Zip 4t oliepomp ketting draait niet mee met krukas

ScootFanaatje

New Member
Goedendag,

Sinds een tijdje ben ik mij steeds meer gaan verdiepen in Piaggio/Vespa scooters.
Na even getwijfeld te hebben, heb ik er toch voor gekozen een project scootertje aan te schaffen.
Dit is een Piaggio Zip 4t 2v uit 2014 geworden.

Nu ben ik ondertussen bezig met het reviseren van het motorblok en dat gaat tot nu toe best aardig, alleen loop ik nu tegen een probleem aan.
Zoals de titel al aangeeft, de ketting die op het tandwiel van de oliepomp zit draait niet mee met de krukas.
Ik weet dan ook niet of dit normaal gesproken wel het geval is, maar dat leek mij wel logisch.

Ik heb een aantal foto's toegevoegd aan dit bericht om het zo duidelijk mogelijk te maken.

Rode pijl: Oliepomp ketting.
Blauwe pijl: Tandwiel dat niet meedraait met krukas.


Als er nog verdere vragen zijn zal ik die zo spoedig mogelijk beantwoorden.
Ik hoop dat ik bij deze voldoende info heb gegeven.
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2022-05-24 at 6.32.03 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-05-24 at 6.32.03 PM.jpeg
    108.6 KB · Views: 44
  • WhatsApp Image 2022-05-24 at 6.32.03 PM-3.jpeg
    WhatsApp Image 2022-05-24 at 6.32.03 PM-3.jpeg
    80.4 KB · Views: 41
  • WhatsApp Image 2022-05-24 at 6.32.03 PM-2.jpeg
    WhatsApp Image 2022-05-24 at 6.32.03 PM-2.jpeg
    105.7 KB · Views: 41
Advertisement - register to remove this

Bedankt Sparky voor de snelle reactie.

De krukas is nieuw, dus die kan uitgesloten worden (denk ik).
De binnenkant van het aandrijf tandwiel is glad (zie foto), ik weet niet of dit hoort? Van de foto's op internet word ik helaas ook niet veel wijzer.

Wel zit er een rubberen ringetje om de krukas heen (zie foto). Ik dacht dat deze misschien het tandwiel op z'n plaats zou houden, maar dat is blijkbaar niet het geval?
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2022-05-24 at 9.59.37 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-05-24 at 9.59.37 PM.jpeg
    146.7 KB · Views: 38
  • WhatsApp Image 2022-05-24 at 9.59.38 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-05-24 at 9.59.38 PM.jpeg
    92.9 KB · Views: 41
Dag ScootFanaatje,

Datgene waar het tandwiel op de krukas aan vast zit en de ketting aandrijft voor de oliepomp, moet op de een of andere manier gefixeerd zijn op de krukastap. Sparky noemt de splines die daar voor zorgen, en dat zijn hele goede ribbels en gleuven om iets te fixeren.
Minder goed zijn de halve maantjes, een soort spie die iets uitsteekt wanneer in de krukas, en daarmee past in een uitgeslepen baan van je tandwiel wanneer dat over de kruktap geschoven wordt.
Jammer dat je geen foto maakte, zoals de laatste, waarbij we tegen de andere kant van tandwiel aan bus kunnen kijken. Want aan die kant zou een pennetje kunnen zitten waarmee de krukas dit meeneemt in zijn draai
Blijf speuren, want zelfs een vorige eigenaar kan dit niet onklaar gemaakt hebben.
Succes.
 
Bedankt voor de reactie,

@Jeroen2 ik heb nogmaals gekeken of ik hier iets van kon vinden, maar zonder resultaat.
Het tandwiel is van de binnenkant helemaal glad, hetzelfde geldt voor het gedeelde van de krukas waar het tandwiel op komt te zitten.
Voor de zekerheid de oude krukas erbij gepakt, hierbij was het zelfde verhaal.


@trabiarie dat vind ik wel logisch klinken.
Ik zal even kunnen proberen de vario etc te monteren, kijken of dit het probleem wellicht oplost.
Ik zal jullie hiervan zeker even op de hoogte houden.
 
Trek de vario wel met het juiste moment aan ( moment sleutel) Als hij te los zit draait het tandwiel niet mee .
ik heb nog geen tijd gehad om te zoeken naar dat item , maar is niet zo erg lang geleden , toen was ook de vraag of het zo hoorde geloof ik , of dat het tandwiel niet meedraaide
 
Wordt dit tandwiel niet ingeklemd tussen het krukas tandwiel , de vario , en de krukas tap ? Ik kan me herinneren dat er al eens een item was hierover en dat toen was opgelost door de vario met een moment sleutel te monteren . Zal even terug zoeken of ik het nog kan vinden
Hoe simpel kan het soms zijn .:sunglasses:
 
Goedendag,

Sinds een tijdje ben ik mij steeds meer gaan verdiepen in Piaggio/Vespa scooters.
Na even getwijfeld te hebben, heb ik er toch voor gekozen een project scootertje aan te schaffen.
Dit is een Piaggio Zip 4t 2v uit 2014 geworden.

Nu ben ik ondertussen bezig met het reviseren van het motorblok en dat gaat tot nu toe best aardig, alleen loop ik nu tegen een probleem aan.
Zoals de titel al aangeeft, de ketting die op het tandwiel van de oliepomp zit draait niet mee met de krukas.
Ik weet dan ook niet of dit normaal gesproken wel het geval is, maar dat leek mij wel logisch.

Ik heb een aantal foto's toegevoegd aan dit bericht om het zo duidelijk mogelijk te maken.

