3 cilinders en 6 zuigers verder.

UndercoverNL

Active Member
Goedenavond, dus, na een tijdje ben ik er weer, en ik zit weer eens met een probleem, en de grootste die ik ooit heb gehad met dit ding.
Het gaat natuurlijk weer over de aerox uit 2008. Inmiddels, na een paar maanden, heb ik vrijwel elk onderdeel vervangen en is hij in top staat, op het frame na dan, helaas, zo als al bekend was, is de std 50cc een paar maanden geleden warmgelopen. Daarna heb ik er een nieuwe sp 50cc op gezet, die na 20km er ook mee uit scheet, helemaal opengetrokken en klaar voor de schroot, ondanks dat hij gewoon op de oude, goede setup reed, en de benzine gewoon goed gemengd was. En ik hem ook gewoon goed inreed uiteraard.

Toen daarna een DR70 opgegooid, liep goed, helemaal afgesteld, na 20km inrijden hield hij er mee op, niet harder dan 25 gereden en kwart gas opgetrokken, omdat ik deze natuurlijk niet voor de 3x de puin in wilde rijden. Maar na 20 km hoorde ik een ratelend geluid en viel hij uit, starte niet meer, en eenmaal open was de zuigerveer doorgesneden en waren er stukken uit de zuiger (zie foto 1), na met wat mensen overlegd te hebben waren we van mening dat dit waarschijnlijk een fabrieksfout was omdat er stuk op een erg ongebruikelijk plek uit de zuiger was.
Daarna een nieuwe zuiger gehaald, er op gezet, kicken en lopen, liep prachtig, veel power en goed stationair, na 2km rijden, scheet hij er weer mee uit, eenmaal open, WEER de zuigerveer doorgesneden, en 2 enorme strepen op de zuiger, aan de rechterzijde, aan de andere kant was niks te bekennen (zie foto 2 / 3).

Ik ben de hoop eigenlijk al opgegeven, maar als ik hem dan weer zie staan wil ik heb diep van binnen toch weer lopend krijgen, heb er al meer dan 3 duizend euro aan uit gegeven in een half jaar tijd en hij doet het prachtig als hij het doet, maar puur de cilinder / zuiger wil maar niet lopend blijven.

Heb al enorm veel mensen gevraagd en er zijn ook al meerdere mensen langs geweest om te helpen met het monteren en afstellen zodat dat zeker goed verloopt. Maar geen succes, vandaag is hij voor de laatste keer weer kapot gelopen met de DR70, de zuiger vooral, de cilinder is nog in oké staat.

Ik vraag het nu hier even omdat hier de meeste mensen al erg veel ervaring hebben en ik hoop dat iemand nog enig idee kan hebben waarom dit gebeurd.

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • IMG-20220423-WA0028.jpg
    IMG-20220423-WA0028.jpg
    101 KB · Views: 38
  • 20220526_203657.jpg
    20220526_203657.jpg
    82.7 KB · Views: 38
  • 20220526_203715.jpg
    20220526_203715.jpg
    103.4 KB · Views: 38
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Solution
Ik heb geen idee waarom de zuiger wel beschadigd is en de cilinder niet.
Misschien ligt dit aan het verschil in hardheid van de materialen van de cilinder tov de zuiger en de vorm en dikte van het klemgezeten stukje metaal.
Wat mij wel opvalt is dat op foto3 de streep die vlak langs het gat van de pistonpen loopt ter hoogte van het gat zelf zich een verkleurd stukje bevindt.
Ik kan het niet goed zien maar volgens mij is dit een vreemd stukje metaal wat in het aluminium van de zuiger is gedrukt.
Bij je middelvinger zit er zelfs een stalagmiet!

Er is geen andere manier hoe je deze diepe strepen in je cilinders/zuigers krijgt anders dan een vreemd stukje metaal, vooral als de zuigerveer en de pistonpenborgring nog op z'n plaats zitten...
aa oke, nee ik heb alle zuigers en cilinders goed nat gemonteerd, ik zal volgende keer sowieso even wat extra olie in de tank gooien om dat in ieder geval uit te sluiten.

