Honda MB afstellen

Status
Not open for further replies.

Metal

Pr0ud Hardr0ck Member
Yo,

Vandaag lekker geknutseld aan me MB (5 bak 80 blok met homoet uitlaat en 20 mm mikuni). Carb schoongemaakt, voorpoten verwisseld etc. etc. etc.

Nou hoopte ik dat hij ook beter zou gaan rijden, maar helaas. Hij loopt nu wel stationair, bougie is koffie met melk bruin (dus sproeier is goed). Nu heb ik al gekut met de luchtschroef (deze stond slechts 1/3 slag open) maar ik krijg hem niet lekker lopend. Vanochtend reed hij ff dik 90, maar nu is het max 75. In z'n 4 trekt ie tot de 70/75, schakel ik dan naar z'n 5, loopt hij terug in toeren en snelheid.
Ook is het zo dat hij goed doortrekt tot een bepaald punt, dan storten in een keer het vermogen en toeren in (dan schakel ik dus snel door) met een soort whooomp geluid (heel laag en zacht). Spelen met de luchtschroef hielp niet echt.
Ik heb gecontroleerd op valse lucht, maar op de deo bus reageerd hij totaal niet.. Luchtfilter elementje is ook net nieuw.

Ik baal hier goed van., want m'n andere MB met 50 snel en Luhao standaard snel uitlaat rijdt me er nu bijna uit (behalve op trekkracht dan).

Iemand tips/ideeen?

Grtz. Metal
 
Advertisement - register to remove this

Probeer me een beetje voor te stellen wat er aan de hand is, dus vraag maar raak

Mischien is je carb te klein.. wat voor lucht filter rij je? probeer is zonder af te stellen en dan kijken wat hij doet..

Gr Pim
 
Ik rij met standaard luchtfilter rond, de vorige eigenaar had een een rare luchtslang opgezet, dus die heb ik vervangen voor een nieuw rubber voor een 20 mm carb ook zit er een groter aanzuigrubber als normaal in. Er zit een 20 mm carb onder, standaard zit er onder een mb8 een 18 mm (wel een kehin, maar ok) dus echt te klein lijkt me sterk. Tandwiel verhouding weet ik zo uit m'n hoofd niet (heb het ding net) maar de vorige eigenaar beweerde dat hij ruim 100 liep.
 
Oja, ik heb dus een Mikuni carb met externe sproeier... (Ik de carb uitelkaar gehaald om hem schoon te maken en de sproeier te checken, kon ik nergens de speoier vinden.. (schaam) Maar na wat gezoek op internet blijk ik dus een externe sproeier te hebben. welke maat erin zit weet ik dus nog niet, maar de bougie is koffie met melk bruin.
@ Pim, kan het kwaad als ik een stukje ga rijden (volgas) zonder luchtfilter.. (en dan niet zozeer kwa zooi die me cilinder in komt, maar meer qua vastlooper oid?)
 
Dan moet je wel een wat grotere sproeier derin doen. Anders loopt het alsnog brak, tenzij je nu met veel te grote sproeier rijd. Ik haal soms ook wel eens luchtfilter eraf en dan hou ik me hand voor de carb(deels) en zo kun je makkelijk uitvinden of die teveel of te weinig lucht krijgt etc:) (vooral bv bij een puchje etc dan zet je hem met wiel van de grond op standaard en dan kun je ff gas geven)
 
je moet gewoon de brommer afstellen met het luchtfilter etc. erop ,zo moet je het klaarmaken , anders niet!

bekijk eerst even de tandwielverhouding , vaak staan ze veel te zwaar op de vertanding , en zeker een homoet uitlaat moet je niet te lange vertanding mee hebben.

de luchtstelschroef moet je gewoon 1,5 slag open zetten..

aan de bougie kun je nu nog weinig zien btw , hij moet eerst goed rijden ,dan kun je pas de sproeier gaan bekijken...
 
