Zip 4t 2v geen vermogen

Pesman

Member
Hallo allemaal,

Ik heb een zip van een maat van mij en daar ben ik mee bezig. Hij heeft hem poosje geleden naar iemand gebracht die hem flink heeft verkloot. Namelijk carberateur zat vol met zand en troep. Zelf voor de benzine tank.
Na een nieuwe carberateur en een nieuwe tankfilter etc. Liep hij weer. Alleen wou hij niet harder dan 40 en rijd hij op half gas beter dan op volgas. Daarvoor ging hij 65.
Nu ben ik met hem aan het overleggen hoe of wat. En hij vind het goed als ik de cilinder loshaal en er een nieuwe in zet.

Maar voordat ik nu aan de slag ga met de boel bestellen wou ik even zekerweten of ik nog niets heb overgeslagen. Zijn er nog andere dingen die het kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

heb je compressie gemeten? voor je een cilinder gaat vervangen die misschien nog wel in orde is? vaak komt "zand" (wat ook kan "ontstaan" als er alleen maar slechte benzine werd getankt) niet door sproeiers heen, dus zolang de olie nog goed en op peil was, verwacht ik dáár niet meteen gevolgen van voor de cilinder? nieuwe carb? kreeg je de oude niet meer schoon? en hopelijk wel en goeie vervanger (geen mezooily)
 
heb je compressie gemeten? voor je een cilinder gaat vervangen die misschien nog wel in orde is? vaak komt "zand" (wat ook kan "ontstaan" als er alleen maar slechte benzine werd getankt) niet door sproeiers heen, dus zolang de olie nog goed en op peil was, verwacht ik dáár niet meteen gevolgen van voor de cilinder? nieuwe carb? kreeg je de oude niet meer schoon? en hopelijk wel en goeie vervanger (geen mezooily)
Nee compressie heb ik niet gemeten. Maar stelt de compressie is niet goed.. Wat doe ik dan? Werd gewoon e10 getankt. Olie is zo ver ik weet prima zou ik zo nog even nachecken. En ja of het zand was weet ik niet. Was in iedergeval fijn zanderig spul.
Nieuwe carb jazeker. Aangezien ik de naald die aan de vlotterbak hangt met een griptang eruit heb moeten trekken. Zoveel "zand" zat ertussen.
En ja de vervanger word waarschijnlijk mezooily :P
 
Nee compressie heb ik niet gemeten. Maar stelt de compressie is niet goed.. Wat doe ik dan? Werd gewoon e10 getankt. Olie is zo ver ik weet prima zou ik zo nog even nachecken. En ja of het zand was weet ik niet. Was in iedergeval fijn zanderig spul.
Nieuwe carb jazeker. Aangezien ik de naald die aan de vlotterbak hangt met een griptang eruit heb moeten trekken. Zoveel "zand" zat ertussen.
En ja de vervanger word waarschijnlijk mezooily :p
ja "gewoon E10" is foute boel.
voor een cilinder maakt het merk niet zoveel uit, voor een carburateur wel, maar die heb je al.
 
Hoe is het zand in tank en carb terecht gekomen?
Bekijk ook eerst even luchtfilter en rtaject,
en als het kan compressie meten voorafgaand aan losnemene en bekijken, mogelijk voorkomt dit een pakkingssetje.
Groet,
 
ja "gewoon E10" is foute boel.
voor een cilinder maakt het merk niet zoveel uit, voor een carburateur wel, maar die heb je al.
Oke, en stel e10 was het probleem wat kan ik er nu dan nog aan doen?
En ik tank altijd al in mn zipjes e10 is het zo schadelijk dat het letterlijk vergaat in "zand"?
Voor mijn auto net zo.

Hoe is het zand in tank en carb terecht gekomen?
Bekijk ook eerst even luchtfilter en rtaject,
en als het kan compressie meten voorafgaand aan losnemene en bekijken, mogelijk voorkomt dit een pakkingssetje.
Groet,
Hoe het zand in de tank terecht gekomen is heb ik ook veel vragen bij...
Luchtfilter heb ik gister met de compressor even schoon gespoten.. maar die was sowieso niet vuil.
Een extra pakking setje bestel ik er sowieso vaak bij. Ook aangezien het was @C-Row al zei Mezooily is.
 