Alleen over het carb afstellen, ik meende altijd dat als ik mijn luchtschroef zo ver open zetten dat hij begon weg te rijden, alsof het als stationair schroef diende, moet je dan gewoon je stationair schroef weer lager zetten? En in het algemeen is 1.5 voor de luchtschroef toch altijd wel prima? Ik wil je niet in twijfel brengen, maar zo als ik het zo voor me zie, moet ik echt een paar slagen aan de luchtschroef draaien voordat hij goed staat, is dat puur omdat hij nu te arm zou lopen? Of heeft dat een andere reden?
Ja precies.
Eerst op 1,5 slag zetten om te beginnen.
Dat bedoelen ze met ' meestal goed ', dat hij dan in ieder geval kan starten.
Dan met stat-schroef dat hij blijft lopen.
Nou kun je met de luchtschroef bijvoorbeeld ietsje meer geven, en als je dat punt gevonden hebt, loopt ie meestal vrij hard.
Dan gewoon met de stat-schroef stationair regelen.
De motor moet zo warm zijn dat de choke er af is.
Als je bij stand 1,5 een tikje dicht draait en hij gaat langzamer lopen, moet hij dus meer open.
Dus van 1,5 naar 1,6, naar 1,7 naar......tot hij niet meer harder gaat lopen. Dan terug naar dat punt waar hij het hardst draaide,
Nu met stat-schroef weer terug naar mooi stat-toeren.
Niet met halve slagen vanaf 1,5 maar met kleine beetjes. Je hoort het wel.
 
Ja precies.
Eerst op 1,5 slag zetten om te beginnen.
Dat bedoelen ze met ' meestal goed ', dat hij dan in ieder geval kan starten.
Dan met stat-schroef dat hij blijft lopen.
Nou kun je met de luchtschroef bijvoorbeeld ietsje meer geven, en als je dat punt gevonden hebt, loopt ie meestal vrij hard.
Dan gewoon met de stat-schroef stationair regelen.
De motor moet zo warm zijn dat de choke er af is.
Als je bij stand 1,5 een tikje dicht draait en hij gaat langzamer lopen, moet hij dus meer open.
Dus van 1,5 naar 1,6, naar 1,7 naar......tot hij niet meer harder gaat lopen. Dan terug naar dat punt waar hij het hardst draaide,
Nu met stat-schroef weer terug naar mooi stat-toeren.
Niet met halve slagen vanaf 1,5 maar met kleine beetjes. Je hoort het wel.
aa oke dat lijkt me duidelijk. Alleen wat betreft dat van de choke, je choke is er toch al af na een minuut lopen?? En dat is niet bepaald warm.
 
Ja precies.
Eerst op 1,5 slag zetten om te beginnen.
Dat bedoelen ze met ' meestal goed ', dat hij dan in ieder geval kan starten.
Dan met stat-schroef dat hij blijft lopen.
Nou kun je met de luchtschroef bijvoorbeeld ietsje meer geven, en als je dat punt gevonden hebt, loopt ie meestal vrij hard.
Dan gewoon met de stat-schroef stationair regelen.
De motor moet zo warm zijn dat de choke er af is.
Als je bij stand 1,5 een tikje dicht draait en hij gaat langzamer lopen, moet hij dus meer open.
Dus van 1,5 naar 1,6, naar 1,7 naar......tot hij niet meer harder gaat lopen. Dan terug naar dat punt waar hij het hardst draaide,
Nu met stat-schroef weer terug naar mooi stat-toeren.
Niet met halve slagen vanaf 1,5 maar met kleine beetjes. Je hoort het wel.
Dat is dus wel op voorwaarde dat je sproeiers ongeveer kloppen.
Zoals die kennis zei dat de hoofdsproeier 82 moest zijn.
Moet je even goed navragen. ( gasnaald in de middelste stand )
Mensen zoals die kennis weten dat je bij jouw set-up bijvoorbeeld moet beginnen met 82 hoofd - en 35 stat sproeier.
Krijg je 'm dan redelijk netjes lopend met de luchtschroef , kijk je na een paar keer rijden naar de bougie.
Post automatically merged:

aa oke dat lijkt me duidelijk. Alleen wat betreft dat van de choke, je choke is er toch al af na een minuut lopen?? En dat is niet bepaald warm.
Nou,
die auto/elektrische chokes zijn onbetrouwbare dingen vaak.
Je moet echt zeker weten dat de choke er af is, soms blijven die dingen half hangen.
En die types choke zorgen niet voor een rijker mengsel voor de start door de lucht af te knijpen maar pompen extra benzine in de carb.
Soms blijven ze constant, of met vlagen, wat extra benzine toevoegen.
Leuk als ze goed werken maar klote als ze slecht werken, wat vaak zo is.
 
