172 niet snel

Jjs._b

Well-Known Member
Beste forumleden,

Ik heb afgelopen paar maanden gewerkt aan mijn 172 ac zip project. Hij rijd aardig goed, maar ben toch een beetje teleurgesteld in de prestaties. Hier eerst mijn setup:

Skr blok
172cc
Std skipper overbrenging met 180 drukveer, groene trekveren en 10,8gr rollen.
Std membraan bewerkt voor vl13 membraanplaatjes.
Draaibaar spruitstuk van TP
Polini pwk 24 sproeier 130 denk ik, maar loopt te iets te rijk
Powerfilter
Ik denk dat er malossi sec vertanding inzit maar weet dit niet zeker, RF van 8.3 ongeveer
Rvs bocht
Sm04
Uitlaatpoort geflowed op de rvs bocht.

Nu jullie mijn setup hebben hier het probleem. Onderin heeft ie veel power doet autowheelie tot de 10kmh, Maar wanneer ik een wheelie doe bij 30kmh of sneller en ik voel de scoot naar beneden vallen wil ik gas geven maar gaat dan helemaal niet terug omhoog (val gwn keihard naar beneden). Ik zat te denken dat mijn setup verkeerd is en dacht dat de drukveer misschien te zwaar is of de rollen te zwaar, maar ik heb juiste lichtere rollen gedaan om beter wheelies te doen.

Alle hulp is welkom,

Groet
Post automatically merged:

1D8D8298-CDBC-49DB-BF72-9E7E47B235CA.jpeg
Post automatically merged:

Hier zie je nog de uitlaatpoort, hij is niet maximaal opgeboord omdat ik hem niet wilde verkloten, hij zou nog overal een mm groter kunnen. De bovenste is een std 125 en de onderste is 172
 
Advertisement - register to remove this

hai,

naar mijn mening is 10.3gr rollen te weinig. Ik denk dat door jou lichte rollen de scooter veel te hoog in zn toeren schiet, waardoor die zn vermogen kwijt is (SKR cilinders zijn nog altijd aan de laagtoerige kant zonder iets aan de spoelpoorten te doen).

door wat zwaardere rollen er in te doen gaat de motor naar een bepaald toerental (7500rpm bij mij) dit houd hij aan en rond de 80km/h gaat hij pas hoger in toeren. Het is een kwestie van luisteren naar het toerental, als de rollen te zwaar zijn, dan hoor je hem gwn dippen is het alsof hij onderin helemaal geen vermogen heeft.

Je hebt zeker een 10 inch achterwiel? dan mag je aardig wat zwaarder in rollen, ik denk zomaar 14.2 of 13.5 rollen.
het is een kwestie van of tie er fijn mee rijd en luisteren naar je toerental

en als tip geef ik koop een malossi vario, zorgt voor een mooier toerenverloop dan de orginele vario.

drukveer 180 isgoed, niks aan veranderen, en trekveren ook goed.

uiteindelijk met andere rollen, wel kijken naar sproeier weer. deze mag denk ik wel omlaag.

gr van een mede skipper 172 rijder
 
hai,

naar mijn mening is 10.3gr rollen te weinig. Ik denk dat door jou lichte rollen de scooter veel te hoog in zn toeren schiet, waardoor die zn vermogen kwijt is (SKR cilinders zijn nog altijd aan de laagtoerige kant zonder iets aan de spoelpoorten te doen).

door wat zwaardere rollen er in te doen gaat de motor naar een bepaald toerental (7500rpm bij mij) dit houd hij aan en rond de 80km/h gaat hij pas hoger in toeren. Het is een kwestie van luisteren naar het toerental, als de rollen te zwaar zijn, dan hoor je hem gwn dippen is het alsof hij onderin helemaal geen vermogen heeft.

