piaggio zip type 3 25cc oliepomp versleten

zip25ccc

Well-Known Member
als ik gas geef hoor ik een gerinkel bij mijn oliepomp (die in de caterpan zit) en als ik gad geef zie ik ook onde de caterpan dat er olie lekt niet veel maar het lekt er wel gisteren is mijn scooter vast gelopen waarschijnlijk kreegt tie geen olie door heb ik mix in getankt nu loopt tie wel goed.

ik ben naar de scooterzaak gegaan en die man vertelde mij dat de oliepomp versleten is ik zou graag willen weten na hoeveel km die oliepomp meegaat want dit is nog de origineele en hoe je hem moet vervangen want die man zei je moet em ontluchten voordat je de nu bevestigd kan iemand mij uitleggen hoe je dat doet?

ik hoop op snelle reacties op een andere scooter hulp forum kreeg ik geen 1 reactie.

alvast bedankt voor de genome moeite.:p
 
Advertisement - register to remove this

De levensduur van je oliepomp is moeilijk te bepalen, het gaat er meer om welke olie je gebruikt O-)

Een oliepomp, pompt niet alleen de olie door, maar wordt ook gesmeerd door de olie.

Het vervangen er van is zoon half uurtje werk, volg de volgende stappen en het komt helemaal goed.

Een oliepomp wordt meestal geleverd inc slangen, gebruik deze ook.

Los halen
1: verwijder de kickstart deksel.
2: Draai de krukas moer los en verwijder de vario + de start bendix.
3: Haal je oliepomp kabel los die op de draaischijf zit.
4: Draai de 3 boutjes van je oliepomp los.
5: Trek de oliepomp rustig naar je toe zodat die los komt.
6: Ontkoppel de slangen en verwijder de oliepomp.

Aansluiten nieuwe pomp.
1: Sluit de slangen weer aan op je carb/olie tank.
2: Schroef de oliepomp vast
3: Achter de goude draaischijf op de oliepomp zit een klein kruiskop schroefje met een rood ringenje er onder, draai deze los en wacht net zolang tot er geen lucht belletjes meer uitkomen en draai hem weer dicht.
4: Nu is je oliepomp ontlucht en kan je de rest weer monteren.
 
mooie tutorial trouwens miss fotos erbij zetten.

heb persoonlijk het anders gedaan om te ontluchten maar jouw manier is even gemakkelijk.
 
bedankt voor je uitleg ik zal eerst even een nieuwe oliepomp halen
en hoe kun je zien of de pomp is versleten aan welke kenmerken?
 
Er zijn maar 3 dingen waar je op kunt letten.

1: Geen olie doorvoer meer naar de carb.
2: Lekage.
3: Als de aandrijf as heel zwaar draait, maar dan breekt meestal de oliepomp aandrijfsnaar.

Zou wel gelijk de aandrijfsnaar vervangen als je de oliepomp vervangt, deze kost maar een paar euro.
 
ok bednakt nummer 1 en 2 dat komt wel voor bij mij oliepomp en nummer 3 weet ik niet moet ik even kijken maar de aandrijv snaar zag er vorige keer toen ik em heb los gemaakt goed uit maar wanneer moet je die dan vervangen als tie stuk is of versleten?
en hoe duur kost een oliepomp en een aandrijvsnaar bij de scooter winkel ongeveer?
 
Meestal wordt de snaar om de 10.000 km vervangen (groote beurt)
Meestal ook gelijk bij het vervangen van de oliepomp.

Zoon snaar kost iets van 4 - 5 euro, maar een oliepomp durf ik niet te zeggen. Zou gewoon even een paar dealers bellen en de prijzen verglijken.

Als het snaartje breekt wordt er geen olie meer door gepompt, dus je moet niet wachten tot tie breekt emt vervangen.
 
ik heb er een andere oliepomp aan bevestigd en ontlucht .

de oude oliepomp was aan de achterkant daar zit zo een pinnetje die precies in het gaatje past in de motorblok die was helemaal vies en veroest was beetje rode bruin achtig vuil die kleine snaar zag er nog nieuw uit die heb ik maar erop gelaten.

maar er zat nog ander halfe liter mix in dus ik heb vandaan 2,5 liter euro 95 in getankt
zodat de blok niet te veel olie krijgt.
 
zeer verstandig om een snaar van een paar euro niet te vervangen 8P

je kunt van te voren meestal niet zien dat ze slecht zijn , dus daarom worden ze PREVENTIEF vervangen ,en dit is iets wat veel mensen niet doen , dom want zo'n snaartje kost niks , een cilinder en zuiger en eventueel zelfs krukas etc. kosten wel genoeg ;)

en dat heb ik vaker meegemaakt..

verder is je brommer geen 25 cc hoor :*
 
Back
Top