Last edited:
Dat is dus wel op voorwaarde dat je sproeiers ongeveer kloppen.
Zoals die kennis zei dat de hoofdsproeier 82 moest zijn.
Moet je even goed navragen. ( gasnaald in de middelste stand )
Mensen zoals die kennis weten dat je bij jouw set-up bijvoorbeeld moet beginnen met 82 hoofd - en 35 stat sproeier.
Krijg je 'm dan redelijk netjes lopend met de luchtschroef , kijk je na een paar keer rijden naar de bougie.
Post automatically merged:


Nou,
die auto/elektrische chokes zijn onbetrouwbare dingen vaak.
Je moet echt zeker weten dat de choke er af is, soms blijven die dingen half hangen.
En die types choke zorgen niet voor een rijker mengsel voor de start door de lucht af te knijpen maar pompen extra benzine in de carb.
Soms blijven ze constant, of met vlagen, wat extra benzine toevoegen.
Leuk als ze goed werken maar klote als ze slecht werken, wat vaak zo is.
ja precies ja, nee oke dan snap ik m, ik zorg er sws wel voor dat hij gewoon even warmgereden is, je hoort sowieso dat hij lager in toeren gaat lopen stationair als de choke er af is dus dat komt wel goed.
 
Ik weet ook niet wat Bart zag. Misschien heeft hij veel kennis/ervaring met tuning ?
Post automatically merged:

Ik heb wel enige ervaring op glvind ik zelf
Wat ik zelf over het algemeen deed met nieuwe gietijzer cilinder als je gaat afstellen begon ik met sproeier 100. Laat hem ff kwartiertje op zn gemakje draaien. Beetje met je gas spelen terwijl je nog stil staat. Na dat kwartiertje probeer je rustig een stukje te rijden. Paar straten verder en weer terug. Scooter uit, ff je werk bewonderen met een pilsje in de hand. Vervolgens weer kwartiertje laten draaien en dan ff paar stukjes ff vol op het gas. Geen kilometers maar gewoon ff 2 sec vol open en rustig terug laten komen. Net voor je thuis de atraat in rijd volgas en contact uit. Beetje timing en je rolt zo mooi de schuur ofzo in. Vandaar uit kun je aan de hand van dit schema precies zien wat je het beste kan doen.

Dat inrijden vind ik persoonlijk allemaal beetje overdreven, tuurlijk doe je de eerste 100km een beetje rustig aan. Maar daarna gewoon trappen met dat ding.
Maar ik snap je pijn en frustratie ook wel hoor, ik spreek uit ervaring
 

Attachments

  • bougiekleur.jpg
    bougiekleur.jpg
    215.5 KB · Views: 35
Mm, als jij het zegt haha, maar ja, vind het wel lastig om dat dan te gaan afstellen als hij voor mijn gevoel al goed rijd, gewoon sproeier 95 er in gooien en dan naar beneden afbouwen tot dat hij nog beter rijd als hij al deed met 82? Ik ben natuurlijk geen goed afgestelde 70 gewend dus het is ook moeilijk te zeggen, ik vertrouwde er meer op dat hij niet stotterde en een goeie, snelle trekkracht bood.

Ja nee ik dacht in eerste instantie dat het door iets anders zou komen, want iemand die hier al was geweest heeft hem ook afgesteld en die zij dat 82 goed was, na er op gereden te hebben met 82.

Ik heb telkens met lucht de charter uitgespoten, en de eerste keer even met een doekje het vaste vuil er uit gehaald. Of kun je er ook gewoon een tuinslang op zetten?

Er zit een relatief nieuwe dellorto 17.5 op, ik denk 4 of 5 maandjes oud.
Als jij al je sproeier op scherp bent aan het zetten als je nog geen 50 km hebt gereden dan lijkt het me nogal logisch dat je cil telkens vastnaait, je moet je sproeier niet willen afstellen tijdens het inrijden. Je moet hem juist te vet hebben lopen voor 500 km en dan kan je dan een keer gaan afstellen
 
Bij het kapot lopen van een veer kun mi het beste het blok splijten.
Veren zijn van hard staal welke hele kleine splinters kunnen geven als ze klappen.
Het gevolg heb je ondervonden.

Beste is splijten en lagers en nieuwe keerringen. Is ff ruk maar spaart je dit soort ellende.

