3 cilinders en 6 zuigers verder.

UndercoverNL

Active Member
Goedenavond, dus, na een tijdje ben ik er weer, en ik zit weer eens met een probleem, en de grootste die ik ooit heb gehad met dit ding.
Het gaat natuurlijk weer over de aerox uit 2008. Inmiddels, na een paar maanden, heb ik vrijwel elk onderdeel vervangen en is hij in top staat, op het frame na dan, helaas, zo als al bekend was, is de std 50cc een paar maanden geleden warmgelopen. Daarna heb ik er een nieuwe sp 50cc op gezet, die na 20km er ook mee uit scheet, helemaal opengetrokken en klaar voor de schroot, ondanks dat hij gewoon op de oude, goede setup reed, en de benzine gewoon goed gemengd was. En ik hem ook gewoon goed inreed uiteraard.

Toen daarna een DR70 opgegooid, liep goed, helemaal afgesteld, na 20km inrijden hield hij er mee op, niet harder dan 25 gereden en kwart gas opgetrokken, omdat ik deze natuurlijk niet voor de 3x de puin in wilde rijden. Maar na 20 km hoorde ik een ratelend geluid en viel hij uit, starte niet meer, en eenmaal open was de zuigerveer doorgesneden en waren er stukken uit de zuiger (zie foto 1), na met wat mensen overlegd te hebben waren we van mening dat dit waarschijnlijk een fabrieksfout was omdat er stuk op een erg ongebruikelijk plek uit de zuiger was.
Daarna een nieuwe zuiger gehaald, er op gezet, kicken en lopen, liep prachtig, veel power en goed stationair, na 2km rijden, scheet hij er weer mee uit, eenmaal open, WEER de zuigerveer doorgesneden, en 2 enorme strepen op de zuiger, aan de rechterzijde, aan de andere kant was niks te bekennen (zie foto 2 / 3).

Ik ben de hoop eigenlijk al opgegeven, maar als ik hem dan weer zie staan wil ik heb diep van binnen toch weer lopend krijgen, heb er al meer dan 3 duizend euro aan uit gegeven in een half jaar tijd en hij doet het prachtig als hij het doet, maar puur de cilinder / zuiger wil maar niet lopend blijven.

Heb al enorm veel mensen gevraagd en er zijn ook al meerdere mensen langs geweest om te helpen met het monteren en afstellen zodat dat zeker goed verloopt. Maar geen succes, vandaag is hij voor de laatste keer weer kapot gelopen met de DR70, de zuiger vooral, de cilinder is nog in oké staat.

Ik vraag het nu hier even omdat hier de meeste mensen al erg veel ervaring hebben en ik hoop dat iemand nog enig idee kan hebben waarom dit gebeurd.

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • IMG-20220423-WA0028.jpg
    IMG-20220423-WA0028.jpg
    101 KB · Views: 38
  • 20220526_203657.jpg
    20220526_203657.jpg
    82.7 KB · Views: 38
  • 20220526_203715.jpg
    20220526_203715.jpg
    103.4 KB · Views: 38
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Solution
Ik heb geen idee waarom de zuiger wel beschadigd is en de cilinder niet.
Misschien ligt dit aan het verschil in hardheid van de materialen van de cilinder tov de zuiger en de vorm en dikte van het klemgezeten stukje metaal.
Wat mij wel opvalt is dat op foto3 de streep die vlak langs het gat van de pistonpen loopt ter hoogte van het gat zelf zich een verkleurd stukje bevindt.
Ik kan het niet goed zien maar volgens mij is dit een vreemd stukje metaal wat in het aluminium van de zuiger is gedrukt.
Bij je middelvinger zit er zelfs een stalagmiet!

Er is geen andere manier hoe je deze diepe strepen in je cilinders/zuigers krijgt anders dan een vreemd stukje metaal, vooral als de zuigerveer en de pistonpenborgring nog op z'n plaats zitten...
Flinke detonatie.... doe je overal wel de juiste pakkingen tussen? Meet je je squish wel voor je gaat starten? En duidelijk ook te weinig benzine anders krijg je zulke sterke detonatie amper. Koeling goed ontlucht?

