedehands gekocht dus weet het niet zeker, maar ga er wel vanuit.) Maar ik moet dus eerst het stotteren eruit halen, voordat ik de kleur kan aflezen.. Dat wist ik niet. Ik had ook al een tip gekregen om de hele boel even schoon te blazen (carb, sproeier, benzine leidingen...). Ik ga het zeker proberen. Als ik de schroeven tussen de carb en het spruitstuk losdraai en de luchtfilter klem op de carb losmaak, kan ik dan de carb er ver genoeg uithalen om de vlotterbak te demonteren en bij de sproeier te komen, of moet het anders? Over de stationair sproeier, er zit toch een schroefje op voor het stationair toerental.. zit er ook nog een stationair spoeiertje in?

In ieder geval bedankt voor de tips, ik ga hier binnekort mee aan de slag. Vervelend is het wel dat de sproeiers zo slecht te krijgen zijn, maar ach..


Nog 1 ding, is het slecht om, als hij stax goed is afgesteld, langere tijd volgas te rijden in z'n 4 (top ligt dan op 75 @ 11.500 RPM (verder loopt de RPM teller niet..)).
 
lange tijd volgas zou ik niet teveel doen , geeft alleen maar extra slijtage, ik rij meestal tussen de 60 en 80 % van de snelheid wat ie kan , stukje volgas moet geen probleem zijn maar zou geen 2/3 kilometer plat erop gaan liggen de hele tijd.

de stationairsproeier zit naast de hoofdsproeier ,deze zorgt voor het oppakken ,dus als je opniew gas geeft , deze moet goed schoon zijn.

op de carburateur staat btw wat voor merk het is
 
afstellen

bij een homoed uit laat is lucht ook belanrijk bij een orgienele lucht vilter bak van mb zit een bergrenzende slang in van 12 mm.

mischin als je wat meer lucht geeft gaat beter.

maat van mij hat het ook

gr rw
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top