Edit:
Altijd zelf afstellen en controleren. Geen maten of dergelijke overnemen. Elk blok is anders! Leer je ook veel van. Gaat wat tijd inzitten maar dan heb je ook wat.
 
Detonatie betekent gewoon ontsteken of ontbranden.
Het ontbranden van het mengsel, door het vonkje.

Inderdaad dit is de algemene Engelse betekenis echter met detonatie bij thermische motoren bedoelt men niet simpelweg ontsteken, dit is veel ernstiger.
Met detonatie wordt bedoelt dat het brandstofmengsel vroegtijdig ontsteekt.
Met vroegtijdig bedoel ik, dat het mengsel al ontsteekt voordat de zuiger op het bovenste dode punt is aangekomen.
MAW de zuiger is nog in de opwaardse richting aan het gaan terwijl het onstekende mengsel de opwaards bewegende zuiger al omlaag drukt.
Hierdoor ontstaan ontzettend grote krachten op je krukas, je krukaslagers, je drijfstang, je naaldlager, je pistonpen in je zuiger en op de dome van de zuiger.
Door deze enorme krachten en de hitte die daarbij ontstaat, kunnen zelfs zaken uiteen vallen, verbuigen of afbreken en zelfs smelten.
Soms zie je zuigers met gewoon een gat in de dome.

Detonatie kan verschillende oorzaken hebben om er een paar te noemen:

  • Door brandstof te gebruiken met een te lage klopvastheid.
  • Door een veel te arm mengsel.
  • Door vervuiling in de verbrandingskamer die gaat goeien.
  • Door een ontsteking die te vroeg staat afgesteld.
  • Door een te hoge compressie.
  • Door oververhitting van de cilinder.
Maar de knappe koppen hier op het forum weten ongetwijfelt nog een paar oorzaken op te noemen. ;)
 
Als jij al je sproeier op scherp bent aan het zetten als je nog geen 50 km hebt gereden dan lijkt het me nogal logisch dat je cil telkens vastnaait, je moet je sproeier niet willen afstellen tijdens het inrijden. Je moet hem juist te vet hebben lopen voor 500 km en dan kan je dan een keer gaan afstellen
de eerste keer had ik dat niet gedaan, en toen was hij na 20km naar de filistijnen, dus daarna deed ik dat juist wel.
Post automatically merged:

Bij het kapot lopen van een veer kun mi het beste het blok splijten.
Veren zijn van hard staal welke hele kleine splinters kunnen geven als ze klappen.
Het gevolg heb je ondervonden.

Beste is splijten en lagers en nieuwe keerringen. Is ff ruk maar spaart je dit soort ellende.

Edit:
Altijd zelf afstellen en controleren. Geen maten of dergelijke overnemen. Elk blok is anders! Leer je ook veel van. Gaat wat tijd inzitten maar dan heb je ook wat.
aa oke nee dan ga ik dat inderdaad doen.

En het was ook geen overnemen, het was puur hem er op laten rijden zodat hij het er ook mee eens was dat het de goede sproeier was (voor het inrijden in ieder geval), omdat hij weet hoe een 70 hoort te rijden en ik niet echt.
Post automatically merged:

Inderdaad dit is de algemene Engelse betekenis echter met detonatie bij thermische motoren bedoelt men niet simpelweg ontsteken, dit is veel ernstiger.
Met detonatie wordt bedoelt dat het brandstofmengsel vroegtijdig ontsteekt.
Met vroegtijdig bedoel ik, dat het mengsel al ontsteekt voordat de zuiger op het bovenste dode punt is aangekomen.
MAW de zuiger is nog in de opwaardse richting aan het gaan terwijl het onstekende mengsel de opwaards bewegende zuiger al omlaag drukt.
Hierdoor ontstaan ontzettend grote krachten op je krukas, je krukaslagers, je drijfstang, je naaldlager, je pistonpen in je zuiger en op de dome van de zuiger.
Door deze enorme krachten en de hitte die daarbij ontstaat, kunnen zelfs zaken uiteen vallen, verbuigen of afbreken en zelfs smelten.
Soms zie je zuigers met gewoon een gat in de dome.

