This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Zip 2T - acculaadcircuit probleem (accu laad niet op)

Ik heb je in pst #11 een link gestuurd naar een elektrische schema. Die zou je even moeten bekijken en vanaf de zekering de draden moeten volgen. Let vooral op de blauwe draad.

Ik denk dat je even duidelijkheid moet geven en de vragen van @trabiarie zou moeten beantwoorden met nog twee bijkomende, klapt de zekering er niet al uit als het contact aan doet en start je nu eigenlijk elektrisch of met de kickstarter.
 
Er zit inderdaad kortsluiting in het systeem. Dit is de grijs/blauwe draad tussen de ontsteking en de spanningsregelaar. Wat is de functie van deze draad? Weet iemand dat?
 
Is de kortsluiting dan weg als je deze draad loskoppelt . En wanneer heb je nu kortsluiting , dat heb je nog steeds niet beantwoord , als de motor loopt ? Of als je het contact alleen aan zet ?
 
Er zit inderdaad kortsluiting in het systeem. Dit is de grijs/blauwe draad tussen de ontsteking en de spanningsregelaar. Wat is de functie van deze draad? Weet iemand dat?
Dit is (volgens mij) de wisselspanning die vanuit je stator/ontsteking komt.
 
Vandaag lekker aan de knutsel geweest met de scooter. Eerst op onderzoek gegaan naar de kortsluiting. Gestart met de welbekende methode van autolamp aan 2 draden in de zekeringhouder. Bij aanzetten contact gelijk fel branden. Helder, kortsluiting. Eerst stekker spanningsregelaar losgehaald. Lampje uit. Oké, die richting op dus. Na wat verder zoeken stekker bij de ontsteking los (en stekker spanningsregelaar aangesloten) lampje uit. Oké, daar zit dus het probleem. Na wat hersenspinsel uiteindelijk de pin van de grijs/blauw losgemaakt en de stekker op de ontsteking gedaan. Lampje uit, draad erbij, lampje aan. In mijn beleving dacht ik het euvel gevonden te hebben en draad vervangen. Netjes gesoldeerd en krimpkous erover. Draad erbij gestoken, moest immers nu opgelost zijn. Zekering 10A er weer in. Lampen en alles zoals het hoort, nice….voor 5 seconden. Poef….
Dus een nieuwe ontsteking bestelt vanavond. Naar mijn idee moet dat het probleem oplossen. Kon nergens iets van een beschadiging of iets zien. Zag er bijna als nieuw uit maar het moet daarin zitten. Zodra ontvangen eerst even testen. Aansluiten op de stekker en contact aan. Dan geen kortsluiting is het opgelost. Dan wel kortsluiting, tja….dan weet ik het even niet meer.

Indien opvallendheden inzet verhaald die jullie op een ander spoor zetten dan verneem ik dat graag. Volgens mij heb ik hiermee de eventueel nog openstaand vragen ter aanvullende info beantwoord. Thanks weer voor zover.
 
Niet zozeer op een ander spoor , maar als je nu de aansluiting van de stator , van de blauwe draad meet Ohm se waarde t.o.v de massa ? Welke waarde komt hier dan uit . Wat in mij beleving ook kan zijn ( maar in mijn denkwijze) , is dat er iets in de regelaar defect is , en zodra deze doorverbind om te laden hier iets fout gaat .
 
Ik neem aan dat je bovenstaande testjes gedaan hebt met het contactslot uit?
Lijkt mij niet dat het probleem in de stator (jij noemt dit ontsteking) zit.
Ook al zou in de stator een kortsluiting zitten, vanuit de accu/zekering zit hier de spanningsregelaar tussen.
Deze mag geen gelijkspanning vanuit de accu terugsturen naar deze spoel op de stator.
Mij lijkt het probleem dus de spanningsregelaar te zijn.

Edit: dubbel met @trabiarie die zo te zien tot dezelfde conclusie komt.
 
Welke waarde zou ik moeten meten om te kunnen bepalen of die goed is?
 
Ik heb even in de resources gekeken voor een werkplaats handboek , en deze gevonden : https://scooterforum.net/resources/vespa-lxv-50-2t-service-station-manual.388/
Ik weet niet of dat dezelfde scooter is , is ook een zip 2 t . Vanaf blz 50 staat het door meten van stator en regelaar .
Waarde stator geven ze voor deze 800-1100 ohm . Kijk ook eens op blz 51 , blown fuse . Als het overige circuit geen kortsluiting heeft , met de connector afgekoppeld van de regelaar , vervang dan de regelaar . Dus even wachten met een hele stator bestellen . Maar eerst de regelaar als het kan uitwisselen met iemand .
 
