zip sp tunen voor lange afstand

ROELOFSE

Well-Known Member
Beste mensen ik word binnenkort 16 en ben van plan om een zip sp 2000 kopen. ik rij elke dag 13km heen en 13km terug naar school. ik wil graag een snelle maar ook erg degelijke scooter.
wat heb ik hier allemaal voor nodig? (politie speelt geen rol)
ik zat te denken aan een gietijzere 70cc en een 19mm carb
maar wat heb ik allemaal nog meer nodig om hard op te trekken (graag autowheelie:p) en een behoorlijk hoge top te halen.

kan iemand hier een goede setup plaatsen?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb 10.000km probleemloos gereden met een dr70 op een std as (nieuwe scooter) voordat de lagers begonnen te rammelen.
Krukas was trouwens nog wel gewoon goed.

Vergeet ook niet dat in een zip sp standaard al langere vertanding zit als dan in een standaard zip, dus je komt er aardig goed mee uit de voeten.

dat klopt , maar is nog aardig kort voor 70cc..

verder , dat jij zoveel hebt gereden met die as is gewoon geluk , ik heb veel scooters met std as kapot zien lopen puur op het bigend , en daar waren vrijwel nieuwe scooters tussen , het is dus niet betrouwbaar te noemen aangezien ze vrij "random" kapot gaan..

en gaat ie kapot ben je vaak verder van huis..

daarnaast kun je met bijv. een Doppler as voor maar 90 euro WEL garanderen dat de boel heel blijft , teminste , niet door de krukas mits je alles goed en veilig monteerd..

kort gezegd ,het gaat er niet om dat de as heel ZOU KUNNEN blijven ,maar dat de as ZEKER WETEN heel blijft , voor de betrouwbaarheid...

en TS wil goed advies , en niet , "och , het kan mischien wel" en straks met een compleet kapot blok langs de weg staan...

daar gaat het mij om , wat TS beslist moet ie zelf weten...
 
nou , ik zou dan eens een beetje meer rond kijken over RPM , want ik hoor er eigenlijk alleen maar positieve reacties over..

maar het zit natuurlijk niet alleen in de afwerking , goeie olie gebruiken (en niet teveel of te weinig) , de juiste onderdelen erbij , normaal gebruik , goed gemonteerd etc. etc.
 
dus een dr70rpm met een yasuni R en een andere kruk as is een goed idee?
wat voor kruk al dan?
en moet de vario nog vervangen worde? en liever een 17.5 of 19mm carb?

Ja, een andere krukas is aan te raden, heb vernomen dat Rito en Doppler wel van kwaliteit zijn. Rollen had ik standaard gehouden zelf, maar ik had een sito ipv Yasuni, de variateur zou ik gewoon houden bij een piaggio blok. Een 17.5mm zat bij mij standaard op de ZIP, even 't plaatje eruit halen though. 't Is beide prima.
 
en je kunt het doen voor de enorme trekkracht op lage toerentallen.

verder , omdat de uitlaatpoort iets bewerkt is en de zuiger betekent dat niet meteen dat ie echt goed getuned is ...

er zijn zat mensen die in een cilinder lopen wroeten die er minder pk uit halen dan dat sommigen met een std versie van dezelfde cilinder doen...

het gaat voornamelijk om de timingen..
 
wat zouden mijn pk's en top ongeveer zijn met deze setup op een zip sp 2000

Dr70 rpm
19mm carb
Yasuni R
Stage 6 koppeling

heb ik nog veel meer nodig zoals een andere krukas of luchtfilter? en wat kan ik er nog meer bij doen om nog wat extra trekkracht te krijgen?
 
dat is niet te zeggen..

een andere krukas is in iig aan te raden , zou zonde zijn als deze kapot loopt , goeie membraanplaten is ook niet verkeerd.

en een langere vertanding , aangezien deze vrij kort is voor 70cc..

standaard luchtfilter werkt prima , en persoonlijk zou ik een 17,5mm nemen..
 
Ik zou sowieso niet echt weten waarom je een andere koppeling zou nemen in de eerste instantie. Ik rij momenteel met een s6 racing (AC, icm shot) nog steeds met een standaard koppeling en dat gaat perfect qua optrekken.

Langere vertanding zóu je voor kunnen kiezen bij een DR70(RPM) maar als je het niet nodig vind om constant vol gas te kunnen rijden waarbij je de 100-110 haalt dan zou ik het lekker laten zitten. Met een standaard vertanding moet je hooguit íets gas terug nemen op topsnelheid zodat ie niet teveel toeren draait terwijl je toch geen zak harder gaat, maar je bespaart wel weer +- 100 euro in totaal :p.
 
19mm is overdreven?

verder zou je er niks aan veranderen voor misschien wat extra acceleratie of zoiets?

niet overdreven maar een 17,5 zal net zo goed reageren alleen is deze VEEL makkelijker te plaatsen zonder fratsen , en deze zijn ook net wat makkelijker met afstellen :)

vario en koppeling zou ik eerst std laten ,iig wel de std vario laten zitten , deze zijn best goed , een multivar zou ik iig niet nemen , deze willen nogal eens snel slijten..
 
Back
Top