zagend geluid carter/moter

jesse.vb

New Member
hoi.als de scooter begrensd is is er niks aan de hand maar als ie onbegrensd is en op top is hoor je een hard zagend geluid alsof iets heel hard slijt of tegen aan zit.ik heb meerdere malen gekeken of het in de carter zat maar ik kon niks vinden en ook geen schade.weet iemand wat dit kan zijn?het is een zip 4t 2016.
 
Advertisement - register to remove this

trek de cilinder er maar eens uit.... of eerst...

ik gok dat je zip ook als de brandweer gaat met een onbegrensde cdi.
en ik denk dat je 5w40 erin hebt zitten...

bij GY6 word 15w40 aanbevolen.
is niet zo flussig bij koude start maar de dikte(viscositeit) bij warme motor is veel beter waardoor er ook betere smering mogelijk is.(tornviscositeit-kleefkracht)

5w40 start lekker maar daarna is het water.. is mijn ervaring.

ook omdat alles zo *%&#( heet word gaat de olie zeer snel degraderen en je blijft maar olie bijvullen.

lekker makkelijk om te doen.. ff olie wisselen.
daarna blok open trekken.
 
trek de cilinder er maar eens uit.... of eerst...

ik gok dat je zip ook als de brandweer gaat met een onbegrensde cdi.
en ik denk dat je 5w40 erin hebt zitten...

bij GY6 word 15w40 aanbevolen.
is niet zo flussig bij koude start maar de dikte(viscositeit) bij warme motor is veel beter waardoor er ook betere smering mogelijk is.(tornviscositeit-kleefkracht)

5w40 start lekker maar daarna is het water.. is mijn ervaring.

ook omdat alles zo *%&#( heet word gaat de olie zeer snel degraderen en je blijft maar olie bijvullen.

lekker makkelijk om te doen.. ff olie wisselen.
daarna blok open trekken.
Waar ruik jij dat die 5w40 gebruikt? Hahahha
 
trek de cilinder er maar eens uit.... of eerst...

ik gok dat je zip ook als de brandweer gaat met een onbegrensde cdi.
en ik denk dat je 5w40 erin hebt zitten...

bij GY6 word 15w40 aanbevolen.
is niet zo flussig bij koude start maar de dikte(viscositeit) bij warme motor is veel beter waardoor er ook betere smering mogelijk is.(tornviscositeit-kleefkracht)

5w40 start lekker maar daarna is het water.. is mijn ervaring.

ook omdat alles zo *%&#( heet word gaat de olie zeer snel degraderen en je blijft maar olie bijvullen.

lekker makkelijk om te doen.. ff olie wisselen.
daarna blok open trekken.


Naar mijn weten word er voor GY6 officieel zelfs 5w 40 (30) aan bevolen in de instructie handleiding.. Wat ik zelf natuurlijk te dun vind.

Maar normaal zit hier 10w40 in.

Ben met de inhoud verder wel eens, dat die dikkere olie naar lange carter / motor spoeling erg dun kan gaan worden en dit dus de goede smering kan belemmeren van de motor. (dit heb ik dan alleen bij GY6 gemerkt)

Maar 15w40 wat je zelf zegt is wel iets aan te dikte kant en dat zal de motor minder goed kunnen door spoelen.

De olie pomp moet immers meer werken om die dikke sjap door het blok te krijgen.. En die olie kanaaltjes zijn nou niet bepaald echt groot.


Voor piaggio gaat er bij mij 5w40 erin.
 
ik heb van de super8 en agility de 10w40 vervangen voor 15w40.. en is naar mijn oren een stuk rustiger en op top minder herrie.
voor ons werkt t perfect.
de 15w40 kom ik alleen tegen in de Kymco handleidingen.
 
Back
Top