Hij gaf aan dat recent de ontsteking is vervangen. De spanningsregelaar heb ik ook al vervangen om uit te sluiten.
Bedoel je hiermee als je de startmotor bediend , of als de motor aanslaat en loopt ?
Het wordt een beetje verwarrend.
Accu is goed, accu is niet goed, zekering kapot bij het starten, als de motor start, nu na 5 seconden als het contact aan is.
@trabiarie Stelt een vraag om toch de juiste richting van het probleem te zoeken maar daar komt geen antwoord op.

Nu blijkt dat de zekering kapot gaat als het contact aan is veranderd dat alles. Het betekent iig dat de kapotte zekering veroorzaakt kan worden door alles wat stroom krijgt zodra het contactsleutel wordt omgedraaid.

Ik kan je alleen maar adviseren om een multimeter te pakken, de schema uit te printen en systematisch de elektrische onderdelen en bedrading te controleren.
 
Zeker verwarrend…voor mij misschien nog meer.

En zover ik kan probeer ik op alle vragen een antwoord te geven en netjes een terugkoppeling te geven voor de mensen die hier proberen behulpzaam te zijn. Die test heb ik nog niet gedaan trouwens en daarom ook nog geen antwoord. Wel het handboek snel doorgekeken. Erg handig en bruikbaar dus daar gaan we mee verder.
 
Het probleem is gekmakend inmiddels. De meting van de blauwe stator draad met massa geeft geen waarde. Neem aan dat dit goed is en als er wel een waarde was gemeten dat dit niet goed zou zijn?
De bedrading van de stator naar de spanningsregelaar is onder de 0,8 Ohm (geel en grijs/blauw).
Alle kappen eraf gehaald en alle connectors los getrokken. Geen verandering (lamp blijft fel branden).
Stator vervangen, spanningsregelaar vervangen. Dit is zichtbaar zodra je het contact aan zet, dan gaat deze gelijk fel branden. Als ik de stator afkoppel dan gaat die uit.
Wellicht dat er wel een waarde uit moet komen tussen blauw en de - van de accu.

Stator zelf ook gemeten conform de handleiding en die waardes vallen mooi binnen de waardes die ze moeten zijn.

Het kan nog in de connector van de stator zitten dat zodra die in elkaar gestoken wordt er sluiting optreed maar op het oog lijkt die goed.

Iemand die dit probleem herkent of raad kan geven.
 
Even alles op een rijtje , zoals ik het nu begrijp , heb je , als je de regelaar aangesloten hebt , en je doet je contact aan , sluiting.
Zodra je de regelaar afkoppelt , heb je geen sluiting meer .
Maar doet dan de rest van je installatie het ? rem licht / claxon of gewone licht . De knipperlichten zullen niet werken dan , want dat signaal komt uit de regelaar , of zijn dit op de regelaar 2 connectoren ? ( 1 voor het laden , en 1 voor de installatie?)
jij vermoed dat de blauwe draad de boosdoener is , Klopt het schema hier eerder gepost door @symmie ?
Dan gaat de blauwe draad dus van de zekering , naar de stator . Als je deze draad afkoppelt , bij de zekering , en bij de regelaar alles aan gekoppeld
laat , wat gebeurt er dan , als je het contact aan zet ? En heb je dan ook weer knipperlichten ?
Post automatically merged:

En dan schiet mij nog een gekke vraag te binnen , op de connector van de stator , komen daar alle kleuren overeen met de stekker ?
Ik bedoel dus blauw op blauw e.c.t.
 
Last edited:
Niet helemaal..

Als ik de regelaar en de heb aangesloten heb ik sluiting. Als ik de regelaar loshaal, niet. Regelaar aangesloten en stator los, geen sluiting. Beide met contact aan. Regelaar en stator aangesloten waarbij ik de grijs/blauwe kabel uit de connector van de stator heb gehaald, geen sluiting. (Deze kabel heb ik vernieuwd en is 100%goed). Kabels van de stator naar de regelaar geven 0,8Ohm.

Knipperlichten doen het. Toeter ook.

Ik kan de blauwe draad niet bij de zekering afkoppelen want die zit samen geknepen met het draad afkomstig van het contact.
Blauwe draad van de stator naar de zekering ook doorgemeten, 0,4Ohm.

Schema klopt, draden stekker komen overeen.

Draad vanaf het contact naar de zekering is 0,4Ohm.

Spanningsregelaar is nieuw.

Als ik het contact aan zet geeft de blauw draad naar de zekering (gekoppeld met rood van het contact) iets meer dan 400 Ohm. Maar zo lang ik de grijs/blauw kabel niet aangesloten heb nog steeds geen kortsluiting. Deze doet het AC gedeelte toch?

