Dit is (volgens mij) de wisselspanning die vanuit je stator/ontsteking komt.Er zit inderdaad kortsluiting in het systeem. Dit is de grijs/blauwe draad tussen de ontsteking en de spanningsregelaar. Wat is de functie van deze draad? Weet iemand dat?
Welke waarde zou ik moeten meten om te kunnen bepalen of die goed is?Niet zozeer op een ander spoor , maar als je nu de aansluiting van de stator , van de blauwe draad meet Ohm se waarde t.o.v de massa ? Welke waarde komt hier dan uit . Wat in mij beleving ook kan zijn ( maar in mijn denkwijze) , is dat er iets in de regelaar defect is , en zodra deze doorverbind om te laden hier iets fout gaat .
Hij gaf aan dat recent de ontsteking is vervangen. De spanningsregelaar heb ik ook al vervangen om uit te sluiten.
Het wordt een beetje verwarrend.Bedoel je hiermee als je de startmotor bediend , of als de motor aanslaat en loopt ?
Zeker verwarrend…voor mij misschien nog meer.Het wordt een beetje verwarrend.
Accu is goed, accu is niet goed, zekering kapot bij het starten, als de motor start, nu na 5 seconden als het contact aan is.
@trabiarie Stelt een vraag om toch de juiste richting van het probleem te zoeken maar daar komt geen antwoord op.
Nu blijkt dat de zekering kapot gaat als het contact aan is veranderd dat alles. Het betekent iig dat de kapotte zekering veroorzaakt kan worden door alles wat stroom krijgt zodra het contactsleutel wordt omgedraaid.
Ik kan je alleen maar adviseren om een multimeter te pakken, de schema uit te printen en systematisch de elektrische onderdelen en bedrading te controleren.
Niet helemaal..Even alles op een rijtje , zoals ik het nu begrijp , heb je , als je de regelaar aangesloten hebt , en je doet je contact aan , sluiting.
Zodra je de regelaar afkoppelt , heb je geen sluiting meer .
Maar doet dan de rest van je installatie het ? rem licht / claxon of gewone licht . De knipperlichten zullen niet werken dan , want dat signaal komt uit de regelaar , of zijn dit op de regelaar 2 connectoren ? ( 1 voor het laden , en 1 voor de installatie?)
jij vermoed dat de blauwe draad de boosdoener is , Klopt het schema hier eerder gepost door @symmie ?
Dan gaat de blauwe draad dus van de zekering , naar de stator . Als je deze draad afkoppelt , bij de zekering , en bij de regelaar alles aan gekoppeld
laat , wat gebeurt er dan , als je het contact aan zet ? En heb je dan ook weer knipperlichten ?
Post automatically merged:
En dan schiet mij nog een gekke vraag te binnen , op de connector van de stator , komen daar alle kleuren overeen met de stekker ?
Ik bedoel dus blauw op blauw e.c.t.
Mag ik hieruit concluderen dat de verlichting 5 seconden brandt zonder dat de motor loopt?Netjes gesoldeerd en krimpkous erover. Draad erbij gestoken, moest immers nu opgelost zijn. Zekering 10A er weer in. Lampen en alles zoals het hoort, nice….voor 5 seconden. Poef….
Waarom zet je het contact aan om de weerstand te meten?Als ik het contact aan zet geeft de blauw draad naar de zekering (gekoppeld met rood van het contact) iets meer dan 400 Ohm.
Bedankt voor je reactie.Als je kortsluiting zoekt moet je meten naar massa.
Je meet met alles nog aangesloten, zo kun je nooit het probleem isoleren.
Zekering er uit halen, geen lamp er tussen, connector van contact loshalen, connector van stator los, connector van regelaar los en van de cdi.
Stator doormeten volgens werkplaats handboek, idem voor de regelaar. Draden vd connector vd regelaar en vd stator (draadboom zijde) doormeten naar massa.
Post automatically merged:
voor de duidelijkheid, ALLE draden vd stator en regelaar doormeten naar massa.
Post automatically merged:
Mag ik hieruit concluderen dat de verlichting 5 seconden brandt zonder dat de motor loopt?
Dat heb ik gedaan om te kijken of er verschil optreed omdat de blauw van de stator en rood/wit samen geknepen op de zekering zitten conform schema. Als ik ze door meet zonder contact aan kom ik 0,4 Ohm. Maar zoals gezegd probeer ik te snappen wanneer welke waarde wel of niet goed is. Wordt steeds wijzer en met de hulp hier probeer ik erachter te komen..Waarom zet je het contact aan om de weerstand te meten?
Als je zoekt naar kortsluiting idd meten vd betreffende draad naar massa. (in geval van weerstand meten waarbij er geen sprake is van diodes of leds maakt rode of zwarte pen op draad of massa niet uit). Als je 0 Ohm zou meten dan is er juist sprake van kortsluiting. Je moet als het goed is een oneindige weerstand meten wat dus inhoudt geen contact met massa.Ben lerende wat betreft de waarden die ik moet krijgen om uit te sluiten of er kortsluiting is of dat de gemeten waarde goed is. Dus elk draadje moet ik doormeten met rood op de draad en zwart op massa en dan moet de waarde eigenlijk 0 Ohm zijn toch?
Als ik het contact aanzet doet de verlichting (dc) het zo lang de accu voldoende power heeft.
De verlichting voorzijde is allemaal LED en is daarom ook op dc aangesloten. De motor hoeft hiervoor niet te lopen om ze aan te hebben, alleen het contact Sorry voor de verwarring. Koplamp is een angel eye.Als je zoekt naar kortsluiting idd meten vd betreffende draad naar massa. (in geval van weerstand meten waarbij er geen sprake is van diodes of leds maakt rode of zwarte pen op draad of massa niet uit). Als je 0 Ohm zou meten dan is er juist sprake van kortsluiting. Je moet als het goed is een oneindige weerstand meten wat dus inhoudt geen contact met massa.
Ik stel voor dat je even stopt met meten want de verlichting is niet geschakeld zoals het hoort. Deze moet alleen branden als de motor loopt. De bedrading en zekering is daar niet op gedimensioneerd. Trek de stekker van de koplamp er eens af en kijk wat er dan gebeurd met de zekering. Best grote kans dat hij heel blijft. Meet dan ook met lopende motor welk voltage je hebt op de accu (als de zekering heel is gebleven).
Als toch bij de koplamp bezig bent kijk dan ook hoeveel watt de lamp is.