Honda MB afstellen

Status
Not open for further replies.
Hans F. said:
als dat erin moet is het prima, maar frits hierboven had het weer over 1.1 liter (wat teveel is). Dus leek het me verstandig om te zorgen dat hij er niet teveel ingooit.


geeft leuke effecten soms :*

mja , dit is dan bij een 2takt , bij een 4takt scheurt het hele blok als je pech hebt...
 
melf #50 said:
pak nu de cilinder er maar even af dan...

o,o? Hmm, waar moet ik precies op letten als ik de cilinder eraf haal?? Krassen in de wand en op de zuiger (zuigerveren) zijn er verder nog dingen waar ik dan op moet letten.. Ik heb nog een 80 cc cilinder liggen hier, (helaas zonder zuiger) hoe kan ik daaraan zien of hij nog goed is??

Wel kloten dit, zeker met dit weer, ik heb helaas geen garage of schuur dus moet alles in de openlucht doen, en cilinider verwisselelen lijkt me in de regen niet handig..

Even iets anders, zou het niet met de ontsteking te maken kunn ehebben, dat hij op hogere toeren niet goed vonkt ofzo??
 
als je je cilinder eraf haalt kijken of er geen 'vegen' in de cilinder en op de zuiger zitten.
zou het idd even doen als het droog is
 
Ik zit er een beetje aan te denken om dat 50 blok er onder te gooien zodat ik op m'n gemak dat mb8 blok kan nakijken en toch een rijdende brommer heb. Zijn er bijzondere dingen waar ik op moet letten bij het verwisselelen van het blok?
 
mischien wel beter ja , en dan het 80cc blok door iemand laten maken die ook weet wat ie doet , want zo gaat alles eraan , en jammergenoeg was het in de mt/b jaren ook al zo dat iedereen dacht dat ie er verstand van had , en dat zie je nu erg goed terug bij de meeste blokken. van de mt/mtx etc. blokken die ik heb gemaakt/gehad was het meeste al verkracht door ondeskundig in elkaar zetten...

dus wees verstandig en laat het iemand doen die weet wat ie doet , kost je uiteindelijk stukken minder..
 
hee Melf, wil je wat bijverdienen ;)

heel raar, ik heb net de brommer weer gepakt en hij reed eerst weernet zo raar als gister, maar opeens (ik keerde en wilde weer terug naar huis) reed hij weer goed (nouja goed, iig weer zoals donderdagmiddag wel maar 80/85 op top, maar niet al te gek gestotter meer) alleen daarna wisselde het de ene keer goed, de andere keer weer raar, ik heb ff de spoeier gecheck en dat was een 170 en die heb ik vervangen voor een 150. dat scheelde wel iets, hij lootp mooier nu, top is hetzelfde gebleven en hij doet nog wel een beetje raar, maar het begint ergens op te lijken. helaas heb ik geen kleinere sproeiers, maar daar ga ik nog wel even achteraan.
 
Yo Melf, je had gelijk....
Gister nog een stukje proberen op de brommer en een beetje prutsen, tot hij helemaal niet meer reed (hij viel uit en was niet meer aan te krijgen) Dus eerst een takke eind gelopen, daarna cilinder eraf gehaald en de zuiger was helemaal gaar, zuigerveer kapot (zat er maar 1 op ipv 2). Gelukkig valt de cilinder mee, heb de brommerboer ernaar laten kijken en die vond hem wel oke.
Hij raadde me alleen aan om even met een waterproof schuurpapiertje de binnenkant te poetsen.. (hoe doe je dit, gewoon met papiertje 1000 en dan met of zonder beetje water??).
Nieuwe zuiger is besteld, dus dan volgende week maar eens kijken op het opgelost is...
 
Niet gaan poetsen met schuurpapier. Je kan beter je cilinder laten poetsen bij een winkel. Mits die nog goed is natuurlijk
 
denk eerlijk gezegd dat de cilinder ook versleten is , heb je m op laten meten met een micrometer? (en niet met schuifmaat)

meestal als er een veer mist of aan stukken is is de cilinder versleten , de zuiger al helemaal..

heb je ook een foto van de zuiger en cilinder?
 
Ik heb zelf ook naar de cilinder gekeken. Er zitten geen diepe krassen in, alleen een paar kleine 'vlekjes'. De brommerboermeneer had er ook naar gekeken en zei zelf dat de cilinder nog goed was. Alleen moest ik, om die vlekjes weg te krijgen even met een waterproof schuurpapiertje door de cilinder gaan.

en hij heeft de cilinder opgemeten met een digitaal meet ding..
 
Metal said:
Ik heb zelf ook naar de cilinder gekeken. Er zitten geen diepe krassen in, alleen een paar kleine 'vlekjes'. De brommerboermeneer had er ook naar gekeken en zei zelf dat de cilinder nog goed was. Alleen moest ik, om die vlekjes weg te krijgen even met een waterproof schuurpapiertje door de cilinder gaan.

en hij heeft de cilinder opgemeten met een digitaal meet ding..

je kan hem zelf wel opschuren, maar dat doe je iig niet met water maar met olie. en K1000 is goed om mee te schuren.
Ook moet je met de hoongroeven meeschuren dus heen en weer en naar boven en naar beneden gaan totdat je heel de cil hebt gehad.

Beter is het gewoon natuurlijk om hem dan uit te laten honen en een nieuw zuigertje te nemen. Inrijden, opnieuw afstellen en klaar.

