Torque

New Member
Hallo,

Ik heb een 2013 50cc Zip 4t2v met ~15000km op de teller.

Deze heb ik laatst tweedehands gekocht, de vorige eigenaar heeft het om laten keuren van snor naar brom.

Ik heb de CDI doorgezaagd en een Malossi multivar gemonteerd. (Malossi vario, Malossi witte drukveer en Malossi 6,1 gram rollen.) De varioring is verwijderd en de kleppen zijn gesteld.

Hij trekt goed op maar heeft een dip vanaf ~30km/u en trekt erg langzaam door naar ~45km/u (of ~40km/u met een tegenwindje.) Ik word vaker ingehaald door niet opgevoerde 4t brom zip’s, vooral berg op.

Waardoor zou het kunnen dat de topsnelheid zo laag ligt ook al is die onbegrensd?

Zou het door iets wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft kunnen zijn?

En wat kan ik doen aan de dip vanaf ~30km/u?
 
Advertisement - register to remove this

Hoe hard loopt die nu? 40-45???

Zit er wel een (gele) brom cdi op? Want anders kan je zagen wat je wil maar harder zal die er niet van gaan....
Zelf heb ik een grijze Ducatti cdi. Ben je meteen van al dat gezeik af want deze is fabriek uit al ontgrenst. Dus ook geen gebeun meer met een zaag. Persoonlijk zaag ik sowieso liever niet in electronica maar dat ben ik..

Vervang de bougie + bougiekabel + bougiekapje. Deze zijn allemaal even belangrijk en ook hoef je er dan de komende twee jaar niet naar om te kijken en kan je het uitsluiten. Voor die paar euro hoef je het iig niet te laten.

Welke timing heb je de kleppen gezet? In en uit.

Zorg voor een originele piaggio v snaar (kan je dat ook uitsluiten)

78 of 80 sproeier. Zit überhaupt de oorspronkelijke carburateur (Keihin) er (nog) op of een replica? Dit zou mogelijk ook het trage kunnen verklaren... alle (replica) carbs ter vervanging van de originele keihin betreft allemaal goedkope troep, en deze rijden/presteren dan ook allen voor geen meter vergeleken met het origineel... dus zsm de vuilnisbak in, maar natuurlijk wel pas nadat je eerst een deugdelijke keihin van marktplaats heb geplukt (bij voorkeur ook van een zip afkomstig).
Of wanneer je niks aan het toeval over wil laten en geen zin heb in moeilijk gedoe/hoofdpijn: koop een nieuwe. Als je het geld kan missen zeker. Kost wat maar dan heb je ook wat..
Waar die ook iets beter van zal rijden is de originele uitlaat (met katalysator) vervangen door een standaard model zonder katalysator. Of wanneer je wat serieuzer ben: een turbokit.
Carterontluchting doet trouwens ook wonderen op een zip.
 
Hoe hard loopt die nu? 40-45???

Zit er wel een (gele) brom cdi op? Want anders kan je zagen wat je wil maar harder zal die er niet van gaan....
Zelf heb ik een grijze Ducatti cdi. Ben je meteen van al dat gezeik af want deze is fabriek uit al ontgrenst. Dus ook geen gebeun meer met een zaag. Persoonlijk zaag ik sowieso liever niet in electronica maar dat ben ik..

Vervang de bougie + bougiekabel + bougiekapje. Deze zijn allemaal even belangrijk en ook hoef je er dan de komende twee jaar niet naar om te kijken en kan je het uitsluiten. Voor die paar euro hoef je het iig niet te laten.

Welke timing heb je de kleppen gezet? In en uit.

