Zip 125 vonkt niet

Nickyveerd

New Member
Ik heb probleem met mijn zip waar ik een 125cc hexagon blok onder heb gebouwd. Deze wilt namelijk niet vonken, nou heb ik de spanning op het kabeltje vanaf de cdi naar de bobine gemeten en geeft deze telkens een negatieve weerstand aan. Het probleem lijkt me dus hierin te zitten.

Verder zitten de 2 gele kabels van het blok op de blauw grijze en zwarte van de kabelboom en de groene op groen.

Wie weet wat het kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

deze telkens een negatieve weerstand aan.
Dit is dus supergeleiding bij omgevingstemperatuur!!!
Hier moet je onmiddelijk patent op aanvragen, dan ben je voor altijd van je zorgen met die Frankenstein Zip af.

Die twee gele draden hebben in principe niks te maken met de vonk.
Je geeft erg weinig info maar ik veronderstel dat je de 2-takt kabelboom hebt gebruikt van Zips van 2000 en jonger?

Wat heb je met de draden van de pickupspoel gedaan want de Zip 50cc heeft een 1-draads en de hexagon heeft een 2-draads pickupspoel en wat met de witte draad van de stator van het Hexagon blok?

Welke weerstanden meet je op de draden van de cdi tov de min-pool accu, eerst met contactslot "aan" en daarna nog eens met contactslot "uit"?
 
Dit is dus supergeleiding bij omgevingstemperatuur!!!
Hier moet je onmiddelijk patent op aanvragen, dan ben je voor altijd van je zorgen met die Frankenstein Zip af.

Die twee gele draden hebben in principe niks te maken met de vonk.
Je geeft erg weinig info maar ik veronderstel dat je de 2-takt kabelboom hebt gebruikt van Zips van 2000 en jonger?

Wat heb je met de draden van de pickupspoel gedaan want de Zip 50cc heeft een 1-draads en de hexagon heeft een 2-draads pickupspoel en wat met de witte draad van de stator van het Hexagon blok?

Welke weerstanden meet je op de draden van de cdi tov de min-pool accu, eerst met contactslot "aan" en daarna nog eens met contactslot "uit"?
Sorry ik bedoelde een negatieve spanning, zal zo als ik thuis ben wat foto’s posten. En meten. En is inderdaad een zip 2t kabelboom
 
Last edited:
Met contact uit meet ik de volgende weerstanden op de stekker van de cdi:
Groen: 4
Wit: 1.5
Bruin: 126
Rood: 103

En met contact aan:
Groen: niks
Wit: 2.5
Bruin: niks
Rood: 103

Zelf heb ik echt niet zoveel verstand van de elektra dus alvast excuses als er iets niet klopt.
CDI en bobine zijn overigens nieuw.
Post automatically merged:

IMG_5360.jpegIMG_5362.jpegIMG_5361.jpeg
Post automatically merged:

Deze voltwaarde meet ik als ik de stekker vanaf de cdi naar bobine meet, bij het kicken word deze nog hoger.IMG_5364.jpeg
 
Last edited:
De groene draad zou bij contact uit 0 Ohm moeten zijn en bij contact aan zou deze een paar honderd Ohm moeten zijn.

Op welk meetbereik heb je gemeten op de groene draad terwijl je contact aan stond?

Indien dit het 200 Ohm-bereik was, schakel het meetbereik eens een standje hoger, heb je dan nog niks, dan nog een standje hoger.
 
Beste is als eerste de Scooter starten zonder de stekker met de 3 draden aan te sluiten , met alleen de stekker in de CDI , en de draad uit de CDI naar Bobine , moet dat ding gewoon aanslaan , de 3 draden uit de Stator in blokje , 2 x geel 1 maal groen , zijn 2 voor verlichting , en 1 voor de Killswitsch / ( aan en uit ) . Groen is aan en uit .
als dat niet werkt : of de Stator of de CDI is kapot .
 
Beste is als eerste de Scooter starten zonder de stekker met de 3 draden aan te sluiten , met alleen de stekker in de CDI , en de draad uit de CDI naar Bobine , moet dat ding gewoon aanslaan , de 3 draden uit de Stator in blokje , 2 x geel 1 maal groen , zijn 2 voor verlichting , en 1 voor de Killswitsch / ( aan en uit ) . Groen is aan en uit .
als dat niet werkt : of de Stator of de CDI is kapot .
Oké dan denk ik dat het probleem in mijn ontsteking zit, heb dit ook geprobeerd en doet het nog niet als ik alleen de cdi heb aangesloten. Morgen haal ik mijn vliegwiel los wellicht dat ik dan wat meer kan zien.
 
Oké dan denk ik dat het probleem in mijn ontsteking zit, heb dit ook geprobeerd en doet het nog niet als ik alleen de cdi heb aangesloten. Morgen haal ik mijn vliegwiel los wellicht dat ik dan wat meer kan zien.
Hier was ook niks raars aan te zien
Post automatically merged:

Ik krijg op de stekker die uit het blok naar de cdi toe gaat ook elke keer een negatieve voltwaarde op de bruine kabel maakt dit uit?
 
Last edited:
Ik krijg op de stekker die uit het blok naar de cdi toe gaat ook elke keer een negatieve voltwaarde
Komt dat niet omdat je de meetpennen verkeerd om hebt , wat meet je als je deze omdraait.
Update: mijn startmotor draait ook de verkeerde kant op maar alles zit zoals het hoort?
En dat de startmotor de verkeerde kant op draait , kan haast niet , dit is een dc motor , en draait alleen andersom als je de accu polen omdraait.
Of er moet in de startmotor iets verkeerd gemonteerd /gesoldeerd zijn .
 
Komt dat niet omdat je de meetpennen verkeerd om hebt , wat meet je als je deze omdraait.

En dat de startmotor de verkeerde kant op draait , kan haast niet , dit is een dc motor , en draait alleen andersom als je de accu polen omdraait.
Of er moet in de startmotor iets verkeerd gemonteerd /gesoldeerd zijn .
Als ik de meetpennen omdraai meet ik wel een positieve waarde, maar dan meet ik de plus op het frame en de min op de kabels dat klopt toch niet?

Als ik de accu rechtstreeks op de startmotor aansluit draait deze toch echt de verkeerde kant op
Post automatically merged:

Er is verder door mij ook niks aan de startmotor gedaan, zou dit wel iets te maken kunnen hebben met de negatieve waardes die ik meet? Aangezien de startmotor wel goed draait als de plus en min zijn omgedraaid.
 
Als ik de meetpennen omdraai meet ik wel een positieve waarde, maar dan meet ik de plus op het frame en de min op de kabels dat klopt toch niet?

Als ik de accu rechtstreeks op de startmotor aansluit draait deze toch echt de verkeerde kant op
Post automatically merged:

Er is verder door mij ook niks aan de startmotor gedaan, zou dit wel iets te maken kunnen hebben met de negatieve waardes die ik meet? Aangezien de startmotor wel goed draait als de plus en min zijn omgedraaid.
Als ik de behuizing van de startmotor loshaal en 180 graden draai draait de motor wel de goede kant op. Dus motor gewoon kapot lijkt me heb nog een andere Piaggio motor aan dezelfde accu gezet en deze draait wel goed.
 
Back
Top