This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Zip 2 takt/Vespa LX50 opvoeren naar brom

Hallo!

Ik ben onlangs bezig geweest met een Piaggio Zip 25 2t uit 2005 op te voeren naar brom.

Ik heb al de geweldige tips gekregen waar ik naar zocht waardoor mijn setup inmiddels er zo uit ziet:
- Standaard 50cc
- Standaard uitlaat
- Malossi witte drukveer
- Malossi witte trekveren
- Standaard V-snaar
- Sproeier "60
- 6,5gr - 7,5gr variorollen gemengd

Probleempje wat ik hiermee ervaar is dat de scooter niet helemaal lekker optrekt (zie video) hier heb ik de topsnelheid ook nog niet van getest, maar verwacht niet dat deze denderend hoog is

Bij het verwijderen van de bougie is deze roetzwart en droog, ook na het veranderen van de stand van de luchtschroef

Ik hoop dat iemand suggesties heeft, wellicht de gasnaald naar een hogere positie brengen om het mengsel minder rijk te maken? Of toch een kleinere sproeier?

Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor de moeite!

 
Zojuist de uitlaat gemonteerd en past nu als gegoten!
De scooter loopt echt als een gek, op het moment nog 6,5 met 7,5 gr rollen gemengd en dat ding trekt als een joekel op en is zo op die 50 km/h

Eerst kreeg ik de scooter niet lekker gestart maar dat lostte de stationair schroef helemaal op

(Luchtschroef is 2 draaien open)

Wat ik nu wel merk ik dat als ik ga rijden ik eerst even wat meer gas moet geven maar wanneer de scooter eenmaal gaat dit helemaal opgelost is.
Wanneer ik stil ga staan zit de stationair dan ook plots een stuk hoger in toeren maar daardoor is het starten van de scooter wat lastig omdat deze stationair lagere toeren heeft.

Is hier een oplossing op dat je weet @Raymen ? Misschien sproeier aanpassen?

Moet ik ook nog iets met de oliepomp doen nu de scooter als een brom loopt? Of zit dit wel goedndoordat de krukas ook harder draait?

Verder lijkt de bougie in de buurt te komen van die mooie "koffiebruin" maar wel erg droog.

Ik wil in ieder geval so far iedereen echt super bedanken voor de hulp en @Raymen In het bijzonder, ik heb er weer alle vertrouwen in haha
 
Last edited:
Altijd leuk om te horen dat hulp gewaardeerd wordt

Je kan even proberen om de gasnaald wat hoger te zetten door de clip van de naald naar beneden te plaatsen. Normaal gesproken zou het midden, of één stand lager de beste afstelling zijn.
Ben benieuwd hoe de scooter dan reageert.
 
Okay! Dus te gasschuif staat dan lager, toch? Ik had het in de eindeloze pogingen voor deze gouden tip ookal geprobeerd, dus dat moet goed komen

Zal ik voor het idee ook een grotere sproeier monteren? Of kan ik het beter zo laten aangezien het niet perse slecht lijkt te reageren (gebaseerd op rijden tot het einde van de straat en weer terug haha)

Gasnaald geef ik in ieder geval wel als eerst een poging, thanks!

Moet ik ook nog iets met de oliepomp doen? Nu de scooter rijdt als een brom?

(Extra vraagje waar ik waarschijnlijk beter een ander topic voor had kunnen openen: mijn carburateur lijkt wat te lekken, ik heb alle rubber ringen vervangen maar het lijkt weinig verschil te maken, er zit een niet originele branstof kraantje op en deze kan ik handmatig open of dicht draaien.

Ligt dit aan het brandstof kraantje? Aangezien deze niet meer met zo'n vacuüm systeem werkt of is mijn naaldje van de vlotterbak wellicht een beetje plakkerig? (Dit heb ik niet gemerkt toen ik de sproeier ging vervangen, dus lijkt me sterk)
 
Last edited:
Heb je ook de vlotternaald vervangen? (Let op: dat is dus niet de gasnaald maar de vlotternaald) Als die niet goed afdicht kan de carburateur overlopen/overvol raken waardoor deze gaat lekken.
 
