Zip sp 4t4v, 4t3v of 4t2v?

Yassin

New Member
Hoi,

Ik wil graag weten of mijn zip een 4t4v, 4t3v of 4t2v motor heeft.
Ik weet niet precies welke gegevens u nodig heeft van de scooter. Zeg daarom ook graag welke gegevens je daarvoor nodig hebt dan stuur ik die in een reactie op uw bericht. Alvast bedankt voor uw hulp.

Groetjes,
Yassin
 
Advertisement - register to remove this

Hoi,

Ik wil graag weten of mijn zip een 4t4v, 4t3v of 4t2v motor heeft.
Ik weet niet precies welke gegevens u nodig heeft van de scooter. Zeg daarom ook graag welke gegevens je daarvoor nodig hebt dan stuur ik die in een reactie op uw bericht. Alvast bedankt voor uw hulp.

Groetjes,
Yassin
Als het een 50cc scooter is is het vgm standaart een 2-klepper (v2).
 
Als het een 50cc scooter is is het vgm standaart een 2-klepper (v2).
Hoeft niet altijd.

Uit welk jaar komt jou scooter? NA 2018/12 is dit ALTIJD een 3v (nieuw uit showroom).

Je kan ook kijken naar je kleppenkop. Als je kijkt ONDER je zadel bij je treeplank zie je een klein kapje zitten met 1 schroef, haal die los en kijk naar je kleppenkop.

Je hebt 3 verschillende koppen:
3V kleppenkop (iget)
1575532882672.png

2V kleppenkop:
1575532992710.png

4V kleppenkop:


41644.jpg

Hier kan je ook meteen aan zien wat voor blok je hebt.
 
T/m bouwjaar 2017 is het een 2V E2, 2018 en later is een 3V E4 motor zoals Giodam al aangeeft.
Een motorblok met 4V bestaat niet voor een Pia Zip.
Bouwjaar 2000 tot 2005 is een 2V E1 motorblok.

De 2V E2 heeft de code: C25CM
De 3V E4 heeft de code: CA21M

De 2V E1 heeft de code: C251M of C252M

Deze code kan men terugvinden op het motorblok...

TbUqFbq.png


Foto hierboven toont het motorblok van een Piaggio motorscooter.
Bij jouw scooter zit deze code ook aan de achterzijde van het blok zoals op de foto te zien is.
Even checken dus wat er voor code in gegraveerd staat!
 
Last edited:
Hi,
Na mijn weten jaren geleden als je een Zip Brom kocht had je een 4v blok eronder. Meestal waren alle pia bromscooters uitgerust met een 4v blok, of heb ik dat verkeerd?

De meeste Pia's en/of Vespa's zijn inderdaad voorzien van zo'n 4 klepper.
Maar voor de Zip is dit niet het geval, waarom?

Geen idee, waarschijnlijk heeft het iets van doen met de wielbasis....
Maar een 4T-4V voor een Zip is nooit gelanceerd vanuit Piaggio, alleen de 4T-2V en de 4T-3V.
 
De meeste Pia's en/of Vespa's zijn inderdaad voorzien van zo'n 4 klepper.
Maar voor de Zip is dit niet het geval, waarom?

Geen idee, waarschijnlijk heeft het iets van doen met de wielbasis....
Maar een 4T-4V voor een Zip is nooit gelanceerd vanuit Piaggio, alleen de 4T-2V en de 4T-3V.


Dat heeft te maken met de prijs van de onderdelen..

De huidige Zip 2000 en up is op de markt gezet als instapper.. Elke model wat een fabrikant verkoopt heeft zo de eigen klasse.. En elke klasse dat je omhoog gaat word de prijs ervan duurder. (werkt hetzelfde als in de auto industrie.

Op een 4valve blok zitten veel duurdere onderdelen op dan op een 2 valve blok.. Je gaat als fabrikant geen duurdere onderdelen op een instap scooter plaatsen want dat drijft alleen de markt prijs omhoog.. En die prijs bepalingen bepalen of dat het een instapper is of een high-end model.
Dus je een product (in dit geval een scooter) 1400 euro marktprijs laat kosten of 1800 euro.

Zelfde idee in de 90er jaren met de minarell scooters. De duurste hadden een LC cilinder en een remschijf achter.
De mindere duurdere een AC cilinder (wat simpelere is om te produceren) en een rem trommel achter.

Een 4 valve kop is nou eenmaal duurder om te produceren dan een 2valve kop. En dat zie je ook aan de prijs als je er een wilt aanschaffen.
 
Zip brom heeft geen 4v blok, nooit gehad.

Dit staat hierboven.

Zowel de 4v blokjes zijn dus niet altijd op de brom uitgevoerd. Ik heb onderzoek gedaan bij verschillende Vespa dealers, en ze zeggen dat 4v blok (Vespa S/LX/LVS en Vespa Spint/Primavera) niet heel vaak uitgevoerd zijn. Deze zijn dus heel speciaal, en je vind ze moeilijk. Daarom zijn deze blokjes ook geld waard.
 
Hoeft niet altijd.

Uit welk jaar komt jou scooter? NA 2018/12 is dit ALTIJD een 3v (nieuw uit showroom).

Je kan ook kijken naar je kleppenkop. Als je kijkt ONDER je zadel bij je treeplank zie je een klein kapje zitten met 1 schroef, haal die los en kijk naar je kleppenkop.

Je hebt 3 verschillende koppen:
3V kleppenkop (iget)
View attachment 52257

2V kleppenkop:
View attachment 52258

4V kleppenkop:


View attachment 52260

Hier kan je ook meteen aan zien wat voor blok je hebt.
Kon geen betere reply bedenken chapeu!
 
Hey Fin,
Ik heb sinds kort ook een zip uit 2008, maar wat wil je precies want een 4 kleps want voor mijn gevoel een nog al n ander blok dan 2/3 kleps. Als je t geld en de moeite er voor over hebt om een 4 kleps blok d’r onder te gooien zou ik gewoon voor een hoger cc blok gaan en dan alsnog de 2 kleps houden
Groetjezzz
(Als ik iets fouts heb corrigeer t dan ff)
 
Back
Top