Rode pijl: Oliepomp ketting.
Blauwe pijl: Tandwiel dat niet meedraait met krukas.


Als er nog verdere vragen zijn zal ik die zo spoedig mogelijk beantwoorden.
Ik hoop dat ik bij deze voldoende info heb gegeven.
Goeden avond allemaal,

Een hele laten reactie/vraag op deze post. Ik vraag me af waar dat plaatje voor het tandwiel op de foto nou voor dient en of het echt nodig is?
 
Ben dat plaatje paar keer tegengekomen laatste maand.

Mijn idee is om de twee kettingen bij de krukas fysiek van elkaar te scheiden, zodat wanneer er eentje stuk gaat de ander kan blijven draaien en niet geblokkeerd wordt.
En zou het iets met olie geleiding te maken hebben? De ketting van de oliepomp wordt beneden in het carter gesmeerd. Het plaatje zou ook als een soort spatscherm voor de olie vanuit het carter rond de krukas kunnen dienen. Dat olie bij wijze van spreken terug spat op het linker krukaslager.
Dat is wat ik ervan kan maken....
 
Ben dat plaatje paar keer tegengekomen laatste maand.

Mijn idee is om de twee kettingen bij de krukas fysiek van elkaar te scheiden, zodat wanneer er eentje stuk gaat de ander kan blijven draaien en niet geblokkeerd wordt.
En zou het iets met olie geleiding te maken hebben? De ketting van de oliepomp wordt beneden in het carter gesmeerd. Het plaatje zou ook als een soort spatscherm voor de olie vanuit het carter rond de krukas kunnen dienen. Dat olie bij wijze van spreken terug spat op het linker krukaslager.
Dat is wat ik ervan kan maken....
Zou je het er ook uit kunnen laten, ik heb namelijk een probleem er mee. Een boutje waar je hem mee vast zet is afgebroken en ik krijg hem er niet uit
 
Dan hebben we het waarschijnlijk over een verschillend plaatje.
Het afdekplaatje met 3 boutjes is van belang dat er geen carterolie naar buiten lekt, langs de Vario bijvoorbeeld.
Ik sprak over een plaatje als een dunne schijf met chroom kleur.
Je zult met het blok of hele scooter naar een specialist moeten gaan.
 
Dan hebben we het waarschijnlijk over een verschillend plaatje.
Het afdekplaatje met 3 boutjes is van belang dat er geen carterolie naar buiten lekt, langs de Vario bijvoorbeeld.
Ik sprak over een plaatje als een dunne schijf met chroom kleur.
Je zult met het blok of hele scooter naar een specialist moeten gaan.
Heb je misschien een foto van het plaatje wat jij bedoelt?
 
Moet je even naar boven scrollen.
Boven mijn post van 24 mei staan 2 foto's.
Op de linker kun je het plaatje zien wat ik bedoel.
En kun jij aangeven welk moertje waar is afgebroken?
 
Ik bedoel het plaatje bij de zwarte pijl en circel. Bij mij is het rechter boutje van dat plaatje afgebroken.
 

Attachments

  • 0A000F77-FD4E-4D45-A4AF-8D081B20FCB8.jpeg
    0A000F77-FD4E-4D45-A4AF-8D081B20FCB8.jpeg
    121.7 KB · Views: 12
Kijk, dat is duidelijkheid.
Ik weet niet waarvoor het dient.
Maar heb wel een idee:
Alsof dit plaatje er voor zorgt dat de oliepomp ( die erachter zit) altijd in een badje van olie zit, wat niet meteen leeg is wanneer je een lange bocht maakt en de olie zich ophoopt aan een kant van het carter.
Ik zag een keer een video van een oude Honda 600S auto, waar een modern 4 cylinderblok van een snelle Honda motorfiets ingebouwd was.
Toen hij ermee op het circuit ging, was het blok in de soep gelopen na een paar rondjes, en het gebeurde in een bocht. Een tijdelijk gebrek aan olie, met desastreuze gevolgen. Hij moest een andere oliepan gaan maken om dit blijvend op te lossen.

Een revisie bedrijf maar ook een dealer, hebben wel een oplossing voor een afgebroken boutje.
Bijvoorbeeld een gaatje er in boren, en dan met een tegendraadse tap de bout los draaien.
Of vrijwel geheel uitboren en er een Helicoil in zetten: een nieuwe schroefdraad.

Dat was m.
 
Kijk, dat is duidelijkheid.
Ik weet niet waarvoor het dient.
Maar heb wel een idee:
Alsof dit plaatje er voor zorgt dat de oliepomp ( die erachter zit) altijd in een badje van olie zit, wat niet meteen leeg is wanneer je een lange bocht maakt en de olie zich ophoopt aan een kant van het carter.
Ik zag een keer een video van een oude Honda 600S auto, waar een modern 4 cylinderblok van een snelle Honda motorfiets ingebouwd was.
Toen hij ermee op het circuit ging, was het blok in de soep gelopen na een paar rondjes, en het gebeurde in een bocht. Een tijdelijk gebrek aan olie, met desastreuze gevolgen. Hij moest een andere oliepan gaan maken om dit blijvend op te lossen.

Een revisie bedrijf maar ook een dealer, hebben wel een oplossing voor een afgebroken boutje.
Bijvoorbeeld een gaatje er in boren, en dan met een tegendraadse tap de bout los draaien.
Of vrijwel geheel uitboren en er een Helicoil in zetten: een nieuwe schroefdraad.

Dat was m.
Dankjewel ga er naar kijken
 
Back
Top