Zijn zo een paar dingen die ik nu al kan zien die fout zitten.
En was hem ff man, voor een scooter waar 3k inzit en dan een vies blok dat kan eigenlijk niet he
 
Flinke detonatie.... doe je overal wel de juiste pakkingen tussen? Meet je je squish wel voor je gaat starten? En duidelijk ook te weinig benzine anders krijg je zulke sterke detonatie amper. Koeling goed ontlucht?

Zijn zo een paar dingen die ik nu al kan zien die fout zitten.
En was hem ff man, voor een scooter waar 3k inzit en dan een vies blok dat kan eigenlijk niet he
ja, de pakkingen die er tussen zitten zijn allemaal gewoon meegeleverd, squish is goed en ook alleen voor gevorderde tuning als ik dit forum mag geloven. Want de voetpakking die er tussen zit is degene die meegeleverd is met de dr70, heb gewoon het hele pakket gekocht met alles er op en er aan, van voetpakking tot koelvloeistof slang klemmen.
Te weinig benzine lijkt me sterk, want hij reed prima, stotterde niet, en na even gereden te hebben was de bougie meer zwart dan bruin.
Hahaha, nee klopt ja, wilde hem ook onder de spuit zetten, maar wilde hem eerst werkend krijgen, in de realiteit valt het ook wel mee hoe vies die is hoor haha.
 
Dit is in elk geval niet goed afgesteld dat kan ik je zo al vertellen. Detonatie is echt een kwestie van veel te weinig benzine of heel slecht gemengd.

En je kan wel roepen dat ie prachtig loopt en genoeg benzine krijgt maar 3cilinders denken daar toch anders over zo te zien haha.
Draai je die moertje vast met een momentsleutel of gewoon vast is vast?

En als jij nu een nieuwe zuiger monteerd spoel je dan eerst je carter uit of zet je die zuiger er zo op?
Met monteren van de cilinder ff je wand goed insmeren met olie zodat je zuiger nirt droog die cilinder ingaat. Vind ik zelf ook nooit zo fijn namelijk

En wat voor carb zit er op? Want dat zie ik zo snel nergens staan. Maar ergens zit iets gruwelijk fout
 
Dit is in elk geval niet goed afgesteld dat kan ik je zo al vertellen. Detonatie is echt een kwestie van veel te weinig benzine of heel slecht gemengd.

En je kan wel roepen dat ie prachtig loopt en genoeg benzine krijgt maar 3cilinders denken daar toch anders over zo te zien haha.
Draai je die moertje vast met een momentsleutel of gewoon vast is vast?

En als jij nu een nieuwe zuiger monteerd spoel je dan eerst je carter uit of zet je die zuiger er zo op?
Met monteren van de cilinder ff je wand goed insmeren met olie zodat je zuiger nirt droog die cilinder ingaat. Vind ik zelf ook nooit zo fijn namelijk

En wat voor carb zit er op? Want dat zie ik zo snel nergens staan. Maar ergens zit iets gruwelijk fout
Mm, als jij het zegt haha, maar ja, vind het wel lastig om dat dan te gaan afstellen als hij voor mijn gevoel al goed rijd, gewoon sproeier 95 er in gooien en dan naar beneden afbouwen tot dat hij nog beter rijd als hij al deed met 82? Ik ben natuurlijk geen goed afgestelde 70 gewend dus het is ook moeilijk te zeggen, ik vertrouwde er meer op dat hij niet stotterde en een goeie, snelle trekkracht bood.

Ja nee ik dacht in eerste instantie dat het door iets anders zou komen, want iemand die hier al was geweest heeft hem ook afgesteld en die zij dat 82 goed was, na er op gereden te hebben met 82.

Ik heb telkens met lucht de charter uitgespoten, en de eerste keer even met een doekje het vaste vuil er uit gehaald. Of kun je er ook gewoon een tuinslang op zetten?

Er zit een relatief nieuwe dellorto 17.5 op, ik denk 4 of 5 maandjes oud.
 
