Zip iget 2019 af en toe start probleem

Timon13

New Member
Goeiendag, ik heb een zip iget model uit 2019 waarmee ik soms startproblemen mee heb. Hij kan super netjes starten ook al is die koud, maar soms start ie helemaal niet nadat ik het contact omdraai. Ik heb er een mallosi ecu, multivar, rolletjes en een powercommander onder zitten. Ik ben zelf relatief nieuw met scooter maar mijn pa had gemeten dat uit mijn accu nog maar 5.7 ampere komt inplaats van de 7 zoals dat hoort. Eerder is hetzelfde probleem hier ook al benoemd met een filmpje van het geluid maar daar is nooit op gereageerd. Hopelijk kan iemand mij helpen!
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb o.a. een Primavera die na lange stilstand soms wel heel slecht wilde starten en ik kon horen dat de startmotor niet echt goed rond draaide.
Blijkt er een heel klein rot accuutje in te zitten. (2e hands ellende)
Dus een nieuwe accu besteld en na aan de lader te zijn geweest gemonteerd.
Duidelijk een betere startcapaciteit, echter na lang stilstaan wel wat langer doorstarten maar bij regelmatig gebruik starten en lopen.
Dus wat vaker van scooter wisselen. ;)
Een accu is op een gegeven moment gewoon op.
Maar zijn de kleppen ook al eens nagemeten?
Dat was bij een andere scooter ook het probleem, waardoor hij slecht ging starten en zelfs in ging houden bij warme motor.
 
Ik heb o.a. een Primavera die na lange stilstand soms wel heel slecht wilde starten en ik kon horen dat de startmotor niet echt goed rond draaide.
Blijkt er een heel klein rot accuutje in te zitten. (2e hands ellende)
Dus een nieuwe accu besteld en na aan de lader te zijn geweest gemonteerd.
Duidelijk een betere startcapaciteit, echter na lang stilstaan wel wat langer doorstarten maar bij regelmatig gebruik starten en lopen.
Dus wat vaker van scooter wisselen. ;)
Een accu is op een gegeven moment gewoon op.
Maar zijn de kleppen ook al eens nagemeten?
Dat was bij een andere scooter ook het probleem, waardoor hij slecht ging starten en zelfs in ging houden bij warme motor.
Ja ik denk zelf ook dat het probleem bij de accu zit, maar een tweede mening kan geen kwaad. Ik denk dat ik hem binnenkort gewoon wegstuur voor onderhoud aangezien de banden ook vervangen moeten worden en er hier en daar nog wat kleine probleempjes zitten. Tot dan gewoon hopen dat hij start. Bedankt voor uw reactie!
 
Gewoon je vader lief aankijken, wellicht een knuffel er bij. Dan zal ie vast wel een nieuwe accu voor je bestellen. Zeg dan wel tegen hem dat sommige accu's te groot zijn! Dat ie wel de goeie besteld voor je.
 
Ja ik denk zelf ook dat het probleem bij de accu zit, maar een tweede mening kan geen kwaad. Ik denk dat ik hem binnenkort gewoon wegstuur voor onderhoud aangezien de banden ook vervangen moeten worden en er hier en daar nog wat kleine probleempjes zitten. Tot dan gewoon hopen dat hij start. Bedankt voor uw reactie!
Update:
Afgelopen week wilde de scooter weer amper starten na ongeveer 2 weken stilstand.
Andere bougie erin en lopen.
2 Dagen later weer hetzelfde.
De kleppen eens nagekeken, 4 klepper, links boven en rechtsonder zat geen beweging in, alle kleppen gesteld.
0.10 in en 0.15 uit.
Starten en lopen en even warm gereden.
4 dagen stil laten staan en gisteravond gestart omdat ik deze vandaag mee wilde nemen.
2e korte startpoging , zonder het gas aan te raken en lopen.
Vanmorgen vroeg direct starten.
Kleppen zijn zo'n 7000 km gelden gesteld door een dealer, die zei dat er shimplaatjes in zitten dus daarom daar laten doen. (€45,-)
Maar die zitten er bij dit model niet in dus zelf gedaan.
 
Update:
Afgelopen week wilde de scooter weer amper starten na ongeveer 2 weken stilstand.
Andere bougie erin en lopen.
2 Dagen later weer hetzelfde.
De kleppen eens nagekeken, 4 klepper, links boven en rechtsonder zat geen beweging in, alle kleppen gesteld.
0.10 in en 0.15 uit.
Starten en lopen en even warm gereden.
4 dagen stil laten staan en gisteravond gestart omdat ik deze vandaag mee wilde nemen.
2e korte startpoging , zonder het gas aan te raken en lopen.
Vanmorgen vroeg direct starten.
Kleppen zijn zo'n 7000 km gelden gesteld door een dealer, die zei dat er shimplaatjes in zitten dus daarom daar laten doen. (€45,-)
Maar die zitten er bij dit model niet in dus zelf gedaan.
 
De kleppen eens nagekeken, 4 klepper, links boven en rechtsonder zat geen beweging in, alle kleppen gesteld.
0.10 in en 0.15 uit.
Kleppen zijn zo'n 7000 km gelden gesteld door een dealer, die zei dat er shimplaatjes in zitten dus daarom daar laten doen. (€45,-)
Maar die zitten er bij dit model niet in dus zelf gedaan.

Welke Piaggio en/of (zéér waarschijnlijk) Vespa heb jij dan?
Van origine behoort er in dit type motorblok (met 4 kleppen) wel degelijk stelplaatjes te zitten...
Tenzij het e.e.a. is aangepast in een later stadium natuurlijk...
Gewoon nieuwsgierig hoor!

Voor de 3 klepper met het injectie systeem is het echter anders.
Zie bijvoorbeeld ook:

 
Welke Piaggio en/of (zéér waarschijnlijk) Vespa heb jij dan?
Van origine behoort er in dit type motorblok (met 4 kleppen) wel degelijk stelplaatjes te zitten...
Tenzij het e.e.a. is aangepast in een later stadium natuurlijk...
Gewoon nieuwsgierig hoor!

Voor de 3 klepper met het injectie systeem is het echter anders.
Zie bijvoorbeeld ook:

Sprint van 2017 en een Primavera van 2016.
Het zou €35,- kosten maar het werd €45,- omdat het 4 kleppers zijn., per scooter !
Ze starten en reden daarna wel beter.
Ook waren we van plan om zelf sets shimplaatjes te kopen
We ontdekten dat de modellen na 2016 geen shimplaatjes hebben, dus mooi genaaid.
Er zijn hier al meer 4 kleppers geweest zonder shim plaatjes, ook iget, dus het is wel een modelwijziging geweest.
 
Back
Top