Zenith loopt als een natte krant;(

M@D

Well-Known Member
Hallo Tuning giganten +ralf+, Ben nieuw hier op dit forum. Kan zelf aardig sleutelen maar heb wat meer ervaring met het zwaardere materiaal. Ik heb een tijdje zitten zoeken in de topics maar zie eerlijk gezegd de bomen in het scooterbos niet. Dus dan maar zelf eentje openen. Ik zit met een x aantal vraagjes over een Peug Zenith snor. Ik wil hier graag van jullie expertise gebruik maken9||6.

De Peug is van een vriendin van mij. Ze heeft hem al een paar jaar en rijdt woon werk +/- 2 km elke dag (3 x niks dus). Er staat 16.000km op de klok en ik vermoed 0 onderhoud aan gepleegd. Al geruime tijd (maanden) loopt ie steeds langzamer en rookt ie als mijn Opa:rolleyes:. Op 'top' (20 km/h) voel je dat ie wisselend inhoudt / knijpt.

Ik vermoed zelf de auspuff. er komt weing druk meer uit en ziet er op zijn zachtst gezegd nogal mottig uit. Er hangt ook een flinke oliedrap uit/onder. Klopt ook aardig met het gebruik denk ik zo. Hij wordt nooit echt heet.

Zonder luchtfilterspons wil die bijna helemaal geen gas aannemen. Onder in het luchtfilterhuis zit ook een behoorlijke laag olie.

Mijn vraag is dus; Hebben jullie hier een beetje ervaring mee en zit ik met mijn vermoeden een beetje in de goede hoek? Oftewel waar denken jullie aan?

Een 2e vaag is; Als ik de uitlaat vervang, hebben jullie een tip voor een beetje betaalbare imitatie waarmee die ook misschien ff wat harder gaat lopen? Zie op 50cc.nl een ixil sport voor 80€. is dat wat?

Nu ik toch bezig ben wil ik gelijk kijken of ik wat begrensers eruit kan vissen? Zitten er bijvoorbeeld proppen in de inlaat / uitlaat o.i.d? Kan ik wat aan de vario veranderen zonder al te veel andere spullen nodig te hebben?

Graag hoor ik van jullie.

gr

M@D
 
Advertisement - register to remove this

Beste Vincent, bedankt voor jouw reactie.

Ik heb net zonder uitlaat gereden! Bevrijdt van zijn verstopping tikte de snelheidsmeter de 40 aan*D. Heb bij een toko een dikke 'Ninja' uitlaat geritseld voor weinag. Die gaat ik er straks onder sleutelen.

Dus die prop in de uitlaat ben ik al dus kwijt:X. Die varioring, is dat lastig? Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?

gr

M@D
 
variobegrenzingplaat1.jpg


Middelste moet er uit, dat is de begrenzer. Mogelijk zit er ook nog een ring tussen de vario en half poulie, die moet er dan ook uit (alleen als hij over de glijbus heen valt).
 
Hey tnx for the info spNk en lodyx, Met de nieuwe uitlaat en sproeiermaat 64 loopt ie al een stuk lekkerder. Heb gisteraaf een stuk getoerd en hij loopt nu altijd en overal 45. Zelfs als ik tegen een muur omhoogrij of 3 fietsers trek volgens mij;) Maakt wel een bak toeren bij die snelheid.

Ga met jullie info in de hand aan de vario prutsen vanmiddag. Even een werkplaats met luchtsleutel opzoeken. dan heb ik geen variosleutel nodig denk ik.

gr

M@D
 
Dat hij op top overtoeren of gewoon veel toeren maakt komt dus waarschijnlijk gewoon doordat de vario niet verder uit kan. Je blok draait dus wel meer toeren maar er wordt vanaf x duizend rpm niets meer gedaan. Als hij met 8000 toeren al op z'n huidige begrensde top zit maar je cilinder nog wel tot 9000 toeren doorkan dan heb je dus 1000 toeren teveel nu, omdat de varioring of -plaat je vario ervan weerhoudt van die laatste duizend toeren gebruik te maken.

ps die getallen verzin ik zo, zou niet weten om wat voor aantallen het in werkelijkheid gaat maar zo begrijp je de situatie :p
 
Beste lodyx en spNk, De zenith loopt nu zo'n beetje wat ie af fabriek zou moeten kunnen volgens mij. Op de teller 65. Ik snap nu ook hoe het werkt en dat ik eventueel met lichtere rolletjes nog kan zorgen dat ie met een iets hoger toerental en koppel kan wegtrekken. Maar ik vindt het eigenlijk meer dan best zo. Je kunt nu tenminste ook langzaam rijden met een rustiger toerental om oom agent te misleiden;) Ik denk dat de eigenaresse behoorlijk verast zal zijn als ze straks weer op dat ding stapt:)

Het valt mij echt mee hoe makkelijk het is om zonder al te veel nieuwe spullen zo'n ding wat harder te laten lopen. Daar waar wij vroeger toch echt moesten gaan vijlen, boren en zagen kan je nu simpelweg een paar begrensers weghalen en klaar is de klus, geweldig!

Mannen bedankt voor jullie hulp, succes met tunen en wellicht tot ziens op dit forum. tnx

greetingz

-M@D-
 
Back
Top