Als ik de eerste foto bekijk zit er letterlijk een stuk metaal in de zuiger, net boven de bovenste zuigerveer, gedrukt.
De beschadiging ernaast heeft dezelfde vorm, dus daar heeft dit stuk metaal eerst gezeten vermoed ik zo.
Ook de dome zitten vol met kraters van stukken metaal die klem zijn komen te zitten.
Waarschijnlijk zie je die kraters ook in de cilinderkop.

Ik krijg eerder de indruk dat er nog allerlij metaaldelen door je blok zweven van de vorige vastlopers en op een gegeven moment door de spoelpoorten in de cilinder worden gezogen.

Voor ik op dit blok nog een nieuwe cilinder zou monteren zou ik op z'n minst het blok splitsen.
 
Als ik de eerste foto bekijk zit er letterlijk een stuk metaal in de zuiger, net boven de bovenste zuigerveer, gedrukt.
De beschadiging ernaast heeft dezelfde vorm, dus daar heeft dit stuk metaal eerst gezeten vermoed ik zo.
Ook de dome zitten vol met kraters van stukken metaal die klem zijn komen te zitten.
Waarschijnlijk zie je die kraters ook in de cilinderkop.

Ik krijg eerder de indruk dat er nog allerlij metaaldelen door je blok zweven van de vorige vastlopers en op een gegeven moment door de spoelpoorten in de cilinder worden gezogen.

Voor ik op dit blok nog een nieuwe cilinder zou monteren zou ik op z'n minst het blok splitsen.
mm, klinkt logisch ja, maar hoe verklaar je de 2 enorme strepen op de 2de en 3de foto's? Want voor de rest zijn er nergens krassen op de zuiger / cilinder.
 
Ik heb geen idee waarom de zuiger wel beschadigd is en de cilinder niet.
Misschien ligt dit aan het verschil in hardheid van de materialen van de cilinder tov de zuiger en de vorm en dikte van het klemgezeten stukje metaal.
Wat mij wel opvalt is dat op foto3 de streep die vlak langs het gat van de pistonpen loopt ter hoogte van het gat zelf zich een verkleurd stukje bevindt.
Ik kan het niet goed zien maar volgens mij is dit een vreemd stukje metaal wat in het aluminium van de zuiger is gedrukt.
Bij je middelvinger zit er zelfs een stalagmiet!

Er is geen andere manier hoe je deze diepe strepen in je cilinders/zuigers krijgt anders dan een vreemd stukje metaal, vooral als de zuigerveer en de pistonpenborgring nog op z'n plaats zitten.

Naamloos.png
 
Last edited:
Solution
Ik heb geen idee waarom de zuiger wel beschadigd is en de cilinder niet.
Misschien ligt dit aan het verschil in hardheid van de materialen van de cilinder tov de zuiger en de vorm en dikte van het klemgezeten stukje metaal.
Wat mij wel opvalt is dat op foto3 de streep die vlak langs het gat van de pistonpen loopt ter hoogte van het gat zelf zich een verkleurd stukje bevindt.
Ik kan het niet goed zien maar volgens mij is dit een vreemd stukje metaal wat in het aluminium van de zuiger is gedrukt.

Er is geen andere manier hoe je deze diepe strepen in je cilinders/zuigers krijgt anders dan een vreemd stukje metaal, vooral als de zuigerveer en de pistonpenborgring nog op z'n plaats zitten.
mm oke, dan denk ik dat ik maar eens ga beginnen een het enigste wat ik niet wilde aanraken, het blok. Wilde er eigenlijk altijd al een andere krukas op zetten, maar aangezien ik het nog nooit gedaan had en het er ook enorm moeilijk uit zag, wilde ik het liever niet doen, omdat het in principe ook niet nodig was. Maar nu het blok toch gesplitst moet worden kan ik dat net zo goed ook doen. Uiteindelijk zou ik dan wel weer een paar jaar door kunnen.