Ik begrijp niet waar die kortsluiting vandaan komt en ook niet waarom de zekering er daardoor uit klapt want dat is het DC gedeelte. En daardoor laad de accu dan ook niet op.

Bijna radeloos aan het worden…en dat met iemand anders te helpen
 
Dan zou je toch zeggen dat de spannings regelaar de boosdoener is , ook al is hij nieuw , want de stator had je ook vernieuwd.
Dat via de zekering de kortsluiting optreed , kan komen , dat de stroom via de blauwe , door de stator , via de grijs blauwe , naar de regelaar loopt.
En is het geen dc stator omdat er een constante verbinding is via de zekering
 
Als je kortsluiting zoekt moet je meten naar massa.
Je meet met alles nog aangesloten, zo kun je nooit het probleem isoleren.
Zekering er uit halen, geen lamp er tussen, connector van contact loshalen, connector van stator los, connector van regelaar los en van de cdi.

Stator doormeten volgens werkplaats handboek, idem voor de regelaar. Draden vd connector vd regelaar en vd stator (draadboom zijde) doormeten naar massa.
Post automatically merged:

voor de duidelijkheid, ALLE draden vd stator en regelaar doormeten naar massa.
Post automatically merged:

Netjes gesoldeerd en krimpkous erover. Draad erbij gestoken, moest immers nu opgelost zijn. Zekering 10A er weer in. Lampen en alles zoals het hoort, nice….voor 5 seconden. Poef….
Mag ik hieruit concluderen dat de verlichting 5 seconden brandt zonder dat de motor loopt?
 
Last edited:
Bedankt voor je reactie.
Stator is doorgemeten en waarden conform handboek. Heb veel gemeten waarbij ik alle stekker van de cockpit heb losgemaakt. Ook met stator los, regelaar los. Ben lerende wat betreft de waarden die ik moet krijgen om uit te sluiten of er kortsluiting is of dat de gemeten waarde goed is. Dus elk draadje moet ik doormeten met rood op de draad en zwart op massa en dan moet de waarde eigenlijk 0 Ohm zijn toch?

Als ik het contact aanzet doet de verlichting (dc) het zo lang de accu voldoende power heeft. Dat is het initiële probleem waarmee die knul kwam. Accu laad niet bij. Ik denk dat de kortsluiting hiermee te maken heeft. Nadat ik gisteren de grijs/blauw uit de stator stekker heb gehaald had ik goed 13volt met stationair draaien. Mag wat meer zijn dacht ik maar zou dan moeten laden. Half uurtje later stuurde die bericht dat z’n lichten het niet meer doen dus verwacht dat de accu te laag is nu en het laadcircuit ook nog niet goed is. Daarom blijf ik zoeken naar het probleem.

En van de kennis hier doe ik ook weer kennis op. Dus dank daarvoor
Post automatically merged:

Waarom zet je het contact aan om de weerstand te meten?
Dat heb ik gedaan om te kijken of er verschil optreed omdat de blauw van de stator en rood/wit samen geknepen op de zekering zitten conform schema. Als ik ze door meet zonder contact aan kom ik 0,4 Ohm. Maar zoals gezegd probeer ik te snappen wanneer welke waarde wel of niet goed is. Wordt steeds wijzer en met de hulp hier probeer ik erachter te komen..

Probeer van het weekend de verschillende circuits los te trekken en ga dan alle draden meten. Hoop nog te horen op welke opvallendheden ik moet letten.
 
Als je zoekt naar kortsluiting idd meten vd betreffende draad naar massa. (in geval van weerstand meten waarbij er geen sprake is van diodes of leds maakt rode of zwarte pen op draad of massa niet uit). Als je 0 Ohm zou meten dan is er juist sprake van kortsluiting. Je moet als het goed is een oneindige weerstand meten wat dus inhoudt geen contact met massa.

Ik stel voor dat je even stopt met meten want de verlichting is niet geschakeld zoals het hoort. Deze moet alleen branden als de motor loopt. De bedrading en zekering is daar niet op gedimensioneerd. Trek de stekker van de koplamp er eens af en kijk wat er dan gebeurd met de zekering. Best grote kans dat hij heel blijft. Meet dan ook met lopende motor welk voltage je hebt op de accu (als de zekering heel is gebleven).

Als toch bij de koplamp bezig bent kijk dan ook hoeveel watt de lamp is.
 
De verlichting voorzijde is allemaal LED en is daarom ook op dc aangesloten. De motor hoeft hiervoor niet te lopen om ze aan te hebben, alleen het contact Sorry voor de verwarring. Koplamp is een angel eye.