This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Zip SP loopt slecht

Celine

New Member
Mijn zip scooter trekt niet goed door. Er zit een nieuw kastje in ( van snor naar brom overgezet), maar hij trekt niet goed door. Daarnaast loopt de achterband steeds leeg terwijl er een nieuwe achterband op zit. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? ( Er is niks aan t ventiel en er zit niks in de band )

Waarschijnlijk lekt hij tussen de band en de velg , wat je er aan kan doen is band eraf , en velgrand schoonmaken , en monteren met bandenvet .
Zou ook eerst even kijken of het de band zelf niet is , dus gemonteerd op druk , onder water houden.
En wat bedoel je met trekt niet goed door / Stopt de motor bij een bepaald toerental , of heb je een dip tijdens het gas geven?

Gewoon een glassexspray of iets dergelijks vullen met Dreft en water en daar de band mee in sprayen en kijken waar de de luchtbellen vandaan komen.
Foto is ook van een nieuwe band.
Post automatically merged:

Gewoon een glassexspray of iets dergelijks vullen met Dreft en water en daar de band mee in sprayen en kijken waar de de luchtbellen vandaan komen.
Foto is ook van een nieuwe band.
Gepropt en dit splintertje zat erin:

En met alleen een ecu of cdi ben je er niet.
Andere rolletjes en sproeier zijn ook noodzakelijk.

Attachments

• IMG_4599.jpeg
    114.2 KB · Views: 10
  • IMG_4600.jpeg
    84.9 KB · Views: 10
Last edited:
Hoi hoi, bedankt voor je reactie! De scooter trekt van zichzelf niet snel op best langzaam en ik heb vaak dat als ik gas geef hij niet verder trekt dan 40 op de teller. Dan stopt de scooter eigenlijk met trekken en voel ik hem soms een beetje terug houden.

Bedankt voor je reactie! Ik zal de band eens gaan nakijken en het uitproberen. Ik heb mijn scooter ook al een paar keer laten controleren door een scooter bedrijf en onderhoud laten doen waarbij ze mijn rolletjes hebben vervangen. Dus ik weet niet wat ik dan nog kan doen.

Het is een E5

Last edited:
Die zijn lastiger op te voeren en is kostbaar.

Die zijn lastiger op te voeren en is kostbaar.
Ik weet het alleen heb ik hem om laten zetten van snor naar brom en sindsdien die brom loopt rijdt hij niet de snelheid dat hij moet rijden en loopt de band dan steeds leeg(niet snel maar hij loopt wel leeg merk ik) een scooterbedrijf heeft een kastje erin gezet waarmee hij max 54 zou kunnen lopen.

Hoe is die scooter dan door de bromkeuring gekomen of is het nog steeds een snorfiets?
Ik heb geen idee ( ik heb hem om laten zetten bij debeente fiets en scooterzaak) het is nu een brom. De laatste 2 weken loopt hij wel iets harder maar dat komt omdat ik de band had opgepompt. Maar hij trekt gewoon niet tot de 50 op de teller. Echt met moeite tot 45 en bijna nooit tot 50. zo kan ik gewoon niet de weg op. De beente had er naar gekeken maar zei dat er niks verkeerds aan was en dat hij goed zou moeten lopen.

Ik neem aan dat die band ook vervangen is door scooterzaak De Beente in Mestreech?
Als dit zo is, zou ik toch nog eens teruggaan want dat is niet in orde, een nieuwe band mag niet lekken.

Een standaard scooter hoort 45 kmpu te lopen, dit is iets meer op de "teller", de Sym van mijn zoon geeft ongeveer 49 kmpu aan als de gps 45 kmpu zegt.

De Beente is toch een gerenomeerd bedrijf en als je de scooter daar hebt laten ombouwen en laten keuren moet het goed zijn, je hebt immers ervoor betaald!
Met andere woorden, als de scooter geen 45 gps haalt hebben ze toch een steekje laten vallen.
Misschien hebben ze alleen de CDI aangepast naar een originele brom cdi en eventueel trekveertjes, drukveer en variogewichtjes zo gelaten zoals het was, niet in orde/serieus dus.

Maar dit laatste is dus maar giswerk mijnerzijds.

Wat je zou kunnen proberen, als je niet meer wilt teruggaan naar die scooterzaak, is om een ontgrensde cdi te plaatsen, de sproeier een paar maatjes groter en de instellingen van alles achter de carterkap aan te passen indien nodig (variogewichtjes, drukveer, trekveren)

Maar vermoedende dat je weinig tot geen verstand hebt van scooters noch ervaring hebt met het sleutelen eraan, wordt dit wel erg lastig.

Ja de achterband is vervangen door debeente. Ze hebben alleen een ander kastje erin geplaatst en de rolletjes vervangen. Ik heb er inderdaad niet heel veel verstand van. Mijn vriend gaf al aan dat hij misschien iets beter (op)trekt als ik er een andere vario op laat plaatsen. Of iets aan de trekveren. Zelf kan hij wel sleutelen maar omdat hij niet alle benodigde onderdelen heeft om te sleutelen gaat dat niet. Ik ga denk ik eens terug en laat ze dat vervangen en nakijken. Heel erg bedankt voor de reactie