het is wel verstandig om het blok los te halen, aangezien er best nog wel eens rotzooi in kan zitten , ik had onlangs een mtx-sh hier staan ,die had een versleten cilinder en zuiger , nu had ie geen geld voor een nieuwe cilinder dus goedkope zuiger erin , dit heeft een maandje geduurt , toen was de volgende zuiger ook al versleten en zelfs gescheurd en is daarom dus vastgelopen.
toen moest er dus een nieuwe cilinder op , maar omdat ie was vastgelopen kon er nog troep in zitten , mja , die jongen had weinig geld dus heb ik het maar voor niks gedaan (ben veel te aardig soms
) , maar reken maar dat er net een stukje metaal in het carter zat , ik heb voordat ik het blok losgepakt heb zelfs het blok uitgeblazen etc. , maar zo'n stukje komt er dan vaak niet mee uit..
nu wil ik hier dus mee zeggen dat hoe goed je het ook schoonmaakt dat er nog wat in kan zitten ,en dus blijf je bezig en kost het onnodig veel geld.
een honda blok gaat meestal makkelijk los ,dus opzich is het wel te doen , alleen zorg dan wel dat je alles goed bekijkt VOOR dat je het los draait zodat je weet hoe het zat , er zijn er zat die achteraf niet meer weten waar wat zat en dan zomaar wat doen , met alle gevolgen.
en serieus werken , nieuwe krukaslagers , pakkingen , keerringen , olie , en verder dingen nakijken zoals krukas , koppelingsplaten etc.
je kunt best veel informatie uit zo'n boekje halen, maar er staat ook veel dingen niet in die je door ervaring leert meestal..
en belangrijk is dat je niet het blok loshaalt en laat liggen , als het kan gewoon uit elkaar en direct weer in elkaar , anders weet je het niet meer of raak je dingen kwijt of door elkaar (door vervelende vaders of moeders bijv.
)