Ik heb de vlotternaald niet vervangen, is dit iets wat echt vervangen moet worden? Of kan het ook schoongemaakt worden? Merkte namelijk niks geks bij het openmaken van mijn vlotterbak
 
De update!

Na de gasnaald aan te passen is de optrek een stuk beter geworden! Geen gekke dingen meer wat dat betreft, dus echt super tip @Raymen !

Zojuist even de scooter goed warm laten lopen en rustig de top gestest die op het moment (op gps) 41 km/h is. Dit is nog wel met de rolletjes 6,5 en 7,5 gr gemengd dus dat de top niet heel hoog is verbaasd me niks.

Nu lijkt alles zo'n beetje klaar te zijn voor de keuring aangezien ik verwacht dat op de rollerbank bij RDW de kilometers vast nog wel wat hogen uit zullen vallen, of is dit niet verstandig om vanuit te gaan?

Wat ik wel ervaar is een klein tikje die zich enkel bij stationair lopen voordoet, tijdens het rijden is deze direct weg. Verwacht niet dat de lagers een groot probleem horen te zijn aangezien de scooter maar 8k kilometers heeft gelopen iemand suggesties? Of moet ik het gewoon voor lief nemen, scooter loopt verder echt top namelijk.

Bougie is op het moment droog en zwart/grijs. Niet helemaal de "koffiebruin" is fit schadelijk? Beetje te rijk lopen vind ik helemaal niet erg namelijk (zie foto bougie)

Hopelijk kunnen jullie me nog voor het laatste stapje helpen ^^
 

Attachments

  • 20240619_135642.jpg
    89.4 KB · Views: 15
Crowdfunding!
Hahaha was te verwachten dat goede hulp niet goedkoop is

In het filmpje had ik mijn stationair nog vrij hoog staan, maar als je daar niet op let hoor je het rateltje wel goed

Wat zal dit kunnen zijn?

Fun fact: bandjes zijn nog vanuit de fabriek haha! Oktober 2004, hoe origineel wil je het hebben!

Filmpje:
 
Last edited:

Vraagje, zat deze ratel er ook in met de originele cilinder?
Ik gok van niet maar ik hoor het graag.
 
Met de originele cilinder kan ik me herrinneren het ook wel gehoord te hebben, maar verder ook nooit iets geks ervan ervaren
Komt het geluid bij de cilinder vandaan? Het klinkt als zuigerveren die je iets hoort. Dat is vaker bij “imitatie” zuigers. Bij de originele cilinder en zuiger hoor je het meestal niet.
 
Komt het geluid bij de cilinder vandaan? Het klinkt als zuigerveren die je iets hoort. Dat is vaker bij “imitatie” zuigers. Bij de originele cilinder en zuiger hoor je het meestal niet.
Ja, lijkt bij vliegwiel vandaan te komen. Had ook gedacht aan dat misschien de onsteking losjes zat maar die is er nooit af geweest en zit zo vast als het maar kan

Scooter is voordat ik eraan begon al 2 jaar niet lopend geweest en had het nodige werk nodig, kan het zijn dat alles nog eventjes weer een beetje soepel moet worden?
 
Het zit hem in dat geval in de passing van de zuigerveren op de zuiger. Bij “goedkope” zuigers zit er meer opwaartse speling dan bij een merk zuiger. Dit geluid hoor je dan. Omdat het nu nieuw is hoor je ze meer. Alles is immers nog schoon. In principe komt er door de verbranding van olie iets van kool tussen. Wat je ook zou kunnen doen is de zuiger vervangen voor een originele zuiger of een zuiger van een beetje merk.
 
Beetje geluid maakt mij verder niet zo uit, wel fijn om te weten dat ik me er verder geen zorgen over hoef te maken haha

Ik zal er wel eventjes wat kilometertjes op maken en dan zal het vast goed komen, bedankt voor het meedenken!