Zuiger Gilardoni 1 am5

maartuh

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb een am5 cilinder gekocht, een Gilardoni.
Deze heb ik op laten meten enzo en was nog goed.
Nou vertelde de dealer mij dat ik een zuiger van 39,8 tot 40mm moest monteren
Dus iets daar tussen in.
Zelf had hij hier niets voor liggen.

Ik kan echt geen zuiger vinden op internet hiervoor.

Iemand die weet welke in kan gebruiken?

Alvast bedankt,

Gr. Maarten
 
Advertisement - register to remove this

dat is wel een heel groot verschil , die 2 tiende is namelijk het verschil tussen goed en versleten ..

bij een 10e is een cilinder al redelijk versleten , dus je kunt wel nagaan dat als je er een zuiger in zet die 2 tiende kleiner is dat dat een wereld van verschil is.

en als de cilinder 40,3 is kan er nooit een zuiger van 40 in moeten , dit omdat dan of de cilinder niet 40,3 (meer) EN een zuiger erin zetten met 3 tiende is ook niet goed..

een losse cilinder meten is zowiezo moeilijk , het is een stuk beter om er ook een zuiger bij te hebben.
 
dat kan niet , hoe heeft ie dat gemeten dan? std am6 is namelijk 40,3..


maar als de cilinder werkelijk 40mm exact was zou je een 39,95 zuiger moeten hebben..

als het 40,3 zou zijn (dat moet ie dus nieuw zijn) zou je 40,25 moeten hebben..

maar zoals ik al zei moet je haast wel meten met een micrometer met een zuiger erbij , vooral als er af fabriek verschillende toleranties worden gebruikt.

bijv. een 40,3mm cilinder kan mischien een afwijking hebben van 2 honderste , bijv met snelle cilinders , A naar D zuiger (exacte toleranties weet ik niet. meet je dan precies 40,3 klopt het niet altijd dus..

en daarnaast weet je ook net of de cilinder wel volledig rond is.

dit word heel er vaak niet bekeken en word er zomaar een zuiger in gezet , en in een paar gevallen zal dan de zuiger er te ruim in zitten en heb je al verlies..

zou zonde zijn ..

te strak erin kan ook!
 
Last edited:
Ik zij de dealer ook al dat er wss 40,30 in moest, omdat op josdijkman ook gilardoni zuigers stonden van die maat.
Maar hij mete het op, was ik zelf niet bij dat die dat deed, maar hij vertelde me dat de cilinder 40mm exact was. Als ik zelf met de schuifmaat meet geloof ik dat ook wel.

Hij zij dat 40.30 zoiezo niet ging passen...

Dus wat moet ik nu?
 
naar een goeie dealer gaan oid..

de alu cilinders van Am5 en 6 zijn echt 40,3 namelijk..

dus of de cilinder zou opnieuw geseald moete zijn en dan veranderd naar 40mm , wat me stug lijkt , of het is geen originele cilinder..

je kunt iig wel zelf het verschil meten tussen 40 of 40,3 met een digitale schuifmaat..

ik vertrouw namelijk lang niet iedereen met het meten van cilinders , velen doen er nogal vaag over terwijl het echt wel belangrijk is..
 
Back
Top