Yamaha cygnus 125/ mbk flame x 125 choke????

Andrij

New Member
Laatst ben ik dus begonnen met het terug om de baan zetten van een yamaha cygnus 125/ mbk flame x 125 maar ik ben vrij zeker dat de elektrische choke naar de vaantjes is na het stilstaan of dergelijke. Ik heb dus online gekeken voor zo'n ding maar helaas nergens te vinden. Vervolgens bij yamaha verdeler: 120 euro!!!
Nu overweeg ik om de choke volledig af te sluiten ofwel iets te 3d printen en de naald uit de oude choke te halen en zo proberen te elimineren. De vraag is dan zal hij nog starten als het iets frisser is
Ik zit vast...
 

Attachments

  • 15824767370707416927230411972221.jpg
    15824767370707416927230411972221.jpg
    104.5 KB · Views: 6
Advertisement - register to remove this

Andrij,

ik denk dat je redenatie verkeert is.
Als je vermoeden juist is en de choke is defect komt de naald niet naar voren, met andere woorden, het kanaaltje dat zorgt voor een extra rijk brandstofmengsel wordt hierdoor niet afgesloten en je rijdt dus continue met choke.

Het probleem zal dan ook niet het starten bij koud weer zijn maar juist als de motor warm is en je volgas rijdt, het kan zijn dat je mengsel dan iets te rijk is en de motor begint te stotteren.

Of dit zo is, gewoon uitproberen.

Edit:

Haal dat ding gewoon eens uit elkaar misschien, zit er maar alleen een draadje los of maakt de connector geen goed contact.
En is hij echt defect, kun je altijd nog opteren voor het bestellen van een goedkope GY6 choke, volgens mij zijn die dingen allemaal hetzelfde.
Voor 3,55 Euro zijn ze al verkrijgbaar en wellicht als het niet past kun je misschien wel het verwarmingselementje gebruiken om jouw choke te repareren.


Kijk hier maar eens : https://nl.aliexpress.com/item/3292...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_


Oh sorry, er komt nog 34 Eurocent verzendkosten bij. ;)
 
Last edited:
Andrij,

ik denk dat je redenatie verkeert is.
Als je vermoeden juist is en de choke is defect komt de naald niet naar voren, met andere woorden, het kanaaltje dat zorgt voor een extra rijk brandstofmengsel wordt hierdoor niet afgesloten en je rijdt dus continue met choke.

Het probleem zal dan ook niet het starten bij koud weer zijn maar juist als de motor warm is en je voglgas rijdt, het kan zijn dat je mengsel dan iets te rijk is en de motor begint te stotteren.

Of dit zo is, gewoon uitproberen.
Dit klopt niet omdat hij regelrecht verzuipt maar gisteren werkte hij wel, vandaag terug niet meer.
 
Kijk hier eens naar, misschien maakt dit de werking duidelijk.
In de eerste 90 seconden legt deze meneer uit dat de scooter start met de choke aan en pas als de naald van de choke het kanaaltje dichtdrukt dat de choke zijn werk heeft gedaan en dat het toerental lager wordt!

mvg,

 
Ik heb me al veel verdiept in het onderwerp. Uiteraard bedoelde ik of de scooter zou starten bij fris weer NA dat ik de choke geëlimineerd zou hebben mvg
 
Ik begreep je vraag.

Tuurlijk start hij bij koud weer, want als je het naaldje weghaalt wordt het choke kanaaltje niet meer dichtgedrukt als de scooter warm is, dus je blijft continue met een te rijk mengsel rijden.
Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen want ik heb toch de indruk dat je de werking niet helemaal begrepen hebt.
Kijk en vooral luister nog eens intensief naar de eerste 90 seconden van het filmpje.
 
Maar dan zal men toch het extra brandstof & luchtkanaal moeten dichten!
M.a.w. moet de chokesproeier dus definitief dicht.

Dit is in de warmere maanden misschien geen probleem, maar met de koudere/nattere maanden kun je rustig vergeten dat de motor zomaar zal aanslaan. Zeker in de ochtenduurtjes als men naar het werk rijdt.

Ik zat nog te denken aan een mechanische choke welke men met de hand bedient.
Echter is de Cygnus maar in twee varianten uitgebracht, de carburateur (met elek-choke) en de EFI met gasklephuis.
Die optie is dus ook niet mogelijk..., heb nog wel even gezocht op OEM parts, maar is vrijwel nergens meer te krijgen.
De Yamaha dealer (verdeler) heeft wat dat betreft helemaal gelijk.., die ik vind zijn ook zo'n 118 - 120,00 euro, wat natuurlijk nogal ridicuul is voor een simpele choke.
 
Voor 4 Euro en wat geduld ben je hoogstwaarschijnlijk geholpen door Ali.

Dat zijn 118-4=114 Euro verdienen in 5 minuten, dat zijn 570 Euro per uur en dus 4560 Euro per dag , zo'n baantje zou ik direct accepteren. ;)

Maar wat anders, ik heb geen schema van jouw scooter maar veel scooters hebben een serieweerstand in het stroomcircuit van de choke, misschien is deze wel defect, dan werkt je choke ook niet of heb je de choke getest rechtstreeks op een accu?
 
En die choke waarna ik verwijs in mijn post#2 is die ook niet meer verkrijgbaar dan?

Ook mijn bijdrage#11 even goed lezen, hoe heb je de choke getest:

1. gemonteerd in de scooter met draaiende motor.
2. of direct op een accu
 
Nope, die gaat niet passen Sparky...
Is echt een Minarelli/Italiaans/Spaans onderdeel van MBK.

Choke even goed testen lijkt me ook geen overbodige luxe!
Lees ook niks terug of dat men dit uberhaupt uitgevoerd heeft!
 
Back
Top