Zip 4t 2v start niet meer

Ruben 420

New Member
Hoi ik had laatst onder het rijden een vreemd getik daarna viel hij uit en wil hij niet meer starten.
Ik heb meerdere dingen gechecked zoals het luchtfilter en gecheckt op vonk en dat heeft hij nog compressie heeft hij ook nog.
Ik heb de kleppen ook opnieuw gesteld.
Maar hij start nog steeds niet weet iemand waaraan het nog meer kan liggen?
 
Advertisement - register to remove this

Dat klopt inderdaad. Als je vindt dat ie nog wel compressie heeft dan moet dat goed zijn.
Had je de timing gedaan zoals ik beschreven had? Sommigen doen het via het 2t/4t puntje dat je op de koelvin ziet maar dat zou ik afraden want als je niet exact recht erop kijkt kan ie al 1 tandje verkeerd staan.
Neehoor doe t nooit via dat 2t 4t puntje want dat vind ik erg onhandig dus zorg altijd dat hij precies goed op tijd staat en stel dan pas de kleppen
 
Nog een idee, check de cdi eens. Ik heb ook wel eens gehad dat ie wel vonkte maar niet meet op tijd. Je zou ‘m effe in een zip van ‘n vriend kunnen zetten en kijken of die het dan nog doet
Post automatically merged:

Om ook nog uit te sluiten, is de uitlaat niet verstopt? Wel eens bij 2t gehad.
 
Last edited:
Dan toch nog even over het optijd zetten.
Heb je dat gedaan bij de compressie slag? De zuiger komt ook een keer boven met de uitlaatklep open.
De krukas draait 2 rondjes terwijl de nokas er maar 1 draait.
Je moet echt de compressie opbouw voelen als je ‘m naar het juiste punt aan het draaien bent (als het streepje op het tandwiel naar boven komt).
Anders nog andere bougie proberen soms vonken ze wel buiten maar niet onder druk.
Post automatically merged:

Weet je zeker dat die oude cdi het nog doet? Ik check altijd in een scooter van een vriens om 100% zeker te zijn
 
Je blijft nu door klooien , alles wat aan gegeven wordt is in orde , maar als je nu eens begint met de basis , meet eens de compressie . En de vonk komt ook , op hetzelfde tijdstip , tijdens het tuimelen van de kleppen , z.g.n. waste spark . Er zit maar één nok op het vliegwiel welk 2 keer langskomt .
 
Dan toch nog even over het optijd zetten.
Heb je dat gedaan bij de compressie slag? De zuiger komt ook een keer boven met de uitlaatklep open.
De krukas draait 2 rondjes terwijl de nokas er maar 1 draait.
Je moet echt de compressie opbouw voelen als je ‘m naar het juiste punt aan het draaien bent (als het streepje op het tandwiel naar boven komt).
Anders nog andere bougie proberen soms vonken ze wel buiten maar niet onder druk.
Post automatically merged:

Weet je zeker dat die oude cdi het nog doet? Ik check altijd in een scooter van een vriens om 100% zeker te zijn
Jazeker daar ben ik zeker van alleen de gene die er op zit is onbegrensd en die niet.
Ik zorg ook altijd dat het streepje gelijk staat met t puntje.
Ik zou nog is een andere boegie kunnen proberen
 
Je blijft nu door klooien , alles wat aan gegeven wordt is in orde , maar als je nu eens begint met de basis , meet eens de compressie . En de vonk komt ook , op hetzelfde tijdstip , tijdens het tuimelen van de kleppen , z.g.n. waste spark . Er zit maar één nok op het vliegwiel welk 2 keer langskomt .
Beste trabiarie,
Bij de zips die ik heb zitten er 2 nokjes op het vliegwiel. Volgens de handleiding moet de 2e (als je de draairichting volgt) uitgelijnd worden met de pickup als streepje op de nokkenas verticaal staat.(relatief dan)
Post automatically merged:

