This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Zitten er nadelen aan een Piaggio Zip 50 nieuw model?

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik zit al een tijdje in de brommobiel scene, daarom dat je mij hier vaak niet meer ziet.
Aangezien ik al vrij veel scooters / brommer te hebben gehad ben ik eigenlijk weer gedwongen om een nieuwe scooter aan te schaffen. Ik heb wel een aprilia sr met minarelli blok staan, maar die is zo gaar, dat ik er eigenlijk niks meer aan wilt doen. Ook heb ik 2 brommobielen. Alleen eentje moet even motorisch nagekeken worden, en de andere is zo`n wrak dat ie op elk moment kapot zou kunnen lopen.

Dus zat zelf eigenlijk eerst te denken om een nieuwe te kopen, maar achteraf dacht ik misschien rijd ik er maar 1 jaar erop, staat hij weer te koop en leverd hij geen reet meer op..

Dus dacht eigenlijk zo rond de 300 - 450 euro in eerste instantie uit te geven. IK wilde eigenlijk weer zo`n oude model viva-city aan gaan schaffen omdat ik daar hele goede ervaring mee heb + dat ik eventueel zelf kan repareren.. maar daarvoor was ik een 2dehandse speedfight 3 tegen gekomen bij een autobedrijf in de buurt (een inruiler). Dus toen ik het eigenlijk toch te duur vond wilde ik na die viva-city gaan kijken (2dehands van een particulier)
Maargoed toen begon me vriendin weer eens te zeuren van` je kan beter een nieuwe kopen want anders staat hier zo weer een wrak`. Ben het er opzich wel mee eens, maar ik wil eigenlijk niet meer als 1500 euro incl klaarmaken ervoor betalen

Ben nog niet wezen kijken voor een nieuwe oud model viva-city (eventueel een silversport ofzo) (al een paar maanden eerder wel en heb eigenlijk niks gevonden, ik denk eigenlijk ook niet meer dit oude model te zullen vinden aangezien er allemaal nieuwe modellen zijn.

Heb gedacht om een nieuwe tomos te kopen (een standaard xl of een funtastic) Heb eerder al een tomos gehad, maar naar mijn ervaringen blijven die dingen geen jaar goed zonder al roest ect tegen te komen, ook hebben de meeste nog maar 3,5 liter tegen (die cilinder) tegenover die oude 4,5 liter (vierkant) want je vaker vroeger had. Ook trekken tomossen niet erg hard, tenzij je denk ik 70cc eronder gaat kieperen. Dus ja tomos zie ik ook niet zo zitten.

Een nieuwe speedfight 3 zie ik ook niet zo zitten, kost je snel toch echt 2000 euro voor die scooter..
Een viva-city 2 wil ik niet wat dat is echt een lelijk duur ding.

Dus ja toen kwam ik die zip tegen die maar 1250 euro kost. Wat moet ik er eigenlijk van verwachten? Krijg ik hier wel kwaliteit voor, of is het een brakke scooter?
En liever heb ik 2t dan 4t, want van 4t begrijp ik niet zoveel van + dat de onderdelen toch wel duurder zijn. Heb al eens eerder op een zipje gezeten bij scootxtreme, leek net alsof je op een bezemsteel zit, maar goed hij lijkt mij i.i.g stukke beter dan een brakke tomos die voor geen meter trekt en naar een jaar al uit elkaar is gedonderd + steeds maar tanken,

tomos 3,5l vs zip 7,5 liter..
 
mijn mening over die nieuwe zipjes zijn wel positief
mn vriendin heeft er 1 nieuw gekocht (4takt), zit standaard 2 jaar garantie op en de scooterdealer gaf er nog 1 jaar extra bij..
dingen zijn imo goed in elkaar gezet en voor dat geld zeker goed... de voorvork van die dingen is alleen wel zo slap als gesmolten kaas. Dat is het enige minpunt aan dit type
 
Over ZIPjes (ervaringen enz.) is trouwens heeel veel te vinden op het internet.

Ik zelf heb hem nu al 1.5 jaar en hij bevalt mij prima. Een kleine, maar
erg wendbare scooter met een goede wegligging. Bochten gaan prima,
en je hebt in tegenstelling tot veel mensen denken, toch wel veel beenruimte.
De buddy is opzich wel groot, alleen er zit een soort van 'bobbel' in. Soms past
je helm er in, sommige helmen niet.