Je hebt zeker een 10 inch achterwiel? dan mag je aardig wat zwaarder in rollen, ik denk zomaar 14.2 of 13.5 rollen.
het is een kwestie van of tie er fijn mee rijd en luisteren naar je toerental

en als tip geef ik koop een malossi vario, zorgt voor een mooier toerenverloop dan de orginele vario.

drukveer 180 isgoed, niks aan veranderen, en trekveren ook goed.

uiteindelijk met andere rollen, wel kijken naar sproeier weer. deze mag denk ik wel omlaag.

gr van een mede skipper 172 rijder
Bedankt voor je reactie hier heb ik wat aan!

Ik was wel van plan een multivar te kopen, maar ga dit toch niet doen aangezien meerdere mensen zeggen dat de multivar je krukas gaat wegvreten. Ik heb zelf ook al gemerkt dat de ramplaat van de vario soms vast komt te zitten als ik hem een tijdje niet los heb gehaald.

Ik ga over een paar maanden toch een 183cc bouwen en dan komt er gelijk een jasil krukas in met multivar, maar dat zie je over een paar maanden wel voorbijkomen. Voor nu ga ik deze een lagere sproeier geven en zwaardere rollen.

Groet
 
Bedankt voor je reactie hier heb ik wat aan!

Ik was wel van plan een multivar te kopen, maar ga dit toch niet doen aangezien meerdere mensen zeggen dat de multivar je krukas gaat wegvreten. Ik heb zelf ook al gemerkt dat de ramplaat van de vario soms vast komt te zitten als ik hem een tijdje niet los heb gehaald.

Ik ga over een paar maanden toch een 183cc bouwen en dan komt er gelijk een jasil krukas in met multivar, maar dat zie je over een paar maanden wel voorbijkomen. Voor nu ga ik deze een lagere sproeier geven en zwaardere rollen.

Groet
malossi multivar op de orginele krukas is idd een raar verhaal.

mijn malossi vario, zijn ramplaat. Klemt geen eens over de krukas. maar door de alle orginele shims en pas ringen te gebruiken. kan je wel de boel geheel klemmen op de krukas met de krukas bout. Zelf vond ik dit ook raar maar toch werkt het bij mij. ik heb nooit gehad dat mijn vario doorslipt over de krukas. 2000km mee gereden.

het heeft hetzelfde idee als een Peugeot Viva City/ Honda SFX. Die krukas hebben geen enkele "spiebaan" waar de ramplaat op kan klemmen. bij deze vario word ook weer door de krukasbout het geheel geklemt.

gr jim
 
malossi multivar op de orginele krukas is idd een raar verhaal.

mijn malossi vario, zijn ramplaat. Klemt geen eens over de krukas. maar door de alle orginele shims en pas ringen te gebruiken. kan je wel de boel geheel klemmen op de krukas met de krukas bout. Zelf vond ik dit ook raar maar toch werkt het bij mij. ik heb nooit gehad dat mijn vario doorslipt over de krukas. 2000km mee gereden.

het heeft hetzelfde idee als een Peugeot Viva City/ Honda SFX. Die krukas hebben geen enkele "spiebaan" waar de ramplaat op kan klemmen. bij deze vario word ook weer door de krukasbout het geheel geklemt.

gr jim
Oke bedankt ik ga hier even naar kijken
 
Update:
Ik heb sproeier 120 en 13,2 gr rollen erin gedaan. Ik had nog een foutje gemaakt want er zaten 11,8gr in niet 10,8. Hij trekt nu nog minder dan eerst en loopt 112 gps.
Post automatically merged:

C8490474-15E9-40FC-B818-55873A882435.jpeg
Post automatically merged:

Dit is de bougiekleur met sproeier 120, zou nog naar 118 kunnen, maar opzich vind ik het wel goed zo voor nu.
Post automatically merged:

Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is. De reductiefactor is namelijk minder dan 8! Zeg maar 7,8 ofzo. Ik heb 150cc vertanding gekocht die ligt in mn schuur en die heeft een RF van 8.6 uit mijn hoofd, dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat ik 180cc vertandin heb.

MAAR ik vind het wel vreemd dat mijn top maar 112 is dan. Dit heb ik getest op een weg die niet extreem lang is, dus misschien zou het 120 kunnen zijn, maar een std runner gaat toch al 140?! Ik snap er nu niks meer van. De v snaar gaat mooi helemaal boven op de vario dit weet ik omdat mijn eerder geplaatste markeringen weg zijn.