een auto verbruikt zijn E10 een stuk vlotter, waardoor het minder kans krijgt om in "zand" over te gaan. (weet niet om wàt voor auto het gaat, mijn Yaris 1.0 uit '99 krijgt ook geen E10.
Ethanol is alcohol, dat nauw verwant is aan suiker (rum van suikerriet) .. dat "zand" is volgens mij eerder "suiker" en ik ben het in veel carburateurs tegengekomen van machines en brommers die lang stilstonden of "seizoensgebonden' werden gebruikt. als je E5 of liever nog E0 (Shell V-power/BP Ultimate) tankt heb je hier veel minder kans op. Weet je dat je je scooter de hele winter niet gebruikt, rij je tank dan leeg en tank dan wat Aspen of vergelijkbare alkylaatbenzine (blijvend vloeibaar gemaakt LPG, súper zuiver) voor je 'm wegzet.
Post automatically merged:

Oke, en stel e10 was het probleem wat kan ik er nu dan nog aan doen?
verse E0 tanken blijven. (en kijken of die "suiker" oplost met carb. cleaner.
maar is je nieuwe carb. nou ook een mezooily? want dat zou nù wel eens je probleem kunnen zijn.
verder klepspeling checken en/of stellen. (als ie te arm doorreed met verstopte carb. kan er nu ook een klep verbrand zijn.)
en gewoon eerst compressie checken.
 
Last edited:
een auto verbruikt zijn E10 een stuk vlotter, waardoor het minder kans krijgt om in "zand" over te gaan. (weet niet om wàt voor auto het gaat, mijn Yaris 1.0 uit '99 krijgt ook geen E10.
Ethanol is alcohol, dat nauw verwant is aan suiker (rum van suikerriet) .. dat "zand" is volgens mij eerder "suiker" en ik ben het in veel carburateurs tegengekomen van machines en brommers die lang stilstonden of "seizoensgebonden' werden gebruikt. als je E5 of liever nog E0 (Shell V-power/BP Ultimate) tankt heb je hier veel minder kans op. Weet je dat je je scooter de hele winter niet gebruikt, rij je tank dan leeg en tank dan wat Aspen of vergelijkbare alkylaatbenzine (blijvend vloeibaar gemaakt LPG, súper zuiver) voor je 'm wegzet.
Hmm oke, weer wat geleerd.
Alleen naast dit hoe fix ik het. Dat het erin heeft gezeten is nou eenmaal een feit..
Want ik weet niet meer waar ik naar moet kijken naast de cilinder.
 
een auto verbruikt zijn E10 een stuk vlotter, waardoor het minder kans krijgt om in "zand" over te gaan. (weet niet om wàt voor auto het gaat, mijn Yaris 1.0 uit '99 krijgt ook geen E10.
Ethanol is alcohol, dat nauw verwant is aan suiker (rum van suikerriet) .. dat "zand" is volgens mij eerder "suiker" en ik ben het in veel carburateurs tegengekomen van machines en brommers die lang stilstonden of "seizoensgebonden' werden gebruikt. als je E5 of liever nog E0 (Shell V-power/BP Ultimate) tankt heb je hier veel minder kans op. Weet je dat je je scooter de hele winter niet gebruikt, rij je tank dan leeg en tank dan wat Aspen of vergelijkbare alkylaatbenzine (blijvend vloeibaar gemaakt LPG, súper zuiver) voor je 'm wegzet.
Post automatically merged:


verse E0 tanken blijven. (en kijken of die "suiker" oplost met carb. cleaner.
maar is je nieuwe carb. nou ook een mezooily? want dat zou nù wel eens je probleem kunnen zijn.
verder klepspeling checken en/of stellen. (als ie te arm doorreed met verstopte carb. kan er nu ook een klep verbrand zijn.)
en gewoon eerst compressie checken.
Jup is ook mezooily, maar ook dan mijn eigen zip rijd prima 72 met mezooily. Heb de tank inmiddels volledig gespoeld. Dus die is wel schoon.
Ja ik heb de kleppen gesteld 0,10 inlaat 0,15 uitlaat. ging verder ook flekkenloos. Even flink door gestart zonder kleppendeksel en de kleppes doen netjes hun werk. En of die verbrand is durf ik niet te zeggen.

En ik heb geen compressie meter tenminste nog niet. En stel hij heeft te weinig compressie? wat doe ik dan als eerst, pakkingen vervangen?
 
verbrande klep komt wel aan het licht als je compressie test.
even investeren (€30?) , zéker als je ook aan andermans spul sleutelt. let op dat de juiste maat schroefdraadadapter er bij zit, zat er bij mijn setje niet bij, mocht ik weer los bijbestellen, had ik 1 duurder genomen had ik alle mogelijke maten gehad.
 
verbrande klep komt wel aan het licht als je compressie test.
even investeren (€30?) , zéker als je ook aan andermans spul sleutelt. let op dat de juiste maat schroefdraadadapter er bij zit, zat er bij mijn setje niet bij, mocht ik weer los bijbestellen, had ik 1 duurder genomen had ik alle mogelijke maten gehad.
Oke bedankt, zal ik naar kijken.
 
Back
Top