Hoe dan ook zie ik als nog graag een reactie van @bartj tegemoet over de afstelling, want zelfs met een haar schoon blok en krukas kan dat natuurlijk altijd de cilinder nog naar de filistijnen helpen, en jouw visie op de reactie van Sparky. Heb de persoon die hem heeft afgesteld ook nog even gevraagd, maar die is er toch echt van mening dat 82 de goede sproeier is, in ieder geval niet ver daar van af. Hij heeft zelf ook meerdere roxjes gehad. Maar er is natuurlijk wel iets goed mis dus wil ik je graag geloven als je zegt dat er toch iets niet goed is afgesteld.
Post automatically merged:

En even ter reactie op de puntjes, dit klopt inderdaad, dit is de zuiger kop en de cilinderkop.
 

Attachments

  • 20220526_203443.jpg
    20220526_203443.jpg
    202 KB · Views: 26
  • 20220526_203449.jpg
    20220526_203449.jpg
    125.2 KB · Views: 26
  • 20220526_203606.jpg
    20220526_203606.jpg
    109 KB · Views: 26
Ok ten eerste is het afstel werk wat op de ene scooter goed werkt niet altijd op een andere scooter hetzelfde. Als sproeier 82 op een ander blok met ongeveer dezelfde aetup goed rijd is dat niet bij jou ook zo, afstellen is echt een kwestie van kijken en proberen. Stukje rijden van paar minuutjes. Scooter.volgas uitzetten en meteen daar je bougie eruit draaien om de kleur te checken. Vanuit daar kun je verder bekijken wat je moet doen met je afstelling. Eerst je carb dan pas je rollen drukveer en trekveer.

Verder zou een 17.5mm prima moeten zijn, over welke maten je beetje zou moeten pakken kan ik echt geen nuttig woord zeggen.

De detonatie daarintegen kan ik genoeg over vertellen.
Kijk eens hoe je luchtschroef staat, je zou zo'n beetje vanuit helemaal dicht 1.5 slag open moeten draaien om te beginnen en dan telkens iets of wat verder open draaien. Want lijkt sterk op een slechte verhouding lucht en brandstof.

En een carter splitsen en nieuwe krukas plaatsen lijkt heel ingewikkeld. Maar als je beetje de basis volgt en er je tijd voor neemt en zorg dat je alles klaar hebt liggen. Je wil niet met een warm gestookt carter nog opzoek gaan naar je lagers bijvoorbeeld
 
Ok ten eerste is het afstel werk wat op de ene scooter goed werkt niet altijd op een andere scooter hetzelfde. Als sproeier 82 op een ander blok met ongeveer dezelfde aetup goed rijd is dat niet bij jou ook zo, afstellen is echt een kwestie van kijken en proberen. Stukje rijden van paar minuutjes. Scooter.volgas uitzetten en meteen daar je bougie eruit draaien om de kleur te checken. Vanuit daar kun je verder bekijken wat je moet doen met je afstelling. Eerst je carb dan pas je rollen drukveer en trekveer.

Verder zou een 17.5mm prima moeten zijn, over welke maten je beetje zou moeten pakken kan ik echt geen nuttig woord zeggen.

De detonatie daarintegen kan ik genoeg over vertellen.
Kijk eens hoe je luchtschroef staat, je zou zo'n beetje vanuit helemaal dicht 1.5 slag open moeten draaien om te beginnen en dan telkens iets of wat verder open draaien. Want lijkt sterk op een slechte verhouding lucht en brandstof.

En een carter splitsen en nieuwe krukas plaatsen lijkt heel ingewikkeld. Maar als je beetje de basis volgt en er je tijd voor neemt en zorg dat je alles klaar hebt liggen. Je wil niet met een warm gestookt carter nog opzoek gaan naar je lagers bijvoorbeeld
Ik bedoelde ook niet dat dit zijn setup is, meer dat hij dus al een stuk meer ervaring heeft dan ik, kwa afstellen en in het algemeen.

De luchtschroef staat inderdaad gewoon op de standaard 1.5 slag, maar waar moet ik op letten als ik die hoger zet? Want ik kan hem wel verder open draaien, maar op basis waar van moet ik dat doen. Want in principe geldt toch altijd, dat je beter een grotere sproeier er op kan zetten dan je luchtschroef verder open draaien, aangezien je die in principe altijd op 1.5 moet proberen te houden, of niet?

