Zuigers

Bob

Jaguar racer
Wat is infeite het verschil tussen vlakke en ronde zuiger? Buiten de vorm natuurlijk:|
Ik scheen me te herrineren dat sommige van de snellere cilinders (Manston dacht ik oa) met een vlakke zuiger reden en dat bv std cilinder een ronde heeft...

Is er uit 1 van de 2 meer te halen? Of zit het verschil ergens anders?

Ik hoor het graag
Bob
 
Advertisement - register to remove this

Dat rond en vlak heet Flat en Dome. En er zijn snelle cilinders met Flat en Dome zuigers (en bijpassende binnenkop) dus daar zal het verschil niet liggen.
 
wat noem je dome? ik heb hier een team 50 zuiger liggen en die lijkt flat maar als je goed kijkt is hij een beetje dome:?...
 
Nou in het midden van de zuiger is hij 1 mm hoger dan aan de zijkant, dus echt maar een heel klein beetje dome. Zo zie je maar dat niet alle snelle cilinders een flat zuigertje hebben, als je de team tot een snelle cilinder mag rekenen:rolleyes:.
 
Dat alle snelle cilinders een Dome-zuiger hebben is inderdaad crap... Het is juist ALLEEN de Manston... Evo/Speed/Cross e.d. hebben gewoon een Dome-zuiger...

Niels; heb je een Dome of Flat-verbrandingskamer?
 
Mischien is het nuttiger om te kijken naar de verschillen in prestatie's bij zuigers van zeer bol tot volledig flat. Ipv het in te delen in enkel dome of flat.
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Dat alle snelle cilinders een Dome-zuiger hebben is inderdaad crap... Het is juist ALLEEN de Manston... Evo/Speed/Cross e.d. hebben gewoon een Dome-zuiger...

Niels; heb je een Dome of Flat-verbrandingskamer?

nietes nietes nietes nietes

een pia ac polini w poort is ook flat en snel :P
 
Kijk, nu komen we er :)

Dus een dome zou beter zijn voor warmte afvoer en voor wervelingen in de cilinder.


Wat kan dan het voordeel zijn van een flat zuiger? Misschien eenvoudiger voor squish band enzo omdat je ander bolling moet gaan aanpassen? Maar lijkt me dat ze bij manston en W poort toch wel die moeite zullen doen?
 
Originally posted by Bob
Kijk, nu komen we er :)

Dus een dome zou beter zijn voor warmte afvoer en voor wervelingen in de cilinder.


Wat kan dan het voordeel zijn van een flat zuiger? Misschien eenvoudiger voor squish band enzo omdat je ander bolling moet gaan aanpassen? Maar lijkt me dat ze bij manston en W poort toch wel die moeite zullen doen?

Een dome neemt onnodig veel warmte op. Hij heeft een groter oppervlak dat in contact komt met de wrme gassen.
 
Kheb een flat zuiger met 1 zuigerveer in m'n MHR r gezet, merk wel enig verschil hoor. Weet alleen niet of het door de zuigerveer minder komt of door de vorm.
 
ik vraag me ook af wat het voordeel (en het nadeel) is van een flat zuiger. ze gebruiken het soms ook wel bij crossers en racers (honda rs bv)
 
Originally posted by monstaboy
Kheb een flat zuiger met 1 zuigerveer in m'n MHR r gezet, merk wel enig verschil hoor. Weet alleen niet of het door de zuigerveer minder komt of door de vorm.

Lekker nuttig om dat te doen als je je kop niet aanpast. Zal je een mooie squish hebben...


Verder dacht ik dat een plattere zuiger zorgde voor een hoger piekvermogen, maar hoe en wat weet ik niet meer.
 
Back
Top