Grttzz Richard
 
Metal said:
Ik heb zelf ook naar de cilinder gekeken. Er zitten geen diepe krassen in, alleen een paar kleine 'vlekjes'. De brommerboermeneer had er ook naar gekeken en zei zelf dat de cilinder nog goed was. Alleen moest ik, om die vlekjes weg te krijgen even met een waterproof schuurpapiertje door de cilinder gaan.

en hij heeft de cilinder opgemeten met een digitaal meet ding..


wat was de zuiger/cilinder speling dan?

mja , een digitaal meetding kan zoveel zijn , een schuifmaat is niet zo betrouwbaar als een micrometer namelijk..
 
Mja, ik zag hem een of ander digitaal ding pakken, wat het was weet ik ook niet. En hij heeft verder niets over speling gezegd, alleen dat de cilinder nog goed was, maar dat ik dus wel ff met een schuurpapiertje moest ´poetsen´.

Wel weet ik dat er nu een 2e overmaat zuiger in moet (45,50) dus dat hij nog niet helemaal versleten is (je kan hem evt toch verder honen..).

Ik ben al opzoek gegaan op internet naar een bedrijf dat cilinders kan honen, maar heb erg weinig gevonden (ik heb nl nog een cilinder liggen, die wilde ik evt alvast laten honen, zodat die iig zeker weten goed is..)
 
melf #50 said:
mja , probeer het eerst maar met een nieuwe zuiger , kan goed gaan.

Ik weet dat er best een risico aan zit, zeker als er per ongeluk toch nog een stukje zuigerveer in het blok zit, of als de cilinder er toch slechter aan toe was. Maar zo erg is dat ook weer niet. Ik ga komend weekend dat 50 blok wat ik nog heb liggen rustig demonteren en nakijken (aan de hand van Hayes, sleutelen aan honda mb50). Als het 80 blok toch nog steeds niet goed loopt hang ik het 50 blok eronder en kijk ik wel verder (hopelijk heb ik dan genoeg geleerd om het zelf te reviseren...)
 
het is wel verstandig om het blok los te halen, aangezien er best nog wel eens rotzooi in kan zitten , ik had onlangs een mtx-sh hier staan ,die had een versleten cilinder en zuiger , nu had ie geen geld voor een nieuwe cilinder dus goedkope zuiger erin , dit heeft een maandje geduurt , toen was de volgende zuiger ook al versleten en zelfs gescheurd en is daarom dus vastgelopen.

toen moest er dus een nieuwe cilinder op , maar omdat ie was vastgelopen kon er nog troep in zitten , mja , die jongen had weinig geld dus heb ik het maar voor niks gedaan (ben veel te aardig soms :p) , maar reken maar dat er net een stukje metaal in het carter zat , ik heb voordat ik het blok losgepakt heb zelfs het blok uitgeblazen etc. , maar zo'n stukje komt er dan vaak niet mee uit..

nu wil ik hier dus mee zeggen dat hoe goed je het ook schoonmaakt dat er nog wat in kan zitten ,en dus blijf je bezig en kost het onnodig veel geld.

een honda blok gaat meestal makkelijk los ,dus opzich is het wel te doen , alleen zorg dan wel dat je alles goed bekijkt VOOR dat je het los draait zodat je weet hoe het zat , er zijn er zat die achteraf niet meer weten waar wat zat en dan zomaar wat doen , met alle gevolgen.
en serieus werken , nieuwe krukaslagers , pakkingen , keerringen , olie , en verder dingen nakijken zoals krukas , koppelingsplaten etc.

je kunt best veel informatie uit zo'n boekje halen, maar er staat ook veel dingen niet in die je door ervaring leert meestal..

en belangrijk is dat je niet het blok loshaalt en laat liggen , als het kan gewoon uit elkaar en direct weer in elkaar , anders weet je het niet meer of raak je dingen kwijt of door elkaar (door vervelende vaders of moeders bijv. :p)
 
Ja dat klopt,

Maar met logisch nadenken kom je heel ver.. Ik heb al zelf het koppelingsdeksel omgewisseld (een met toerenteller aansluiting erop, en die ene zonder eraf..) Toen bleek dus dat je ook het aandrijftandwieltje dus ove rmoet zetten, en dat kreeg je er pas uit als je de koppeling eraf haalde. Is ook allemaal gelukt..

Je moet er alleen wel de tijd voor hebben het op je gemak te doen, want als je te gehaast bent, vergeet je het of wordt het half werk..
 
Wooohooo, gister gebeld door de brommerboer dat de zuiger binnen was, vandaag gehaald en gelijk gaan sleutelen en hij doet het weer :D. Brommer loopt weer goed, moet uiteraard nog rustig inrijden etc. maar ik merk wel dat hij meer kracht heeft etc.
Ik wilde ook m'n carb opnieuw afstellen want de brommer loopt nu wat te rijk (bougie erg zwart). en aangezien er een enevelop lag van een internetbromfietswinkel met mijn bestelde sproeiers wilde ik dat ook al gaan doen, maar toen bleek dat ze de verkeerd sproeiers hadden opgestuurd (Keihin ipv Mikuni) dus dat moet helaasnog even wachten. Maar het lijkt me opzich niet zo erg voor het inrijden als hij wat te rijk staat toch?
 
mja , als je niet volgas kunt rijdenn zal die altijd een beetje donker kleuren , beter iets te groot dan net te klein..
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top