Een 2 taktje heeft niet veel onderhoud nodig , natuurlijk wel de standaard
onderhoud van een scooter. Een groot voordeel is ook de grote tank (8 liter oid)
Sommige mensen vinden dan weer een nadeel dat je geen benzinemeter hebt,
maar een lampje dat gaat branden als je nog 1.5/2 liter over hebt. Ik vind
dit geen nadeel, makkelijk zat.. als het lampje gaat branden -> moet je tanken.

Ik vind het een goede betrouwbare scooter en zou hem aanraden *D

Ik hoop dat je hier wat aan hebt
 
Wat betreft die voorvork, zijn daar goede vervangers voor te krijgen.

Ik heb de scooter sinds maandag ook in bestelling staat in het zwart, want had verder geen keuze. Een kymco 4T en een tomos vind ik ook niet echt geweldig voor dat geld.

Neem aan dat het nieuwe type gelijkwaardig is aan de zip2000? Hoe hard zal hij rijden als de vario ring verwijderd word en zit hier nog een membraan plaat begrenzer in deze scooter of was die alleen bij het oude model / runner zo? En hoeveel afwijking heeft de km teller?

Klopt het dat hier standaard 17,5mm er onder zit? Zit namelijk te denken liever een 12mm te laten monteren. Zie het nut niet zo van een begrensde 17,5mm tegenover een volledig werkde 12mm carb. zeker als je er een hoop brandstof mee kan besparen..
 
Last edited:
vanaf de 50 zal de teller steeds meer afwijken bijv: op je teller rij je 100 maar igg ong. 80 echte.

onder een zip2000 zit een 12mm

onder een zipSP2000 zit een 17,5mm
 
neem aan dat die carb begrenzer dus alleen bedoeld is om het luchtmengsel hiermee te regelen zodat er een kleinere sproeier in kan?

Zit er ook nog een plaatje in met een gat tussen spruitstuk en blok zoals het vroeger was?
Zoals:



Passen trouwens ook alle andere piaggio uitlaten ook onder een nieuwste type zip 2T? Zo nee wat is dan de verschillen met bijv een zip2000 uitlaat.

Ik wil de scooter zo`n 63 a 65km /u laten lopen, kleine boete vind ik niet zo`n probleem, maar inbeslagname wel.
Dus een terugloper (race variant) komt er zoiezo niet erop

Ben wel aan het denken om de orginele fabrieks uitlaat eraf te halen omdat die wrs wel erg te dik begrenst is. (bewaar hem wel als ik ooit de scooter weer weg doe)

Zit zoiezo te denken aan een sito+ achtige uitlaat. Maargoed een prop in een uitlaat schiet ook niet echt op, dan heb ik wel liever een buisje eraan zitten omdat dit niet 100% de trekkracht beinvloed maar gedeeltelijk. Ben alleen een beetje bang als ik alle uitlaat begrenzers eraf hebt dat ie dat wel erg te snel gaat lopen 75+

Is het niet beter om dan een snor uitlaat erop te schroeven. Ik bedoel de diameter uitlaatbus is kleiner dan van een bromscooter (omdat een snor daar op begrenst is) Maar is feitelijk wel groter dan het gat van zo`n uitlaat begrenzer. Dus neem aan dat met een snor pijp op een bromscooter lekkerder zal rijden dan een bromuitlaat vol gedauwt met begrenzers.. Past een snor uitlaat eigenlijk wel op een brom (zit zelf te denken dat de flens hoek kan verschillen..
 
Last edited:
Nee dat begrensplaatje die jij liet zien word niet meer gebruikt.

Je zou eens kunnen beginnen met alleen de varioring eruit te halen, misschien vind je dat hij dan al hard genoeg loopt Anders kun je nog 1 van de uitlaatbegrenzers eruit halen.

(Weet niet hoeveel er in zitten precies)
 
zit een resonantie buis op die je eraf kunt halen verdxer niets anders als een hele dikke catalysator. maar beter laat je je std uitlaat zitten als het niet sneller hoeft als 65km. beter voor mijn miljeu