Ik dacht dat 125 en 180 dezelfde vario en koppeling hebben of is dat niet zo? Wat kan ik nu doen om hem 140 te laten lopen net als een runner? Ik heb bijna alles al van een 180: vertanding, cilinder, uitlaat, zelfs een rvs bocht.
 
Last edited:
hai,

naar mijn mening is 10.3gr rollen te weinig. Ik denk dat door jou lichte rollen de scooter veel te hoog in zn toeren schiet, waardoor die zn vermogen kwijt is (SKR cilinders zijn nog altijd aan de laagtoerige kant zonder iets aan de spoelpoorten te doen).

door wat zwaardere rollen er in te doen gaat de motor naar een bepaald toerental (7500rpm bij mij) dit houd hij aan en rond de 80km/h gaat hij pas hoger in toeren. Het is een kwestie van luisteren naar het toerental, als de rollen te zwaar zijn, dan hoor je hem gwn dippen is het alsof hij onderin helemaal geen vermogen heeft.

Je hebt zeker een 10 inch achterwiel? dan mag je aardig wat zwaarder in rollen, ik denk zomaar 14.2 of 13.5 rollen.
het is een kwestie van of tie er fijn mee rijd en luisteren naar je toerental

en als tip geef ik koop een malossi vario, zorgt voor een mooier toerenverloop dan de orginele vario.

drukveer 180 isgoed, niks aan veranderen, en trekveren ook goed.

uiteindelijk met andere rollen, wel kijken naar sproeier weer. deze mag denk ik wel omlaag.

gr van een mede skipper 172 rijder
Ik zie de meeste zeggen dat ze groene trekveren hebben en witte drukveer hebben maar zou dit ook bij mij goed zijn dan?

Setup: skr blok ac

Malossi 172cc
Pwk 28mm sproeier 124
Powerfilter
125 vertanding
Sm06 met rvs bocht
Standaar vario en koppeling maar heb miltivario besteld (rollen momenteel weet ik niet precies)
10inch wielen

Top 103km/u op gps en dit klopt niet echt volgens mij.. doet wel goede autowheelie’s en hij schiet echt pas in zn toeren rond de 80km/u maar trekt zeker wel op

Ook hoor ik een zwaar getik precies of het blok komt ergens tegen ofs.. bougiekap past er ook niet op

Hebben jullie tips eventueel? Of zien jullie het probleem? Want ik niet..
 
Ik zie de meeste zeggen dat ze groene trekveren hebben en witte drukveer hebben maar zou dit ook bij mij goed zijn dan?

Setup: skr blok ac

Malossi 172cc
Pwk 28mm sproeier 124
Powerfilter
125 vertanding
Sm06 met rvs bocht
Standaar vario en koppeling maar heb miltivario besteld (rollen momenteel weet ik niet precies)
10inch wielen

Top 103km/u op gps en dit klopt niet echt volgens mij.. doet wel goede autowheelie’s en hij schiet echt pas in zn toeren rond de 80km/u maar trekt zeker wel op

Ook hoor ik een zwaar getik precies of het blok komt ergens tegen ofs.. bougiekap past er ook niet op

Hebben jullie tips eventueel? Of zien jullie het probleem? Want ik niet..
125 vertanding gaat 105kmh max met veel overtoeren. rollen zijn wel belangrijk om te weten. trekveren maakt opzicht niet heel veel uit. zou std of groene gebruiken. witte drukveer is te slap, gebruik de standaard 180 drukveer. daarnaast geeft een rvs bocht alleen vermogensverschil bij een getunede uitlaatpoort.

Ga maar eerst je rollen wegen, vanuit daar kunnen we verder kijken. Je top gaat niet hoger worden, maakt niet uit wat je doet. daarvoor moet je malossi vertanding of 150/180 vertanding kopen.
 