Zodra het weer mooi weer wordt ga ik de sproeier ff checken, punt is, in z'n neutraal loopt hij best mooi, goede gasreactie en die dip is me nog niet opgevallen. Ik ben nu een beetje bang dat het meer mechanisch is, ik hoof af en toe een harde kloink uit m'n motorblok en tijdens het rijden hoor je best veel herrie. Iig maar even het blokoliepeil controleren...
@ Melf, Past een koppelinksdeksel van een mb5 blok (met toerenteller aansluiting) op een mb/t 8 blok zonder toerenteller aansluiting? Er zit op dit blok geen toerenteller aansluiting en dat is wel kut, maar ik heb nog een mb5 blokje , meet toerenteller aansluiting...

trouwens, met standaard mb8 uitlaat had hij ongeveer hetzelfde probleem, alleen dan eerder (bij een lagere snelheid in dezelfde versnelling, hij liep toen maar met moeite 75)
 
ik heb zelf ook al aan de tandwielverhouding gedacht, maar ik twijfel er wel aan omdat de vorige eigenaar er ruim 100 mee zou hebben gereden..
nog iets stoms. staat het aantal tandjes gewoon op het tandwiel, of moet je gewoon de tandjes tellen??
 
meestal staat het erop maar je kunt ook tellen uiteraard.

mja , de vorige eigenaar kan wel meer zeggen ,en mischien was dat wel wind mee ;)

oliepeil moet je niet controleren ,je moet er gewoon 900/950ml olie in gooien in een leeg blok.


een deksel van een mb/t 5 past op een mb/t 8 en andersom..
 
melf #50 said:
meestal staat het erop maar je kunt ook tellen uiteraard.

mja , de vorige eigenaar kan wel meer zeggen ,en mischien was dat wel wind mee ;)

oliepeil moet je niet controleren ,je moet er gewoon 900/950ml olie in gooien in een leeg blok.


een deksel van een mb/t 5 past op een mb/t 8 en andersom..

oke, dan ga ik zodra het mooi weer is iig die deksels omwisselelen, dan moet er dus ook nieuwe olie in, alleen is het dan toch 1,1 liter (staat in het boekje dacht ik..)
Over de vorige eigenaar, uiteraard kan hij overdreven hebben, maar toen ik hem net had liep hij wel harder (ok, de teller deed het niet, maar de auto's op de provinciale weg gin gik makkelijk voorbij, dus dik 90 deed hij toen wel.... Hij liep toen ook nog niet terug in z'n 5 (dacht ik)..

tandjes tellen op het voortandwiel is nog niet zo'n punt, maar achter.. dat zijn er veel..
ik zal iig even kijken, misschien kan ik om te testen even het voortandwiel van het 50 blok op het 80 blok gooien..

btw, de reserve doet het niet, ik gign gister lekker toeren in de overtuiging dat als de benzine op was ik op de reserve door kon toeren, maar dat was dus niet zo.. Is dat makkelijk te fixxen?
 
idd even je vertanding checken. ik reed eerst ook 99 terwijl me brommer veel te zwaar vertand was en terugliep in toeren als ik van me 4 naar ze 5 schakelde tenzij ik m belachelijk lang in ze 4 hield.
nu is ie beter vertand en rijd ie iets zachter maar wel stuk lekkerder in alle versnellingen:)
 
Hmm, ik heb bij m'n brommer ook nog het oude mb5 blok gekregen van de eigenaar, hierop zit een 70 cc cilinder en het is een 4 bak. Nou dacht ik dus, ik sloopt van dat blok het voortandwiel af en die probeer ik op m'n mb8 blok.
Nou heb ik even gekeken maar op dat mb5 blok zit een 17 tands voortandwiel.. Dat is volgens mij voor een 50 blok met 70 cc helemaal te zwaar, maar lijkt me voor een mb8 blok ook nog niet echt lekker. Zodra het droog is kijk ik ff op m'n mb8 blok wat daar onder hangt...
De trekkracht in de andere versnellingen is wel erg goed (voor mijn gevoel..)
 
melf #50 said:
oliepeil moet je niet controleren ,je moet er gewoon 900/950ml olie in gooien in een leeg blok.

in de koppelingsdeksel zit een boutje wat je los moet draaien bij het vullen, tot dat niveau moet je vullen
 