Detonatie kan verschillende oorzaken hebben om er een paar te noemen:

  • Door brandstof te gebruiken met een te lage klopvastheid.
  • Door een veel te arm mengsel.
  • Door vervuiling in de verbrandingskamer die gaat goeien.
  • Door een ontsteking die te vroeg staat afgesteld.
  • Door een te hoge compressie.
  • Door oververhitting van de cilinder.
Maar de knappe koppen hier op het forum weten ongetwijfelt nog een paar oorzaken op te noemen. ;)
Prachtige uitleg hoor haha, nu je het zo verwoord heb ik er inderdaad wel is van gehoord in de auto-industrie: knock, kan dat kloppen?

En in mijn geval is nu dus het meest aannemelijkste dat hij een veels te arm mengsel heeft? Een te hoge compressie kunnen we denk ik sowieso wel uitsluiten want dit is gewoon de standaard voetpakking die is meegeleverd, zo ook voor een verkeerde brandstof want er zit gewoon zo als altijd 98 in.

Over de oververhitting gesproken, ik heb sinds het inrijden er wel last van dat hij als snel over de 70 graden gaat, nou weet ik dat dat nog wel redelijk normaal zou horen te zijn, maar ik weet niet of het ook helemaal de bedoeling is met inrijden. Met de 50cc inrijden werd hij namelijk niet warmer dan 50 graden. Met de originele cilinder die al ingereden was had ik er geen temp censor op zitten, dat was ook zijn graf, maar ik weet dus ook niet hoe warm die gemiddeld werd.

Het koelsysteem werkt wel goed, want de radiateur word warm en er komt een straal in het koelvloeistofreservoir.

Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, maar ik leg het maar even op.
 
Last edited:
nu je het zo verwoord heb ik er inderdaad wel is van gehoord in de auto-industrie: knock, kan dat kloppen?
Klopt. :)

Mocht dit bij jouw scooter het geval zijn geweest, wat ik persoonlijk betwijfel gezien de aard van de beschadigingen, zou je ook een soort pingend geluid hebben moeten horen voor de scooter ermee ophield.

Ik blijf erbij dat er achtergebleven metaal van de vorige vastloper(s) in de cilinder is gekomen en zou, als ik jouw was, me zeer zeker ervan overtuigen dat er zich geen vreemde zaken meer in het carter bevinden.
Dus er zomaar weer een nieuwe cilinder en zuiger op pleuren, is Russisch roulet spelen met de gevolgen die je al meerdere keren ervaren hebt.
 
Last edited:
Klopt. :)

Mocht dit bij jouw scooter het geval zijn geweest, wat ik persoonlijk betwijfel gezien de aard van de beschadigingen, zou je ook een soort pingend geluid hebben moeten horen voor de scooter ermee ophield.

Ik blijf erbij dat er achtergebleven metaal van de vorige vastloper(s) in de cilinder is gekomen en zou, als ik jouw was, me zeer zeker ervan overtuigen dat er zich geen vreemde zaken meer in het carter bevinden.
Dus er zomaar weer een nieuwe cilinder en zuiger op pleuren, is Russisch roulet spelen met de gevolgen die je al meerdere keren ervaren hebt.
Ik had mijn helm op en het waaide nog al dus kon ik het niet erg goed horen, maar ik heb wel iets gehoord ja, al weet ik niet meer of dit een "pingelend" geluid was, en in eerste instantie had ik ook het idee dat het niet uit de motor / cilinder kwam.
 
Het blok is er inmiddels onderuit en ik moet even een gasbranden bij de Action halen om hem volledig uit elkaar te halen, maar ik vraag het nu alvast, kan deze DR70 nog verder mee met (weer) een nieuwe zuiger? Of is hij aan zijn einde. Er zit 1 lichte kras in, dus daar zal het niet aan liggen, het probleem is meer dat ik mini "inhammetjes" / puntjes in sommige spoelpoorten zie, en ik niet zeker weet of het groffe oppervlak / de puntjes in de cilinder kop uitmaken.
Het is heel erg lastig om de kleine mini-inhammetjes in de cilinder goed op de foto te krijgen, ik hoop dat het een beetje te zien is. Ik heb maar alle foto's geüpload op de hoop dat er iets bruikbaars bij zit.
 