En het is misschien een domme vraag, maar wat houd detonatie precies in en hoe zie je dat? Zodat ik dat voortaan zelf ook kan herkennen en niet onnodig allemaal andere dingen probeer waardoor ik uiteindelijk nog meer cilinders naar de knoppen help.
 
Ik bedoelde ook niet dat dit zijn setup is, meer dat hij dus al een stuk meer ervaring heeft dan ik, kwa afstellen en in het algemeen.

De luchtschroef staat inderdaad gewoon op de standaard 1.5 slag, maar waar moet ik op letten als ik die hoger zet? Want ik kan hem wel verder open draaien, maar op basis waar van moet ik dat doen. Want in principe geldt toch altijd, dat je beter een grotere sproeier er op kan zetten dan je luchtschroef verder open draaien, aangezien je die in principe altijd op 1.5 moet proberen te houden, of niet?

En het is misschien een domme vraag, maar wat houd detonatie precies in en hoe zie je dat? Zodat ik dat voortaan zelf ook kan herkennen en niet onnodig allemaal andere dingen probeer waardoor ik uiteindelijk nog meer cilinders naar de knoppen help.
Detonatie betekent gewoon ontsteken of ontbranden.
Het ontbranden van het mengsel, door het vonkje.

en met de luchtschroef kun je het mengsel optimaliseren. Bij warme motor stationair laten lopen en dan het luchtschroefje met kleine tikjes wat meer open of dicht draaien. Meestal draai je 'm bij 1,5 steeds iets verder open en gaat hij iets harder lopen. Dan net zolang kleine stukjes verder tot hij terugvalt. Dan een klein stukje terug tot je weer op max zit. Met de stationairschroef kun je nu stationair stellen.
Maar ik betwijfel of een tikkeltje verkeerd mengsel zulke schade kan veroorzaken. Zeker niet na slechts 20 km.
Misschien bij zo'n 12000 pk turbo-nitro monster voor op de kwart mijl maar niet bij onze brommertjes.

Ik denk ook dat, zoals eerder al geopperd is, er nog gruis en stukjes alu in je carter zaten.
Geen idee of dat met spoelen makkelijk te verwijderen is, dus dat je het blok wil gaan splitsen lijkt de beste oplossing.
Post automatically merged:

Detonatie betekent gewoon ontsteken of ontbranden.
Het ontbranden van het mengsel, door het vonkje.

en met de luchtschroef kun je het mengsel optimaliseren. Bij warme motor stationair laten lopen en dan het luchtschroefje met kleine tikjes wat meer open of dicht draaien. Meestal draai je 'm bij 1,5 steeds iets verder open en gaat hij iets harder lopen. Dan net zolang kleine stukjes verder tot hij terugvalt. Dan een klein stukje terug tot je weer op max zit. Met de stationairschroef kun je nu stationair stellen.
Maar ik betwijfel of een tikkeltje verkeerd mengsel zulke schade kan veroorzaken. Zeker niet na slechts 20 km.
Misschien bij zo'n 12000 pk turbo-nitro monster voor op de kwart mijl maar niet bij onze brommertjes.

Ik denk ook dat, zoals eerder al geopperd is, er nog gruis en stukjes alu in je carter zaten.
Geen idee of dat met spoelen makkelijk te verwijderen is, dus dat je het blok wil gaan splitsen lijkt de beste oplossing.
Oh ja,
of je mengsel (lucht - benzine) goed is zie je aan de bougie.
- te rijk - de bougie is zwart = te grote sproeier of te weinig lucht.
- lichtbruin = goed
- te arm - bougie is bijna wit = te kleine sproeier of te veel lucht.

Dat is een grove vuistregel, wist je zelf denk ik ook al wel.
Maar omdat je eerder al zei dat de mengsmering wel goed was, klopt dat meestal wel.
 