Metal said:
oke, dan ga ik zodra het mooi weer is iig die deksels omwisselelen, dan moet er dus ook nieuwe olie in, alleen is het dan toch 1,1 liter (staat in het boekje dacht ik..)
Over de vorige eigenaar, uiteraard kan hij overdreven hebben, maar toen ik hem net had liep hij wel harder (ok, de teller deed het niet, maar de auto's op de provinciale weg gin gik makkelijk voorbij, dus dik 90 deed hij toen wel.... Hij liep toen ook nog niet terug in z'n 5 (dacht ik)..

tandjes tellen op het voortandwiel is nog niet zo'n punt, maar achter.. dat zijn er veel..
ik zal iig even kijken, misschien kan ik om te testen even het voortandwiel van het 50 blok op het 80 blok gooien..

btw, de reserve doet het niet, ik gign gister lekker toeren in de overtuiging dat als de benzine op was ik op de reserve door kon toeren, maar dat was dus niet zo.. Is dat makkelijk te fixxen?

nou , er zijn ook ZAT mensen die 80 rijden op een 100 weg hoo , daar kun je echt neit van uit gaan ,en van een mb teller al helemaal niet :p op gevoel weet je niks , je bent gegevens nodig om te weten wat de brommer doet ;)

een MB/T blok gaat 900/950 ML in ,kan ik je zo vertellen....

het kraantje zou ik nieuwe kopen , kosten niet veel maar dan heb je het wel goed.

verder zou ik wel even je tanden achter tellen , dan weet je wat je hebt , of ben je daar te lui voor ;)
 
Hans F. said:
in de koppelingsdeksel zit een boutje wat je los moet draaien bij het vullen, tot dat niveau moet je vullen

als je er gewoon de voorgeschreven 900 ml in doet is het altijd goed , dus waarom klaaien ?
 
melf #50 said:
als je er gewoon de voorgeschreven 900 ml in doet is het altijd goed , dus waarom klaaien ?

als dat erin moet is het prima, maar frits hierboven had het weer over 1.1 liter (wat teveel is). Dus leek het me verstandig om te zorgen dat hij er niet teveel ingooit.
 
Ik heet geen Frits :p

Mja, dat is ook de hoeveelheid die in het boekje staat, maar als Melf zegt 900/950 dan ga ik daar van uit natuurlijk :)

Verder een nieuwe update.. Het voortandwiel is een 16 achtertandwiel heb ik niet geteld, zat kettingkap in de weg:p

Maar het is denk ik toch iets anders.... Net de luchtschroef dicht gedraait en 1,5 slag open. rondje gereden ging best goed, tot 2x toe ruim 85 op de teller (al beter als de 70/75 van gister) totdat ik keerde.... :O

opeens maakte hij 2x een whoop geluid (laag en zwaar) en viel hij uit, ik rustig koppeling inknijpen en ding remmen en sturen naar het fietspad langs de weg, bij de 25 km/h in z'n 2 rustig de koppeling op laten komen en hij startte weer.
En toen... Als ik heel weinig gas geef (1/4 van max, ofzo) loopt ie redelijk, maar sloom, als ik meer gas geef draait ie even wat meer toeren om dan over te slaan, geef ik volgas valt ie gewoon weg... dus rijdt ie nu 40 km/h in z'n 5 ofzo.. Heb naar m'n bougie gekeken die was zwart (veel zwarter als gister) dus te weinig mengsel zou het niet kunnen zijn dunkt me. Toen even luchtfilterdeksel en element eraf om te kijken of dat verschil maakte maar dat wa snauwelijks, hij liet iets meer toeren toe alvorens weg te vallen, maar scheelde niet veel.

Bovendien, en dit was al ookal voordat hij zo vreemd deed, als ik in z'n vrij gasgeef gebeurd min of meer hetzelfde, bij rustig aan meer gasg geven draait hij nog redelijk wat toeren, maar geef ik in z'n vrij in een keer VOLgas, doet hij ook raar, hij maakt dan achter erlkaar een soort WHOOF WHOOF geluiden heel laag en zware geluiden zijn het, alsof hij het ff niet meer snapt. laat ik dan gas los dan gaat hij weer normaal doen, om daarna langzaam in toeren te zakken tot hij stationair draait.... (ik zei eerst dat hij het in z'n vrij wel goed deed, maar dat was dus niet zo, hij deed dit al, alleen nu is het wel iets erger als eersr...

Zo het is een heel verhaal, maar het klinkt niet goed... Anyone??
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top