big-t said:
jij had 14 nm zei je , en hoeveel pk.
ik had koppel van 15 nm met 8 pk. kan dat wel dan ?
1. deze Tovami is een goede bank, zoals alle Tovami's met nieuwe software.( instellingen kunnen alleen met behulp van een pasword veranderd worden IK GA ER VAN UIT DAT ALLEEN TOVAMI DEZE HEEFT EN DAT ZE DIE 100% VOOR ZICHZELF HOUDEN )
2. Door het vermogen van knapuh ( 20,6 SAE corrected ) is vast komen te staan dat er geen sprake kan zijn van een extreme instellingsfout.
3. Een bank kopen en een goede representatieve meting uitvoeren zijn blijkbaar 2 verschillende zaken ! je moet wel weten wat je zo ongeveer aan het doen bent.
Ik zal e.e.a. even vlug in kleutertaal proberen toe te lichten:
Dat koppel kan NIET:
Vermogen = koppel x RPM
Hoe kan het dan dat we hoge koppels als meetresultaat krijgen ?
Door het rpm signaal wat afkomstig is van de bougiekabel wordt het toerental gemeten. Als hier een signaal vanaf komt wat representatief is voor een te laag toerental krijg je automatisch een te hoog koppel. De oorzaak ligt hiervan hoogstwaarschijnlijk dat de mensen geen ONTSTOORDE bougie en/of dop hebben gemonteerd op hun scooter.
Knapuh had een redelijk vermogen en een dito koppel ( ± 10,5 Nm SAE corrected) bij een vermogen van 20,6 PK SAE corrected. Bij ons was de grafiek ook goed omdat wij geen storing richting bank veroorzaakte omdat wij wel een ontstoord ontstekingssysteem hadden.
Let maar op de ontregelde grafieken, deze zullen ook altijd een koppel piek hebben bij een bepaald toerental. normaal moet een koppel lijn grofweg gelijk lopen aan een vermogenslijn.
2e grote fout die ze volgens mij hebben gemaakt dat ze gecorrigeerd en SAE corrected door elkaar gemeten hebben. |(
Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk is.
Volgende keer maar weer hopen dat er een echte tuner de metingen uitvoerd !!
The Ant
:7