Attachments

  • 20220526_203443.jpg
    20220526_203443.jpg
    202 KB · Views: 27
  • 20220526_203449.jpg
    20220526_203449.jpg
    125.2 KB · Views: 24
  • 20220526_203459.jpg
    20220526_203459.jpg
    98.6 KB · Views: 24
  • 20220526_203502.jpg
    20220526_203502.jpg
    124.6 KB · Views: 24
  • 20220526_203505.jpg
    20220526_203505.jpg
    111.9 KB · Views: 22
  • 20220526_203508.jpg
    20220526_203508.jpg
    106.7 KB · Views: 22
  • 20220526_203512.jpg
    20220526_203512.jpg
    98.9 KB · Views: 22
  • 20220526_203520.jpg
    20220526_203520.jpg
    112.8 KB · Views: 23
  • 20220526_203523.jpg
    20220526_203523.jpg
    83.1 KB · Views: 20
  • 20220526_203526.jpg
    20220526_203526.jpg
    84.5 KB · Views: 20
  • 20220526_203529.jpg
    20220526_203529.jpg
    97.5 KB · Views: 21
  • 20220526_203532.jpg
    20220526_203532.jpg
    98.5 KB · Views: 23
Foto's gemaakt met een raboscanner ;-)

Het lijkt mij dat je de cilinder en kop weer kan gebruiken.
Het gedeelte van de verbrandingskamer met een stukje scotch brite lichtelijk schuren en eventuele splinters eruit halen.
De o ring er wel even uit halen.
Cilinder kan ik niet goed zien maar lijkt mij in orde.
Wel de cilinder nalopen en spoelen, wie weet zit er nog wat in.

Is de ideale situatie een nieuwe cilinder kit, jazeker!
Maar het kan nog wel ff an.

Nieuwe zuiger erin, likje olie erop en kijken of de zuiger niet blijft hangen of schraapt.
Wel je carters uit elkaar halen en schoonmaken.

Edit: ik zie nu toch een groef/veeg zitten in de cilinder op de foto welke eindigt op 12.jpg
Je zult even moeten voelen of die diep is.
 
De kop kun je beter wegflikkeren of kijken of je hem ergens kan laten repareren. Wij zette ze ook weleens in de draaibank en dan met een schuurpapiertje er langs. Maar verre van ideaal hoor. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar met een andere cilinderkit ben je naar mijn mening beter af. Zou het risico niet lopen weer een keer de boel kort te rijden
 
Inderdaad dit is de algemene Engelse betekenis echter met detonatie bij thermische motoren bedoelt men niet simpelweg ontsteken, dit is veel ernstiger.
Met detonatie wordt bedoelt dat het brandstofmengsel vroegtijdig ontsteekt.
Met vroegtijdig bedoel ik, dat het mengsel al ontsteekt voordat de zuiger op het bovenste dode punt is aangekomen.
MAW de zuiger is nog in de opwaardse richting aan het gaan terwijl het onstekende mengsel de opwaards bewegende zuiger al omlaag drukt.
Hierdoor ontstaan ontzettend grote krachten op je krukas, je krukaslagers, je drijfstang, je naaldlager, je pistonpen in je zuiger en op de dome van de zuiger.
Door deze enorme krachten en de hitte die daarbij ontstaat, kunnen zelfs zaken uiteen vallen, verbuigen of afbreken en zelfs smelten.
Soms zie je zuigers met gewoon een gat in de dome.

Detonatie kan verschillende oorzaken hebben om er een paar te noemen:

  • Door brandstof te gebruiken met een te lage klopvastheid.
  • Door een veel te arm mengsel.
  • Door vervuiling in de verbrandingskamer die gaat goeien.
  • Door een ontsteking die te vroeg staat afgesteld.
  • Door een te hoge compressie.
  • Door oververhitting van de cilinder.
Maar de knappe koppen hier op het forum weten ongetwijfelt nog een paar oorzaken op te noemen. ;)
Hoi Sparky,
klopt helemaal wat je zegt.
Ik had dat iets duidelijker moeten uitleggen.
Vroeger noemde wij dat pingelen of dieselen en detonatie is echt een hele slechte term om het begrip te omschrijven.
In de jaren '80 had je super benzine met een hoger octaan-gehalte en die was dan ' klopvaster '.
Toen kreeg je net dat gewone auto's een wat hogere compressie kregen en niet meer op de normale benzine konden lopen.
Detonatie betekend echt gewoon ontbranding terwijl pingelen of dieselen bij benzine motoren aangeeft dat die ontbranding op een ongecontroleerd of ongewenst moment plaats heeft gevonden.

Ik houd het gewoon bij pingelen.

