Zip iget 2018 loopt trager met malossi multivar

Justinvanmourik

New Member
Hallo,

Ik heb een Zip 2018 iget brom, Toen ik hem aanschafte liep mijn scooter maar 41 op de teller. Dat is natuurlijk veel te traag.
Na wat rondvragen kwam ik uit op de malossi multivar. Ik heb hem meteen aangeschaft en geinstalleerd, toen ik daarna mijn scooter ging testen liep hij nog maar 25/30. De trekkracht is ook niks verbeterd. Iemand een idee wat er mis kan zijn?
Alvast bedankt.

Advertisement - register to remove this

Hallo,

Ik heb een Zip 2018 iget brom, Toen ik hem aanschafte liep mijn scooter maar 41 op de teller. Dat is natuurlijk veel te traag.
Na wat rondvragen kwam ik uit op de malossi multivar. Ik heb hem meteen aangeschaft en geinstalleerd, toen ik daarna mijn scooter ging testen liep hij nog maar 25/30. De trekkracht is ook niks verbeterd. Iemand een idee wat er mis kan zijn?
Alvast bedankt.
Welke rollen heb je er nu inzitten? Is de variobus goed geshimmed? Komt je vsnaar wel helemaal bovenin? Bij malossi multivar krijg je meestal een 2mm dikke ringetje erbij, heb je die wel op de juiste wijze gemonteerd?

Welke rollen heb je er nu inzitten? Is de variobus goed geshimmed? Komt je vsnaar wel helemaal bovenin? Bij malossi multivar krijg je meestal een 2mm dikke ringetje erbij, heb je die wel op de juiste wijze gemonteerd?
Ik heb er nu 7,5 gram in zitten. Ik zal even naar mijn vsnaar kijken, volgensmij zit die gewoon goed hoor. Maar moet de zwarte ringetje er perse in dan? Dat is toch een soort varioring? Zou dat ringetje hem niet slomer moeten maken juist?

Ik heb er nu 7,5 gram in zitten. Ik zal even naar mijn vsnaar kijken, volgensmij zit die gewoon goed hoor. Maar moet de zwarte ringetje er perse in dan? Dat is toch een soort varioring? Zou dat ringetje hem niet slomer moeten maken juist?
Sorry voor de late antwoord! Doordat je variobus niet goed geshimmed is, betekend dat eigenlijk je vsnaar niet helemaal bovenin komt bij je vario kant. Is hij wel goed geshimmed, dan is die niet nodig. Heb je dat andere 2mm dikke ringetje wel tussen de krukas en variateur in? Dus 2mm ringetje -> variateur -> variobus -> halfpoulie -> starterkrans + ring -> krukasmoer.

Die moet je niet monteren.
Wel kan je een shimring tussen de poulie en de bus doen.
Dan kan de snaar net iets verder onderin komen, dus een hogere topsnelheid.
Ik heb bij een scooter rolletje 6.8 gr, maar dat verschilt per scooter en zal je uit moeten testen.

Die moet je niet monteren.
Wel kan je een shimring tussen de poulie en de bus doen.
Dan kan de snaar net iets verder onderin komen, dus een hogere topsnelheid.
Ik heb bij een scooter rolletje 6.8 gr, maar dat verschilt per scooter en zal je uit moeten testen.

Uhm dit is helemaal verkeerd om xD
Met een extra shim gaat je topsnelheid potentieel alleen maar omlaag. De snaar kan minder HOOG in de vario komen waardoor je niet harder gaat.
Je begint bij een variomatische overbrenging, klein voor en groot achter en eindigt andersom groot voor en klein achter.

Kan zijn dat de nieuwe vario idd standaard een langere variobus heeft en je dus net wat top mist nu. Monteer een nieuwe v-snaar.

. Maar moet de zwarte ringetje er perse in dan?
zwarte plastic ring die je erbij krijgt is een vario ring, die moet je niet monteren. heb je de bijgeleverrde witte duw veer gemonteerd?
Post automatically merged:

Bij malossi multivar krijg je meestal een 2mm dikke ringetje erbi
die zit er niet in bij een multivar voor iget 4, alleen een vario ring

Witte veer monteren wij niet, standaard veer is prima.
Uhm dit is helemaal verkeerd om xD
Met een extra shim gaat je topsnelheid potentieel alleen maar omlaag. De snaar kan minder HOOG in de vario komen waardoor je niet harder gaat.
Je begint bij een variomatische overbrenging, klein voor en groot achter en eindigt andersom groot voor en klein achter.

Kan zijn dat de nieuwe vario idd standaard een langere variobus heeft en je dus net wat top mist nu. Monteer een nieuwe v-snaar.
Je hebt gelijk:

Back