This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Yamaha Cygnus X 125 vermogensverlies

Yas98

New Member
Beste forumleden,

Ik heb een Yamaha Cygnus x 125 motorscooter uit 2005 met vermogensverlies. De scooter trok normaal gesproken op makkelijk tot 110 km/h maar nu sinds enkele weken trekt ie heel langzaam op en haalt met moeite de 45 km/h.

Dit is ontstaan na een olieverversing (goede olie zit erin). Bougie is nieuw, luchtfilter nieuw, carburateur is gereinigd, rollen net vervangen, v-snaar net vervangen. Scooter start in principe meteen (soms na een 2e poging) loopt stationair goed, althans ik hoor geen rare bijgeluiden oid.
Ik heb de scooter langs de zaak gebracht en die zei iets met dat er krassen in de cilinder kunnen zitten die dit veroorzaken. Hij kon zich vaag herinneren dat ie bij een vorige servicebeurt wat ijzerdeeltjes zag maar wist dit niet zeker meer. Scooter heeft 26k gelopen. Please help me, is dit daadwerkelijk de cilinder die vervangen moet worden of mis ik iets anders?
 
Als alles in orde is dan is het waarschijnlijk de cilinder. Een beetje scooterzaak zou overigens wel een cameratje moeten hebben om in de cilinder te kunnen kijken via het bougiegat
 
Ik heb de scooter langs de zaak gebracht en die zei iets met dat er krassen in de cilinder kunnen zitten die dit veroorzaken. Hij kon zich vaag herinneren dat ie bij een vorige servicebeurt wat ijzerdeeltjes zag maar wist dit niet zeker meer.
En de scooterzaak heeft niet even de compressie gemeten om dit te bevestigen?
 
En de scooterzaak heeft niet even de compressie gemeten om dit te bevestigen?
Heb er niks van gehoord, enige optie was dat het blok eronderuit moest en dat zou icm het onderdeel vervangen teveel kosten volgens hun (600-700 euro) ook omdat het een ouder modelletje is dus moest dat een overwegen.
Maar de compressie meten kan een indicatie geven of de zuiger/cilinder het begeven heeft?
 
Compressie meten geeft een indicatie dat er wat mis is , maar kan net zo goed komen door lekkende kleppen , of versleten zuigerveren.
Hoeft niet meteen de zekerheid te geven dat er krassen in de cilinder zitten , maar als je zuigerveren versleten zijn , is je cilinder dat waarschijnlijk ook. Dit kun je zien door met wat 4sla4life al zei met een cameratje , dan kun je gelijk beginnen met demonteren. Gebruikt hij veel olie , en rookt hij met gas geven ?
 
Oliewissel, goede peil? (niet teveel)
Voor de rest aandrijfijn vervangen door juiste onderdelen? (goede snaar, rolletjes, luchtfilter?)
INdien ja, idd compressie meten.
Groet,
 
Belangrijk is om te weten, of op het moment dat je de scooter uitzette om te beginnen aan de beurt hij wel of niet goed liep en of hij na de beurt direct slecht liep of dat dit pas later optrad

Dit om te achterhalen of dit daadwerkelijk met verslijt van de cilinder te maken heeft of dat dit euvel te wijten is aan de beurt die je hebt uitgevoerd.
Trouwens wie heeft die beurt uitgevoerd?

Hij kon zich vaag herinneren dat ie bij een vorige servicebeurt wat ijzerdeeltjes zag maar wist dit niet zeker meer.
Wat ik erg vreemd vind en een beetje nalatig van de dealer is, dat hij jouw bij de vorige beurt niet heeft gewezen op het feit dat er metaal in de olie zat.

die zei iets met dat er krassen in de cilinder kunnen zitten die dit veroorzaken.

In iedergeval als je die goeie man weer eens spreekt vraag dan even waar hij zijn glazen bol gekocht heeft, want dat merk/type wil ik ook.

By the way, dit is een 4-takt, toch?
Zijn de kleppen al eens gesteld?
 
Beste Forumleden,

Enige tijd geleden heb ik de bovenstaande post geplaatst. Uiteindelijk ben ik naar een andere zaak geweest en die zag vrij snel dat het probleem zich in de carburateur afspeelde. De carburateur was defect. De gasklep ofzo ging niet meer naar omhoog/omlaag waardoor ie geen vermogen kon leveren. Nadat ik een tweedehands een carburateur erin heb gezet deed ie t weer als vanouds. Nu zo 4 maanden op gereden en ik heb weer exact hetzelfde probleem…..
Het is ook weer duidelijk de carburateur en ditmaal heb ik een nieuwe besteld.

Nu is mijn vraag hoe kan dit zo gebeuren. Ik rij hier dagelijks op naar mijn werk wat een ritje is van 20-25 min en vrijwel allemaal snelweg. Omdat het een 125cc is moet ik vrijwel de hele route volgas geven om tegen die 110km/h uit te komen en met het verkeer mee te kunnen. Met een wat tegenwind wordt dit al snel 90-100km/h.

Mijn vraag is, kan een carburateur hier stuk van gaan? Ik kan me voorstellen dat dit een flinke belasting is. Ik hoor het graag!
 
Heb je een merk/type carb?
Gokje:
Kijk maar eens mee op 'afbeeldingen' of YT op zoekterm CVK. In het kort betekent het dat de venturi onderdruk de gasschuif (en gasnaald) omhoog trekt. Die 'rok' is wel eens broos of gescheurd.
Mijn aanname is dat je een tweedehands carb hebt gekregen met mogelijk eenzelfde ouderdomsfalen.

Jouw reis en gebruik is prima te doen en draagt nagenoeg niets bij aan snellere uitval.
Groet,