Overigens,
in die paar dagen dat ik hier op 't forum ben,
heb ik de indruk dat jij een van die ' knappe koppen ' bent.
Post automatically merged:

de eerste keer had ik dat niet gedaan, en toen was hij na 20km naar de filistijnen, dus daarna deed ik dat juist wel.
Post automatically merged:


aa oke nee dan ga ik dat inderdaad doen.

En het was ook geen overnemen, het was puur hem er op laten rijden zodat hij het er ook mee eens was dat het de goede sproeier was (voor het inrijden in ieder geval), omdat hij weet hoe een 70 hoort te rijden en ik niet echt.
Post automatically merged:


Prachtige uitleg hoor haha, nu je het zo verwoord heb ik er inderdaad wel is van gehoord in de auto-industrie: knock, kan dat kloppen?

En in mijn geval is nu dus het meest aannemelijkste dat hij een veels te arm mengsel heeft? Een te hoge compressie kunnen we denk ik sowieso wel uitsluiten want dit is gewoon de standaard voetpakking die is meegeleverd, zo ook voor een verkeerde brandstof want er zit gewoon zo als altijd 98 in.

Over de oververhitting gesproken, ik heb sinds het inrijden er wel last van dat hij als snel over de 70 graden gaat, nou weet ik dat dat nog wel redelijk normaal zou horen te zijn, maar ik weet niet of het ook helemaal de bedoeling is met inrijden. Met de 50cc inrijden werd hij namelijk niet warmer dan 50 graden. Met de originele cilinder die al ingereden was had ik er geen temp censor op zitten, dat was ook zijn graf, maar ik weet dus ook niet hoe warm die gemiddeld werd.

Het koelsysteem werkt wel goed, want de radiateur word warm en er komt een straal in het koelvloeistofreservoir.

Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, maar ik leg het maar even op.
Wat sparky zegt, klopt wel, ik had dat idd wat beter moeten uitleggen in mijn betoog.
Maar wat zij detonatie noemen, wat gewoon echt ontbranding betekend, zegt helemaal niets over wat ze er mee bedoelen.
Noem het dan gewoon ' pingelen ' zoals iedereen dat altijd genoemd heeft en betekend dat de ontbranding gebeurt op een moment dat je het eigenlijk niet wil. Bijvoorbeeld, te vroege zelfontbranding door te hoge compressie of benz met te lage klopvastheid (octaan)
 
Last edited:
Het blok licht uit elkaar en de krukas is er uit, ik heb eigenlijk niet veel raars aangetroffen tot dus verre, ik ga de hogedrukspuit er even op zetten en er daarna een Doppler endurance inhijsen. Met, helaas, een nieuwe cilinder, de DR70 zelf ziet er nog prima uit, de kop en de zuiger zijn daarentegen dus niet meer bruikbaar.

Even daar buiten, stel nou ik zou er toch voor kiezen om een nieuwe zuiger en kop te kopen, wat is dan slim om voor zuiger te halen, de vorige keer had ik de originele DR-zuiger bij Jan gehaald, maar die was dus al na 2 km kapot, niet dat dat door de zuiger komt.
Maar een vriend van me heeft me verteld dat je net zo goed een Bobo er in kan zetten, 2x zo goedkoop en ook goede kwaliteit. Maar ik heb zelf nog nooit van het merk gehoord en blijf toch vaak bij de gedachte goedkoop is duurkoop. Kan iemand mij hier iets over wijsmaken?


En zijn er nog andere opties buiten opnieuw 60 euro uitgeven voor de zuiger. Het punt is dat ik na zo veel kosten het liefst zo min mogelijk aan de scooter uit geef, hoe onmogelijk het ook mag klinken, daarom probeer ik eigenlijk 2de-hands spullen te regelen nu aangezien die vaak toch wel even goed zijn.
 
Zo'n Bobotech zuiger kan ook gewoon hoor. Is ook geen hoogtoerige cilinder he. Smeer wel je zuiger eerst ff in met 2takt olie voor je je cilinder eroverheen schuift. Anders heb je een droge eerste start waar het ook niet beter van word. Als je er niet uitkomt met je krukas laat maar weten. Krukas sowieso een nachtje in een plastic zak in de vriezer. Je lagers in een zakje doen en in kokend water laten liggen ongeveer 15 min. Net voor je begint haal je je as uit vriezer en de lagers uit het water. Dan gaan ze makkelijker op elkaar zonder al te veel bruut geweld
 
Back
Top