Zip 70cc 2t valt uit tijdens rijden

Pesman

Member
Beun verhaal,

Een vriend van me wilde een 2t blok onder zijn destijds 4t zip. Hier wou ik hem wel bij helpen.
Dus heeft hij een 70cc zip 2t blok + kabelboom aangeschaft voor zijn zip.
Dus hebben we de 4t kabelboom etc los gehaald van het frame. En de 2t kabelboom gemonteerd in het blok om eerst even te testen. Hij liep ook meteen.

Vervolgens gingen we de kabelboom netter aanleggen dus hebben we alles even weer los gekoppeld en weer terug gedaan. Tijdens het demonteren heeft mijn vriend perongeluk ( vraag niet hoe ) de 6 kabels uit de onstekingsstekker eruit getrokken. Deze waren ook niet meer terug te monteren in de stekker. Dus heb ik de boel aan de CDI kant ook los geknipt en er 2 keizerkroontjes tussen gezet. Ook vind ik dat de 3 pin connector in de cdi erg losjes in de cdi zit. Hoort dit zo? Ik krijg de stekker er met gene mogelijkheid dieper in..

Na een poosje rijden op de scooter met een paar vrienden van hem viel hij op een goede top speed test uit. Hij brabbelt wat en probeert in leven te blijven maar lukt niet. En uitendelijk valt hij tijdens het rollen helemaal stil. Als je heel extreem met het gas speelt kun je hem wat langer in leven houden.
Nu heeft hij hem terug gebracht. Als ik er even op rij doet hij het 5-10 minuten vrij goed. Reageert goed en heeft het volle vermogen klaar. Dan valt hij uit.
Mijn eerste gedachte is steeds dat er iets met die keizerkroontjes is, dus begin ik daar een beetje aan te duwen en zorgen dat de kabels contact maken start hij nog niet. Vervolgens druk ik de bougie dop er wat beter in en start hij ineens weer. Dus ga ik weer rijden. En na 2 minuten valt hij nogmaals uit. Doe ik hetzelfde met de bougie dop, start hij niet. Dan trek ik de stekker uit de CDI en er weer terug in doet hij het niet. Zit ik weer aan al die kabels te duwen doet hij het nog niet. Schud ik een beetje aan de scooter, start hij weer. Het lijkt net alsof het steeds aan iets anders in die bekabeling ligt. Waardoor ik bijna ga twijfelen als het uberhaupt aan de bekabeling ligt.

Setup:
70cc DR
Sproeier 76
Sito+ uitlaat

Paar dingen die ook op vielen waren,
Dat er geen stekker vanuit de kabelboom naar de choke ging..? Maar er wel een choke op de carb zat. Dus deze is nu niet aangesloten
Dat de scooter haast geen stroom krijgt op contact? Terwijl dat eerst wel zo was.
Als je wat harder rijd en de scooter valt uit tijdens het rijden. Remt hij af op het aantal gas dat je geeft. Dus stel je voor je geeft vol gas, remt hij enorm af op de motor. Als je niks doet rolt hij mooi door.

Ik hoop dat jullie het verhaal een beetje begrijpen en dat hij niet te lang/onoverzichtelijk is om te lezen :)
Groet,
Sam
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als hij uitvalt , heb je dan wel een vonk ? Als je geen vonk hebt , kan ook nog de bobine sluiting maken als hij warm wordt . Hij stopt dan met
vonken , of gaat erg overslaan. De choke staat altijd aan , als hij niet is aangesloten , op spanning als de motor loopt , dus het verrijkings kanaal blijft altijd geopend . Normaal zit de gele draad uit de stator aangesloten op de choke , zodat deze het kanaal afsluit als de choke warm wordt , door het uitzetten van de was in de choke . Wordt de accu bij geladen als nu de spanning zakt , dan zou nu de accu leger kunnen zijn , even meten over de polen , moet bij versneld stationair tussen 13 en 15 volt zitten.
 
Als hij uitvalt , heb je dan wel een vonk ? Als je geen vonk hebt , kan ook nog de bobine sluiting maken als hij warm wordt . Hij stopt dan met
vonken , of gaat erg overslaan. De choke staat altijd aan , als hij niet is aangesloten , op spanning als de motor loopt , dus het verrijkings kanaal blijft altijd geopend . Normaal zit de gele draad uit de stator aangesloten op de choke , zodat deze het kanaal afsluit als de choke warm wordt , door het uitzetten van de was in de choke . Wordt de accu bij geladen als nu de spanning zakt , dan zou nu de accu leger kunnen zijn , even meten over de polen , moet bij versneld stationair tussen 13 en 15 volt zitten.
Ja als hij uitvalt heeft hij vonk. Hij viel uit, heb meteen de bougiedop op een andere bougie gedaan. Deze tegen het frame aangehouden. Hij leek vrij constant te vonken.

"De choke staat altijd aan , als hij niet is aangesloten , op spanning als de motor loopt , dus het verrijkings kanaal blijft altijd geopend . Normaal zit de gele draad uit de stator aangesloten op de choke , zodat deze het kanaal afsluit als de choke warm wordt , door het uitzetten van de was in de choke"
Deze snap ik niet helemaal. Betekent dit dat de choke wel of geen impact heeft op de motor die uitvalt?

De accu meet ik vanavond even.
 
Back
Top