Zip 4t komt *soms* langzaam op toeren wanneer die warm is

Goeiedag, ik zit met een probleem bij mijn Piaggio Zip 4t2v 2014 brom.
KM stand: 10029 km


De scooter rijdt wanneer hij koud is na 2 minuten in 1 keer door. Echter is het zo dat hij *af en toe* wanneer die 10 minuten heeft gereden ineens heel langzaam op zijn toeren komt. De gasreactie voelt dan heel langzaam, en hij rijdt als een snorscooter. Verder stottert hij niet ofzo, het is gewoon alsof die twee/drie keer zoveel tijd nodig heeft om op toeren te komen. Zodra dit begint, rijdt hij met de minuut steeds minder hard tot hij op een gegeven moment stopt. Het proces verloopt dus zo:

-> voelt een heel Klein beetje langzamer bij trekken vanaf de 0 -> wordt al meer merkbaar met elke keer gasgeven -> topsnelheid wordt steeds lager -> ineens duurt het 1-2 seconden voordat ik vanaf stilstand kan wegrijden -> proces herhaalt zich maar dan erger

Wat ik raar vind, is dat dit zich niet altijd afspeelt. Ik heb een paar keer een half uur lang gereden zonder problemen. Wat ik wel merk is dat dit probleem zich vaker afspeelt als het rond de 4-5 graden is en/of nat weer, maar dat kan toeval zijn.

Ik heb gisteren mijn overbrenging (variateur, koppeling) van de assen gehaald en bekeken. Er zat niks geks aan, alles is in orde.

Wel hoor ik wanneer de scooter warm is af en toe een soort schraapgeluid bij de uitlaat/vertanding, meestal na een behaalde toerental.
Ook is het zo dat wanneer de scooter dan een minuutje of 2 stilstaat dat die dan weer normaal doet.

Setup:
50cc origineel Piaggio cilinder
Malossi multivariate + 7.2g rollen
Witte malossi drukveer
Voor de rest standaard overbrenging
Sproeier 80


Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Bougie? CDI? Vertanding?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Wanneer zijn het laatst de kleppen gesteld ? En wat doet hij als je de benz dop van de tank er niet helemaal opzet , om uit te sluiten dat de tank ontluchting verstopt zit
Kleppen zijn ongeveer 2 maandjes geleden gesteld op 0.10 inlaat en 0.15 uitlaat. Ik zal even kijken hoe hij het doet als ik de tankdop er niet vacuum in schroef. Ik merk vooral dat hij zo begint te doen na het rijden op wegen met veel bobbels zoals woonwijken.

Ook is het zo dat hij op de middenstandaard normaal op toeren komt, enkel niet Onder lading.
 
Wanneer zijn het laatst de kleppen gesteld ? En wat doet hij als je de benz dop van de tank er niet helemaal opzet , om uit te sluiten dat de tank ontluchting verstopt zit
Update:

Ik heb er een goede 40 minuten mee gereden, zowel met de tankdop vacuum geschroefd en de tankdop amper geschroefd.

Ik heb een lange tijd op lange wegen zonder bobbels gereden en hij deed het perfect. Ook op kleine wegen in de woonwijk met veel bobbels en deed hij het ook prima. Ik voelde misschien een klein verschil bij de bobbelwegen, maar niks dat erg merkbaar is.

Ik snap het nog steeds niet. Het is op dit moment 9 graden en hij doet het dus normaal, op de schraapgeluiden uit mijn vertanding/uitlaat na. Geen (merkbaar) vermogingsverlies dus.

Iemand enig ander idee?
 
Update: vanochtend na 8 minuten rijden bij 5 graden begon hij weer hetzelfde te doen. Ik heb een paar maanden geleden de olie ververst en castrol 10W40 olie gebruikt ipv de aangeraden 5W40 olie. Misschien kan dat uitmaken? Ik zal ook de komende dagen mijn vertandingsolie verversen, misschien dat die ook te oud wordt.
 
Dat denk ik niet 5w40 , en 10w40 overlappen elkaar qua temp hier . alleen bij extreme kou zou dit uitmaken . Rij zelf zomer en winter met 10w40 van Valvoline , die ik bij de action haal .
Interessant. Ik zal mijn vertanding zsm laten nakijken, ik hoor namelijk rare geluiden ervandaan komen en ik hoor iets ratelen binnen. Denk dat het probleem daar vandaan komt.
 
Back
Top