125 vertanding gaat 105kmh max met veel overtoeren. rollen zijn wel belangrijk om te weten. trekveren maakt opzicht niet heel veel uit. zou std of groene gebruiken. witte drukveer is te slap, gebruik de standaard 180 drukveer. daarnaast geeft een rvs bocht alleen vermogensverschil bij een getunede uitlaatpoort.

Ga maar eerst je rollen wegen, vanuit daar kunnen we verder kijken. Je top gaat niet hoger worden, maakt niet uit wat je doet. daarvoor moet je malossi vertanding of 150/180 vertanding kopen.
Ja de rollen kan ik je morgen geven en ik vond het moeilijk om tweedehands 150 vertanding te vinden.. dus wou ik kijken naar die malossi vertanding maar zou niet weten welke ik moet halen dan eerlijk gezegd. Rvs bocht heb ik gekocht omdat mijn originele niet meer in zo een goeie staat was dus dat was meer voor uiterlijk. Dus groene trekveren en 180 drukveer moet ik dan al steken? Dan heb ik nog 1 vraag.. mijn rvs bocht tikt tegen mijn subframe en maakt een tikkend geluid hele tijd en zou een 180 subframe willen halen maar gaat dit het blok beter op zijn plek zetten? Ook voor de bougie kop die te dicht tegen het frame zit.

Alv bedankt voor de tijd en een logische uitleg te geven. Dit helpt mij zeer goed!
 
Ja de rollen kan ik je morgen geven en ik vond het moeilijk om tweedehands 150 vertanding te vinden.. dus wou ik kijken naar die malossi vertanding maar zou niet weten welke ik moet halen dan eerlijk gezegd. Rvs bocht heb ik gekocht omdat mijn originele niet meer in zo een goeie staat was dus dat was meer voor uiterlijk. Dus groene trekveren en 180 drukveer moet ik dan al steken? Dan heb ik nog 1 vraag.. mijn rvs bocht tikt tegen mijn subframe en maakt een tikkend geluid hele tijd en zou een 180 subframe willen halen maar gaat dit het blok beter op zijn plek zetten? Ook voor de bougie kop die te dicht tegen het frame zit.

Alv bedankt voor de tijd en een logische uitleg te geven. Dit helpt mij zeer goed!
180 motorscooters hebben een swingarm gelast op het frame. welk subframe heb je
 
welke rvs bocht is dit, want ik heb hier geen last van
Post automatically merged:

paar dikke pakkingen tussen je cilinder en uitlaat, dan komt wat meer naar beneden
 
welke rvs bocht is dit, want ik heb hier geen last van
Post automatically merged:

paar dikke pakkingen tussen je cilinder en uitlaat, dan komt wat meer naar beneden
ik dacht toen dat dit enige was dat er is en ja is eventueel wel een optie als alles past enz dan nog
Post automatically merged:

welke rvs bocht is dit, want ik heb hier geen last van
Post automatically merged:

paar dikke pakkingen tussen je cilinder en uitlaat, dan komt wat meer naar beneden
image.jpg
 

Attachments

  • IMG_4361.png
    IMG_4361.png
    226.6 KB · Views: 4
volgensmij heb ik dezelfde, ik heb wel een 55 slag met een langere drijfstang waardoor mijn cilinder 6mm meer naar voren staat
 
volgensmij heb ik dezelfde, ik heb wel een 55 slag met een langere drijfstang waardoor mijn cilinder 6mm meer naar voren staat
Het is vooral het geluid dat mij heel zwaar stoort.. ik ga een video prive uploaden op youtube en een link zetten hier
Post automatically merged:

volgensmij heb ik dezelfde, ik heb wel een 55 slag met een langere drijfstang waardoor mijn cilinder 6mm meer naar voren staat
Tikkend geluid
 
Last edited:
Het is vooral het geluid dat mij heel zwaar stoort.. ik ga een video prive uploaden op youtube en een link zetten hier
Post automatically merged:


Tikkend geluid
Wel vervelend ja, je kan ook van die uitlaat hitteband kopen. Deze isoleert de warmte van je uitlaat, maar zal er dus ook voor zorgen dat het geen metaal op metaal meer is
 
Back
Top