Last edited:
Detonatie betekent gewoon ontsteken of ontbranden.
Het ontbranden van het mengsel, door het vonkje.

en met de luchtschroef kun je het mengsel optimaliseren. Bij warme motor stationair laten lopen en dan het luchtschroefje met kleine tikjes wat meer open of dicht draaien. Meestal draai je 'm bij 1,5 steeds iets verder open en gaat hij iets harder lopen. Dan net zolang kleine stukjes verder tot hij terugvalt. Dan een klein stukje terug tot je weer op max zit. Met de stationairschroef kun je nu stationair stellen.
Maar ik betwijfel of een tikkeltje verkeerd mengsel zulke schade kan veroorzaken. Zeker niet na slechts 20 km.
Misschien bij zo'n 12000 pk turbo-nitro monster voor op de kwart mijl maar niet bij onze brommertjes.

Ik denk ook dat, zoals eerder al geopperd is, er nog gruis en stukjes alu in je carter zaten.
Geen idee of dat met spoelen makkelijk te verwijderen is, dus dat je het blok wil gaan splitsen lijkt de beste oplossing.
Aa oke, bedankt voor de uitleg! En hoe zie je precies dat je een te sterke detonatie hebt?

En inderdaad, het gebeurde al heel snel, sterker nog, de 2de zuiger van de DR70 (foto 2 en 3 van de originele post) hield er al na 2 / 3 km mee op. En had ook helemaal geen schade behalve de doorgesneden zuigerveer, de 2 enorme strepen, en de kop die allemaal "puntjes" er in en er uit had.
 
Aa oke, bedankt voor de uitleg! En hoe zie je precies dat je een te sterke detonatie hebt?

En inderdaad, het gebeurde al heel snel, sterker nog, de 2de zuiger van de DR70 (foto 2 en 3 van de originele post) hield er al na 2 / 3 km mee op. En had ook helemaal geen schade behalve de doorgesneden zuigerveer, de 2 enorme strepen, en de kop die allemaal "puntjes" er in en er uit had.
Heb je mijn 2de berichtje gezien ?
Gewoon aan de bougie.
In de racerij, waar ze 20 pk uit 50cctjes persen, zullen ze wat andere analyses toepassen maar voor onze brommers is dat bij benadering goed zat.
 
Inmiddels, na een paar maanden, heb ik vrijwel elk onderdeel vervangen en is hij in top staat


Naar mij is dit niet duidelijk wat je precies al vervangen hebt.
 
Heb je mijn 2de berichtje gezien ?
Gewoon aan de bougie.
In de racerij, waar ze 20 pk uit 50cctjes persen, zullen ze wat andere analyses toepassen maar voor onze brommers is dat bij benadering goed zat.
o nee die had ik niet gezien nee haha, nee dat snap ik inderdaad zelf ook wel, alleen vraag ik me af hoe bart aan mijn zuiger kon zien dat het goed mis zat met de detonatie.

En over de bougie, werkt dit niet alleen na een stuk volgas gereden te hebben? Zo als bart ook al zij. Want volgas word lastig met inrijden, zeker nu ik extra voorzichtig ben.
 
Aa oke, bedankt voor de uitleg! En hoe zie je precies dat je een te sterke detonatie hebt?

En inderdaad, het gebeurde al heel snel, sterker nog, de 2de zuiger van de DR70 (foto 2 en 3 van de originele post) hield er al na 2 / 3 km mee op. En had ook helemaal geen schade behalve de doorgesneden zuigerveer, de 2 enorme strepen, en de kop die allemaal "puntjes" er in en er uit had.
Ja idd,
lijkt echt op ' restjes ' afgebroken zuigerveren en zuigerstukjes van de vastloper.
 
Inmiddels, na een paar maanden, heb ik vrijwel elk onderdeel vervangen en is hij in top staat


Naar mij is dit niet duidelijk wat je precies al vervangen hebt.
Carb, luchtfilter, temp meter, allerlei bouten en moeren, v-snaar, vliegwiel, poulies en eigenlijk alles wat in slechte staat was nadat ik hem had overgekocht, helaas liep de al ingereden 50cc warm waardoor ik er ook een nieuwe cilinder op moest zetten, en daar begon al dit gedoe.
Post automatically merged:

Ja idd,
lijkt echt op ' restjes ' afgebroken zuigerveren en zuigerstukjes van de vastloper.
Hoe kun je dan goed checken of het mengsel goed is? Als je geen vol gas kan / mag vanwege het inrijden. Want mijn gevoel is blijkbaar dus niet echt betrouwbaar haha.
 
o nee die had ik niet gezien nee haha, nee dat snap ik inderdaad zelf ook wel, alleen vraag ik me af hoe bart aan mijn zuiger kon zien dat het goed mis zat met de detonatie.