Zorg voor een originele piaggio v snaar (kan je dat ook uitsluiten)

78 of 80 sproeier. Zit überhaupt de oorspronkelijke carburateur (Keihin) er (nog) op of een replica? Dit zou mogelijk ook het trage kunnen verklaren... alle (replica) carbs ter vervanging van de originele keihin betreft allemaal goedkope troep, en deze rijden/presteren dan ook allen voor geen meter vergeleken met het origineel... dus zsm de vuilnisbak in, maar natuurlijk wel pas nadat je eerst een deugdelijke keihin van marktplaats heb geplukt (bij voorkeur ook van een zip afkomstig).
Of wanneer je niks aan het toeval over wil laten en geen zin heb in moeilijk gedoe/hoofdpijn: koop een nieuwe. Als je het geld kan missen zeker. Kost wat maar dan heb je ook wat..
Waar die ook iets beter van zal rijden is de originele uitlaat (met katalysator) vervangen door een standaard model zonder katalysator. Of wanneer je wat serieuzer ben: een turbokit.
Carterontluchting doet trouwens ook wonderen op een zip.
Ja hij loopt nu 40-45km/u (op een lang recht stuk).

Deze CDI zit er nu in, deze heb ik dus ook doorgezaagd, zonder positief effect.IMG_1947.jpeg

Ik zal de grijze Ducati CDI uitproberen. De bougie, bougiedop en bougiekabel zijn eigenlijk ook wel toe aan vervanging.

Ik ga inderdaad ook controleren of de originele carburateur er nog in zit en een grotere sproeier en in monteren.

De kleppen zijn afgesteld op 0,10 inlaat en 0,15 uitlaat.

Er zit nu een chinese v-snaar in, deze ga ik sowieso vervangen. Zou een Malossi v-snaar niet beter presteren dan een originele Piaggio v-snaar?
 
Ja 40-45 is indd niet in lijn met je setup.. zou eerder rond de 60 a 75 moeten liggen.
Wat betreft de klepspeling geeft Piaggio 'tegenwoordig' 0.10 in, en 0.10 uit, aan in het onderhoudsboekje. Voor mijn zip uit 2016 was dit iig al zo en voor mijn zip rijdt het net iets lekkerder dan 0.10 - 0.15, maar dit is echt zo marginaal.... een klepspeling van 0.10 - 0.15 helemaal prima voor nu. Wanneer je zip straks/uiteindelijk weer wat beter rijdt moet je maar eens uitproberen wat voor jou het beste werkt.
En ik zou met jou setup gewoon de piaggio snaar aanhouden. Vol gas met Joey Schaar zweert ook bij de originele snaar wanneer je een licht opgevoerde zip hebt. Bij mijn zip met malos vario en originele snaar is een shim ringetje nodig met een dikte van een halve millimeter 0.5mm. Ik ga er voor het gemak even van uit dat dit bij jou dus ook het geval is. Zonder shim ringetje kan de snaar niet goed onderin de vario komen, wat zich uit in een lagere topsnelheid maar ook langzamer optrekken vanuit stil stand. Dit omdat je snaar te vroeg aangrijpt daar die dan te breed is, of is de ruimte tussen je voorste poulie is te smal? Of beide? Het is uiteindelijk maar hoe je het bekijkt ;) Google maar eens afbeeldingen op shimmen scooter dan is dit hele verhaal je meteen helemaal duidelijk indien dat nu nog niet het geval is..
Ik kijk er ook niet raar van op als dit een (groot) deel van het probleem is met die china snaar die er momenteel op zit ;)
En met een malossi of polini luchtfilter insert ademt je scooter toch net iets makkelijker. Alle beetjes helpen immers. En laat het duidelijk zijn: bij een 4t scoot moet je het uiteindelijk toch hebben van al deze kleine beetje bij elkaar... succes!
Post automatically merged:

Ja 40-45 is indd niet in lijn met je setup.. zou eerder rond de 60 a 75 moeten liggen.
Wat betreft de klepspeling geeft Piaggio 'tegenwoordig' 0.10 in, en 0.10 uit, aan in het onderhoudsboekje. Voor mijn zip uit 2016 was dit iig al zo en voor mijn zip rijdt het net iets lekkerder dan 0.10 - 0.15, maar dit is echt zo marginaal.... een klepspeling van 0.10 - 0.15 helemaal prima voor nu. Wanneer je zip straks/uiteindelijk weer wat beter rijdt moet je maar eens uitproberen wat voor jou het beste werkt.
En ik zou met jou setup gewoon de piaggio snaar aanhouden. Vol gas met Joey Schaar zweert ook bij de originele snaar wanneer je een licht opgevoerde zip hebt. Bij mijn zip met malos vario en originele snaar is een shim ringetje nodig met een dikte van een halve millimeter 0.5mm. Ik ga er voor het gemak even van uit dat dit bij jou dus ook het geval is. Zonder shim ringetje kan de snaar niet goed onderin de vario komen, wat zich uit in een lagere topsnelheid maar ook langzamer optrekken vanuit stil stand. Dit omdat je snaar te vroeg aangrijpt daar die dan te breed is, of is de ruimte tussen je voorste poulie is te smal? Of beide? Het is uiteindelijk maar hoe je het bekijkt ;) Google maar eens afbeeldingen op shimmen scooter dan is dit hele verhaal je meteen helemaal duidelijk indien dat nu nog niet het geval is..
Ik kijk er ook niet raar van op als dit een (groot) deel van het probleem is met die china snaar die er momenteel op zit ;)
En met een malossi of polini luchtfilter insert ademt je scooter toch net iets makkelijker. Alle beetjes helpen immers. En laat het duidelijk zijn: bij een 4t scoot moet je het uiteindelijk toch hebben van al deze kleine beetje bij elkaar... succes!
En nog ff een losse tip:
Post automatically merged:

Ja 40-45 is indd niet in lijn met je setup.. zou eerder rond de 60 a 75 moeten liggen.
Wat betreft de klepspeling geeft Piaggio 'tegenwoordig' 0.10 in, en 0.10 uit, aan in het onderhoudsboekje. Voor mijn zip uit 2016 was dit iig al zo en voor mijn zip rijdt het net iets lekkerder dan 0.10 - 0.15, maar dit is echt zo marginaal.... een klepspeling van 0.10 - 0.15 helemaal prima voor nu. Wanneer je zip straks/uiteindelijk weer wat beter rijdt moet je maar eens uitproberen wat voor jou het beste werkt.
En ik zou met jou setup gewoon de piaggio snaar aanhouden. Vol gas met Joey Schaar zweert ook bij de originele snaar wanneer je een licht opgevoerde zip hebt. Bij mijn zip met malos vario en originele snaar is een shim ringetje nodig met een dikte van een halve millimeter 0.5mm. Ik ga er voor het gemak even van uit dat dit bij jou dus ook het geval is. Zonder shim ringetje kan de snaar niet goed onderin de vario komen, wat zich uit in een lagere topsnelheid maar ook langzamer optrekken vanuit stil stand. Dit omdat je snaar te vroeg aangrijpt daar die dan te breed is, of is de ruimte tussen je voorste poulie is te smal? Of beide? Het is uiteindelijk maar hoe je het bekijkt ;) Google maar eens afbeeldingen op shimmen scooter dan is dit hele verhaal je meteen helemaal duidelijk indien dat nu nog niet het geval is..
Ik kijk er ook niet raar van op als dit een (groot) deel van het probleem is met die china snaar die er momenteel op zit ;)
En met een malossi of polini luchtfilter insert ademt je scooter toch net iets makkelijker. Alle beetjes helpen immers. En laat het duidelijk zijn: bij een 4t scoot moet je het uiteindelijk toch hebben van al deze kleine beetje bij elkaar... succes!
Post automatically merged:


En nog ff een losse tip:
Want met die blauwe inlaatspruitstuk pakking blijf je anders tot in de eeuwigheid problemen houden met valse lucht en ga je straks net als vele mensen denken dat dit komt door de acceleratiepomp, welke overigens prima werkt. MITS je maar GEEN valse lucht heb. En wat je uiteindelijk meer uitgeeft aan die premium benzine bespaar je uiteindelijk ruimschoots omdat je niet om de haverklap een nieuw inlaatspruitstuk hoeft aan te schaffen. Jaja, aldoende leert men ^^
 

Attachments

  • 16968091190141681019816337351490.jpg
    16968091190141681019816337351490.jpg
    89.7 KB · Views: 8
Last edited:
Back
Top