Beste trabiarie,
Bij de zips die ik heb zitten er 2 nokjes op het vliegwiel. Volgens de handleiding moet de 2e (als je de draairichting volgt) uitgelijnd worden met de pickup als streepje op de nokkenas verticaal staat.(relatief dan)
Maar ik denk dat Ruben dat wel juist gedaan heeft, aangezien het erop lijkt dat hij dit wel vaker heeft gedaan
Post automatically merged:

Nog een idee, vonkt de bougie tegen frame aan of tegen blok aan? Check aardekabel (zit bij startmotor)
 

Attachments

  • IMG_7809.jpeg
    IMG_7809.jpeg
    98.8 KB · Views: 2
Last edited:
Beste trabiarie,
Bij de zips die ik heb zitten er 2 nokjes op het vliegwiel. Volgens de handleiding moet de 2e (als je de draairichting volgt) uitgelijnd worden met de pickup als streepje op de nokkenas verticaal staat.(relatief dan)
Post automatically merged:


Maar ik denk dat Ruben dat wel juist gedaan heeft, aangezien het erop lijkt dat hij dit wel vaker heeft gedaan
Post automatically merged:

Nog een idee, vonkt de bougie tegen frame aan of tegen blok aan? Check aardekabel (zit bij startmotor)
Ik heb het gechecked op het frame of hij vonkte maar zou het misschien ook iets met de ontstekeng te maken kunnen hebben?
Post automatically merged:

Oke ik heb net even op nieuw staan kicken hij gaat nu voor 2 a 3 sec aan voordat hij uitvalt.
 
Had je nog iets aangepast of werkte die gewoon na langer kicken?

Dat is goed nieuws dat ie een teken van leven geeft. Nu zou ik in de carb. en inlaat gaan zoeken naar vaccuum lek. en sproeiers / kanaaltjes doorblazen. Je kunt remmenreiniger rond de inlaat spuiten als is even loopt en als toerental verandert is er lek
 
Had je nog iets aangepast of werkte die gewoon na langer kicken?

Dat is goed nieuws dat ie een teken van leven geeft. Nu zou ik in de carb. en inlaat gaan zoeken naar vaccuum lek. en sproeiers / kanaaltjes doorblazen. Je kunt remmenreiniger rond de inlaat spuiten als is even loopt en als toerental verandert is er lek
Heb niks aan gepast alles gewoon na gecheckt alleen wou hij ineens starten nadat ik er deo in spoot dus ga dit wat je noemt even doen
 
Mooi. Even de rubberen inlaat eraf halen, handpalm. Zuigen aan de kant van de carb en met handpalm andere kant dicht drukken en een vinger op het gat waar vacuum slangetje op gaat. Zou vacuum moeten kunnen zuigen
Ik zou de hele rubberen inlaat (tussen kop en carb) eraf halen en deze checken op een lek (op de manier zoals ik hierboven beschrijf). Soms zitten er scheurtjes in die je niet makkelijk kan zien.
 
Kun je nog eens beschrijven hoe hij ermee ophield? Reed je hard en was het ineens. Kwam het geratel een paar seconden voordat de motor uitging? Zou iemand iets in je benzine gedaan kunnen hebben?
Ik zou de carberateur eraf halen en vlotterbak eraf en sproeiera doorblazen. Vooral de kleine stationair sproeier
 
Kun je nog eens beschrijven hoe hij ermee ophield? Reed je hard en was het ineens. Kwam het geratel een paar seconden voordat de motor uitging? Zou iemand iets in je benzine gedaan kunnen hebben?
Ik zou de carberateur eraf halen en vlotterbak eraf en sproeiera doorblazen. Vooral de kleine stationair sproeier
Ik reed door mn dorp heen en hoorde ik ineens een getik optrekken ging ook door de helft heen.
De stationair sproeier zou ik nog is kunnen door blazen de andere sproeier heb ik vervangen.
 


Write your reply...
Back
Top