zelf je cilinder tunen

r0lf

zeg maar rolf..
ik wil zelf eencilinder gaan tunen.. een beetje met de poortiming experimenteren.. welke freesjes moet ik daarvoor gebruiken met oog op het loslaten van de nicosylwand.?

en als ik wil polijsten en ik wil het "spiegel" effect krijgen waar en welk polijst middel moet ik dan gebruiken.?

wie kan helpen help me dan aub..
 
Advertisement - register to remove this

scooter fr€@k said:
je kan je uitlaatpoort ophogen dan gfaat hij hoger in toeren 1 mm is ong 1000tr meer

onze uitlaatpoort is 20 mm hoog, toch zie ik onze scooter nog geen 20.000 rpm draaien ;).

Het beste om vermogenswinst uit je cilinder te halen is het begrijpen waarop je het tune. Met als belangrijkste een uitlaat. Als je goed snapt hoe de uitlaat werkt, welke vorm verschillen toepasselijk zijn voor welke cilindertoepassing kom je al een heel eind denk ik. Dit is alleen niet zo simpel als het lijkt, er gaat veel tijd in zitten om de basiskennis te hebben.
 
dat met dat 1mm omhoog is zeker geen 1000 toeren meer..
dat snap ik wel..
ik ben nu aan het verdiepen in uitlaatvormen en "karakters"
ik hoop aan de hand daarvan een beetje wat uit te kunnen zoeken.
 
ja sry , kbedoel de spoelpoort , ma je weet wa ik bedoel , de inlaatstroom volgt de richting van de uitlaatstroom
bij een maat zn camino , die had zn spoelpoorte hoger gelegd , en zn uitlaatpoort verbreedt , die starte zelf niet meer
 
dna_mario said:
ja sry , kbedoel de spoelpoort , ma je weet wa ik bedoel , de inlaatstroom volgt de richting van de uitlaatstroom
bij een maat zn camino , die had zn spoelpoorte hoger gelegd , en zn uitlaatpoort verbreedt , die starte zelf niet meer

Beter ga je eerst achterhalen hoe een 2slag proces werkt, Je kunt niet zomaar bepaalde poorten verzetten of verhogen etc, speelt een heel verhaal achter zig,zit een heel proces achter
 
Last edited:
inderdaad , als ik het zeg ken ik het tweetakt preces tog , ik zeg het alleen iom hem te helpen , smmigen beginnen wel aan hun cilinder zonder er iets van te kennen en maken de simpelste fouten , ik ken zeker wel iets van het 2 takt proces geloof me , ik zij gwn , maak je spoelpoort niet te hoog , zoals die maat van mij deed

na 3 jaar les erover gehad in school weet ik heus wel hoe het werkt :s
 
rond de 130° -140° is tezien welke cil en wat je er zelf van wil , soms helpt verkleinen zelf , dit doen ze bij crossers , maar heb het niet over tunen , maar over het 2takt proces , je begint steeds over iets anders waarop je iemand zou kunne uitzeike
 
Sander said:
Als je eerst eens bedenkt, hoe 2-takt werkt, had je zoiets toch wel kunnen bedenken :X?
vroeger toen ik een jaar of 16 was m'n mhr replica onder handen gehad onder het motto van, groter = beter.

het starte nog.. het reed zelfs harder 8P
 
dna_mario said:
je begint steeds over iets anders waarop je iemand zou kunne uitzeike

Melf komt dan afentoe (vaak) niet helemaal aardig en vriendelijk uit de hoek
en zal eerder commentaar geven op verkeerde antwoordden dan een echt goed antwoord plaatsen, MAAR heeeeeel veel mensen kunnen echt een heleboel van hem leren, hij weet zoveel maar wil (denk ik ) gewoon geen informatie geven aan onkundige mensen die dan vastprikken op zijn gegeven info

er zitten teveel risico's aan

afzijken van goede vraagbaken heeft geen zin dacht ik zo?

mvg
frank
 
tuurlijk , daar heb k geen prob mee , maar al wat ik probeer , is die die iets vraagt te helpen , en wat ik zij kan nuttig zijn , want daar hgaan er ook vele fout , ik ken idd niet het feine van cilinder tuning , ik zou het ook liever hem laten doen dan zelf doen , maar ik heb niks fout tog gezegd volgens mij , en moet hij niet beginnen dat ik nix van het 2taktproces afweet

maar nu terug ontopic
 
mja , de manier waarop het gebracht word gaat het mij om , als je zoals nu 130 - 140 graden zegt.. 10 graden is een wereld van verschil , 130 graden is redelijk normaal.

verder is het zo dat een crossmotor vaak juist hoge spoelpoorten heeft , waardoor hij beter oppakt.

als je de inlaat op 120 graden bijv. zet zal ie piekeriger worden , ligt verder natuurlijk wel aan de rest van de cilinder en setup

het gaat mij erom dat al je mensen wilt helepn dat je dan niet zomaar wat zegt , of iig uitlegt waarom jij vind of denkt dat het zo is. ik kan raar om de hoek komen , maar ik probeer mensen de goeie kant op te sturen , ik bouw het meestal op ,ik begin bij het begin en dan komen we er langzaam wel uit , bij sommige dingen kom je niet uit omdat een brommer op afstand repareren nu eenmaal moeilijk is. tuning is nog moeilijker , maar het belangrijkste daaraan is dat je bij het begin begint , de basis dus. veel mensen gaan eerst vanalles "tunen" en dan pas vragen , ik zeg , eerst opbouwen , testen en dan pas verbeteren. en goed materiaal is belangrijk uiteraard
 
Back
Top