Hoe simpel kan het soms zijn .Wordt dit tandwiel niet ingeklemd tussen het krukas tandwiel , de vario , en de krukas tap ? Ik kan me herinneren dat er al eens een item was hierover en dat toen was opgelost door de vario met een moment sleutel te monteren . Zal even terug zoeken of ik het nog kan vinden
Goeden avond allemaal,Goedendag,
Sinds een tijdje ben ik mij steeds meer gaan verdiepen in Piaggio/Vespa scooters.
Na even getwijfeld te hebben, heb ik er toch voor gekozen een project scootertje aan te schaffen.
Dit is een Piaggio Zip 4t 2v uit 2014 geworden.
Nu ben ik ondertussen bezig met het reviseren van het motorblok en dat gaat tot nu toe best aardig, alleen loop ik nu tegen een probleem aan.
Zoals de titel al aangeeft, de ketting die op het tandwiel van de oliepomp zit draait niet mee met de krukas.
Ik weet dan ook niet of dit normaal gesproken wel het geval is, maar dat leek mij wel logisch.
Ik heb een aantal foto's toegevoegd aan dit bericht om het zo duidelijk mogelijk te maken.
Rode pijl: Oliepomp ketting.
Blauwe pijl: Tandwiel dat niet meedraait met krukas.
Als er nog verdere vragen zijn zal ik die zo spoedig mogelijk beantwoorden.
Ik hoop dat ik bij deze voldoende info heb gegeven.
Zou je het er ook uit kunnen laten, ik heb namelijk een probleem er mee. Een boutje waar je hem mee vast zet is afgebroken en ik krijg hem er niet uitBen dat plaatje paar keer tegengekomen laatste maand.
Mijn idee is om de twee kettingen bij de krukas fysiek van elkaar te scheiden, zodat wanneer er eentje stuk gaat de ander kan blijven draaien en niet geblokkeerd wordt.
En zou het iets met olie geleiding te maken hebben? De ketting van de oliepomp wordt beneden in het carter gesmeerd. Het plaatje zou ook als een soort spatscherm voor de olie vanuit het carter rond de krukas kunnen dienen. Dat olie bij wijze van spreken terug spat op het linker krukaslager.
Dat is wat ik ervan kan maken....
Heb je misschien een foto van het plaatje wat jij bedoelt?Dan hebben we het waarschijnlijk over een verschillend plaatje.
Het afdekplaatje met 3 boutjes is van belang dat er geen carterolie naar buiten lekt, langs de Vario bijvoorbeeld.
Ik sprak over een plaatje als een dunne schijf met chroom kleur.
Je zult met het blok of hele scooter naar een specialist moeten gaan.
Dankjewel ga er naar kijkenKijk, dat is duidelijkheid.
Ik weet niet waarvoor het dient.
Maar heb wel een idee:
Alsof dit plaatje er voor zorgt dat de oliepomp ( die erachter zit) altijd in een badje van olie zit, wat niet meteen leeg is wanneer je een lange bocht maakt en de olie zich ophoopt aan een kant van het carter.
Ik zag een keer een video van een oude Honda 600S auto, waar een modern 4 cylinderblok van een snelle Honda motorfiets ingebouwd was.
Toen hij ermee op het circuit ging, was het blok in de soep gelopen na een paar rondjes, en het gebeurde in een bocht. Een tijdelijk gebrek aan olie, met desastreuze gevolgen. Hij moest een andere oliepan gaan maken om dit blijvend op te lossen.
Een revisie bedrijf maar ook een dealer, hebben wel een oplossing voor een afgebroken boutje.
Bijvoorbeeld een gaatje er in boren, en dan met een tegendraadse tap de bout los draaien.
Of vrijwel geheel uitboren en er een Helicoil in zetten: een nieuwe schroefdraad.
Dat was m.