En over de bougie, werkt dit niet alleen na een stuk volgas gereden te hebben? Zo als bart ook al zij. Want volgas word lastig met inrijden, zeker nu ik extra voorzichtig ben.
Niet perse volgas.
Maar je moet 'm wel op z'n minst even goed warm gereden hebben, of een paar keer.
Daar ben jij helaas niet aan toegekomen maar het gaat over een normale situatie, als je wel meer of wat langer hebt kunnen rijden.
Je stelt 'm af, zoals jij gedaan hebt, dat 'ie netjes loopt, voor je gevoel en met die 82 sproeier. Dan klopt het ongeveer.
Naderhand kun je dan de bougie checken.

Ik weet ook niet wat Bart zag. Misschien heeft hij veel kennis/ervaring met tuning ?
Post automatically merged:

Carb, luchtfilter, temp meter, allerlei bouten en moeren, v-snaar, vliegwiel, poulies en eigenlijk alles wat in slechte staat was nadat ik hem had overgekocht, helaas liep de al ingereden 50cc warm waardoor ik er ook een nieuwe cilinder op moest zetten, en daar begon al dit gedoe.
Post automatically merged:


Hoe kun je dan goed checken of het mengsel goed is? Als je geen vol gas kan / mag vanwege het inrijden. Want mijn gevoel is blijkbaar dus niet echt betrouwbaar haha.
Als je carb redelijk is afgesteld, geeft ie over de hele linie ook een redelijk goed mengsel. Dus ook als je halfgas rijdt.
Inrijden is niet echt nodig, " nat " monteren wel.
Is eerder ook al gezegd, even de cylinderwand met olie insmeren bij montage en wat olie op andere draaiende delen zoals de nokkenas en dergelijke.
Bestaat ook speciaal montage vet voor maar motorolie werkt ook goed.
 
Last edited:
Niet perse volgas.
Maar je moet 'm wel op z'n minst even goed warm gereden hebben, of een paar keer.
Daar ben jij helaas niet aan toegekomen maar het gaat over een normale situatie, als je wel meer of wat langer hebt kunnen rijden.
Je stelt 'm af, zoals jij gedaan hebt, dat 'ie netjes loopt, voor je gevoel en met die 82 sproeier. Dan klopt het ongeveer.
Naderhand kun je dan de bougie checken.

Ik weet ook niet wat Bart zag. Misschien heeft hij veel kennis/ervaring met tuning ?
Post automatically merged:


Als je carb redelijk is afgesteld, geeft ie over de hele linie ook een redelijk goed mengsel. Dus ook als je halfgas rijdt.
Inrijden is niet echt nodig, " nat " monteren wel.
Is eerder ook al gezegd, even de cylinderwand met olie insmeren bij montage en wat olie op andere draaiende delen zoals de nokkenas en dergelijke.
Bestaat ook speciaal montage vet voor maar motorolie werkt ook goed.
aa oke, nee ik heb alle zuigers en cilinders goed nat gemonteerd, ik zal volgende keer sowieso even wat extra olie in de tank gooien om dat in ieder geval uit te sluiten.

Alleen over het carb afstellen, ik meende altijd dat als ik mijn luchtschroef zo ver open zetten dat hij begon weg te rijden, alsof het als stationair schroef diende, moet je dan gewoon je stationair schroef weer lager zetten? En in het algemeen is 1.5 voor de luchtschroef toch altijd wel prima? Ik wil je niet in twijfel brengen, maar zo als ik het zo voor me zie, moet ik echt een paar slagen aan de luchtschroef draaien voordat hij goed staat, is dat puur omdat hij nu te arm zou lopen? Of heeft dat een andere reden?
 
Back
Top